Brenda Brathwaite & Tom Halls Kickstarter-RPG läggs ned

Robot
Brenda Brathwaite & Tom Halls Kickstarter-RPG läggs ned

Old school-rollspelet från branschveteranerna blir inte av, de lägger ner projektet i förtid på grund av för lite pengar insamlade.


Medlem
Brenda Brathwaite & Tom Halls Kickstarter-RPG läggs ned

Dom försökte ju bara spela till det dom trodde skulle funka. Dom har ju inte direkt någon erfarenhet med RPGs eller publikkära spel på sin meritlista. När Obsidian pitchar ett old-school RPG så vet folk att det kommer vara fränt. Det är jävligt skönt att Kickstarter-stöttarna verkar förstå när folk tar dom for a ride. Det här spelet hade säkert blivit dynga.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

"Eftersom projektet inte var finansierat så återgår alla pengar som samlats in till de personer som skänkt dem från första början."

Detta är en sak som vissa verkar ha missat helt. Dock blir det nog inte så med Haunts eftersom det redan finansierats.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Preed:

Dom försökte ju bara spela till det dom trodde skulle funka. Dom har ju inte direkt någon erfarenhet med RPGs eller publikkära spel på sin meritlista. När Obsidian pitchar ett old-school RPG så vet folk att det kommer vara fränt. Det är jävligt skönt att Kickstarter-stöttarna verkar förstå när folk tar dom for a ride. Det här spelet hade säkert blivit dynga.

Instämmer helt.

När jag såg det här projektet blev jag väldigt skeptisk. Det kändes som om Brenda och Tom missförstått vad som var bra med spel som t.ex. Baldur's Gate eller Planescape Torment.


signatur

Have a good time!

Medlem

"Eftersom projektet inte var finansierat så återgår alla pengar som samlats in till de personer som skänkt dem från första början."

Jag trodde att man inte blev av med pengarna förrän det VAR finansierat. Så var det iaf i det projekt jag backade. Därmed kan man inte få tillbaka pengar man inte betalat från början

Brenda Brathwaite har väldigt mycket erfarenhet av rollspelsgenren, så den som säger något annat bör nog ta och googla henne. Jag håller i vilket fall med om att deras initiala pitch var ganska värdelös och otroligt amatörmässigt gjord, med tanke på vad de här personerna borde kunna prestera. De misslyckades totalt med att skapa engagemang (i alla hos mig) för projektet och verkade inte ha tänkt ut någonting på förhand, utan jag fick mest intrycket av "me too!" tack vare att de sett framgångarna andra haft med RPG-titlar som exempelvis Wasteland 2.

Ska bli intressant att se också hur folk reagerar på att de "gav upp" långt på förhand, ifall det på något sätt kan påverka deras trovärdighet i eventuella framtida Kickstarter-initiativ.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ska bli intressant att se också hur folk reagerar på att de "gav upp" långt på förhand, ifall det på något sätt kan påverka deras trovärdighet i eventuella framtida Kickstarter-initiativ.

Det är jag rätt övertygad om att det kommer göra - men de får skylla sig själva. Även om de kände på sig att deras projekt var påväg att misslyckas så kunde de faktiskt låtit det gå tiden ut. Såvida det inte var så att de själv insett sina begränsningar och insåg att de omöjligt kan klara av det hela.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

För mig så räckte det med deras tidigare meriter plus att detta skulle bli ett rollspel med första persons vy (hur många sådana har det kommit dom senaste 10 åren?... Som inte varit från Bethesda?) för att jag skulle stödja projektet.

Det är bara att fixa en flashigare presentation och komma igen Loot Drop! Mina pengar är redo... Igen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

För mig så räckte det med deras tidigare meriter plus att detta skulle bli ett rollspel med första persons vy (hur många sådana har det kommit dom senaste 10 åren?... Som inte varit från Bethesda?) för att jag skulle stödja projektet.

Det är bara att fixa en flashigare presentation och komma igen Loot Drop! Mina pengar är redo... Igen.

Jag hade gärna sett spel som Wizardry/Bards Tale/Might and Magic osv..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ge mig ett RPG spel som inte heter The Elders Scrolls och är totalt ner dummat så slänger jag pengar i ansiktet på företaget.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av SID 6.7:

För mig så räckte det med deras tidigare meriter plus att detta skulle bli ett rollspel med första persons vy (hur många sådana har det kommit dom senaste 10 åren?... Som inte varit från Bethesda?) för att jag skulle stödja projektet.

Det är bara att fixa en flashigare presentation och komma igen Loot Drop! Mina pengar är redo... Igen.

Jag hade gärna sett spel som Wizardry/Bards Tale/Might and Magic osv..

Problemet är ju rättigheter, EA ägde ju rättigheterna till Wasteland men som tur var lyckades Brian Fargo se till att han kunde göra en riktig uppföljare. Hade själv gärna sett en uppföljare på Wing Commander men återigen handlar det om rättigheter. Tråkigt att se utgivare som äger grymma IP men bara låter de samla damm, speciellt nu med Kickstarter.

Medlem

Starkt gjort av dem att avbryta. Många skulle säkert har fortsätt men det är bättre att avbryta någonting när man ser att det inte verkar fungera och sedan försöka igen istället för att fortsätta. Jag tror mycket väl att de hade levererat något bra men deras pitch kändes lite halvdan.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av SID 6.7:

För mig så räckte det med deras tidigare meriter plus att detta skulle bli ett rollspel med första persons vy (hur många sådana har det kommit dom senaste 10 åren?... Som inte varit från Bethesda?) för att jag skulle stödja projektet.

Det är bara att fixa en flashigare presentation och komma igen Loot Drop! Mina pengar är redo... Igen.

Jag hade gärna sett spel som Wizardry/Bards Tale/Might and Magic osv..

Problemet är ju rättigheter, EA ägde ju rättigheterna till Wasteland men som tur var lyckades Brian Fargo se till att han kunde göra en riktig uppföljare. Hade själv gärna sett en uppföljare på Wing Commander men återigen handlar det om rättigheter. Tråkigt att se utgivare som äger grymma IP men bara låter de samla damm, speciellt nu med Kickstarter.

Självklart är det rättigheter - men det är ju faktiskt inte så att de är de enda spelen som kan köra med den stilen. Ingen som hindrar ett nytt varumärke att dyka upp


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Brenda Brathwaite har väldigt mycket erfarenhet av rollspelsgenren, så den som säger något annat bör nog ta och googla henne.

Point taken, det visste jag ju faktiskt även fast jag inte tänkte på det av någon anledning. MY POINT IS, hursomhelst. Att det märks när folk mest bara verkar slå mynt på Kickstarter och kolla om "vi också kan få massa pengar". Och det reflekteras i pengarna dom får. Folk slänger inte bara pengar på stora namn som Zombies.

Det var precis lika med han som gjorde Pitfall och mest bara verkade få en massa pengar att göra ett nytt utan någon direkt plan, något som Gametrailers.com bland annat sponsrade. Men det verkade så jävla fuffens hela tiden och även för han gick det åt helvete. Roligt dessutom att han försökte få pengar igenom att marknadsföra sig som "co-founder of Activision". Gött att vara co-founder av Activision och sen gå på Kickstarter och klaga på att utgivare inte finansierar rätt spel längre.

http://www.escapistmagazine.com/news/view/119478-Jungle-Adven...


signatur

subterranean homesick alien

Testpilot

Bra att de kapade det redan innan det blev klart att det skulle misslyckas.

Jag hjälper många kickstarter grejer och man vet ju att om projektet inte når upp till målet så har man ju själv inte förlorat en krona.

Det är ju först ett projekt som nått målet och sen blivit ett värdelöst spel som man "förlorar pengar" men då har man ju pröjsat för sin önskan att det skulle bli ett bra spel

Medlem
Skrivet av Preed:

Gött att vara co-founder av Activision och sen gå på Kickstarter och klaga på att utgivare inte finansierar rätt spel längre.

http://www.escapistmagazine.com/news/view/119478-Jungle-Adven...

Det fanns en tid då både Activision och Electronic Arts stod för bra spel. Activision var ett svar på hur Atari (har jag för mig) var nära att ruinera hela spelindustrin på konsolsidan tack vare det ena korkade beslutet efter det andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_crash_of_1983
http://en.wikipedia.org/wiki/E.T._the_Extra-Terrestrial_(vide...

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Preed:

Gött att vara co-founder av Activision och sen gå på Kickstarter och klaga på att utgivare inte finansierar rätt spel längre.

http://www.escapistmagazine.com/news/view/119478-Jungle-Adven...

Det fanns en tid då både Activision och Electronic Arts stod för bra spel. Activision var ett svar på hur Atari (har jag för mig) var nära att ruinera hela spelindustrin på konsolsidan tack vare det ena korkade beslutet efter det andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_crash_of_1983

Jo men det känns ju ändå lite knasigt att gå ut med att man skall "visa utgivarna hur det går till" samtidigt som man marknadsför sig som co-founder till Activision och på det viset anses vara duglig för att få en massa pengar. Givetvis är det svårare än så. Men det är ju ett luddigt pitch.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag hade gärna sett spel som Wizardry/Bards Tale/Might and Magic osv..

Precis ett sådant spel jag var ute efter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Ankh:

Jag hade gärna sett spel som Wizardry/Bards Tale/Might and Magic osv..

Precis ett sådant spel jag var ute efter.

Jo det förstod jag. Samma här faktiskt. Hade gärna sett klassikerna fast med nya spelmotorer. Behövs inte mycket ändringar för att göra mig nöjd!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Preed:

Dom försökte ju bara spela till det dom trodde skulle funka. Dom har ju inte direkt någon erfarenhet med RPGs eller publikkära spel på sin meritlista. När Obsidian pitchar ett old-school RPG så vet folk att det kommer vara fränt. Det är jävligt skönt att Kickstarter-stöttarna verkar förstå när folk tar dom for a ride. Det här spelet hade säkert blivit dynga.

Instämmer helt.

När jag såg det här projektet blev jag väldigt skeptisk. Det kändes som om Brenda och Tom missförstått vad som var bra med spel som t.ex. Baldur&#039;s Gate eller Planescape Torment.

Dummaste jag läst på länge. Ta och kolla upp vilka det är ni pratar om. Skulle knappast kalla Baldurs Gate och Planescape Torment som typiska "oldschool" spel.

Däremot, tidiga Might and Magic (INTE HEROES), Ultima, Dungeon Master, Secret of the Silverblades, Eye of the beholder .... osv, DET är oldschool.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Preed:

Dom försökte ju bara spela till det dom trodde skulle funka. Dom har ju inte direkt någon erfarenhet med RPGs eller publikkära spel på sin meritlista. När Obsidian pitchar ett old-school RPG så vet folk att det kommer vara fränt. Det är jävligt skönt att Kickstarter-stöttarna verkar förstå när folk tar dom for a ride. Det här spelet hade säkert blivit dynga.

Instämmer helt.

När jag såg det här projektet blev jag väldigt skeptisk. Det kändes som om Brenda och Tom missförstått vad som var bra med spel som t.ex. Baldur&amp;#039;s Gate eller Planescape Torment.

Dummaste jag läst på länge. Ta och kolla upp vilka det är ni pratar om. Skulle knappast kalla Baldurs Gate och Planescape Torment som typiska "oldschool" spel.

Däremot, tidiga Might and Magic (INTE HEROES), Ultima, Dungeon Master, Secret of the Silverblades, Eye of the beholder .... osv, DET är oldschool.

Nja även om de titlar du nämner utan tvekan är äldre så finns det nog ännu äldre spel som bättre stämmer överens med begreppet oldschool och RPG och en utgivare som gav ut många spel i den genren var SSI (som även gav ut EotB )

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Nja även om de titlar du nämner utan tvekan är äldre så finns det nog ännu äldre spel som bättre stämmer överens med begreppet oldschool och RPG och en utgivare som gav ut många spel i den genren var SSI (som även gav ut EotB )

Nu misstolkar du mig.

De jag nämnde var exempel som jag tänker på när jag hör begreppet oldschool RPG. Det blir lite jobbigt om vi ska rada upp alla spel som skapats. Nu var det faktist två av dessa spel som SSI har gjort. Secret of the Silver Blades är från dem.

Självklart finns det äldre spel, det gör det alltid (nästan). Iaf för mig så känns inte Baldurs Gate och Planescape Torment så pass gamla, de var ej heller av den typ RPG som Brenda och Tom hade tänkt att utveckla.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Hade själv gärna sett en uppföljare på Wing Commander men återigen handlar det om rättigheter. Tråkigt att se utgivare som äger grymma IP men bara låter de samla damm, speciellt nu med Kickstarter.

Du kanske redan har sett det här men om du har missat så håll till godo.

http://www.gametrailers.com/videos/3wp98f/star-citizen-develo...


signatur
phi
Medlem

Inte alls förvånad. Deras pitch var bland det sämsta hittills.

Jag förstod inte alls vad dom ville göra för något "old school RPG" förrän två veckor senare och då insåg jag att det inte fanns en chans i helvete att dom lyckas nå sitt mål. Alltså inte värt att backa projektet även om jag trots allt blev lite intresserad när info om projektet väl kommit ut, dock alldeles för sent.

Gör om, gör rätt.

Medlem

Det är bara sunt att alla kickstarter projekt inte går bra. Då betyder det ju att vi som backar kräver kvalité och att de som startar projektet måste sträva efter detta.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Nu misstolkar du mig.

De jag nämnde var exempel som jag tänker på när jag hör begreppet oldschool RPG. Det blir lite jobbigt om vi ska rada upp alla spel som skapats. Nu var det faktist två av dessa spel som SSI har gjort. Secret of the Silver Blades är från dem.

Självklart finns det äldre spel, det gör det alltid (nästan). Iaf för mig så känns inte Baldurs Gate och Planescape Torment så pass gamla, de var ej heller av den typ RPG som Brenda och Tom hade tänkt att utveckla.

Vad jag menade var att vissa anser de spel du nämner vara oldschool RPG medan andra anser att det mer är titlar som SSI´s tidigare alster som är det och sedan så har vi ju även de som anser att BG är det och jag anser ju helt klart att BG är betydligt mer oldschool än dagens spel från till exempel Bioware.

Det är just dessa termer som ställer till det för folk eftersom de används så ofta av dagens utgivare. Till exempel så tror många det görs en hel del s.k taktiska shooters och detta ledde till att många inte riktigt förstod var Takedown var och det var först när Notch och TB skrev om detta spel som det vände. Det är därför väldigt viktigt att man inte enbart använder sig av dessa termer utan även förklarar hur spelet kommer att bli och varför det skiljer sig från dagens spel (för de som inte känner till de äldre spelen) och även ger exempel på spel så man kan kolla upp dessa för att se om det är något som man tilltalas av.

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av PcGamer:

Hade själv gärna sett en uppföljare på Wing Commander men återigen handlar det om rättigheter. Tråkigt att se utgivare som äger grymma IP men bara låter de samla damm, speciellt nu med Kickstarter.

Du kanske redan har sett det här men om du har missat så håll till godo.

http://www.gametrailers.com/videos/3wp98f/star-citizen-develo...

Japp kände redan till det spelet men tack för påpekandet=).

1
Skriv svar