Robot
Windows 8

På fredag släpps Windows 8, Microsofts mest omvälvande operativsystem på 17 år. Det har mycket pekplattetänk, lite spelnytt och en lång, lång resa innan det älskas av alla.

#microsoft, #apple, #amd, #nvidia, #valve


Medlem
Windows 8

En kombination av det klassiska skrivbordet och det nya win8 tror jag hade varit en grym lösning, om rutorna i win 8 hade varit på ens skrivbord så att man fortfarande hade haft kvar remsan där nere med programmen man har öppna samt startmenyn tror jag det hade fungerat bra.

Medlem

Jag gillar förändringar och jag ser fram emot att prova det här.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Lås era datorer pojkar och flickor. Släpp inte in denna bedragare!

Medlem

Rättelse till faktarutan det står "Windows 7 Enterprise – avsett för företag"

Bör nog vara Windows 8 Enterprise -- avsett för företag

Inaktiv

Ähh håller mig till windows 7.. Precis som man höll sig till XP i flera år

Medlem

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Inaktiv

Ett sjukt intressant operativsystem, allt som behövs för att få det fulländat är att köpa en tredjeparts menyrad Stardocks Windows 8 startmeny vilket betyg landar på hela 4.5/5, ett Windows 8 med startmeny alltså!

Medlem

Tycker detta ser sjukt intressant ut. Testat det en hel del på jobbat och funkar bra. Betydligt bättre första intryck för mig än när de släppte Vista och 7an.


signatur

Steam: xtreme_venom | PSN: Betrayed | League of Legends: Hand of Wrath (EUW) | Battlenet: Betrayed#2655

Medlem

Nämns det inte att Microsoft stängt nya Windows mer och kräver mer licensiering osv? Det är väl det som är den stora hetpotatisen?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ja vill ha, ja vill ha!
FZ kan ni inte anordna en Windows 8 tävling med partiska domare som ger mig vinsten hur fel jag än svarar på utslagsfrågorna.

Snälla

Medlem

Håller mig nog till Windows 7 skaffade aldrig Vista heller höll mig till XP under den tiden

Medlem

Håller mig nog till Windows 7 skaffade aldrig Vista heller höll mig till XP under den tiden

Medlem

Håller mig nog till Windows 7 skaffade aldrig Vista heller höll mig till XP under den tiden

Medlem

Håller mig nog till Windows 7 skaffade aldrig Vista heller höll mig till XP under den tiden

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lolflakes: fast då hade systemet blivit än mer en mix av två världar, och du hade inte fått fördelarna som den nya startmenyn erbjuder på samma sätt. Det är faktiskt en stor förbättring, även om den konservative sannolikt inte vill ta till sig det. Men framför allt hade det inte fungerat på tablet-produkter, och det är därför Microsoft har valt den struktur som finns här.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

EAUGH! Pastellfärger överallt!

Skrivbordet på en PC skall inte se ut som en 7-årig flickas sovrum. Den vara svart, komplex och hotfull och skall skrämma bort barn, mammor och lamers så vi nördar får ha våra datorer i fred... Tacka vet jag DOS.

Gilla knappen är förresten den vänstra av dom två knapparna ni har att välja på...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@RzrTrek: att klistra på en startmeny på Windows 8 skulle i min mening göra det betydligt sämre, startskärmen är faktiskt riktigt bra och betydligt bättre än vad som fanns i Windows 7 och tidigare. Det är den otydliga uppdelningen mellan de båda miljöerna som är den största akilleshälen i dagsläget skulle jag säga.

Tips: om du kör Windows 8 och vill få tillgång till olika systemfunktioner kan du trycka in Windows + X, då får du fram en meny med genvägar till en rad olika funktioner, bland annat kontrollpanelen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Trevlig recension, tack för den! Blir nog en uppgradering, gillar det nya såpass mycket.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@siZe: förstår att du hoppade över Vista, som var en katastrofal soppa av oftantliga proportioner, men det här är faktiskt till största del en förbättring på de flesta punkter som du garanterat skulle gilla bättre när du väl lärt dig det som skiljer systemet åt från Windows 7.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

@RzrTrek: att klistra på en startmeny på Windows 8 skulle i min mening göra det betydligt sämre, startskärmen är faktiskt riktigt bra och betydligt bättre än vad som fanns i Windows 7 och tidigare. Det är den otydliga uppdelningen mellan de båda miljöerna som är den största akilleshälen i dagsläget skulle jag säga.

Tips: om du kör Windows 8 och vill få tillgång till olika systemfunktioner kan du trycka in Windows + X, då får du fram en meny med genvägar till en rad olika funktioner, bland annat kontrollpanelen.

Då har du istället två valalternativ.. logik!?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Preed: du tänker nog på att Notch med flera inte gillar det faktum att appar i Windows 8-applikationsaffären måste kvalitetskontrolleras av Microsoft innan de godkänns och släpps in.

Skrivbordet fungerar som nämnt precis som tidigare och du kan installera program precis som tidigare, så där är det ingen skillnad alls. Notch vill inte certificera Minecraft för Windows 8 eftersom han ogillar den slutna modellen av principskäl, men du kan installera Minecraft (och alla andra spel) på exakt samma sätt som på Windows 7. Det är bara programmen i app-affären som måste gå igenom den certifieringsprocessen, det är inget som tvingar utvecklare att gå den vägen. Under de månader jag kört Windows 8 har jag inte stött på ett enda kompatibilitetsproblem, vilket är ovanligt för testversioner av ett nytt system.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Blir förmodligen ett köp i framtiden men väntar nog tills nästa servicepack släpps till Windows 8. Kostar bara ett par hundra att uppgradera (från Windows 7) så jag ser ingen mening med att stå över detta!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@RzrTrek: ja du kan söka upp alternativet i kontrollpanelen och trycka retur, vilket är snabbare än samma process i Windows 7 där du först måste klicka på startknappen, sedan öppna kontrollpanelen och sedan leta upp alternativet du letar efter (eller trycka på Windows-knappen och sedan söka för att sedan välja det alternativ du letade efter). Windows + X för att sedan öppna kontrollpanelen är bara ytterligare ett alternativ du kan lära dig. Det är mycket som är snabbare och smidigare i Windows 8, men för den som inte har kört systemet under lång tid som jag har är det inte direkt uppenbart hur man tar till sig alla vettiga förbättringar. Där har Microsoft en del att jobba på om de ska få folk (särskilt gamers) att ta till sig systemet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Fick fz betalt för att recensera detta bloatware ?

Ni glömde i alla fall ett par minus ...
Kan inte avinstallera windows store
Kan inte tabort "metro" modern ui ...
Anpassat för touch skärm.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

En kombination av det klassiska skrivbordet och det nya win8 tror jag hade varit en grym lösning, om rutorna i win 8 hade varit på ens skrivbord så att man fortfarande hade haft kvar remsan där nere med programmen man har öppna samt startmenyn tror jag det hade fungerat bra.

Jag hade gärna sett en sån lösning, att bara lägga in taskbaren i startskärmen eller tvärtom hade faktiskt vart alldeles galant, att växla mellan de två känns lite ovettigt. Gillar dock win8, det är som win7 utan startknapp men med en hel del förbättringar, finns inget att direkt klaga på.

Medlem

Snabbare boot tider, ny aktivitetshanterare och filkopierings dialogerna med mer information. Det är de enda sakerna som lockar lite. Allting annat känns som ett steg i fel riktning.

Ogillar även att Microsoft än en gång använder ny DirectX som ett argument för att uppgradera. DirectX borde göras så det fungerar på alla versioner av Windows som fortfarande har support imo.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Exim: självklart inte, FZ får inte betalt för att recensera något, punkt. Jag har kört Windows 8 på testsystemet åt Datormagazin, PC Gamer och FZ i flera månader, sedan Microsoft gjorde Consumer Preview-versionen tillgänglig helt enkelt. I princip alla pc-spelare använder Windows som system, och då är det en självklarhet att utvärdera en ny version av plattformen alla gamers använder. Konstigare än så är det inte.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Exim: självklart inte, FZ får inte betalt för att recensera något, punkt. Jag har kört Windows 8 på testsystemet åt Datormagazin, PC Gamer och FZ i flera månader, sedan Microsoft gjorde Consumer Preview-versionen tillgänglig helt enkelt. I princip alla pc-spelare använder Windows som system, och då är det en självklarhet att utvärdera en ny version av plattformen alla gamers använder. Konstigare än så är det inte.

Det är bara det att betyget förvånar mig för mycket thats all.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Fletchett: Håller med, tre väldigt bra förbättringar i Windows 8, bland många andra faktiskt. Alla har vi olika tycke och smak, men jag tror att många gamers är så pass konservativa att de avfärdar vad de annars säkert skulle kunna uppskatta.

Ja jag tvivlar på att det rent tekniskt inte skulle gå att implementera DirectX 11.1 på Windows 7, men jag tvivlar också på att spel kommer att börja utvecklas exklusivt för DX 11.1 eftersom det är en så pass liten förändring. Och med tanke på att gamers är så pass konservativa som de är i regel lär de inte hoppa på Windows 8 direkt, och då kommer spelen fortsätta att utvecklas med Windows 7 som bas fram till dess att majoriteten har hoppat på Windows 8-tåget.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skriv svar