Medlem

Stora förändringar kräver alltid en insats för att långsiktigt skapa nyttan. Det verkar trevligt, känner personligen inget måste inom en snar framtid men säger verkligen inte nej.

Näh... måste bara erkänna att jag hade stannat kvar på DOS om de inte vore för de spel jag vill kunna spela

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Surahero:

Hur skiljer det sig prestandamässigt gentemot win7. Som gamer är väl det den viktigaste saken man vill veta om ett nytt operativsystem. Det ska ju ta så lite datorkraft som möjligt i bakgrunden av det man kör eller hur?

Det beror på tillämpningen. Under vardagligt bruk är prestandavinsterna stora. Start av systemet, filkopieringar, navigering i systemet - exemplen kan göras många där prestandavinsterna är stora. I spel är skillnaden inte lika stor, du kan vinna ett par fps i vissa spel medan skillnaden är försumbar i andra. Med förbättringarna i drivrutinsmodellen kan dock vinsterna bli än större när systemet funnits på marknaden ett tag. Tycker att detta märks av redan i Amd Catalyst 12.11-betan jag börjat testköra, men jag har inte kört den på Windows 7 så jag kan tyvärr inte ge några direkta jämförande siffror än.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

phi
Medlem

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Surahero:

Hur skiljer det sig prestandamässigt gentemot win7. Som gamer är väl det den viktigaste saken man vill veta om ett nytt operativsystem. Det ska ju ta så lite datorkraft som möjligt i bakgrunden av det man kör eller hur?

Det beror på vad du tittar på. Under vardagligt bruk är skillnaderna väldigt stora. Uppstart, kopiering av filer, generell navigation - i princip alla steg har blivit snabbare, i vissa fall mycket snabbare, jämfört med Windows 7. I spel är det annorlunda, vissa spel ser prestandavinster på några fps medan skillnaden är försumbar i andra titlar. Detta kan dock komma att ändras när systemet varit på marknaden ett tag och drivrutinerna optimerats för den förbättrade drivrutinsmodellen. Tycker detta märks av redan i Amd Catalyst 12.11-betan, men jag har inte hunnit göra några jämförande tester med Windows 7 än så jag kan inte ge några konkreta siffror.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Medlem
Medlem

"Möjligheten att fästa en Windows 8-app som en sidopanel leder dessutom till ett bättre utnyttjande av skärmytan vid dessa höga upplösningar, något som det plottrigare gränssnittet i Windows 7 och tidigare inte kan."

Ursäkta? Titta på bilden ovanför texten och läs meningen en gång till... Hur är Windows 7 plottrigare än Windows 8?

phi
Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Konstigt resonemang, om man har för avsikt att spela spel så finns det inte så mycket annat att vända sig till mer än windows, om nu linux hade haft någonstans i närheten så stort utbud av just spel så hade ditt inlägg varit relevant, men nu.... not so much.

Medlem

Nix, denna skippar jag, är inte speciellt metro sexual av mig..

Medlem

Är märkligt att så många har likt konservburkar stått länge och inte ens vill pröva operativet för att faktiskt kunna ge en åsikt kring operativets funktionalitet och dess nyheter och/eller brister.

Bra att ni på FZ recenserar operativsystemet, synd bara att betyget reflekteras kring människans sätt att lära sig nytt? I detta fall borde exempelvis en recension av Apple's OS X vara fullpott (med omdömet: svårt att misslyckas lära sig, allting bara fungerar ju...)?

Medlem
Skrivet av Loevet:

Ja jag tvivlar på att det rent tekniskt inte skulle gå att implementera DirectX 11.1 på Windows 7, men jag tvivlar också på att spel kommer att börja utvecklas exklusivt för DX 11.1 eftersom det är en så pass liten förändring. Och med tanke på att gamers är så pass konservativa som de är i regel lär de inte hoppa på Windows 8 direkt, och då kommer spelen fortsätta att utvecklas med Windows 7 som bas fram till dess att majoriteten har hoppat på Windows 8-tåget.

Jag tror inte heller att det kommer påverka något rent praktiskt. Menar bara att det känns fel att de använder en sån sak som försäljningsargument igen. Folk var upprörda över det i Windows Vista och de borde ha lärt sig att det inte var en bra ide vid det här laget. Att DirectX 10 var exklusivt till Windows Vista var inte bara irriterande, det fullständigt tog bort poängen med det. Inga företag vågade satsa på DX10 då det krävde Vista.

Medlem
Skrivet av SToFo:

Fan vad mycket små ettriga bakåtsträvare det härjar på FZ.se... Bättre prestanda överlag i systemet? Givet köp. Prestandaökningen samt att samtliga laddningstider mer än halveras (och jag har bara vanliga 7200rpm SATA-hårddiskar och inte SSD) i Windows 8 tyder ju på bättre optimering. Jag tycker att Win 7 är bra men det är mycket man märker att de kunde ha gjort bättre. Win 8 är bot och det märker man t.om i public preview-versionen jag kör. Sen är Win 8's interface mycket snyggare också. Metro är hur smidigt som helst. Win 7 hör till det förgångna. Win 8 är framtiden.

Så man är bakåtsträvare för man inte gillar en viss sak som t.ex Metro ui? Så jag måste gilla allt nytt som kommer annars är jag bakåtsträvare, snygg logik verkligen.

Då vet ni alla det, alla ni som älskar veteranbilar är gamla bakåtsträvare ushhh fy på er.

Inaktiv

Floffe disapproves.

Han bytte till Win7 efter många goda år med XP 64, och skulle egentligen velat fortsätta mer om det inte vore för artificiella hårdvaru/mjukvarukrav i mjukvaran han ville ha.

Men han är numera nöjd med Win7, trots den försämrade prestandan, och kommer inte att byta till någon dagisvariant av samma system med mer eye candy och sämre prestanda.

Slutligen anser han att Microsoft och Apple borde tvångsförvaltas för att sedan fusionera i ett internationellt standardiserat system för alla persondatorer i världen, där behov går före profit.

Vi måste gå emot en konsolifiering och meningslös fragmentering av PCn.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Inaktiv

Av bilderna att döma så har ni gjort en recension av "Windows 8 Release Preview Evaluation Copy Build 8400" som släpptes i maj. Gör om, gör rätt!

Medlem

Jag kommer definitivt att prova det. Det kommer nog att ta en stund innan man vänjer sig. Men jag gillade ett par saker när jag testade Windows 8 tidigare.
Det kommer att bli bättre och bättre *hoppas jag XD*

Medlem

Windows försöker locka apples målgrupp men kommer förlora sin egen istället.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Kör själv med Ubuntu 12.10 på min lilla laptop men då 99% av spelen inte kör eller laggar i Linux så ser jag inte varför man ska hålla på och konstant kriga om vilket operativsystem som är bäst eller inte, utan håll istället med om att MAC är skit, dyrt, en ren kopia och utan märkvärdigheter!

Medlem

Virus 8!!!!

Lär väl vara som tidigare versioner....oanvändbart det första halvåret-året...

Medlem

Finns bara en anledning till varför man har windows och anledningen heter STEAM. Men snart är Linux versionen här och då kan Windows dra åt helvete.

phi
Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Kör själv med Ubuntu 12.10 på min lilla laptop men då 99% av spelen inte kör eller laggar i Linux så ser jag inte varför man ska hålla på och konstant kriga om vilket operativsystem som är bäst eller inte, utan håll istället med om att MAC är skit, dyrt, en ren kopia och utan märkvärdigheter!

Vad säger du?! Steve Jobs vrider sig i graven just nu.

Mac OS X är ju det bästa operativsystemet som finns.

Medlem
Medlem

18 gb är väl relativt mkt plats för operativsystem?
Senaste mac osx kräver 8bg bara!

Det ända bra med win som gör att dom fortfarande finns är pc spelandet och det är tack vare oss gamers!

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Kör själv med Ubuntu 12.10 på min lilla laptop men då 99% av spelen inte kör eller laggar i Linux så ser jag inte varför man ska hålla på och konstant kriga om vilket operativsystem som är bäst eller inte, utan håll istället med om att MAC är skit, dyrt, en ren kopia och utan märkvärdigheter!

Vad säger du?! Steve Jobs vrider sig i graven just nu.

Mac OS X är ju det bästa operativsystemet som finns.

HAHAHA spel mässigt kan dom göra lite bättre ifrån sig på apple men annars finns det ingen bättre dator än mac..
Är inne på min 2a mac på 10 år med ominstallation 2 ggr på den tiden.

Vad ligger ni på med era "billiga datorer"?

Medlem
Skrivet av Floffe:

Men han är numera nöjd med Win7, trots den försämrade prestandan, och kommer inte att byta till någon dagisvariant av samma system med mer eye candy och sämre prestanda.

Slutligen anser han att Microsoft och Apple borde tvångsförvaltas för att sedan fusionera i ett internationellt standardiserat system för alla persondatorer i världen, där behov går före profit.

Om foffe hade läst recentionen och diverse kommentarer borde han ha sett att win8 faktiskt är ett stort steg framåt prestandamässigt både för operativsystemet i sig och till viss del i spel, men absolut ingen försämring.

Om foffe sedan vill ha ett standardiserat system för alla persondatorer så är Ubuntu något för han.

phi
Medlem
Skrivet av adam1985:
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Kör själv med Ubuntu 12.10 på min lilla laptop men då 99% av spelen inte kör eller laggar i Linux så ser jag inte varför man ska hålla på och konstant kriga om vilket operativsystem som är bäst eller inte, utan håll istället med om att MAC är skit, dyrt, en ren kopia och utan märkvärdigheter!

Vad säger du?! Steve Jobs vrider sig i graven just nu.

Mac OS X är ju det bästa operativsystemet som finns.

HAHAHA spel mässigt kan dom göra lite bättre ifrån sig på apple men annars finns det ingen bättre dator än mac..
Är inne på min 2a mac på 10 år med ominstallation 2 ggr på den tiden.

Vad ligger ni på med era "billiga datorer"?

Nåja, Apple och Mac i all ära men för mig personligen så höll min gamla 24" iMac i ganska exakt 4 år och sen brann logikkortet upp utan förvarning. Det är ju trots allt elektronik vi snackar om. Men den behövdes aldrig formateras om under dessa 4 år, något som jag fått göra minst en gång om året innan på mina samtliga custombyggda PC's.

Fick däremot ståfräs igår när jag såg den nya 27" iMac. Så den kommer jag att köpa så fort den släpps och får hoppas att den håller längre än 4 år i alla fall.

Medlem
Skrivet av adam1985:
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av phi:

Windows? What? Använder folk den skiten fortfarande? Vilka bakåtsträvare ni är.

Testa att spela RIFT på ditt Linuxbaserade system.. det funkar inte (el. kanske, men med lagg)!?

Nej, det funkade inte alls. Så det var ett dåligt spel! Min superdator kan bara spela bra spel.

Kör själv med Ubuntu 12.10 på min lilla laptop men då 99% av spelen inte kör eller laggar i Linux så ser jag inte varför man ska hålla på och konstant kriga om vilket operativsystem som är bäst eller inte, utan håll istället med om att MAC är skit, dyrt, en ren kopia och utan märkvärdigheter!

Vad säger du?! Steve Jobs vrider sig i graven just nu.

Mac OS X är ju det bästa operativsystemet som finns.

HAHAHA spel mässigt kan dom göra lite bättre ifrån sig på apple men annars finns det ingen bättre dator än mac..
Är inne på min 2a mac på 10 år med ominstallation 2 ggr på den tiden.

Vad ligger ni på med era "billiga datorer"?

Det är sant, hade min macbook pro 5-6 år utan något klydd eller behov av ominstallation. Den Flöt lika bra efter dom åren som första dagen jag använde den. Good shit. Sen har jag gått igenom hur många pc datorer som helst men ominstallationer o mög. Still love my PC, men Mac e grymt

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av DrToker:

Av bilderna att döma så har ni gjort en recension av "Windows 8 Release Preview Evaluation Copy Build 8400" som släpptes i maj. Gör om, gör rätt!

Bilderna är tagna från den äldre versionen, men jag har kört Windows 8 RTM sedan den blev tillgänglig. Tog en rejäl samling skärmdumpar till en annan artikel och använde vissa av dem till den här artikeln. Inte konstigare än så. Att jag kunde köra Windows 8 Consumer Preview i flera månader utan några buggar eller blåskärmar är rätt imponerande för övrigt, det har jag aldrig varit med om med betaversioner av tidigare Windows-system.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Nej tack, blir till att hålla sig till W7

Skriv svar