Extra avgift på hårddiskar och USB

Medlem
Extra avgift på hårddiskar och USB

DN.se

Citat:

Efter en dom i skiljenämnd läggs vid årsskiftet en särskild privatkopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen. Avgiften blir 80 kronor per extern hårddisk och 1 kronor per gigabite minne på USB.

Bakgrunden är en tvist mellan å ena sidan Copyswede, som företräder svenska upphovsmän och konstnärer, och å andra sidan elektronikbranschen.

"Dagens avgörande av skiljenämnden är olyckligt. Det visar prov på att gå i otakt med tiden och är ett tydligt exempel på svårigheten att juridiskt navigera på marknader med snabb teknisk utveckling och stor innovationskraft", säger Klas Elm, vd för Elektronikbranschen.

Vad skall man säga?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Katastrof, gäller detta även företag undrar jag då? Då blir det en betydande del av utgifterna för lagringsutrymme när företag hanterar stora mängder data.

EDIT: Jag läste slarvigt, det står ju tydligt i ditt citat "privatkopiering", vilket leder till att jag då förutsätter att det bara gäller privatpersoner.

Fortfarande mycket dåligt, enligt mig. Varför attackera folk som inte piratkopierar men behandlar stora mängder data? Idioti.

Medlem

Det är ganska uppenbart att detta ska vara som kompensation för all piratkopiering som pågår. Men piratkopiering är fortfarande olagligt, it makes no sense.

Medlem

Nu igen!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Undrar dock hur dom definierar "extern hårddisk". För om jag har ett NAS med 2 diskar i, så är ju dom diskarna inte i datorn. Fast det är heller inte renodlad lagring då ett NAS kan ha många funktioner.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det här är ju inte nyheter? Det bestämdes väl redan i början av året vill jag minnas?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det här är ju inte nyheter? Det bestämdes väl redan i början av året vill jag minnas?

Nja, delvis, det gick ju till en skiljenämnd, som fastslog det hela först nu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ganska naivt. Har svårt å tro att ökade priser på diskar kommer minska piratkopieringen.
Varför inte integrera det i skatten så att man gör ett avtal med upphovsrättsmän? Skulle gärna annars betala 150->200kr i månaden för att få tillgång till obegränsad musik, film, spel och dylikt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

KoP
Medlem
Skrivet av magma:

Ganska naivt. Har svårt å tro att ökade priser på diskar kommer minska piratkopieringen.
Varför inte integrera det i skatten så att man gör ett avtal med upphovsrättsmän? Skulle gärna annars betala 150->200kr i månaden för att få tillgång till obegränsad musik, film, spel och dylikt.

Det handlar väl inte direkt om att ett ökat pris ska minska piratkopieringen utan att dom ska casha in för
"förlorade intäkter" genom att kollektivt bestraffa alla som köper en ny hårddisk, usb-minne, dvd-skiva bara för att
dessa tingestar KAN tänkas användas i piratkopieringssyfte. Otroligt korkat.

Dessa dumheter brukades väl även för kassettband, vhs-kassetter och cd-skivor en gång i tiden om jag inte minns fel? :/

Då kan man likväl höja priset på moraknivar. För någon kan ju tänkas använda en sådan till att skada någon annan så att denna måste uppsöka sjukhus och få vård för våra skattepengar. En litet prispåslag på morakniven som oavkortat går till sjukvården dvs. Why not?

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av magma:

Ganska naivt. Har svårt å tro att ökade priser på diskar kommer minska piratkopieringen.
Varför inte integrera det i skatten så att man gör ett avtal med upphovsrättsmän? Skulle gärna annars betala 150->200kr i månaden för att få tillgång till obegränsad musik, film, spel och dylikt.

Det handlar väl inte direkt om att ett ökat pris ska minska piratkopieringen utan att dom ska casha in för
"förlorade intäkter" genom att kollektivt bestraffa alla som köper en ny hårddisk, usb-minne, dvd-skiva bara för att
dessa tingestar KAN tänkas användas i piratkopieringssyfte. Otroligt korkat.

Dessa dumheter brukades väl även för kassettband, vhs-kassetter och cd-skivor en gång i tiden om jag inte minns fel? :/

Då kan man likväl höja priset på moraknivar. För någon kan ju tänkas använda en sådan till att skada någon annan så att denna måste uppsöka sjukhus och få vård för våra skattepengar. En litet prispåslag på morakniven som oavkortat går till sjukvården dvs. Why not?

Jo, men det gör det väl om copyswede har gått så långt att de vill inleda ett samarbete med elektronikkedjor?

Lagring finns ju ett köpa helt lagligt i digital form på filehosters och dylikt.

Elektronikbranschen vill ju gå med vinst, precis som vilket annat företag då marknaden är hård pga hög konkurrens. Håller däremot med dig om att detta blir kollektiv bestraffning för privatpersoner som bara använder hårddiskar för bilder, egna hemmagjorda filmer eller dylikt. Även backups. Har själv en extern och använder denna för att säkerhetskopiera mina partitioner till. När denna kraschar behöver jag en ny disk. Detta kan man ju lösa genom att köpa en intern disk som någon har nämnt i ett tidigare inlägg.

Det kan jag inte svara på, för det vet jag inte.

Ja, precis


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

kan man ladda hem utan att skäms då när man betalt extra för hårddisken..?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:

kan man ladda hem utan att skäms då när man betalt extra för hårddisken..?

Det är skillnad på PIRAT och PRIVATkopiering.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av joary639:

kan man ladda hem utan att skäms då när man betalt extra för hårddisken..?

Det är skillnad på PIRAT och PRIVATkopiering.

Haha ja då blev det ännu konstigare!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Det fula är ju att privatkopiering är ett luddigt begrepp som lika gärna skulle kunna betyda säkerhetskopiering vilket jag har rätt att göra enligt lag. Så jag måste betala extra till en ful lobbyistorganisation för att jag vill göra en backup av datorn. Kollektiv bestraffning är ju medeltida...

Dra åt helvete Copyswede!

Testpilot

Många har inte koll på hur det hela fungerar.

Du har som konsument rätt att göra en säkerhetskopia av dina inköpta spel / musik / filmer , du har även rätt att distribuera detta inom den närmaste kretsen, dvs familjen och nära vänner.
Disclaimer ! (Detta är också väldigt luddigt beskrivet , lagarna kan tolkas på många olika sätt och jag är ingen expert,)

Copyswede tar då in pengar för denna kopiering du "kan" göra för att ersätta förlusten som då rättighetsägarna får av denna onda och brutala kopiering av deras verk. (ironi)

Nuförtiden är allt kopieringskyddat , så den där "kopieringsmöjligheten" kan du se dej i månen efter , att kringgå kopieringskydd är inte lätt.

Om du nu inte piratkopierar , då har nån annan gjort jobbet åt dig men då har du plötsligt brutit denna lilla privatkopieringsbubbla eftersom nån annan kopierat åt dig och du kopierat dem o de är ju inte i din närmaste bekantkapskrets. Då gäller inte deras avgift heller.

Avgiften skapades då folk kopierade kassettband med varandra , så om du spelar in musik från radion o lägger på din USB sticka då kan du med gott hjärta betala den .
Ditt eget material och annat lagligt är inget som de har o göra med , så oavsett så tar de en avgift för nåt som inte finns mera helt enkelt.

1
Skriv svar