APPLE MAC

Jag sitter här på min pappas jobb och surfar med hans macbook. Åååh vad underbar den är! Jag önskar att mac var mer spelvänligt. Då hade jag köpt det på en gång! Men vad tror ni? är det bara jag som tror att apple någon gång kommer vara ledande inom alla områden? (spel,arbete,mobil,tv osv)
Tror ni att apples framtid inom spel kommer påverkas mycket beroende på om windows 8 lyckas eller floppar? Det är ju mycket prat i stora företag om att slopa windows 8 och gå på linux och mac istället. Tror ni att det kommer gå utför för microsoft nu, eller kommer det bli tvärtom?

Let me know what ya think!


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Det jag undrar är varför stora företag skulle slopa windows 8, MAC är ju också väldigt stängd programvara. Om något borde de ju köra på linux som de kan använda utan licenser.

Linux är ju inte tillräckligt stort för att satsa fullt ut på, så det är väl därför ingen vågar satsa fullt ut på det


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Som atheleos säger, är Mac allt för stängt, och skulle kräva en hel spelstudie att behöva byta hårdvaran i stort sett hela kontoret. för att nämna ett par saker, orkar inte med en Apple vs xxxx tråd så skippar resten. Jag tror Linux är framtiden, helt öppet, allting är gratis. Saker som skulle göra det extremt kostnadseffektivs för spelstudios att byta till, speciellt indie utvecklare som även de skulle kunna växa lavinartat ifall det skulle bli av.

Storleken av operativsystemet har ingen som helst betydelse, är snarare en kostnadsfråga för alla utvecklare speciellt små, skulle alla stora utgivare ge Linux en chans, så skulle andelen linux anvädare för spelare öka lavinartat, speciellt när det är så enkelt när man kan installera T.ex ubuntu direkt i och få dualboot på 5-10 minuter.

Men det är nog många år kvar tills dess, windows 7 kommer hålla många år tills Microsoft får tummen ur ***** och ger oss desktop användare en riktig windows version.

Medlem

Först och främst så tror jag att det kommer stå lika mellan Mac och Windows, och lär det stå i många år. Linux lär aldrig slå igenom fullt ut tack vare att det är för avancerat för många, men det lär utan tvekan bli mycket bättre på spelfronten inom en snar framtid. Möjligtvis att det kommer en riktigt användarvänlig dist och att den marknadsförs för en bred skara.

Skrivet av Bojkott:

Först och främst så tror jag att det kommer stå lika mellan Mac och Windows, och lär det stå i många år. Linux lär aldrig slå igenom fullt ut tack vare att det är för avancerat för många, men det lär utan tvekan bli mycket bättre på spelfronten inom en snar framtid. Möjligtvis att det kommer en riktigt användarvänlig dist och att den marknadsförs för en bred skara.

Undrar om apple kommer anpassa sig med ett öppnare system i framtiden. Jag menar, tänk typ skyrim. Ett spel som iallafall jag inte skulle kunna spela utan moddar...


signatur

rock n roll aint noise pollution

KoP
Medlem

Mac har harvat i årtionden och försökt komma ikapp och bli en lika stor installationsbas med människor som på pc. Men nej.. det kommer inte ske på väääldigt länge. Finns inte tillräckligt med pengar i att släppa exklusiva stortitlar enbart till Mac datorer.

phi
Medlem

MAC?

Mac har ju fått en uppsving på spelfronten de sista åren och allt fler utvecklare har börjat inse att det finns en marknad även där. Men det ligger knappast i Apples intresse att få folk att välja Mac OS X före Windows när det kommer till spel. Apple har iOS och dom tjänar redan sjuka summor pengar på appar och spel till det så Microsoft och Windows kan gott få behålla sina "gamers".

Något som många inte känner till är att Epic Games' Infinity Blade till iOS är deras mest sålda spel någonsin, alla kategorier. Det säger ganska mycket om hur stor marknaden är för casualspel till mobiler, surfplattor etc.

Hade jag varit en indieutvecklare så hade jag aldrig utvecklat spel för Windows, det är då en sak som är säker.

phi
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Först och främst så tror jag att det kommer stå lika mellan Mac och Windows, och lär det stå i många år. Linux lär aldrig slå igenom fullt ut tack vare att det är för avancerat för många, men det lär utan tvekan bli mycket bättre på spelfronten inom en snar framtid. Möjligtvis att det kommer en riktigt användarvänlig dist och att den marknadsförs för en bred skara.

Linux är inte särskilt avancerat idagsläget. Beroende på dist då så klart.

Min farfar på +75 år kör Linux på sin gamla Dell som han tidigare körde Windows Vista på. Vista höll på att driva honom till vansinne så jag tänkte då att vi testar med Ubuntu och ser hur det funkar och nu har han kört det i snart ett års tid. Jag har varit där och fixat småsaker ett par gånger men det har inte varit några större problem och han är supernöjd för allt han behöver göra. Dvs i princip ingenting förutom att läsa aftonbladet, mail, porrsurfa osv.

Det är ju inte så att man behöver sitta och kompilera kerneln längre i evigheter för att få Linux att funka som man vill.

Hade det inte varit för att jag själv gått över till Mac sen snart 5 år tillbaka och trivs väldigt bra med det, då hade jag utan tvekan kört Linux istället.

Medlem

Som phi har sagt, så är Linux lika lätt att använda som Windows och Mac i det vardagliga. För gamers tror jag absolut på Linux, det är en extremt flexibel plattform, och har redan visat sig vara väldigt kompetent med OpenGL (testet som Valve gjorde med Left 4 Dead 2).

Det enda som hindrar Linux från att explodera som spelplattform är utvecklarna. Dels spelutvecklarna, men också utvecklarna som utvecklar drivrutiner i vår hårdvara samt de som håller på med OpenGL etc. Börjas det en satsning där, så kan nog många hoppa över direkt. Windows är väldigt bekvämt att använda, och har kompabilitet med det mesta, det är här alla utvecklare har sitt fokus (för att det ger mest pengar?). Sponsring av Microsoft kanske betyder en del. Parterna har ju samarbetat så länge att de kanske inte vill satsa på Linux helt enkelt.

Angående Mac, så använder jag den i alla former genom jobbet, och jag trivs verkligen inte i OS X. Men hade Apple släppt sin hårdvarulåsning hade jag kunnat tänka mig det istället för Windows, det är liksom inget alternativ för oss som bygger egna datorer. Jag nöjer mig med att säga det, har inte heller intresse av att starta en X vs. X diskussion.

Medlem

Jag kör med iMac hemma och för vardaglig användning samt när jag spelar in musik så finns det inget jag kan klaga på och har inte haft några problem med hård eller mjukvaran, vilket inte var fallet när jag satt med en hemmabyggd windowsburk.

Men vill man spela så är det som att lägga sig i en kista och be vännerna hamra ner så mycket spik det rymms.
Att installera windows via bootcamp fungerar klockrent men att helt sakna möjlighet att uppgradera hårdvaran del för del så får man snabbt vänja sig vid att slakta alla inställningar och leva med lägsta möjliga grafik.

Osx som operativ är väl mest en smaksak, det kan göra allt man kan kräva för vardaglig användning och för min del så tog det ett tag att vänja mig vid de större skillnaderna men nu när jag gjort det så föredrar jag osx före windows, även om windows har några fördelar.

Vill bara tillägga att osx aldrig kraschat under de två år jag haft datorn och den står på mest hela tiden.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar