Inga pengar dragna på mitt bankomatkort läs inne i tråden

Medlem
Inga pengar dragna på mitt bankomatkort läs inne i tråden

Okej igår testade jag en sak och vart förvånad över att det funkade. Har swedbanks mastercard kort det nya eftersom dem samarbetar inte längre med VISA vad dem sa iallafall på banken så jag fick mitt nya. Men det har inte saken till att göra.

Har varit arbetslös sen somras eller 4 veckors sommarjobb men fanns ingen möjlighet till anställning och söker jobb förtillfället nu och får snart denna ungdomsgaranti från AF.

Men till grejen nu har ca 7kr kvar på mitt kort så tänkte för skoj skull testar att köpa Medal of honor digital deluxe versionen från Origin store. Visst fick svar att du får ett mail fort din beställning är klar.

Var borta ca 10-15min från datorn kom tillbaka kollade mailen då såg jag att transaktionen hade gått genom mitt spel fanns i listan. Kollade mitt konto fortfarande 7kr kvar väntade till midnatt och kolla igen still 7kr kollade även idag fortfarande 7kr.

Har varken nå skyddat/reserverat belopp på kontot ser bara mitt senaste köp som var ca två månader sen. Och kollade lite i mailet och så fann jag detta:

"Du har debiterats för denna produkt, vilket du kan se på ditt kontoutdrag. Tänk på att: Det här e-postmeddelandet skickades från en adress som endast är avsedd för utgående meddelanden. Det går inte att skicka svar till adressen. Svara inte på detta meddelande. Med vänliga hälsningar Origin-butiken Kundtjänst"

Så eftersom jag troligtvis kommer nu få min ersättning nästa månad vad kommer hända undertiden? Är inte speciellt orolig över detta men bara lite nyfiken. Kommer pengarna för spelet dras direkt när pengar sätts in på mitt konto? Eller kommer en räkning komma hem? För nämligen en annan gjorde samma sak som mig och vart också förvånad att det funkade för han med.

Medlem

inte alltid banken hänger med, eller sidan du köpte spelet på. kan ta ett dygn till

Jag har faktiskt ingen aning, men rent generellt kan ju sägas att det är aldrig en bra idé att betala med kontokortspengar man inte har. Just sayin'.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag har faktiskt ingen aning, men rent generellt kan ju sägas att det är aldrig en bra idé att betala med kontokortspengar man inte har. Just sayin'.

Mja testade och se om det verkligen funkar

Skrivet av Ztreek:

inte alltid banken hänger med, eller sidan du köpte spelet på. kan ta ett dygn till

Hm när jag köpte premium till BF3 så drogs pengarna direkt fast ja då hade ja ca 1k på kortet. Vad skulle annars hända om inte pengarna dras denna vecka?

Medlem

Vart köpte du spelet? och vilken tid på dygnet exakt?

Sedan händer det ingenting speciellt egentligen, det kommer att stå -350 kr eller vad du nu betalade, sen när du väl får 1000 kr på kontot försvinner 350 på sekunden.

betalar du inte inom en viss tid kommer ditt konto att spärras och du får hem en räkning från banken du har

3 månader tror jag

Medlem

Akta så att du inte blir anmäld för något fuffens bara.. Då kanske du inte blir anställd på ytterligare tio år pga bedrägeri

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Vart köpte du spelet? och vilken tid på dygnet exakt?

Sedan händer det ingenting speciellt egentligen, det kommer att stå -350 kr eller vad du nu betalade, sen när du väl får 1000 kr på kontot försvinner 350 på sekunden.

betalar du inte inom en viss tid kommer ditt konto att spärras och du får hem en räkning från banken du har

3 månader tror jag

Köpte det via Origin store för 550 eller vad det nu låg på såg inte deras rabatt sak först det var försent. Köpte det igår den 24/10 runt eftermiddagen. Vad menar du att 350 försvinner på sekunden?

Skrivet av totte1015:

Akta så att du inte blir anmäld för något fuffens bara.. Då kanske du inte blir anställd på ytterligare tio år pga bedrägeri

Hur skulle jag kunna bli anmäld för fuffens? Menar det är väl inte direkt mitt fel att Origin godkänner min order fast jag har bara 7kr på kortet. Bör jag kontakta support/swedbank för detta eller vänta? Syftar nu på ska inte online tjänster säga ifrån när man har knappat in sina konto uppgifter gör den inte nån undersökning då?

Och om jag nu skulle kontakta EA att jag vill ha tillbaka "mina" pengar för spelet är jag grön då? samt vad händer med cd nyckeln då som minns på min Origin? Kan jag aktivera den igen fast dem har tagit bort spelet.

Medlem

Tips är väl att aldrig köpa konsumtionsvaror för pengar du inte är säker på att du kommer ha, skillnad om du hade haft en fast inkomst. I värsta fall så kan Origin spärra ditt konto, de har rätten att spärra ditt konto när som helst och ser de skumheter som kan tyda på att någon handlar med stulna kort, så kommer dom att spärra ditt konto. Steam gör det rätt ofta i alla fall.

Medlem

Fast dem kan väl inte se att mitt kort är stulet? Menar har ju ändå skrivit allt till och med mina egna uppgifter om mig. För att inte riskera nåt som kanske kommer hända bör jag ta kontakt med min bank och tala om detta? Eller kontakta EA om fallet?

Eller bara säga till EA att jag ångrar mitt köp så tar dem bort spelet o allting löst? Fast grejen var ju inte att köpa utan bara testa och kolla om det nu gick vilket gjorde. Samt funkade der för en annan

Medlem
Skrivet av Aero:

Köpte det via Origin store för 550 eller vad det nu låg på såg inte deras rabatt sak först det var försent. Köpte det igår den 24/10 runt eftermiddagen. Vad menar du att 350 försvinner på sekunden?

350 var ett exempel.. om det står -350 på ditt kontokort så försvinner de direkt när du får pengar

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Aero:

Köpte det via Origin store för 550 eller vad det nu låg på såg inte deras rabatt sak först det var försent. Köpte det igår den 24/10 runt eftermiddagen. Vad menar du att 350 försvinner på sekunden?

350 var ett exempel.. om det står -350 på ditt kontokort så försvinner de direkt när du får pengar

Ah tackar för vad jag vet så får jag inga extra avgifter pga övertrasserat konto eftersom jag ligger på fortfarande ungdomskonto och har övertrasserat kortet flera gånger för tills Swedbank införde man inte kunde det längre.

Men okej vi säger väl såhär då. Säger imorgon så står det 550kr minus. Och jag kanske inte får pengar då direkt nästa månad vi säger 27 november en tisdag.. Vad kommer hända med mitt swedbank kort samt mitt Origin konto eftersom jag ligger ju minus 550kr då. Och Origin/EA har inte fått pengarna ännu på en månad.

Kan jag göra nåt åt detta nu? Eller bör jag bara vara lugn eller finns det risker med detta? Eller en annan lösning kontakta EA/Swedbank eller nån av dem förklara problemet med dem?

Bör jag inte vara okej då? Och vad skulle hända om jag nu kontaktar EA säger att jag vill ha tillbaka "pengarna" vilket inte har dragit och skyller på massa saker om spelet eller ja det är ju jävligt buggigt och så.. Kommer EA då sätta in 550kr på mitt konto fast inga pengar har dragit? Eller hur kommer det hela sluta? Tacksam för alla dessa svar För jag vill inte riskera nåt.

Medlem
Citat:

Men okej vi säger väl såhär då. Säger imorgon så står det 550kr minus. Och jag kanske inte får pengar då direkt nästa månad vi säger 27 november en tisdag.. Vad kommer hända med mitt swedbank kort samt mitt Origin konto eftersom jag ligger ju minus 550kr då. Och Origin/EA har inte fått pengarna ännu på en månad.

Händer ingenting. De får pengar av din bank så länge tills du får pengar nästa månad.

Om du har ungdomskonto och går i skolan så antar jag att du får studiebidrag? du behöver inte oroa dig alls.
I värsta fall så öönska dig 550 kr i julklapp det tar några månader innan brevet kommer i brevlådan

Sista:
Jag vettefan, fråga EA, kom ihåg att säg att det är Svenska regler som gäller före Origins EULA

Medlem

Nej jag går inte i skola har inte studiebidrag heller. Arbetslös men Arbetsförmedlingen strulade till det hela med min ungdomsgaranti vilket dem sa jag skulle ha möte igen en vecka efter mitt första möte vart inget. Fick sitta maila min handläggare på AF och nu fick jag svar att jag ska på möte om det på Tisdag.

Och jag sitter på ungdomskonto fram tills jag är 25 är 20 just nu. Min längsta övertrassering har suttit i 3 månader då låg jag minus ca 70kr. men fick inget extra att betala bara just det jag låg minus med.

Det högsta jag låg minus på det var ca 300kr en krogrunda men det upptäcktes drygt 4 dagar efter fick inga extra utgifter där heller bara 300kr.

Men bör jag vara orolig för nåt under till nästa månad eller bör jag ta kontakt med nån av dessa och förklara? Men om vi kör det sista då att jag kontaktar EA säger att jag vill inte ha MoH längre pga massa buggar och spelet crashar etc. Får jag då in 550kr på kontot vilket jag kan såfall använda till min premium rabatt på 50%?

Medlem

nä va inte orolig så länge det inte tar månader att betala

Medlem

Då kanske jag ska lägga de åt sidan. Men en sista grej såfall om jag som sagt kontaktar EA o vill ha pengarna tillbaka för spelet trots inget har dragit blir det ändå att 550 kommer in på kortet?

Medlem

det tror jag nog, eller jagv etinte, försök.

Medlem

Hm ska nog o såfall så kanske man tar pengarna o använder sin 50% rabatt istället

Medlem
Skrivet av Aero:

Då kanske jag ska lägga de åt sidan. Men en sista grej såfall om jag som sagt kontaktar EA o vill ha pengarna tillbaka för spelet trots inget har dragit blir det ändå att 550 kommer in på kortet?

Om EA fått betalt av banken för köpet så går pengarna tillbaka till banken som förskotterat ditt köp om du ångrar köpet.
Det är banken som har krav på dig om köpet inte EA. Eftersom det är banken som är mellan hand och hanterar pengarna för köpet från ditt konto. Så det kommer inte att sättas in några pengar på dit konto.
De går tillbaka till banken som förskotterat ditt köp.
Det är inte någon bra ide att handla för något man inte har det kan bli tråkigheter med banken och det är inte bra inför framtiden att ha som kund.

PS. Om du ångrar köpet hos EA och det skulle hamna pengar för köpet på ditt konto rör dem inte de är bankens. Om de skulle hamna på kontot ta och förklara för banken vad som hände så fixar de det för bedrägeri är allvarliga saker och inte alls bra. Så om rör dem inte.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Ah tackar såfall för dit svar så du menar om jag skulle då ta dessa pengar så kan jag åka dit för bedrägeri försök? Men om jag nu skulle se en övertrassering på kontot med 550kr kommer jag såfall få betala nå extra avgift nästa månad när jag får pengarna om allt nu går som det ska?

Eftersom förklarade i tråden nu att jag har inte fått nå extra avgift pga jag har fortfarande ungdomskonto för mina senaste övertrasserade gånger. Så ena gången på 70kr om jag minns rätt eller vad det var så låg jag minus i ca 2-3 månader.

Andra gången på strax över 300kr så låg jag väl ca 2-4 veckor men inga extra avgift för det utan dem tog bara det som var övertrasserat.

Men för att göra en god sak av detta ska jag informera Swedbank tala om vad jag har gjort så dem är informerade eller ska jag bara låta detta ligga tills nästa månad då jag ska få pengarna. Så är allt grönt? Om inte AF strular till det en månad igen med min garanti om pengar? Som Ztreek sa så kommer det väl ta månader innan man får brev hem?

Kollade kortet igen fortfarande inget belopp som är skyddat eller nåt.

Medlem
Skrivet av Aero:

Ah tackar såfall för dit svar så du menar om jag skulle då ta dessa pengar så kan jag åka dit för bedrägeri försök? Men om jag nu skulle se en övertrassering på kontot med 550kr kommer jag såfall få betala nå extra avgift nästa månad när jag får pengarna om allt nu går som det ska?

Eftersom förklarade i tråden nu att jag har inte fått nå extra avgift pga jag har fortfarande ungdomskonto för mina senaste övertrasserade gånger. Så ena gången på 70kr om jag minns rätt eller vad det var så låg jag minus i ca 2-3 månader.

Andra gången på strax över 300kr så låg jag väl ca 2-4 veckor men inga extra avgift för det utan dem tog bara det som var övertrasserat.

Men för att göra en god sak av detta ska jag informera Swedbank tala om vad jag har gjort så dem är informerade eller ska jag bara låta detta ligga tills nästa månad då jag ska få pengarna. Så är allt grönt? Om inte AF strular till det en månad igen med min garanti om pengar? Som Ztreek sa så kommer det väl ta månader innan man får brev hem?

Kollade kortet igen fortfarande inget belopp som är skyddat eller nåt.

Jag skrev om pengarna dyker upp på ditt konto så rör dem inte! Du måste ångra spel köpet hos EA för att pengarna ska kunna gå till baka till banken.
Om du inte ångrar köp så har du en skulld till banken på köp summan som de drar när pengar kommer in på kontot.

Du behöver inte krångla och klaga på dåligt spel du kan ångra köpet hos EA utan att förklara varför. Om du inte använt spelet. Om du ångrar köp så löser banken och EA detta och inget händer på ditt konto.

Men om du behåller spelet så har banken ett krav på dig för spelköpet. Och då drar de denna summa när det kommer in pengar på ditt konto.
Livet är lättare om man inte krånglar till det och handla utan pengar är ingen bra ide eftersom det kan ge onödiga problem för dig. Att ångra köpet hos EA är väl lättaste sättet att lösa detta.
Men upp till dig!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Aero:

Ah tackar såfall för dit svar så du menar om jag skulle då ta dessa pengar så kan jag åka dit för bedrägeri försök? Men om jag nu skulle se en övertrassering på kontot med 550kr kommer jag såfall få betala nå extra avgift nästa månad när jag får pengarna om allt nu går som det ska?

Eftersom förklarade i tråden nu att jag har inte fått nå extra avgift pga jag har fortfarande ungdomskonto för mina senaste övertrasserade gånger. Så ena gången på 70kr om jag minns rätt eller vad det var så låg jag minus i ca 2-3 månader.

Andra gången på strax över 300kr så låg jag väl ca 2-4 veckor men inga extra avgift för det utan dem tog bara det som var övertrasserat.

Men för att göra en god sak av detta ska jag informera Swedbank tala om vad jag har gjort så dem är informerade eller ska jag bara låta detta ligga tills nästa månad då jag ska få pengarna. Så är allt grönt? Om inte AF strular till det en månad igen med min garanti om pengar? Som Ztreek sa så kommer det väl ta månader innan man får brev hem?

Kollade kortet igen fortfarande inget belopp som är skyddat eller nåt.

Jag skrev om pengarna dyker upp på ditt konto så rör dem inte! Du måste ångra spel köpet hos EA för att pengarna ska kunna gå till baka till banken.
Om du inte ångrar köp så har du en skulld till banken på köp summan som de drar när pengar kommer in på kontot.

Du behöver inte krångla och klaga på dåligt spel du kan ångra köpet hos EA utan att förklara varför. Om du inte använt spelet. Om du ångrar köp så löser banken och EA detta och inget händer på ditt konto.

Men om du behåller spelet så har banken ett krav på dig för spelköpet. Och då drar de denna summa när det kommer in pengar på ditt konto.
Livet är lättare om man inte krånglar till det och handla utan pengar är ingen bra ide eftersom det kan ge onödiga problem för dig. Att ångra köpet hos EA är väl lättaste sättet att lösa detta.
Men upp till dig!

Mja skulle ju som sagt testa det och har ju spelat lite sen dess ca 2-3h spel tid.

Medlem

Ja då återstår det väl bara att fixa det med banken!
EA köper knappast till baka ett använt spel.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Händer inte så mycket mer än att du kanske får en straffavgift. Men sätter man i system att övertrassera så kan banken stänga av ditt konto och då får du helt enkelt en avi hem med din lön/ersättning.
Övertrassering sätter också käppar i hjulet om du skulle behöva låna.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

nordea debiterar dröjsmålsränta och straffavgift på ca 50 kr ifall man övertrasserar konto


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Handelsbanken tar 100kr om du övertrasserar. Och till slut ditt kort.

phi
Medlem

Det börjar med att övertrassa kontot för småsummor som datorspel. Om ett år sitter du och lipar i lyxfällan med en halv mille i skulder och kronofogden bakom dörren

Inaktiv

Dubbelquote. Skyller på robot.

Inaktiv
Skrivet av phi:

Det börjar med att övertrassa kontot för småsummor som datorspel. Om ett år sitter du och lipar i lyxfällan med en halv mille i skulder och kronofogden bakom dörren

Blir många spel att auiktionera ut.

Medlem

Jag vet inte om det har ändrats sedan jag kollade upp det sist, vilket var ett tag sedan, men om man övertrasserade kontot så drog Swedbank av skulden det från nästa insättning tills skulden är betald. Det var dock bara upp till en maxgräns och jag vet inte hur länge det var Ok att övertrasseringen var kvar.

Är det inte enklast att ringa banken och fråga?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av phi:

Det börjar med att övertrassa kontot för småsummor som datorspel. Om ett år sitter du och lipar i lyxfällan med en halv mille i skulder och kronofogden bakom dörren

Tyvärr så kommer det inte hända mig. Alltid varit noga med betalningar samt mina pengar för den delen. Varje räkning jag hade betalades in i tid fort pengarna kom in på kontot när jag hade så betalades de skulder jag hade.

Conthox: Har Swedbank har legat övertrasserat med 300 förrut nästan en månad inga extra avgifter där. Samt typ 80kr eller vad det var i 2 och en halv månad inga extra avgifter där heller. Kollade min bank dem senaste dagarna fortfarande dessa 7kr kvar på kortet.

Och troligtvis så kommer det in pengar denna månad om det inte blir strul så att säga. Har övertrasserat med 100kr då och då förut när man kunde det.

Chopper man kan lämna tillbaka spel som är köpt via origin vad jag vet. Om du inte nöjd med din vara så fixar EA det.

1
Skriv svar