Hårddiskar och USB-minnen blir dyrare

Robot
Hårddiskar och USB-minnen blir dyrare

Extra avgift läggs på externa hårddiskar och USB-minnen efter en dom i skiljenämnden.

#nyhetstips


Medlem
Hårddiskar och USB-minnen blir dyrare

Var länge sedan jag hörde rykten om detta och hade börjat hoppats på att det skulle slopas. Tråkigt att så inte var fallet.
Motivationen jag hörde då var att "Bara pirater har användning av stora hårddiskar." Det om något tycker jag personligen tyder på den största form av inkompetens och ovetande inom frågan.
Mina spel tar plats

Inaktiv

Copyswede uppför sig som en maffia, och med statens goda skydd dessutom, helt galet.
Mer rage finns på deras facebook (ja in o skriv, eller ännu bättre kontakta politikerna diretk)
http://www.facebook.com/copyswede?ref=ts&fref=ts

Enligt en kille i kommentarsfältet fick dom in 194 miljoner under 2011...antar att pengarna gick till kalles amatörteater och inte till Sony eller BMG?

Medlem

Om de nu kommer få så här väldans mycket pengar från oss konsumenter tycker jag verkligen att de borde komma på nåt för att återgälda oss, på nåt sätt.

Medlem

Tycker det är väldigt konstigt att ett bolag som inte ägs av staten ens får lov att driva in pengar på det här sättet, och till råga på allt inte ens är tvingade att redovisa vart pengarna sedan går?

Men det klart det är synd om gigantbolagen, dåligt med pengar har dom men lobbyism finns det då så det räcker till -.-

Medlem

Men detta kan väl bara gälla affärer i Sverige? Om man importerar då?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Varför inte bara införa en "tekniklicens" på en gång? All teknik som gamla beslutsfattande detvarbättreförr-surgummor/gubbar (de som får mental förstoppning och floskeldiarre' då de hör ord som innovation och nytänkande, de som länktar tillbaka till Hyland Hörna, de som tycker det var självklart att det skal vara olagligt att köpa annat än grå bakelittelefoner) inte förstår skall fnysas åt och förbjudas..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Hur fan kan detta tillåtas ens?

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Men detta kan väl bara gälla affärer i Sverige? Om man importerar då?

Det är en lösning, men om jag fattar det rätt så har flera länder i EU (kanske alla?) liknande regler. Kan vara så att dom inte gäller vid export (inom EU). För att vara säker så ska du nog handla från USA, frakten brukar ju var låg och med valutan kan du nog köpa billigare, även om du får vänta.

Medlem

Eftersom det "bara" gäller externa hårddiskar får man väl helt enkelt köpa interna diskar och externa kabinett separat då det inte är några avgifter på dessa. Var logiken i det ligger förstår jag däremot inte riktigt. Kopierar man mindre för att man har en intern hårddisk?

Alternativt sluta betala för spotify, netflix och liknande och återgå till att piratkopiera allting igen, nu har man ju betalt för det

(Ja jag vet att det är skillnad på privat- och piratkopiering men ändå...)

Medlem

Privata organisationer som med tvång samlar in pengar brukar kallas för beskyddarverksamhet/utpressning.
Hur kommer det sig att dessa banditer inte sätts i fängelse?

Jag ser det som min moraliska plikt att se till att dessa kriminella individer inte får ett öre av mina pengar.
Aldrig någonsin.

Medlem

Idioter upphör aldrig att förvåna med sin idioti.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Mina spel tar plats

Och mina filmer!

Nej men, mina foton tar ju en del plats också..

Medlem
Skrivet av Securion:

Privata organisationer som med tvång samlar in pengar brukar kallas för beskyddarverksamhet/utpressning.
Hur kommer det sig att dessa banditer inte sätts i fängelse?

Jag ser det som min moraliska plikt att se till att dessa kriminella individer inte får ett öre av mina pengar.
Aldrig någonsin.

Dom slickar staten där bak och då kommer man undan allt.
Bahhh ska kontakta median om det här.....
Ännu roligare om man kontaktar amerikansk press då dom i USA vill ha så lite avgifter som möjligt.

Inaktiv

Sverige blir sjukare för var dag. Hur lyckades ens musikmaffian få igenom detta? Skall exempelvis Dustin Home ge 80 SEK per såld hårddisk till Copyswede som sedan sprider pengarna till Loreen och co. Hur kan de tvinga Dustin att betala?

Medlem

Jag tycker hela skälet till att vi ska betala den här "kassettavgiften" på USB-minnen och externa hårddiskar, är helt horribel.
Hur många känner ni som på sistone har köpte en CD-skiva lagt in den på ett USB-minne och gett till er? (Eller för den delen köpt en CD). Den så kallade PRIVATkoperingen kan omöjligt vara så stor och utbredd som CS påstår. Om de hade legaliserat PIRATkopieringen och lagt på den här avgiften hade jag förstått det. (Nu säger jag inte att en lobbyorganisation som CS skulle kunna lagstifta, men ni förstår vad jag menar).

Ser jag till mig och mina vänner är det ju strömmande tjänster för musik och film/tv-serier som gäller. Externa hårddiskar är ju något man lägger sina semesterbilder och andra saker man är extra rädd om och vill ha backup av.

Förstår inte hur ett företag som CS kan belägga en hel bransch med skatt/avgift och det är lagligt. Hade förstått det om det var ett statligt organ även om jag inte gillar skälen till att en "kassettavgift" finns.

Jag köpte bra hårddiskar för ett tag sedan och klarar mig ett par år framöver. Suck, vilken trist utveckling.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Synd att filmföretagen inte tjärnar några pengar! Så nu är de panka men ändå kommer det nya filmer hela tiden? Och det går nog knappt runt för de heller!

http://www.imdb.com/chart/


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

För er som inte kollar på sweclockers, Allexz postade denna bilden där, jag bara måste föra den vidare :

https://dl.dropbox.com/u/23896733/Other/Copyswede.png


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Hur kan piratkopiering vara olagligt om man redan har betalat kopieringsavgift?


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Jag tycker att det låter exakt som att dom vill tillåta piratisering..

Det här står på deras hemsida,
--------------------------------------
Detta är privatkopieringsersättning:

Privatkopieringsersättningen gör det möjligt att kopiera och spela in musik, film och tv för privat bruk samtidigt som de upphovsmän vars arbete kopieras kompenseras för detta.

Det är praktiskt att kunna kopiera ett album man just köpt och ge bort till en vän eller familjemedlem. Att spela in, kopiera och därmed mångfaldiga musik, film och tv som skyddas av upphovsrätten har i takt med den tekniska utvecklingen blivit allt enklare för en kulturintresserad allmänhet.

Idag kopieras det inte bara till band, CD och DVD, utan också till nyare lagringsmedier som digitalboxar med inbyggt minne, externa hårddiskar och mobiltelefoner med mediaspelare. Det har blivit vardag att kopiera för privat bruk i familjen och bland de närmaste vännerna.
-------------------------------------------

*Det är praktiskt att kunna kopiera ett album man just köpt och ge bort till en vän eller familjemedlem*

Vad händer om jag tycker att alla på hela jorden är mina vänner? Skulle dom då säga åt mig att jag inte kan vara vän med alla på hela jorden? Vem är dom som säger vilka mina vänner är och inte är?..

Medlem

Fint, jag har många vänner på pirate bay....

Medlem

Det är typ som att man höjer kostnaden på ägg bara för att ett par personer kastar ägg på folk/hus.

Eller nåt. Dumt är det iallafall.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Vad händer om jag tycker att alla på hela jorden är mina vänner? Skulle dom då säga åt mig att jag inte kan vara vän med alla på hela jorden? Vem är dom som säger vilka mina vänner är och inte är?..

Tror du att du är Jesus eller?

Skämt o sido, så är det väldigt konstigt att detta har gått igenom då man inte kan

1) straffa en massa oskyldiga för att en del av befolkningen begår brott

2) man kan inte veta vad dom som köper lagringen skall använda det till

Visst, lagring är inte så jäkla dyrt egentligen, men det är mer en principsak än att det svider i plånboken. Nu har jag nyss köpt nya diskar, men om jag hade funderat på att utöka lagringen så hade jag gjort det nu innan nyår.

Jag skulle rekommendera andra att göra likadant, lägg gärna ner lite mer pengar och få mycket utrymme och bra saker så att ni står er ett par år. Om man bara håller diskarna hyffsat defragmenterade och ser till så att dom inte är stekheta så håller dom ett bra tag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av TryNotD[oo:

"]För er som inte kollar på sweclockers, Allexz postade denna bilden där, jag bara måste föra den vidare :

Jo, altså, jag kan höra min granne sjunga genom ventilationen när han duschar. Det borde väl rimligtvist innebära att jag borde betala någon slags avgift , 1 krona per meter ventilationstrumma?

Mer seriöst .... Copyswede-idioter, fattar dom inte att man bara köper sina lagringsmedia utomlands?

Medlem

Så enligt detta så är det alltså lagligt att kopiera spel och ge till mina vänner?
Vart Bedöms då gränsen mellan laglig privatkopiering och olaglig piratkopiering?
Beror det på vilket medium kopieringen sker genom eller beror det på hur nära denna vän är?
Vart går gränsen som skiljer en vän från en bekant?

Det är ju väldigt lite pengar men principen är betydligt mycket större.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Varför finns det ingen utredning kring detta. Man ska ju annars utreda allt möjligt i Sverige?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Även skåpbilar och liknande utrymmen med en installerad radio/musikspelare skall naturligtvis också beläggas med en avgift, då ett upphovsrättskränkande eko ibland kan uppstå av det som spelas på tidigare nämnda musikanläggning.

Allvarligt talat förstår jag fortfarande inte vad det är dom tror att dom ska ta betalt för. Menar dom på riktigt att dom ska ha pengar för att jag säkerhetskopierar min hårddisk, och tar en backup på allt jag belat för, eller menar dom att dom lägger en avgift på lagringsmedier som externa hdd's och usb minnen så att det isåfall ska bli OK att tanka film och musik från nätet? Hur man än vrider och vänder på det så antar jag att jag nu betalat för rätten att tanka hem vad jag vill, kul.

1
Skriv svar