Vad tror ni om Dragon Age: Inquisition?

Vad tror ni om Dragon Age: Inquisition?

Vad tror ni om den tredje delen i den episka spelserien?
Jag tror att de flesta här håller med mig om att första spelet var MYCKET bättre än vad uppföljaren var. Men tror ni att trean kommer bli bättre och gå tillbaks lite till rötterna som många vill?
Tror ni att det kan bli mycket bättre än tvåan pga av att EA inte rushar spelet som de gjorde med tvåan? Är det bra eller dåligt att man begränsas än en gång till att enbart kunna spela som människa?

Diskutera!


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Det JAG saknade från tvåan var just att spela som andra raser.
Men det var deras kopierande av dungeons som fick mig att tappa intresset.
Tanken var väl att i DA2 så hade alla andra raser blivit utrotade av Darkspawn eller nått, men jag vet inte, för DA2 blev för jobbigt att ta sig igenom.
Storyn hade jag inga problem med då jag är en som äter det mesta.
Jag är en sån som ser skitfilmer flera gånger om. Men inte ens om det är bra story så kan det rädda spelet om man bara springer runt i samma grotta 300 gånger med monster på lite olika ställen.

Det är väl en sak man kan anta att problemet låg hos EA (inte läst där de erkänner det), men de var tvungna att få ut titeln inom en viss tid/budget och det skulle kostat för mycket/tagit för lång tid extra att fixa unika grottor i hela DA2.

Jag vill inte avgöra innan om det blir bra bara för att Bioware får utveckla spelet under längre tid, med en mer kompetent motor (Frostbite 2) och större budget än tidigare. Det skulle inte vara första gången en utvecklare floppar trots förutsättningarna. Star Wars TOR var ju ingen direkt hit.
.(De lär ju tagit hjälp från resten av Bioware vid problem etc).

Förhoppningarna är ändå stora, speciellt när de drar inspiration från Skyrim och att de gjort 1 nivå som är lika stor som alla nivåer till DA2.

Problemet med spel som Skyrim är att det tar för lång tid att spela igenom mer än 1 gång om man inte gör något specifikt för stunden.
Precis som med Oblivion så spelade jag igenom ALLT annat jag kunde INNAN jag började med story quests. Jag la ner över 250timmar innan jag började med storyn i Skyrim, men nu efter storyn så har jag ett 100% game iaf. Tyvärr finns det inga moddar eller DLC'er som riktigt får mig att vilja starta ett nytt spel igen
Även samma sak har gått att göra i Xcom (vilket imo gör Xcom:EU till ett sämre spel än Xcom:UD).

Men jag har redan bokat DA3, hoppas det kommer en collector's edition av spelet också så det finns lite större anledning att öppna plånboken.

EA är djävulen i förklädnad..... Hoppas att de skärper till sig i framtiden!


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Det kommer bli skit och ni vet det alla djupt i era hjärtan.

Sådär, är det inte skönt att ha någon som säger åt en vad man skall tycka?


signatur

Imperator

Medlem

DA: O var ett helt underbart spel, passade mig perfekt då story är en sak jag bryr mig väldigt mycket om i många spel.
Pga det så gillade jag inte DA2 alls då det inte har något gemensamt med DA: O, ville så gärna fortsätta spela min Warden. Med det sagt så är det en sak som stör mig i DA2, och det är att storyn helt enkelt inte passar in i min mening, I en separat serie så visst men den är inte Dragon Age.
Och då vi måste bekanta oss med en helt ny karaktär samt att storyn fortsätter där DA2 slutade så tror jag inte att det är något jag kommer se fram emot.

Medlem

Tror nog att det blir bra, tvåan var ju ingen ren katastrof, bara inte lika bra som ettan

Och om nu EA är så kassa, hur kunde då ettan bli så bra..?
Hm..

Men visst, en fortsättning eller liknande på ettan hade ju varit att föredra


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Skrivet av Mytacism:

Tror nog att det blir bra, tvåan var ju ingen ren katastrof, bara inte lika bra som ettan

Och om nu EA är så kassa, hur kunde då ettan bli så bra..?
Hm..

Men visst, en fortsättning eller liknande på ettan hade ju varit att föredra

Håller med dig om spelet det gäller att vara optimistisk!

EA håller bioware med en hjärnhand... Och även om bioware har gjort många bra spel tillsammans med EA, så är det aldrig något positivt att vara så kontrollerad av något annat företag....


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Och om nu EA är så kassa, hur kunde då ettan bli så bra..?
Hm..

Kan bero på en hel del
Lite skojig information (som jag läste på Biowares wikipedia visserligen och andra hemsidor),
Väldigt simplifierat och kortfattat:

Under E3 2004 så annonserade Bioware att Dragon Age var under utveckling.
2005 gick Bioware ihop med Pandemic Interactive (som blev finansierat genom Elevation Partners)
Oktober 2007 blev dem del av EA genom VG Holding Corp.
2009 Släpptes Dragon Age: Origin (efter Mass Effect och några andra spel).

Om nu Bioware annonserade Dragon Age Origins tre år innan EA blev ägare, och 5 (FEM) år innan release, så har de haft väldigt lång tid att arbeta på titeln.
I alla fall som jag förstått det så går inte företag ut med att de arbetar på en titel utan att ens ha börjat på den på något sätt.

EA, likt Activision, har blivit ökända för att mjölka serier vilket oftast betyder en titel med mindre än 2 års utvecklingstid, flodvåg med buggar, och oftast day1 dlc som borde varit med i spelet från början och som oftast är för bra för att ignorera, så folk kastar ut ytterligare 10dollar/euro på dem.

Mass Effect 3 From Ashes som innehåller en hel del, dels något som kan vara intressant för dem som är intresserad av storyn i ME serien, inte bara action i sig, var just en sådan dlc.
Även om From Ashes inte var 100% klart när ME3 gick iväg för tryckning så borde det varit gratis imo eftersom det gav så mycket mer bakgrund och information till hela Reaper historien, dvs det hela Mass Effect serien handlar om typ.

Men tillbaka till DA nu.
Dragon Age Origins tog alltså 5+ år (från att det annonserades) att utveckla.
Om DA3 skulle få den tiden så skulle spelet komma ut först 2017.
Det skulle knappast EA ens tillåta även om de hade pengar till det. De vet att folk köper DA3 även om det inte är det underbara spel som folk hoppas på.

Fan jag köpte Medal of Honor Warfighter även om spelet var skit (enligt recensenter, har inte hunnit köra och avgöra själv).

Det enda man kan hoppas på är i princip att de får göra ett spel som känns komplett när man klarat det. Och om de nu kommer DLC'er så kan de försöka att inte släppa så "viktiga" saker för tidigt. De enda day1 DLC jag vill se ska var rent kosmetiska dlc'er. Likt de som var till Xcom (de var ju också en pre-order bonus vilket var ännu bättre) som nu finns att köpa via steam/gmg.

Fakk nu är klockan 3 och det märks, hjärnan har somnat så det är bäst att jag avslutar mitt bitchande nu

Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Mytacism:

Och om nu EA är så kassa, hur kunde då ettan bli så bra..?
Hm..

Kan bero på en hel del
Lite skojig information (som jag läste på Biowares wikipedia visserligen och andra hemsidor),
Väldigt simplifierat och kortfattat:

Under E3 2004 så annonserade Bioware att Dragon Age var under utveckling.
2005 gick Bioware ihop med Pandemic Interactive (som blev finansierat genom Elevation Partners)
Oktober 2007 blev dem del av EA genom VG Holding Corp.
2009 Släpptes Dragon Age: Origin (efter Mass Effect och några andra spel).

Om nu Bioware annonserade Dragon Age Origins tre år innan EA blev ägare, och 5 (FEM) år innan release, så har de haft väldigt lång tid att arbeta på titeln.
I alla fall som jag förstått det så går inte företag ut med att de arbetar på en titel utan att ens ha börjat på den på något sätt.

EA, likt Activision, har blivit ökända för att mjölka serier vilket oftast betyder en titel med mindre än 2 års utvecklingstid, flodvåg med buggar, och oftast day1 dlc som borde varit med i spelet från början och som oftast är för bra för att ignorera, så folk kastar ut ytterligare 10dollar/euro på dem.

Mass Effect 3 From Ashes som innehåller en hel del, dels något som kan vara intressant för dem som är intresserad av storyn i ME serien, inte bara action i sig, var just en sådan dlc.
Även om From Ashes inte var 100% klart när ME3 gick iväg för tryckning så borde det varit gratis imo eftersom det gav så mycket mer bakgrund och information till hela Reaper historien, dvs det hela Mass Effect serien handlar om typ.

Men tillbaka till DA nu.
Dragon Age Origins tog alltså 5+ år (från att det annonserades) att utveckla.
Om DA3 skulle få den tiden så skulle spelet komma ut först 2017.
Det skulle knappast EA ens tillåta även om de hade pengar till det. De vet att folk köper DA3 även om det inte är det underbara spel som folk hoppas på.

Fan jag köpte Medal of Honor Warfighter även om spelet var skit (enligt recensenter, har inte hunnit köra och avgöra själv).

Det enda man kan hoppas på är i princip att de får göra ett spel som känns komplett när man klarat det. Och om de nu kommer DLC'er så kan de försöka att inte släppa så "viktiga" saker för tidigt. De enda day1 DLC jag vill se ska var rent kosmetiska dlc'er. Likt de som var till Xcom (de var ju också en pre-order bonus vilket var ännu bättre) som nu finns att köpa via steam/gmg.

Fakk nu är klockan 3 och det märks, hjärnan har somnat så det är bäst att jag avslutar mitt bitchande nu

Haha, bitcha på du! Det är intressant att läsa vad folk tycker


signatur

rock n roll aint noise pollution

Testpilot

Som gammal rollspelare på PC så tyckte jag givetvis att DA Origins var bra , det var ju egentligen ett lite förenklat AD&D spel kan man ju säga då man spelat NWN eller Baldurs gate eller spelen som kom innan dessa.

Iallafall 2an gjorde mig djupt besviken då det gällde stridsupplägget , skills och annat var ju rätt okej men just hur de presenterade strider och lade upp det i vågor av fiender som dök upp från ingenstans var helt trasigt.

I ett strategiskt rollspel så sätter man ju sina melee orienterade spelare längst fram för att skydda sina klenare magiker och rör sig runt för att förhindra fiender att flanka , i DA:O så kunde man spela strategiskt.

I 2an var det som bortblåst eftersom då man tagit kål på "wave 1" så kom "wave 2" och dessa fiender sket fullständigt om det var grottväggar,tak , murar eller annat som normalt hindrar en fiende från att flanka dig .. de teleporterade in sig bakom dina korrekt placerade magiker och körde på som om inget hänt.

Det gjorde att det enda jag kunde njuta av i 2an var storyn och samspelet mellan de karaktärer du hade i spelet vilket jag tyckte var kul , men just striderna + då att de återupprepade mycket gjorde spelet tråkigt vilket är ju ½ spelet.
Nu såhär i efterhand kan nog just den biten också bero på att de hade dåligt med tid , återanvända areor och att snabbt bara pressa ut grupperna med fiender är ju tecken på tidspress.

Jag hoppas de lär sig av den svidande kritiken och gör spelet mer som 1an om de skall få min röst.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Mytacism:

Och om nu EA är så kassa, hur kunde då ettan bli så bra..?
Hm..

Under E3 2004 så annonserade Bioware att Dragon Age var under utveckling.
2005 gick Bioware ihop med Pandemic Interactive (som blev finansierat genom Elevation Partners)
Oktober 2007 blev dem del av EA genom VG Holding Corp.
2009 Släpptes Dragon Age: Origin (efter Mass Effect och några andra spel).

Alltså, om man nu ska lyssna på domedagsprofeterna så hade EA drygt två år på sig att förstöra spelet, vilket borde vara mer än tillräckligt med tid för det ändamålet?

Det är ju som de flesta svårt att få en uppföljare att hålla måttet lika bra som första spelet och tyvärr så skyller folk på EA för detta.
Det har ju tyvärr blivit lite av en fluga att hata EA, visst dom pysslar med mycket som kanske inte är helt "okej" men det är i min mening ganska trångsynt att sitta och skylla allt på dom.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

"Nobody expects the Dragon Age Inquisition!
Our chief weapon is surprise, surprise and fear, fear and surprise. Our TWO weapons are fear and surprise, and ruthless efficiency. Our THREE weapons are fear and surprise and ruthless efficiency and an almost fanatical dedication to Electronic Arts. Our FOUR... No...

Amongst our weapons... Amongst our weaponry are such elements as fear, sur- I'll come in again. "


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skrivet av Puscifer:

"Nobody expects the Dragon Age Inquisition!
Our chief weapon is surprise, surprise and fear, fear and surprise. Our TWO weapons are fear and surprise, and ruthless efficiency. Our THREE weapons are fear and surprise and ruthless efficiency and an almost fanatical dedication to Electronic Arts. Our FOUR... No...

Amongst our weapons... Amongst our weaponry are such elements as fear, sur- I'll come in again. "

öh, what?


signatur

rock n roll aint noise pollution

Skrivet av Puscifer:

"Nobody expects the Dragon Age Inquisition!
Our chief weapon is surprise, surprise and fear, fear and surprise. Our TWO weapons are fear and surprise, and ruthless efficiency. Our THREE weapons are fear and surprise and ruthless efficiency and an almost fanatical dedication to Electronic Arts. Our FOUR... No...

Amongst our weapons... Amongst our weaponry are such elements as fear, sur- I'll come in again. "

Monty Python. I love it!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Spelet kan bli bra, det känns som bioware borde ha lärt sig från alla snedstegen de tog med DA 2. Att gå tillbaka mer till DA 1 vore ett smart drag av dem tycker jag. Gillar inte det här med att ha en bestämd protagonist, är mer för att bestämma själv som i DA 1. Likadant med mass effect, tyckte shepard var ganska ointressant som person även om jag till viss mån fick utveckla honom själv men ändå.

Jag tror de borde gå mer tillbaka till sina rpg rötter och inte kolla så mycket på ME och DA 2 utan mer på baldurs gate och DA 1. Om de gör det så kan det blir riktigt bra tror jag, det som oroar mig är den korta utvecklingstiden. Det ska släppas nästa år redan och om det inte sattes i utveckling innan DA 2 var släppt så blir det ganska kort utveckling för ett djupt rpg vilket jag oroar mig lite för. Men men, jag kommer ge spelet en chans och jag tror det kommer bli ett bättre spel än DA2.

1
Skriv svar