Xcom - Recensionen

Testpilot
Xcom - Recensionen

Skall man recensera detta så är det ju oundvikligt att dra paralleller mot det gamla klassiska XCOM.

Jag spelade klassiska XCOM och vet att jag även körde lite Terror From the deep.
Mina ganska få minnen från spelet var att det var läskigt , fruktansvärt svårt och att mina gubbar knappt hann av startplattan innan flera dött eftersom man började sina drag redan inne i flygplanet.

Jag tror det är många som har väldigt rosa brillor på sig då de tittar tillbaka på klassiska XCOM.

Det enda jag kan påminna mig som var bättre med det gamla är att det hade mer olika vapen/rustningar och smådetaljer som hade med research att göra .

Nu till dagens XCOM

Nackdelar:

* En hel del småbuggar kvar som att kameran fastnar vid filmsekvenser ,
kameran är helt värdelös då man är inne i större ufon då man glor på taket hela tiden samt att vissa rutor bara går att komma till då man har kameran i en viss vinkel.
Antal rutor man kan gå försvinner ibland , ibland kan man inte avfyra vapen mot aliens som gubben garanterat KAN se .
Reaction shots buggar och en del gubbar reagerar inte alls i overwatch. Särskilt märks det på assaults och deras skill som ska ge dem fria skott om nåt rör sig inom 4 rutor samt på support eller om det va heavys skill som ska göra reactionshot på skott samt även dessa bägge 2's supression som ska ge fria reactionshot om fiender rör sig under supression.

* Känns lite tunt med prylar , var är proximity mines , eldkastare osv
* För små banor som faktiskt också upprepar sig vilket känns lite trist , man vet direkt åt vilket håll man skall utforska vilket minskar spänningen.
* Lite fler olika typer av missions hade varit kul , bomb missions eller VIP är ju riktigt roliga.
* Varför kan man inte skjuta och sen springa medan tvärsom funkar? (undantag är heavy's) ,
* Aliens kan alltid ta skydd då du upptäcker dem om du inte har ghost armor, men du kan inte det (fusk!)
* Lite trist basbyggande , hade gärna sett det lite mer utvecklat.

Fördelar:

* Enkelt och bra strukturerad research och bygg träd för saker i spelet
* Snyggt och de små animationerna då man springer eller skjuter är roliga och ger lite mer inlevelse.
* Fortfarande rätt känsla , missar man taktiskt då är man ägd !
* Skönt o slippa räkna antal turn , nu har man 2 slots , move / skjut eller move / move , gör att man slipper räkna o bara röjer på i taktiken.
* Snabbt o smidigt att hitta aliens , hatade att leta fulingar förut.
* Extremt beroendeframkallande
* Bra ljudeffekter och musiken är bra och håller stämningen uppe.
* Hur kul som helst att försöka ta aliens levande och då man taktiskt bygger upp ett scenario för att klara av det utan att ens gubbar dör.
* Inte speciellt resurskrävande på dator och grafikinställningarna går att ställa ner så man kan köra det på de flesta datorer.

47 timmar spelande innan jag körde klart spelet och det innebär att detta är ett toppspel!
Jag ger det full pott trots mitt raljerande över smådetaljer , det kan bara bli bättre med patchningar / expansioner samt om de låter folk modda vilt.

#blogg

Medlem
Xcom - Recensionen

Har köpt det men inte installerat då jag vet att jag blir sittande då. Har ju en massa annat som ska göras och har väl inte egentligen tid att fastna i ett spel just nu.

Tack för infon om spelet. Bra med spelar insyn så man vet varför vissa saker inte funkar så bra.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Testpilot

Om du pallar kanske du skall spara det till julen , perfekt spel att spela en stund och man kan lätt avbryta för att göra nåt annat.

Det var smidigt för mig då jag satt med laptop i knäet i vardagsrummet och kunde då närsomhelst göra annat utan stress som det lätt blir i andra spel som man inte kan släppa lika lätt för att göra annat.

1
Skriv svar