Metro avslöjar: tre tunga tecken på spelberoende

Medlem

Herregud!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv
Skrivet av Neatherblade:
Citat:

Jag har jämfört World of warcraft med kokain

Med andra ord så har han tagit kokain, annars kan han inte jämföra med det.

Det stämmer däremot inte alls. Han kan dra jämförelser helt utan grund, i detta fallet så baseras det på forskare som har kollat hormonnivåer på folk som tar kokain och spelar wow.

MEN! Det bevisar ingeting! Ett leende ger lika mycket positiva känslor som kokain också på hormonnivå.

Sen är det ingen som säger att snubben har provat wow heller.

Inaktiv
Skrivet av Muawijhe:

Testa kokain innan du yttrar dig är det enda jag säger. Jämföra knark med spel är som att jämföra bajs med guld... Som sagt nu börjar det igen. Klart att folk blir beroende av att spela, men va faaan!

Och det finns folk som är beroende av fotboll också, de följer sitt lag på alla matcher de kan, de försvarar det med våld och får abstinensbesvär när de inte är matcher på TV. Men ingen bryr sig om den typen av beroende för då är man ett fan?

Medlem

Det är väl klart att man kan jämföra spel med kokain.. Tänk på alla sjukdomar som sprids när man återanvänder spelfodral som andra använt. Kanske dags att dela ut nya fodral till de som fastnat i träsket och återanvänder? Tänk på alla stackare som tvingas till ett liv i kriminalitet för att finansiera sitt missbruk, alla krig och skottlossningar mellan spelgäng ute på gatan.

Jag antar att det vore helt ok att bryta en sändning mitt under os/em/vm eller melodifestivalen.. Alla som blir upprörda och skriker är ändå alltså med stor sannolikhet bara beroende och borde söka hjälp.....


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Tresiffrig tumme upp. Det måste vara rekord. För övrigt kan jag sluta spela när jag vill...ska bara raida lite först... och spela civ just one more turn.

Metro och all spelmedia har uppenbarligen helt olika åsiker om huruvida beroende är något positivt. Som vanligt står jag ensam i mitten och hävdar att ingen har rätt. Beroende är negativt och ordet borde därför strykas ur recensioner, men det finns inte tillräckliga skäl för att slå larm om dataspelberoende.

Ps. Det är bra att skriva "dataspel" av två anledningar: 1) Folk fattar vad man menar, att det är en samlingsterm och inte handlar om spel med pengar 2) Man kanske får cred för att man har varit med så pass länge att man känner till ordet


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Men va då, det e ju bara gött å ha nått man älskar så mycket att det gör ont när man är ifrån varan, eller?

Medlem

ROFL!


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Jag ar beroende, men det visste jag innan jag laste detta
Fast mer beroende av Pepsi Max tbh

Inaktiv

Kontentan verkar vara att vilja ha mer och stimulerande fritid är "ett beroende".


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Inaktiv

kokain är roligare än spel, sålänge man har obegränsat med pengar ..

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Muawijhe:

Testa kokain innan du yttrar dig är det enda jag säger. Jämföra knark med spel är som att jämföra bajs med guld... Som sagt nu börjar det igen. Klart att folk blir beroende av att spela, men va faaan!

Och det finns folk som är beroende av fotboll också, de följer sitt lag på alla matcher de kan, de försvarar det med våld och får abstinensbesvär när de inte är matcher på TV. Men ingen bryr sig om den typen av beroende för då är man ett fan?

Det kommer fortfarande inte ens nära en jämförelse.
Fotbollsfanatikern må vara beroende på sitt sätt, ett annat sätt, småskaligt. Att jämföra det med en fullfledged missbrukare är som ett slag i ansiktet mot personer med riktiga problem.

Medlem

Seriös journalistik det här. Som vanligt så känns det som att det fattas insatta röster som vet vad dem snackar om istället för att uttala sig generellt och måla på färgen i breda lager. Jag har sett spelberoende på nära håll men om killen inte hade spelat Wow 24/7 och kissat i en petflaska för att kunna raida så mycket som möjligt så hade han säkert knarkat sig sönder och samman istället. Det finns dem som har för mycket skit i sitt dagliga liv för att orka ta tag i det helt enkelt och för egen del ser jag hellre att folk spelar spel när de flyr från verkligheten än att de väljer att droga ner sig. Om inte annat därför att Wow och andra spel i alla fall ger folk ett begränsat socialt umgänge. Men det kan man väl inte göra en helsida i Metro utav antar jag. Det är bättre att tuta i varningshornet och skrämma så många man kan.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv
Skrivet av zanexlol:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Muawijhe:

Testa kokain innan du yttrar dig är det enda jag säger. Jämföra knark med spel är som att jämföra bajs med guld... Som sagt nu börjar det igen. Klart att folk blir beroende av att spela, men va faaan!

Och det finns folk som är beroende av fotboll också, de följer sitt lag på alla matcher de kan, de försvarar det med våld och får abstinensbesvär när de inte är matcher på TV. Men ingen bryr sig om den typen av beroende för då är man ett fan?

Det kommer fortfarande inte ens nära en jämförelse.
Fotbollsfanatikern må vara beroende på sitt sätt, ett annat sätt, småskaligt. Att jämföra det med en fullfledged missbrukare är som ett slag i ansiktet mot personer med riktiga problem.

NEHE! Säger du det? Varför tror du jag skrev det? Man säger inte att folk är beroende av saker så länge det inte har negativa effekter på dig fysiskt eller psykiskt. DVS om spel gör så att du inte äter/dricker och skadar din kropp då är det problem. Samma sak med sport, om du lämnar din familj, ditt jobb och tillslut ditt egna liv då är du lika mycket missbrukare som en knarkare. Men de är VÄLDIGT få!

Medlem

Single player spel med troféer skulle väll också vara med då.

KoP
Medlem
Skrivet av Ahris:

Som ett seriöst inlägg skulle jag vilja upplysa om att har man anlag för beroende så kan man bli beroende av i stort sett vad som helst, dataspelsberoende är inget påhitt och de som ligger i riskzonen är ofta samma människor som löper större risk att bli alkoholister eller missbruka narkotika. Jag känner en del fd missbrukare och de är ganska överrens på den punkten.

Det ska väl tillägas att 'fd missbrukare' inte är riktigt rätt uttryck eftersom rehabilitering ofta handlar om att skifta fokus för missbruket till något mindre skadligt. Det är därför medlemmar i t ex. AA kallar sig alkoholister trots att de har slutat dricka. Ett missbruk försvinner aldrig helt, de som slutar kämpar i regel mot det hela sitt liv även om 'suget' går att minska.

Tack för ett seriöst inlägg istället för alla nekare och alla som hakat upp sig på jämnförelsen med kokain.

KoP
Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Sport,musik ect är väl lika beroende.
Blir så jävla less på sånna här artiklar som tex metro skriver.

Kan inte påstå att jag har hört om någon som försummat sitt sociala liv eller jobb/skolgång pga att dom hellre valt att sitta hemma och lyssna på musik.

Medlem

Hitta bästa pris på World of Warcraft - 60 Day Game Time Card (Game Cards)

Reklamen under artiklen talar för sig själv..

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Seriös journalistik det här. Som vanligt så känns det som att det fattas insatta röster som vet vad dem snackar om istället för att uttala sig generellt och måla på färgen i breda lager. Jag har sett spelberoende på nära håll men om killen inte hade spelat Wow 24/7 och kissat i en petflaska för att kunna raida så mycket som möjligt så hade han säkert knarkat sig sönder och samman istället. Det finns dem som har för mycket skit i sitt dagliga liv för att orka ta tag i det helt enkelt och för egen del ser jag hellre att folk spelar spel när de flyr från verkligheten än att de väljer att droga ner sig. Om inte annat därför att Wow och andra spel i alla fall ger folk ett begränsat socialt umgänge. Men det kan man väl inte göra en helsida i Metro utav antar jag. Det är bättre att tuta i varningshornet och skrämma så många man kan.

Ja, här kommer en citerad sorglig kommentar från artikeln "Death by gaming: an investigation into the Taiwan café fatalities" publicerad på Eurogamer.net

"And please remember: online gaming is just entertainment. It's not a necessity for your life or happiness."

That is a false statement, for some of us.

After losing my 20s to working 7 days a week, 10-24 hours a day, 365 days a year- in which time I never gained financially, with one company not paying wages thus ruining my credit to this day over 12 years later- I lost my 30s to unemployment due to anxiety disorder, which I have had since 1991. However, once I hit 30, and was unable to continue my prior career, I have been unable to find a career I am capable of performing with my anxiety limitations.

Due to the loss of the two quality decades of my life, I have no wife or kids, I still have no career- thus no purpose, I am broke with no aid and no sign of income on the horizon, and due to my age (40) I know I will now be alone for life (I didn't get to date hardly at all, so I have nothing to offer women my age, nor do I find them attractive- plus as a gamer I'm attracted to younger women who are more geek/gamer girls, but 20-something year olds are not interested in a 40 year old, so therefore I know I lost my chance when I worked through my 20s- that's when everyone I went to high school with- 350 people- met their wife/husband and had kids... few in their early 30s, but all by 32.) Since my career was taken from me, and I identify by my career, I have no purpose or relevance in life.

With my chronic loneliness, my lack of career, lack of money, lack of health, etc. gaming is THE ONLY thing that allows me to escape reality. TV, movies, reading- everything else is passive, and physical activities are boring (anything I do is alone because I have no friends from working then being broke so long, combined with difficulties getting along with a large chunk of the male population due to their attitudes (overly macho, to quickly summarize)), and they make me tired and feel ill... they are not a solution to boredom and don't provide escapism.

I have to escape each day, and if I don't do so for MANY hours, there's no point in bothering to even TRY functioning the next day... I must game to destress, or my anxiety builds cumulatively. This is WITH medications and with therapy. It is not curable.

I have gamed nearly daily for decades. Sure, sometimes I was only able to squeeze in an hour or two when working- even when I was working impossible schedules I'd choose 2 hours of gaming over 2 hours of sleep- the sleep wouldn't help my anxiety lower. In normal times, or during my useless time like now with unemployment- I am on the computer at roughly 9-10:30 and don't get off until 4:00-5:00 am.

I'm not dead. (Sadly, I say, half sarcastically.)

This is an overblown issue that happens to a tiny, microscopic portion of the population that is susceptible to such events. It's like hearing of the star athlete or marathon runner who has a heart attack- they should NEVER have one, based on their healthy life style, yet boom- there they go. They are predisposed to heart attacks, and perhaps no one knows or knows why.

Same with this. I could sit in that gaming cafe and game for longer than those guys that died... however I do always drink and eat while gaming, so maybe that's the primary key. I certainly don't take hardly any breaks.

This is just another angle for those against gaming as a hobby to try to suppress it and control it, and in doing so they will limit options for developers who will cease making games.

I just wrapped up an all night Borderlands session. I'll repeat it tomorrow. Just wait until next week when X-Com comes out and I have to fit in time for BOTH. Then we're talking real hours.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

vilken tur att spel som jag spelar inte tar längre tid än man tänkt lägga ner på dem

som te.x sid myers civ 5, det tar inte alls lång tid....

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Diablo 3 är väl mer som kokain än WoW. Det är ju faktiskt en snubbe som har dött av att spela D3:D

typ 5 kända fall av dödsfall inom WoW.

Har inga källor att styrka detta dock, sök på the wild web

Det kände jag inte till. Men det är inte som i Eve då när en snubbe slog ihjäl en annan över en dispyt om loot eller vad de var? För det räknas inte. Man ska ha spelat ihjäl sig. Det är fan stenhårt!

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Diablo 3 är väl mer som kokain än WoW. Det är ju faktiskt en snubbe som har dött av att spela D3:D

D3 är som dåligt kokain

123
Skriv svar