Björnen har landat!

Medlem
Björnen har landat!

Efter viss nervositet inför flygningen och för de första fotstegen på rysk mark så kan jag slappna av på mitt hotellrum. Planet mellan Helsingfors-Vantaa och Pulkovo var "bra"... det var bara en takpanel som höll på att lossna Den Airbus A319 mellan Landvetter och Helsingfors var rena drömmen. När jag tänkte att piloten nog får börja accelerera på banan så gjorde planet en elegant skutt upp i luften. Det Embraer E190 mellan Finland och Ryssland var mer likt de sardinburkarna jag flugit med innan, även om det var relativt gott om utrymme

Damen i passkontrollen på Pulkovo var väldigt snäll och hjälpsam med det lilla dokumentet för in- och utresedatum då jag som ovan turist inte riktigt visste hur jag skulle fylla i det. Först ställde jag mig i fel kö, men jag upptäckte snabbt att jag nog inte skulle stå i "Citizen of Customs Union".
En medelålders man bad mig på ryska att passa hans väska medans han gick och kissade. Till synes harmlöst men för säkerhets skull så låtsades jag inte förstå.
Min kära flickvän hade redan hunnit till flygplatsen i god tid och vi tog buss och metron till mitt hotell.

Det tog ungefär fem minuter innan jag såg två bilar som hade krockat.. behöver man säga något mer om det?

Hotellet "Nevsky Grand" var lite mysigt och är beläget ett stenkast från Nevsky Prospekt som är huvudgatan genom Sankt Petersburg. Rummet var väldigt spartanskt men för mig som ville komma billigt undan och bara ha en säng att sova i så är duger det mer än väl. Ett plus i kanten var att det lilla badrummet var finare än rummet, dock är jag lite tveksam till spotlights i duschen och en oskyddad halogenlampa över handfatet.

Dagarna har ägnats åt diverse sightseeing, bland annat Hermitage-museet och annat godis. Arkitekturen är väldigt vacker och är en trevlig omväxling från det man är van att se i Göteborg. Hermitage var löjligt stort och vi tappade bort oss mer än en gång.
I morgon blir det konstmuseet och förhoppningsvis planetariet och lite andra ställen.

Min netbook är överansträngd just nu (Skype + Chrome = ajabaja) så när den tillåter så tillkommer det lite bilder

Edit: Har lagt till lite bilder nu

Spokoyna Nochi FZ!

#blogg


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Björnen har landat!

Sankt Petersburg verkar vara en fin stad. Ser fram emot bilder!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Sankt Petersburg verkar vara en fin stad. Ser fram emot bilder!

Självklart, det är ju en stad byggd med svensk kvalitet

Medlem

Måste ta mig tusan åka dit jag med nån dag. Känns som att när man nu har chansen att uppleva Hermitaget så borde man.

Medlem

Nu har jag lagt till lite bilder. Tyvärr var jag tvungen att ta med mobilkameran inuti då min gamla Powershot A590IS är oförmögen att ta vettiga bilder då man stänger av blixten.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Hoppas det blir mer blogginlägg under resan, det här var intressant!

Medlem

Häftigt, det här gillas starkt. Har alltid velat resa till Ryssland.

1
Skriv svar