Titta den flyger.. eller "ät inte shashlyk med kniv och gaffel"

Medlem
Titta den flyger.. eller "ät inte shashlyk med kniv och gaffel"

Trots att jag vistas väldigt centralt i Sankt Petersburg finns det många mysiga ställen där man kan äta billigt och ganska gott. Det är roligt att se alla pubar och småcaféer inklämda överallt. Jämte hotellet ligger det en irländsk pub kallad O'Hooligans, något som min fotbollstokiga kompis hemma i Sverige säkerligen skulle gillat.

Lite längre ner på andra sidan gatan ligger det ett "Spy Cafe". Min gissning var att det rörde sig om ett spion-inspirerat café men insidan påminde mer om nån bisarr blandning av H.R Giger och Steampunk med ett stänk av James Bond. Mad Max får nog plats på ett hörne även han. Nakna kvinnoskulpturer med gasmasker är bara en av de minst sagt udda inredningsdetaljerna. Menyerna är helt på ryska (och även där figurerar gasmasker och spioner överallt) så min flickvän fick översätta. Servitriserna går klädda i polis- och sjuksköterskeuniformer som ser ut att vara ett par nummer för små. Naturligtvis var vår servitris en väldigt yppig kvinna så jag fick anstränga mig för att inte göra bort mig helt inför flickvännen. (Ögonkontakt.. vad är det?)

Marketplace är en mysig spansk-inspirerad restaurang där det är väldigt billigt att äta. för Ca 700 rubel (ungefär 150kr) äter vi gott för två personer.

I mitt försök att inte verka turistig misslyckades jag verkligen kapitalt idag. På ovan nämnda matställe skulle jag idag äta shashlyk (grillspett) och mitt försök med kniv och gaffel slutade med att jag mycket pinsamt lyckas valla in en stor portion av köttet i en kvinnas dyra Prada-väska när jag försöker bända loss det från spettet med min gaffel.
Just det jag INTE ville göra..
Som tur var så klarade sig porslinet och det var bara kocken och flickvännen som såg det. Lyckligtvis upptäckte inte kvinnan proteintillskottet i väskan.....

Vår destination för dagen var planetariet som ligger en hållplats från Nevsky Prospekt (hållplats Gor'kovska). Utställningen kändes som den var hastigt uppsatt av praktikanter och i väntan på vår turistgrupp så tog vi en fika beståendes av en kopp te och en allt annat än god micro-värmd gegg-pizza.
Något som dock var intressant var en utställning över vardagliga tings introduktion i ryssland som exempelvis telefonen i alla sina revisioner, bilen och persondatorn.

Väl inne i planetariet så satte vi oss lite avskilt med enbart några pensionärer i närheten och en skolklass bakom oss. Då presentationen var helt på ryska förstod jag enbart ett par ord och efter en stund så tröttnade vi..
Man kan ju göra annat i mörkret... som att studera en himlakropp

#blogg


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Titta den flyger.. eller "ät inte shashlyk med kniv och gaffel"

På tal om mat och "titta den flyger".

Medlem
Skrivet av Siken:

På tal om mat och "titta den flyger".

Hehe


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar