Vilket eller vilka spel och speltillverkar borde spelindustrin lära sig och ta inspiration ifrån?

Medlem
Vilket eller vilka spel och speltillverkar borde spelindustrin lära sig och ta inspiration ifrån?

Två enkla frågor som jag tror kan ge något intressant tillbaka.

Vilket eller vilka spel tycker du att spelindustrin borde anama och ta inspiration ifrån? Nya som gamla, vad vore en bra inspiration för nya spel?

I min mening är det helt klart de första Ghost Recon och SWAT-serien för FPS, och Anno-serien för strategi.

Speltillverkare som i min mening är föredömliga är Related Designs & Ubisoft Blue Byte (Studiorna som står bakom Anno 2070), och Valve.

Vad tycker ni? Försök hålla det städat såklart, alla tycker olika.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Måste väl ändå säga att de inte borde anamma särskilt mycket alls utan istället försöka göra sin egen personliga tolkning. Tror att variationen skulle bli otroligt mycket större bland spelen (så klart) och nya guldkorn hade hittats. Nu är det väl oundvikligt att man hämtar inspiration från andra spel då det finns spel inom väldigt många genrer och av väldigt många olika typer. Dock ser jag indie-scenen som de största innovatörerna idag jämnfört med de gamla trotjänar studiorna. Men det är väl kanske för att de måste våga mer för att vinna något?

Medlem

Det jag menar är egentligen inte så mycket att kopiera, utan att se till vad som är "välfungerande" men också nytänkande.

Mera som en ledstjärna eller roll-model för hur man gör spelarna nöjda.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

hmm, The elder scrolls


signatur

rock n roll aint noise pollution

KoP
Medlem

Sierra-Dynamix. Behövs fler roliga äventyrsspel såsom Rise of the Dragon, Heart of China, Willy Beamish. Det går att göra spel där man inte behöver skjuta och mörda varannan minut.

Medlem

Helt rätt KoP!

Jag saknar även Kingdom Hearts. Skulle verkligen vilja ha en värdig uppföljare.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tycker det borde finnas fler spel likt Psychonauts/R&C/JacknDex, platformspel roliga dialoger / Power-ups / karaktärer man minns..


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

1
Skriv svar