Duke Nukem-mannen gillar inte omotiverat spelvåld

Robot
Duke Nukem-mannen gillar inte omotiverat spelvåld

"Jag gillar flyg, racing, bilspel mer än förstapersonsskjutare. Och omotiverat våld, som Grand Theft Auto? Gillar inte den typen av spel alls", säger Jon St. John.


Medlem
Duke Nukem-mannen gillar inte omotiverat spelvåld

Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

I spel är det väl egentligen svårt att hitta något som är omotiverat våld ? Har spelutvecklarna tagit med möjligheten att våldföra sig på något är det väl inget annat än en del i spelet. I spel har jag inget problem med "omotiverat" våld (eller andra spelmekaniker heller för den delen) för i spel, i alla fall single player spel, är alla handlingar konsekvensfria till skillnad från saker man gör i verkligheten. I multi player spel är det en del i spelet så länge det inte har med buggar eller designmissar att göra.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?

Shit vad många jag har kört över av misstag, för att bilen blivit helt mong när polisen skjutit sönder mina däck.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tycker han verkar ha en ganska sund inställning till både vapenlagar och våld i allmänhet. Sedan förstår jag inte riktigt varför ni avslutar med att dra upp den urgamla frågan om huruvida spelvåld är skadligt eller icke bara för att John inte gillar det personligen.

Ni vet mycket väl vad ni kommer få för svar. Det går att argumentera lika lite med den genomsnittlige spelkonsumenten som det går att förklara för min mor vad det kan finnas för underhållningsvärde i att sticka ner någon och sparka densamme i huvudet i GTA.

Medlem

Stackars den mannen som bor i USA och vågar önska strängare vapenlagar. Det kommer gnällas på honom i en evighet nu :/

Själv tycker jag våld i spel är helt okey så länge det är motiverat av något. Skjutande i spel är kul, men IRL skulle klara sig bättre utan vapen

Hellre omotiverat våld i spel än i verkligheten.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?

Ja fast poängen är att det finns där. Jag förstår honom. Omotiverat våld är inte bara kontroversiellt det är också dåligt. Duke Nukem har ändå en egen tanke bakom det hela, och det är väl det han försöker förmedla. Sen finns det en massa spelutvecklare som inte tänker på konsekvenserna eller som helt enkelt blundar sig för.

Spel är ett sätt för många människor att kanalisera ilska, ensamhet och även fantasi. Det behövs.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Men om man tycker om våld då? Men inte vill göra illa någon i verkligheten? Då är det väl ändå bättre med "omotiverat" våld i spel?

Inaktiv

Sååå....vad ska den här karlns åsikt nu spela för roll? ...som dessutom står bakom Duke Nukem med dess våld? Hyckleri...

Inaktiv

det roligaste med gta 4 va väl att slå folk så dom tappade pengarna .. eller putta folk framför tåget..

Inaktiv

Postal är väl det enda liret jag kan komma på direkt som har omotiverat mycket våld, fast å andra sidan...det är ju våldet som är grejen i spelet och då är det ju motiverat.

Våld i "virtuell" underhållningsform har jag inga som helst problem med, upp till var och en. Våld i verkligheten gör mig dock riktigt förbannad.

http://youtu.be/WvdRF2UdGJs

You're an inspiration for birth control.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?

Njaaa... Inte alltid. I vissa filmsekvenser (skott i hövvet /GTAIV) kan man inte välja direkt. Spelet i sig är våldsamt.

Absolut inte mig emot ändå
Det är ju bara ett spel.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Dom flesta actionspel inehåller omotiverat våld.
Men jag har inget emot det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Duke Nukem är knappast omotiverat våld. Jag menar.. utomjordingarna snor ju brudarna.

Medlem

Hellre att idioter slår ihjäl folk i spel än IRL, men sen det där med jakt, jag tycker det är dumt att döda djur när det finns så lite av dom om man ändå inte kommer använda alla resurser djuren ger.

Medlem

shake it baby.
wanna dance?

Medlem

Det är väl helt enkelt som med allt; film, spel, sport, porr, religion. Ta det för var det är och ha distans till det. Det är inte verkligheten och sålänge man förstår skillnaden och har tillräckligt god tillvaro med grundläggande krav uppfyllda kan man nog alltid hantera och separera vad som är underhållning/rekreation/ventilation och vad som hör till verkligheten.
Om någon unge lirar gta och sedan fixar en hagelbössa och börjar meja ner bilar på motorvägen är väl inte spelet det första momentet som oroar mig i en sådan situation.

Medlem

Jag har absolut inge problem med att det finns mycket våld i spel. Men jag kan också säga att det är roligt att se att fler utvecklare väljer att ge sprlarna val. Kolla bara på spelet Dishonered.
Du kan lira genom hela spelet utan att döda en enda själ. Det är upp till dig. Och från personligt perspektiv kan jag säga att det är skitsvårt att låta bli. Speciellt på svåraste settings. Men det är också sjukligt roligt..

Mer sånna

Medlem

Likt aftonbladet måste frågan rivas upp om och om igen!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

1
Skriv svar