Duke Nukem-mannen gillar inte omotiverat spelvåld
"Jag gillar flyg, racing, bilspel mer än förstapersonsskjutare. Och omotiverat våld, som Grand Theft Auto? Gillar inte den typen av spel alls", säger Jon St. John.
I spel är det väl egentligen svårt att hitta något som är omotiverat våld ? Har spelutvecklarna tagit med möjligheten att våldföra sig på något är det väl inget annat än en del i spelet. I spel har jag inget problem med "omotiverat" våld (eller andra spelmekaniker heller för den delen) för i spel, i alla fall single player spel, är alla handlingar konsekvensfria till skillnad från saker man gör i verkligheten. I multi player spel är det en del i spelet så länge det inte har med buggar eller designmissar att göra.
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Jag tycker han verkar ha en ganska sund inställning till både vapenlagar och våld i allmänhet. Sedan förstår jag inte riktigt varför ni avslutar med att dra upp den urgamla frågan om huruvida spelvåld är skadligt eller icke bara för att John inte gillar det personligen.
Ni vet mycket väl vad ni kommer få för svar. Det går att argumentera lika lite med den genomsnittlige spelkonsumenten som det går att förklara för min mor vad det kan finnas för underhållningsvärde i att sticka ner någon och sparka densamme i huvudet i GTA.
Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?
Ja fast poängen är att det finns där. Jag förstår honom. Omotiverat våld är inte bara kontroversiellt det är också dåligt. Duke Nukem har ändå en egen tanke bakom det hela, och det är väl det han försöker förmedla. Sen finns det en massa spelutvecklare som inte tänker på konsekvenserna eller som helt enkelt blundar sig för.
Spel är ett sätt för många människor att kanalisera ilska, ensamhet och även fantasi. Det behövs.
Postal är väl det enda liret jag kan komma på direkt som har omotiverat mycket våld, fast å andra sidan...det är ju våldet som är grejen i spelet och då är det ju motiverat.
Våld i "virtuell" underhållningsform har jag inga som helst problem med, upp till var och en. Våld i verkligheten gör mig dock riktigt förbannad.
You're an inspiration for birth control.
Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?
Njaaa... Inte alltid. I vissa filmsekvenser (skott i hövvet /GTAIV) kan man inte välja direkt. Spelet i sig är våldsamt.
Absolut inte mig emot ändå
Det är ju bara ett spel.
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Det är väl helt enkelt som med allt; film, spel, sport, porr, religion. Ta det för var det är och ha distans till det. Det är inte verkligheten och sålänge man förstår skillnaden och har tillräckligt god tillvaro med grundläggande krav uppfyllda kan man nog alltid hantera och separera vad som är underhållning/rekreation/ventilation och vad som hör till verkligheten.
Om någon unge lirar gta och sedan fixar en hagelbössa och börjar meja ner bilar på motorvägen är väl inte spelet det första momentet som oroar mig i en sådan situation.
Jag har absolut inge problem med att det finns mycket våld i spel. Men jag kan också säga att det är roligt att se att fler utvecklare väljer att ge sprlarna val. Kolla bara på spelet Dishonered.
Du kan lira genom hela spelet utan att döda en enda själ. Det är upp till dig. Och från personligt perspektiv kan jag säga att det är skitsvårt att låta bli. Speciellt på svåraste settings. Men det är också sjukligt roligt..
Mer sånna