Medlem
Skrivet av nilfisk:

Hörde dock från Totalbiscuit att om man är känslig kan man bli lite sjösjuk av alla dom skarpa färgerna och sättet banan vrider sig och har sig.

STOPP, VI KAN INTE GE SPEL HÖGA BETYG OM DE GÖR NÅGON ÅKSJUK!!! Jag känner folk som inte klarar av något mer fartfyltt än Sims eller Civilization utan att bli illamående av spel, har Total Biscuit spelat Assasin's Creed 3 möjligen?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

haha underbart!! jag älskar spelet


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du bygger hela din argumentation på en missuppfattning. Jag sa aldrig att ALLA som hissar den typen av filmen gör det för att de är pretton - jag pratade enbart om de som faktiskt passar in på den beskrivningen (vilket jag trodde var tydligt).

För att förtydliga... Jag skrev; "som de filmälskare som hissar iranska undergroundfilmer och dissar hollywood-diton enbart på grund av just denna skillnad".

Jag skrev inte: "filmälskare som hissar iranska undergroundfilmer och dissar hollywood-diton gör det enbart på grund av just denna skillnad".

Jag förstod vad du menade. Jag finner det bara som ologiskt att bygga upp ett orsakssamband men stanna efter halva slutledningen. Jag tror få - någon? - föredrar iranska filmer uteslutande för att de skulle vara iranska, så tillvida att vi inte diskuterar i termer av nationalistiska filmkritiker. Snarare är det egenskaperna i något som inte är Hollywoodifierat - som jag presenterat i min argumentation - vilket ger filmen en särprägel som kan vara att föredra. Liksom att ett spel får en särprägel när en indiestudio skapar det.

Citat:

Jag är väl medveten om att investerare föredrar säkra kort, men jag är också väl medveten om att "annorlunda" inte nödvändigtvis är detsamma som "bättre". De ramar som finns för film finns där för att de är väldigt, väldigt bra. Ytterst få filmer utanför experimentell arthouse-film frångår den strukturen, hollywood eller ej.

Nu är det möjligt att du syftade på mer ytlig struktur (lyckliga slut, feta explosioner och one-liners), men det är varken exklusivt eller direkt norm för Hollywood - även om det var så förr. Det kan absolut finnas fog för att i vissa lägen (och andra inte) hissa små indiefilmer framför exempelvis Hollywood, men vad jag säger är att det finns gott om folk som gör det av fel anledningar (man vill t.ex. hävda sig själv och ha "bättre" smak), och detta gäller då även indiespel.[/quote]
Jag har inte heller påstått att Hollywood har monopol på en sådan struktur. Vad jag däremot påstått är att den kultur som råder i en mångmiljonsatsning - dess inre natur, om du så vill - är att filmen inte längre är en film, utan en investering. Investeringar syftar i att vinstmaximera. Det finns vissa strukturer, som du själv nämner, vilka är mer fördelaktiga om man vill vinstmaximera. Saker som är lättsmält når ut till en större massa, men att fler konsumerar något är inte likgiltigt med en kvalitetsstämpel. Avvikande beteende i Hollywood - eller i vilken storindustri som helst - kommer bestraffas med finansiella bakslag. Det kommer alltid finnas fall där det avvikande beteende premieras, ger högre vinst, men dessa är särfall och aldrig riktigt avvikande (för en sådan idé hade aldrig fått gå igenom från början).

Ett indiebolag drivs förstås även av en vinstaspekt, men i mindre utsträckning. Där är ofta filmarna, regissörerna och producenterna i ledningen - inte ett riskkapitalbolag med bas i Caymanöarna. Eller som i spelvärlden, där du i princip enbart behöver en person, en dator och mycket tid till att skapa ett indiespel. Då hamnar pengarambitioner desto längre ner på rangordningen, och kan bortprioriteras i förmån för konstnärlig frihet.

Citat:

Dexter.

Det är väl ändå ett klassiskt exempel på gränserna som något avvikande får i amerikansk tv? Serien innehåller sällan till aldrig något riktigt äcklande, och porträtteringen av Dexter är delvis ganska endimensionell (liksom hans antagonister och fränder). Dexter lyckas så bra eftersom serien balanserar slätstrukenheten, förutsägbarheten (som i att hela säsong 1 i princip var "Ett-brott-per-avsnitt") med en slöja av avantgardism, när man i själva verket alltid är i full kontroll över seriens utveckling. Att Dexter därutöver produceras av Showtime, och inte exempelvis NBC, kan väl även ge fog till argumentet att desto mindre - desto mindre investering - desto mer avvikande har produktionen råd att vara.

Skrivet av Flash:

Alltså; att du ser det som en pretention - ett slag på bröstet för recensenten - behöver inte vara korrekt. Snarare kan det vara ett försök i att premiera något som erbjuder en annan upplevelse än den vanliga (som, med vissa undantag, är väldigt snarlik). Skulle man bara ha möjlighet att äta chokladglass hela livet skull man säkerligen välkomna - och berömma - en introduktion av jordgubbsglass. Detta oberoende om jordgubbsglassen är bättre eller sämre än chokladglassen, eftersom det faktiskt finns ett självändamål i att vara annorlunda (då det skapar en polarisering, och ger ett öppet fält för nya idéer och synsätt att slå rot). Om glassen därutöver smakar gott - är godare - är väl det ännu mer naturligt att berömma det?

Citat:

Fast nu erbjuder inte Hotline Miami en splitterny upplevelse. Det finns grymt många andra indiespel med liknande gameplay, för att inte tala om äldre spel. Jag betvivlar inte att Hotline Miami är ett habilt spel, men jag ställer mig skeptisk till att det skulle vara någon form av mästerverk (vilket väl är vad som ska krävas för maximalt betyg?). Dessutom är förstås skillnaden på dagens AAA-spel betydligt större än vad smaken på diverse chokladglassar är.

Jag vet inte, jag har inte spelat Hotline Miamia så jag kan inte riktigt uttala mig. Min poäng var att diversifiering kan vara ett självändamål i sig. Denna diversifiering är vad indiescenen bistår med. Poängen med argumentationen är att det faktiskt finns anledningen, förutom att det bara kallas "indie", att premiera indiespel. Följaktligen blir det svårt att kritisera recensenten för att begå ett sådant brott, när det finns goda skäl i övrigt att premiera indiespel (vilket alltså är en mer sannolik orsak än att det just fått beteckningen "indie").

Alltså, egentligen håller jag delvis med dig. Det finns människor som väljer att hylla en produkt enbart för att den är smalare, mindre, och därmed ett lämpligare forum genom vilken man kan visa upp och bilda sin egen identitet (alá att bära bandtröjor, ogilla artister som spelas på RixFM och dylika). Delar av min argumentation är bara en följd av att jag vill argumentera, delar är för att jag inte anser att särfall - för sådana hipsterfasoner är faktiskt särfall - inte direkt bör kastas på en recension bara för att spelet är just "smal", "indie". Med sådana generaliseringen är det lätt att landa i slutsatsen att allt som är indie är skit, och att meningsmotståndare inte har någon - aldrig någon - fog bakom sina argument mer än att de vill vara avvikande. Lite som när Sverigedemokrater lyfter fram information till sin fördel. När denna information visar sig vara felaktig, säg i en artikel på Svd, beror det på att all media är vänster, vinklar sakerna till SDs nackdel och fryser ut dem.

Medlem

Underbart!

Dock slår det inte Minecraft...

Skribent

En ok recension men den saknar dock motiveringar till alla plus/minus. T.ex. "Simpel men tillfredsställande spelmekanik", hur fungerar spelmekaniken då? Hur styr jag gubben? På det lilla gameplayet som finns i trailern ser siktet ut att alltid sitta rakt framåt, är det möjligt att gå åt ett håll och skjuta åt ett annat? Styr man med endast tangentbord eller med tangentbord + mus? Osv.

I övrigt bra skriven recension men lite tråkigt att jag måste leta vidare för att få reda på hur spelets grundläggande mekanik fungerar.

Medlem

Gief more maps, klarade ut att på nån timma

Grymt kul spel dock!


signatur

Life is short , play more

Medlem
Skrivet av Shadee:

En ok recension men den saknar dock motiveringar till alla plus/minus. T.ex. "Simpel men tillfredsställande spelmekanik", hur fungerar spelmekaniken då? Hur styr jag gubben? På det lilla gameplayet som finns i trailern ser siktet ut att alltid sitta rakt framåt, är det möjligt att gå åt ett håll och skjuta åt ett annat? Styr man med endast tangentbord eller med tangentbord + mus? Osv.

I övrigt bra skriven recension men lite tråkigt att jag måste leta vidare för att få reda på hur spelets grundläggande mekanik fungerar.

du kan absolut gå åt ett håll å skjuta åt ett annat. Med musen styr du siktet och kroppen följer efter.. dock styr du med w s a d men hmm som jag minns det nu så styr man alltid gubben uppåt med w och alltid höger med d.. dvs det spelar ingen roll hur gubben är vriden och vilket håll den tittar åt. Kan se ikväll när jag lirar om jag minns rätt.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Nötte igenom spelet ganska nyss. Har spelat några "tripple A", CoD, BF3, spel på senare tid men inget, inget, kan jämföra sig med glädjen jag fann i detta spel. Lätt värt en femma. Att knocka ner fienden med en borrmaskin för att borra dom i huvudet iklädd en gräshoppemask. Ren spelglädje.

Medlem

Underbart! Skitroligt spel och riktigt jäkla bra soundtrack <3 Hoppas verkligen att dom gör en uppföljare eller åtminstånde släpper fler banor, want moar!


signatur

Game long and prosper

12
Skriv svar