Braben vill göra Elite 4

Robot
Braben vill göra Elite 4

Använder Kickstarter för att finansiera spelet han "vill göra till sig själv".

#frontier-development


Medlem
Braben vill göra Elite 4

Låter väl intressant då jag lagt en hel drös timmar på första Elite. Får väl se hur han hade tänkt sig att striderna ska fungera för de tyckte jag var hyggligt kassa i Frontier.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Tyckte det stod babben...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Nu lirade jag aldrig elite (jag vet slå mig), men om man jämför helt orättvist med dagens X3, är inte det dagens Elite?

Eller vad skiljer dom åt, gameplaymässigt? Inte grafik och ljud osv då..

Medlem

I princip ett singelplayer EvE?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Skulle nog säga att eve saknar en hel del som Elite hade även om eve har lite gemensamt med Elite.

Medlem

Elite var ett av mina favvo spel som ung. Backade nyss projektet

Medlem

Sidan PCGames N har en intervju med David Braben om projektet:
http://www.pcgamesn.com/article/interview-david-braben-elite-...

Medlem

Det närmsta Elite jag har spelat är nog Jumpgate. Både EVE och X3 bygger på Elite men skiljer sig en hel del.
Grundidén med Elite var skickligheten som pilot och att ta sig uppåt i rankingen till högsta nivån som var 'Elite'.
EVE saknar helt den direkta kontrollen över skeppet som gjorde Elite utmanande och X3 är alldeles för avancerat.
Elite och Frontier var/är helt unika i sin balans mellan simulator, action och sandbox så det skulle vara kul om David Braben tog sig an det här.

Medlem

Elite var ett riktigt riktigt bra spel som var lång före sin tid. Detta projektet kommer utan tvekan få mitt stöd. Härligt att se så många klassiker få chans på uppföljare (fast för min del hade jag nöjt mig med samma spel fast med upphottat grafik för att bli nöjd)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Plöjt många timmar Elite 2 Frontier. Det här kommer bli intressant att följa.

Medlem

Jag känner mig skeptisk till detta. Inga koncept bilder, ingen video, bara en massa text som inte säger mig någonting. Dom har heller ingen prototyp att visa som Star Citizen. Nu har jag heller aldrig spelat Elite spelen. Däremot spelade jag privateer 1-2 otroligt mycket. Så jag har satt mina slantar på Star Citizen istället.
http://www.robertsspaceindustries.com/star-citizen/
http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen

Nu hoppas jag dock att Elite 4 kommer att finansieras. Men väntar tills dom har mer att visa upp, innan jag funderar på att stödja dom.

Har aldrig hört talas om det...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För de flesta behövs nog inga andra prototyper än Elite och Frontier, båda var banbrytande på mer än ett sätt.
Men det skall ändå bli intressant att se om David Braben fortfarande är tillräckligt väl ihågkommen för att dra in 14 miljoner på 2 månader.

Medlem

Retro spel och spaceship spel verkar vara inne nu. Alla pengakåta developers verkar skita ur sig dessa spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

FZ, kan ni inte skriva lite kort om spelserien när dom försöker kickstarta uppföljare, vore kul att veta vad är för något


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av riderx:

Jag känner mig skeptisk till detta. Inga koncept bilder, ingen video, bara en massa text som inte säger mig någonting. Dom har heller ingen prototyp att visa som Star Citizen.

Prototyp? Irrelevant. Det är David Braben.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av riderx:

Jag känner mig skeptisk till detta. Inga koncept bilder, ingen video, bara en massa text som inte säger mig någonting. Dom har heller ingen prototyp att visa som Star Citizen.

Prototyp? Irrelevant. Det är David Braben.

Exakt, det namnet väger mer än både konceptbilder och videoklipp tillsammans.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av bossefraise:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av riderx:

Jag känner mig skeptisk till detta. Inga koncept bilder, ingen video, bara en massa text som inte säger mig någonting. Dom har heller ingen prototyp att visa som Star Citizen.

Prototyp? Irrelevant. Det är David Braben.

Exakt, det namnet väger mer än både konceptbilder och videoklipp tillsammans.

För mig räcker inte det med ett namn.
Läste det här tidigare på kickstarter vilket känns lite oroväckande.
I love elite, but I want to raise some concerns about this kickstarter and the company behind it.
It’s been in development for over 10 years (14 years at present), like duke nukem forever.
It is being made by a proper commercial entity, like duke nukem forever.
The company has produced a couple of good hits (lost winds) amongst a sea of mediocrity (generic kinect stuff), like duke nukem forevers parent company.
There are no screenshots, concept art or any assets at all. Unlike Duke nukem Forever, which did have concept art and a trailer video.
As it stands at the moment it’s on course to be even more vapour like than DNF. It’s already past the same timescale.
Ask yourself, why would a company that has been around for years suddenly need money upfront without proof of anything. Especially, after promising the game from as far back as 1998.
http://uk.gamespot.com/news/qanda-david-braben-from-elite-to-...
This is a cash grab to keep the studio going for a few more months. Traded on the back of a promise, looking at nostalgia.
The company accounts show that from 2009 they have blown through almost £5m in 2 years (down to £1m) and at that rate will be bankrupt by next year.
The shares have dropped £4m in a year. And the liabilities have more than doubled.
This £1.2m kickstarter is to make sure they can get through to the next financial year. Nothing more. The expected delivery date is AFTER they have run out of cash even with kickstarter backing.
http://companycheck.co.uk/company/02892559
Most damning of all their last game (announced 2008) has yet to materialise. Beyond a trailer from a few years back.
I really do want to be proven wrong as I’d love another elite, but I’m afraid the writing is on the wall. This will most likely be a high profile kickstarter failure. And the collapse of a company to boot.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Javas:

FZ, kan ni inte skriva lite kort om spelserien när dom försöker kickstarta uppföljare, vore kul att veta vad är för något

Får tänka på det till nästa gång.


signatur
Medlem
Skrivet av riderx:
Skrivet av bossefraise:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av riderx:

Jag känner mig skeptisk till detta. Inga koncept bilder, ingen video, bara en massa text som inte säger mig någonting. Dom har heller ingen prototyp att visa som Star Citizen.

Prototyp? Irrelevant. Det är David Braben.

Exakt, det namnet väger mer än både konceptbilder och videoklipp tillsammans.

För mig räcker inte det med ett namn.
Läste det här tidigare på kickstarter vilket känns lite oroväckande.
I love elite, but I want to raise some concerns about this kickstarter and the company behind it.
It’s been in development for over 10 years (14 years at present), like duke nukem forever.
It is being made by a proper commercial entity, like duke nukem forever.
The company has produced a couple of good hits (lost winds) amongst a sea of mediocrity (generic kinect stuff), like duke nukem forevers parent company.
There are no screenshots, concept art or any assets at all. Unlike Duke nukem Forever, which did have concept art and a trailer video.
As it stands at the moment it’s on course to be even more vapour like than DNF. It’s already past the same timescale.
Ask yourself, why would a company that has been around for years suddenly need money upfront without proof of anything. Especially, after promising the game from as far back as 1998.
http://uk.gamespot.com/news/qanda-david-braben-from-elite-to-...
This is a cash grab to keep the studio going for a few more months. Traded on the back of a promise, looking at nostalgia.
The company accounts show that from 2009 they have blown through almost £5m in 2 years (down to £1m) and at that rate will be bankrupt by next year.
The shares have dropped £4m in a year. And the liabilities have more than doubled.
This £1.2m kickstarter is to make sure they can get through to the next financial year. Nothing more. The expected delivery date is AFTER they have run out of cash even with kickstarter backing.
http://companycheck.co.uk/company/02892559
Most damning of all their last game (announced 2008) has yet to materialise. Beyond a trailer from a few years back.
I really do want to be proven wrong as I’d love another elite, but I’m afraid the writing is on the wall. This will most likely be a high profile kickstarter failure. And the collapse of a company to boot.

Du bör kanske kolla upp din källa och dennes källor innan du postar saker som är fult av faktafel och meningslösa jämföranden

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Javas:

FZ, kan ni inte skriva lite kort om spelserien när dom försöker kickstarta uppföljare, vore kul att veta vad är för något

Får tänka på det till nästa gång.

Instämmer. Det finns många spel som man inte spelat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror mer på Star Citizen av Chris Roberts än Elite 4 av David Braben. Braben känns sedan ett bra tag tillbaka som ett fiasko.

Medlem
Skrivet av dalle:

Tror mer på Star Citizen av Chris Roberts än Elite 4 av David Braben. Braben känns sedan ett bra tag tillbaka som ett fiasko.

Vet inte om jag skulle klassa rollercoaster tycoon 3 inc expansioner samt raspbarry Pi som fiaskon Men alla tycker ju olika

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Javas:

FZ, kan ni inte skriva lite kort om spelserien när dom försöker kickstarta uppföljare, vore kul att veta vad är för något

Får tänka på det till nästa gång.

Man tackar och bugar så hjärtligt


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av riderx:

För mig räcker inte det med ett namn.
Läste det här tidigare på kickstarter vilket känns lite oroväckande.
I love elite, but I want to raise some concerns about this kickstarter and the company behind it.
It’s been in development for over 10 years (14 years at present), like duke nukem forever.
It is being made by a proper commercial entity, like duke nukem forever.
The company has produced a couple of good hits (lost winds) amongst a sea of mediocrity (generic kinect stuff), like duke nukem forevers parent company.
There are no screenshots, concept art or any assets at all. Unlike Duke nukem Forever, which did have concept art and a trailer video.
As it stands at the moment it’s on course to be even more vapour like than DNF. It’s already past the same timescale.
Ask yourself, why would a company that has been around for years suddenly need money upfront without proof of anything. Especially, after promising the game from as far back as 1998.
http://uk.gamespot.com/news/qanda-david-braben-from-elite-to-...
This is a cash grab to keep the studio going for a few more months. Traded on the back of a promise, looking at nostalgia.
The company accounts show that from 2009 they have blown through almost £5m in 2 years (down to £1m) and at that rate will be bankrupt by next year.
The shares have dropped £4m in a year. And the liabilities have more than doubled.
This £1.2m kickstarter is to make sure they can get through to the next financial year. Nothing more. The expected delivery date is AFTER they have run out of cash even with kickstarter backing.
http://companycheck.co.uk/company/02892559
Most damning of all their last game (announced 2008) has yet to materialise. Beyond a trailer from a few years back.
I really do want to be proven wrong as I’d love another elite, but I’m afraid the writing is on the wall. This will most likely be a high profile kickstarter failure. And the collapse of a company to boot.

För mig räcker det med att bara höra Elite och Braben för att jag ska bli väldigt intresserad och jag tror inte jag är ensam. Här är en intervju med Braben själv, läs den och bilda dig en egen uppfattning om hurvida det som du citerar ovan stämemr eller ej.
http://www.gamasutra.com/view/feature/135104/the_future_of_ga...

Medlem

De har nu postat en video på kickstarter med lite conceptart och David pratar om vad han vill göra för de som är intreserade,

Medlem
Skrivet av Komured:

De har nu postat en video på kickstarter med lite conceptart och David pratar om vad han vill göra för de som är intreserade,

Riktigt trevligt klipp! Det märks att Braben brinner för projektet.

Kickstartern är nu uppe i drygt 30% av målet och det ökar hela tiden. Med tanke på att det är över 1,5 månad kvar till deadline så är det ingen tvekan om att den här kickstartern kommer att bli en kanonsuccé.

Och nu ska jag också passa på och bli en backer

Medlem

Mmm, vill verkligen att detta blir av!

Medlem

Idag postade de en ny video där Braben pratar lite om tekniken men det som imponerar är bakgrunden, speciellt när man får se molnen, ser helt otroligt ut. Finns även lite mer konceptbilder.

Jag tror inte jag har varit så här lyrisk inför ett spel sedan jag första gången körde Elite 2, som trots sin ålder inget annat spel lyckats slå.

Elite: Dangerous - procedural generation

1
Skriv svar