Euro Truck Simulator 2

Robot
Euro Truck Simulator 2

Hur får man någon att finansiera en spelidé som går ut på att få lite som möjligt att hända? Vi har ingen aning. Så vi var tvungna att testa.

#euro-truck-simulator-2, #agricultural-simulator-historical-farming


Medlem
Euro Truck Simulator 2

Det är iallafall inte en generic militär-shooter

Medlem

Haha dagens <3
Fråga, gjordes denna recensionen bara pga överflödig tid? ^^
Mer sånt här, var ett nöje att läsa igenom

Medlem

"och kortare stunder njuter jag faktiskt av styra 18 meter rullande livsfara över hela det centraleuropeiska vägnätet."

Det här fick mig att skratt högt! Väl skriven recension Tomas!

Medlem

Tragiskt att klanka ner på detta spel bara för att det inte är mainstream. Att den s.k recensenten går in med inställningen "detta ska jag skratta åt och göra narr av" innan han ens börjat spela och utforska är ju bara tråkigt. Bort med den här "recensionen" och bort med Tomas Andersson!

Medlem

Varför har man ens en gamepad kopplad till PC:n?

Medlem

Haha, roligaste recensionen jag har läst på länge
"grundidén är faktiskt inte bra" xD


signatur

Game long and prosper

Medlem

Alltså alla dom här random simulatorspelen O_O Crane Simulator, Street Cleaning Simulator, Farming Simulator...

De är väl inte så mycket spel som programvara som används ur ett yrkesmässigt/pedagogiskt syfte?

Redaktör
Skrivet av Tobblish:

Haha dagens &lt;3
Fråga, gjordes denna recensionen bara pga överflödig tid? ^^
Mer sånt här, var ett nöje att läsa igenom

Den började lite så, jag tänkte att vi nån gång MÅSTE testa en av alla bisarra simmar. Planerade en recension på ca 400 ord, den slutade på över det dubbla. Uppenbarligen är det nåt med dessa spel som lockar.


signatur
Redaktör
Skrivet av Xedious:

Tragiskt att klanka ner på detta spel bara för att det inte är mainstream. Att den s.k recensenten går in med inställningen "detta ska jag skratta åt och göra narr av" innan han ens börjat spela och utforska är ju bara tråkigt. Bort med den här "recensionen" och bort med Tomas Andersson!

Fast jag kritiserade väl en hel del annat också?


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zaptagious:

Alltså alla dom här random simulatorspelen O_O Crane Simulator, Street Cleaning Simulator, Farming Simulator...

De är väl inte så mycket spel som programvara som används ur ett yrkesmässigt/pedagogiskt syfte?

Användes dessa i någon form av utbildningssyfte skulle allvarliga olyckor inträffa


signatur

Det finns ganska många som gillar dessa spel (min bror är en av dem) och eurotruck simulator 2 är långt ifrån det värsta(faktum är om man jämför med många andra så är det troligtvis ett av de bättre spelen)

Själv tycker jag att spelet är ganska charmigt, däremot så är jag allt för otålig för att köra det.

(det finns personer som gillar lastbils-spel och detta är ett av de bättre på marknaden)

Medlem
Skrivet av polaczek:

Varför har man ens en gamepad kopplad till PC:n?

Varför inte?

Själv har jag alltid en handkontroll inkopplad i min PC, även om jag mestadels spelar med mus/kb. Valmöjligheten är trevlig att ha!

Vissa spel lämpar sig oftast bättre till dom analoga sticksen - t.ex. sportspel, vissa plattformsspel, fightingspel och bilspel ( självklart är ratt att föredra i bilspel, speciellt i mindre "arkadiga" simulatorer, men en handkontroll är ett bra mellanting och tar dessutom mindre plats och är smidigare ).

Förenklat skulle jag säga att mus/kb är bäst i alla spel där man styr en kamera/sikte/markör, annars kan en handkontroll vara ett bekvämt alternativ.

En xbox-kontroller kostar bara några hundralappar och fungerar nästan alltid i alla moderna spel idag utan krångel. Men visst, om det är värt några hundringar för en PC spelare är ju upp till var och en och beror ju på vad för typ av spel man spelar också.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Primitiv teknik ... Ja det märks att FZ´s testpiloter inte varit med i svängarna, Dom har lagt ut rätt mycket tid o pengar på dettta och fått det en låååångt steg från vad alla andra lastbilssimulatorer varit i närheten av och sen är det nog inget spel för den som inte gillar lastbilar och köra dessa, Jag kör timmerbil i IRL och ja vet hur en lastbil funkar visst inte är det perfekt men ett stort kliv i rätt riktning när det gäller denna typ av simulator.

Medlem

Riktigt bra och roligt spel, känner mig som truckchaffis

Medlem

Att man valde en helt oinsatt recensent för jobbet (no offense Tomas) känns lite fel. Nu inleds till och med recensionen som ett skämt, och man har en dålig inställning redan från början. Ni lär väl inte sätta en strategi-älskare som hatar shooters på att recensera Halo 4? Utan vill ni ha en så bra recension som möjligt som Halo-älskare kan relatera till så låter ni antagligen någon som spelat dom tidigare spelen recensera det.

Men men, det kanske bara är jag som återigen inte förstår ert betygssystem. 2/5 är i mina ögon dåligt. Det är ju under medel som i det här fallet är 3, men samtidigt är ju betyget "tveksamt" lite som varken eller och stämmer mera in på betyget 3/5 som är medelbetyget. Ni borde verkligen se över betygssystemet. Jag vet att ni själva tycker om det, men många läsare har klagat över att det är missledande i bland.

Det borde vara
1 = Värdelöst
2 = Dåligt
3 = Tveksamt
4 = Bra
5 = Väldigt bra

Väldigt få spel är perfekt idag, så varför ens ha 5/5 Mästerligt/Fulländat? Tilldela i stället en särskild guld-FZ symbol för spel som ni anser är helt fulländade. Dessa ska spel som inte har ett enda minus få, t.ex. Dishonored som bara hade plus. Det senaste spelet ni gav 5/5 var Hotline Miami, och det sägs vara ett riktigt bra spel, men hur kan det få Fulländat betyg, alltså inga brister överhuvudtaget, om det har ett minus som i det här fallet var buggar? 5/5 Väldigt bra kan jag gå med på, men inte Fulländat.

Nu drog det iväg alldeles, men jag hoppas att ni förstår bristerna i ert betygssystem och att ni åtminstone funderar på saken en extra gång.

Medlem

På vilket sätt är detta en "bisarr sim"? Väldigt tråkigt att läsa en oseriös recension när man är intresserad av spelet i fråga. Sådant får FZ att framställas som en spelblogg snarare än seriös speljournalistik.

Hade gärna velat veta mer om hur det fungerar att driva eget åkeri - Tar man hänsyn utgifter som vägtullar, skatter, försäkringar och liknande? Hur fungerar lagen i spelet? Skribenten skriver som att spelet gick ut på att köra gasen i botten konstant, men finns polis i spelet och hur fungerar det? Ni nämner inte ens någonting om hur uppdragen fungerar, skapas exempelvis utmaning genom tidspress?

Väldigt många enkla frågor som inte besvarats i recensionen. Som ett skämt hade den kanske passat bättre i bloggform? Föredrar själv att kryssa amerikanska landsvägar men kan mycket väl tänka mig att ge Euro Truck en chans, mycket av det FZ gör sig roliga över låter positivt imo.

Medlem

Helt underbart spel. Från vingårdarna i Verona till pubarna i Glasgow, över eller under kanalen, från strålande sol till regn och rusk på en modern rastplats intill en dånande autobahn.
Se till att få fart på mina anställda, kör ammunition så får jag bra betalt, särskilt vid snabba leveranser. Nu har jag målat min Scania i farsans gamla ASG-färger och rattat in Deutsche Antenne HitRadio megamix, 99.6 Mhz.
Full tank och utsövd sätter jag kurs mot Poznan för lite polsk polka och pizza. Kan det bli bättre? Meningslöst och kul som ett spel ska vara. Behöver inte döda en enda människa ;).

Medlem

Ha ha, vi får väl i alla fall konstatera att FZ underskattade det genuina intresset för den här sortens simulator!

Medlem

Nu har jag inte testat detta spelet, och det verkar som de har ändrat en del, men jag har köpt(!) och spelar German Truck Simulator.

Det jag tycker är charmigt är själva idén med att bygga upp ett företag. Du börjar på botten som anställd på ett åkeri där du får en procentandel för varje last du kör. När du kört ett tag har du råd att köpa en egen (billig) lastbil som du startar ditt eget åkeri med. Så småningom har du råd att etablera ett garage, kanske uppgradera din lastbil eller köpa en helt ny. Dessutom har du möjlighet att anställa personal som drar in ännu mer pengar åt dig (men du måste ha råd att köpa lastbilar och garageplats till allihop!).

I nuläget har jag etablerat lokala garage i nästan samtliga tyska städer och har 18 anställda chaufförer. Jag drar in ca 100,000 euro varje dag. Inför framtiden planerar jag en etablering i Österrike (kom i en gratis expansion) samt en uppgradering av lastbilsdepån i Berlin.

Det är just detta jag tycker är spelets styrka. Du börjar på botten och får verkligen jobba dig upp tills du har en verksamhet som i princip sköter sig själv och pengarna rullar in. Hade önskat att fler spel var så här! Ska snart införskaffa en ratt så att timmarna bakom ratten blir roligare.

Medlem

Det här är lite som att en person som jag, som inte gillar mobiler eller mobilspel, skulle sätta 2/5 på Angry Birds med liknande argument. Lite tveksam recension. Strunta hellre i att recensera än att såga ett (för den lastbils-intresserade) alldeles utmärkt spel.

Medlem
Skrivet av polaczek:

Varför har man ens en gamepad kopplad till PC:n?

För att det faktiskt finns spel som funkar bra mycket bättre med en gamepad än med mus och tbord ;).

Medlem

Det ser mycket bättre ut, mer levande än sist jag provade Euro Truck simulator och det ökar ju simulatorkänslan avsevärt. Sen är frågan som ni sagt innan om man gillar att köra lastbil eller ej

Medlem

Av filmklippet att döma så tar föraren inte ut svängarna tillräckligt. I verkligheten hade det tagit i, så simulator kan man nog inte kalla det.

Medlem

Hade älskat denna spelet när jag var yngre. Men efter en massa år i transportbranschen så vill jag inte ens se en lastbil.

Medlem

Önskar att SCS skippade "simulator" i titeln, detta utmärkta spel borde inte behöva förknippas med alla andra värdelösa "simulator" spel som spottas ut i tid och otid...

Nåväl, recensionen känns tämligen oseriös.
Till exempel, levlandet. Hur kan du gnälla på någon sådan sak?
Väldigt många spel belönar spelaren med bättre saker och uppgraderingar iom högre level, till exempel BF3.
Vad är det som gör att detta system inte passar i en lastbils-sim? Visst, det är smidigare för otåliga recensenter och annat ointresserat folk om allt fanns tillgängligt, men det ger oss intresserade något att sträva mot.

Detta spel är inte perfekt, men det har allt en intresserad person behöver.
Grym fysik (Ja, den är faktiskt riktigt bra)
AI, trafiken helljus-blinkar om man bländar dem, de helljus-blinkar om de känner sig snälla och vill låta en köra ut framför, de kör om säkert (oftast) och känns överlag bra gjort.
Ljuden är riktigt bra, med vissa få undantag.
Grafiken känns relativt modern, dock lite överdriven bloom.
Dag&natt cykeln, samt vädereffekterna är riktigt fina.
Möjligheten att välja korta körningar och tjäna mindre, eller vice versa.

Nackdelar:
Få lastbilar att välja på.
Vissa av/påfarter är lite väl sparsamma på polygoner.
Man drar in oförskämt lite pengar på en anställd chaufför.
Vissa områden påverkar FPSen lite mer än vad de borde.
AI-trafiken kan ibland köra omotiverat långsamt.

Det var mina tankar kring detta spel, är man intresserad av lastbilar och har en hyfsad speldator, köp!

ELF
Medlem

Antingen så gillar inte herr skribent sådana här spel eller så är det faktiskt sämre än ettan. Jag menar inte att ettan är dålig, visst, det kan vara lite tradigt att köra det än längre tid, men det är ändå ett skönt spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Keep on trucking!

Medlem

Tycker det ser ut att tillhöra en bland dom bättre simulatorerna på marknaden. Det är ju inte direkt en stor marknad, så att det inte ser lika snyggt ut som dom senaste stortitlarna är ju inte förvånande. Dom tyska skitsimulatorerna har verkligen smutskastat genren.

123
Skriv svar