Medlem
Obama

Vill bara passa på att gratulera Obama till ytterligare 4 år som president för USA. Håll nu dina löften och förändra till det bättre.

#blogg

Medlem
Obama

Vi får hoppas det. Tyvärr är det Inte så lätt om man inte har det stöd som krävs.

Medlem

Han kommer nog få det tufft, kommer bli flera år med mycket kompromisser i bland annat representanthuset. Där rep har majoritet.

Medlem

Kompromisser kommer ingen president ifrån. Riktigt skönt att det inte blev en mormonsk president i alla fall.

Medlem

Jag är glad att inte Romney vann. Vid 3 tiden inatt så hade han ett övertag. Stängde av TV:n och gick och la mig för jag trodde att det var kört för Obama. Gillar bilden. Drinking beer.. Like a Boss

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Kompromisser kommer ingen president ifrån. Riktigt skönt att det inte blev en mormonsk president i alla fall.

Hittills har Obama haft det ganska svårt för kompromisser. Något han fått kritik av även från demokrater. Han har, som många andra ledare börjat bli arrogant på senare tid.
Många är besvikna på Obama, även de som röstade på honom. Man kan hoppas att han skärper till sig och inte bara talar om samarbete över blockgränserna utan även utför det i praktiken.

Sen tycker jag en presidents religion är ganska irrelevant. Oavsett om det är en mormon, muslim, kristen, jude osv.

Det mest intressanta av valet var dock att The Libertarian party fick 1%. Över 1 miljon röster på Gary Johnson.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:

Kompromisser kommer ingen president ifrån. Riktigt skönt att det inte blev en mormonsk president i alla fall.

Hittills har Obama haft det ganska svårt för kompromisser. Något han fått kritik av även från demokrater. Han har, som många andra ledare börjat bli arrogant på senare tid.
Många är besvikna på Obama, även de som röstade på honom. Man kan hoppas att han skärper till sig och inte bara talar om samarbete över blockgränserna utan även utför det i praktiken.

Sen tycker jag en presidents religion är ganska irrelevant. Oavsett om det är en mormon, muslim, kristen, jude osv.

Det mest intressanta av valet var dock att The Libertarian party fick 1%. Över 1 miljon röster på Gary Johnson.

Jag är inte så påläst att jag kan motsäga dig angående Obamas svårigheter för kompromisser, eller att många är besvikna på Obama (49% borde rimligtvis vara besvikna på honom). Han fick cred av New Jerseys republikanska guvernör i alla fall, med hanteringen av Sandy.

Däremot så tycker jag inte att någon president borde ha en stark tro. Nu är det svårt i ett sådant land, men som "the founding fathers" sade, så ska man separera regering från religion. Det sista vi behöver är en starkt religiös man som styr spakarna till ett av världens mäktigaste land. Även om Romney har sagt att han kan separera sin tro från sitt jobb, så är det fortfarande de värderingarna han går efter som människa, vilket jag inte gillar. Hade Reinfeldt eller Obama gått ut som mormon hade jag tyckt likadant om dem.

Kul för Gary! Vem är han?

Medlem

Du tycker alltså att om man är troende får man inte bli president?
Har du samma åsikt gällande riksdagsledamöter i Sverige?
Jag håller faktiskt absolut inte med där, vi kan inte begränsa makten efter vilken religion människor tillhör.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Johnson
Politiker som vill ge delstater mer makt och Washington mindre, dessutom vill han se en liten federal stat.

Medlem

Inte om man har en verklighetsvriden tro så som mormonerna, scientologerna etc, nej.
Ja. Men såvitt jag vet har vi varken mormoner eller scientologer i riksdagen. Dessutom är det inte samma religiösa idioti i Sverige, jag skulle vilja påstå att "vår" kristna tro är mildare än de flesta andra.

Hade du röstat på en kandidat som på fullaste allvar tror på Jehovas Vittnens livsåskådning? Med förutsättningen att hans partipolitik inte är helt åt skogen.

Hm, Gary verkar väl vettig antar jag. Får läsa mer om honom!

Medlem

Alla religioner har väl en verklighetsvriden tro relativt sett? Vad är det för skillnad att tro på utomjordningar och gud?
På vilket sett är exempelvis islam bättre/sämre än mormonism? Jag försöker inte vara arrogant här utan undrar faktiskt hur du resonerar.

Jag hade röstat på den kandidat som överensstämmer med mina visioner bäst, oavsett religion.

Medlem

Både ja och nej. Enligt ateister så är all form av religion verklighetsfrånvarande, men enligt agnostiker behöver det inte vara så, eftersom det inte går att bevisa. Än. Det finns exempelvis forskare som tror på en Gud, men mer som en frånvarande intelligens som satte upp reglerna för vår existens, men inte mer än så. Alltså skapade universum (multiversum), och lät i sin tur universum (multiversum) skapa oss, enkelt förklarat. Detta är mer rationellt, eftersom att det förhåller sig bra till vart vetenskapen har fört oss idag, samtidigt som att det inte går att bevisa Guds oexistens i det utförandet, vilket gör det icke-verklighetsvridet.

Det beror på hur du definierar utomjordingar och Gud, men det är i princip är det samma sak. Tro på saker som vi inte vet existerar. Än.

Som religioner så tycker jag att de är lika dåliga. I det praktiska levnadssättet, så vill jag påstå att det finns en tro per person, där personer applicerar sin tolkning av religionen på sitt liv. Vissa följer boken mer än andra, men i de här religionerna så har fanatismen en väldigt stark lägsta nivå.

Kul! Jag ställer större krav på individen bakom jobbet, när det gäller positioner som ledamöter, statsministrar och presidenter. Det finns såklart undantag, exempelvis om en sådan kandidats politik skulle vara vida överlägsen de andras. Så nej, jag tycker inte att Kristendemokraterna är ett lämpligt parti.

Medlem

Det förklarar ju ganska sammanfattat varför jag ser mig som agnostiker. För mig är någons religion lika intressant som vilken hobby någon har. Så länge inte religionen dikterar lagar ihop med dess politik (sharialagar, hädelselagar m.m) så är jag helt fine med att en politiker har en viss religiös övertygelse.

Min syn på religioner är inte så pass svart och vit att alla religioner per definition är goda eller onda.
Grunden till det är att jag tror på reformation som anpassning till det moderna fria och västerländska samhället. (Som exempel.) Vilket flera religioner faktiskt lyckats ypperligt med, även om det kanske finns mer att önska.

Dom heter för övrigt kristdemokraterna.

Medlem

Om det vore så väl att det bara var en hobby. För mig är det mer ett hån mot vår utveckling som förstående, medveten art. En gammal klenod, i det här fallet saga/sagor, som har följt med oss för länge. Problemet är just det, att de dikterar lagar. Religioner uppfanns för att ge oss ett specifikt sätt att leva efter - det enda sättet, om man inte vill brinna för evigt i nästa liv. Så för mig är det inte riktigt okej att styrande människor håller de här traditionerna vid liv. Nu har vi som tur är kommit så långt att de gamla skrämseltaktikerna inte längre fungerar, på alla, men det är fortfarande en oroväckande del av planeten som ordagrant tror på allt som står i böckerna, kreationister etc.

En religion är per se inte ond eller god, det är vi människor som har skapat dessa, och det är vi som agerar därefter.

Mycket riktigt.

Det som är det farliga med religioner, en av många saker, är ett de påstår att vi inte har någon inneboende moral, och sådana människor som på fullt allvar tror på dessa saker, ska inte sitta i höga ämbeten som folkvalda. De särskiljer människor just pga. av sin religiösa övertygelse, och det är uppenbart att ett sådant synsätt inte försvinner bara för att man går till jobbet.

Religion och politik går inte ihop.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fast där skiljer ju sig inte religionen från exempelvis politiska ideologier. Uttrycks bara olika.

Medlem

Skillnaden är väl att politiska ideologier appliceras på samhället, medan religionen appliceras på individen. I teorin i alla fall, sen manar mycket riktigt de politiska ideologierna på ett speciellt leverne.

1
Skriv svar