Framtiden för papperstidningar?

Flakmonkey
Framtiden för papperstidningar?

Att det går dåligt för papperspressen är inte någon hemlighet. Upplagorna går bara ner ner ner medan klassiska tidningar som Dagens Nyheter och Aftonbladet plöjer in mer och mer pengar i deras webbar som blir allt viktigare. Själv så prenumerar jag en morgontidning och jag tycker verkligen att den här utvecklingen är tråkig, men det är ju inte svårt att förstå varför det är på det här viset. Det är ju inte bara dyrare att köpa en papperstidning den är också (relativt sett) inaktuell. I dagens värld så hänger de helt enkelt inte med.

Därför så var det riktigt kul att kunna läsa om en uppfinning på DN.se som förmodligen inte kommer vända trenden men som kanske gör att fler kan köpa sig en tidning när andan faller på. Idén som sådan är väldigt enkel (de bästa brukar ju vara det) och bygger helt enkelt på att din tidning skrivs ut från en tidningsautomat. Du väljer vilken tidning du ska ha och den skrivs ut på ett par minuter. Smidigt för den som vill ha en tidning lite då och då samtidigt som det minska tryckkostnaden för tidningsföretagen samt att möjligheten då ökar för mer aktuell information eftersom du säkerligen kommer kunna uppdatera den printbara versionen åtminstone ett par gånger om dagen istället för bara en gång.

Någon annan som ser en potential i det här eller är det bara att inse att papperstidningarna kommer försvinna från jordens yta?

#blogg

Medlem
Framtiden för papperstidningar?

Har med en morgontidning. Och kommer sakna den helt klart när den försvinner.

Speciellt om helgerna gillar jag den extra mycket. När man har ro med en lång frukost och kan sitta och läsa den i lugn och ro.

I veckorna läser jag den inte alltid på morgonen innan jobbet


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Själva känslan är ju ganska viktig och känslan är enligt mig bättre då man läser papperstidningen, speciellt på morgonen. Om pengarna finns för min del så kommer jag prenumerera på en papperstidning när man väl blir lite äldre.

phi
Medlem

Jag tvekar inte en sekund på att papperstidningar kommer att dö ut med tiden och relativt snart. Själv kommer jag inte att sakna dom.

Böcker kommer jag däremot att sakna men tror även att dom kommer att dö ut med tiden.

Medlem

Jag är helt övertygad om att varken böcker eller papperstidningar kommer att dö ut, därför att en surfplatta/läsplatta kan inte jämföras med känslan att att läsa från papper(observera att jag är en regelbunden användare av surfplattor).

Pappersupplagorna kanske minskar ytterliggare, sedan tror jag att denna minskning avtar och lägger sig på en stabil nivå. Detta resonemang grundar jag på det jag skrev tidigare, många kommer inte att vilja byta ut den känslan som bara en dagstidning kan ge. Jag har prövat att läsa dagstidningar via surfplattan vid morgonkaffet men det är enligt mig helt värdelöst i jämförelse. Det är för mig inget annat än en negativ upplevelse.

Jag kommer aldrig att byta ut tidningarna mot läsplattor, och absolut aldrig böckerna. Jag är väldigt övertygad om att många tycker som mig.

Medlem

Har morgontidning nu då det var tre månader gratis, men av hittills drygt 30 tidningar så har jag öppnat en. Vi tog det mest för att ha något att packa med när vi flyttar.

Jag brukar kunna läsa tidningen på jobbet ibland, men hemma så blir det mest att jag läser på webben.

Kul idé det där med tidningsautomaterna i alla fall

Inaktiv

Känslan av att köpa tidningen på COOP, slänga in maten i kylskåpet och sätta sig i soffan efter en hel jobbdag. Blöta tummen och bläddra och känna lukten av tidning.

Ingen dator, telefon eller surfplatta slår det!

Vi kan nog vänta oss att priset höjs och höjs på papperstidningarna i framtiden men det gör inget!

Flakmonkey

Den verkliga höjdare med dagstidningen är ju korsorden och bostadsbilagorna. Sen så är det ju en speciell känsla att kunna bläddra och känna pappret. Frågan är ju bara hur de generationer som växer upp med touchmackapärer kommer se på den saken. Snart kommer väl ingen ens ha skolböcker utan allt ligger på en surfplatta så vad får de för relation till böcker och tidningar då?

Medlem

Genom digitaliseringen så börjar det bli dags att ifrågasätta vilket värde press-stödet egentligen har för existensberättigande.

1
Skriv svar