Silicon Knights beordras förstöra alla Unreal Engine-spel
Juridisk tvist mellan Silicon Knights och Epic Games slutar med att de förstnämnda måste återkalla och förstöra alla osålda exemplar av spel som Too Human och X-Men: Destiny.
#silicon-knights, #epic-games, #too-human, #x-men-destiny
Inte för att jag vet mycket om Silicon Knights men de verkar inte ha gjort några exceptionella titlar direkt. Är dock alltid tråkigt med sådana här nyheter.
Silicon Knights utvecklade topptitlarna Blood Omen: Legacy of Kain och Eternal Darkness. Samarbetade himla tätt med Nintendo under en period. De fick också äran att ta hand om prestigeprojektet Metal Gear Solid: The Twin Snakes, som var en ganska stor deal då det begav sig. Allt det här är dock 10 år sen eller mer typ, de senaste åren har SK inte riktigt kunnat hävda sig som förr.
Eternal Darkness kommer alltid vara deras höjdpunkt. Ett av Gamecubens absoluta toppspel. Värnar fortfarande min utgåva dyrt, och plockar fram nån gång om året.
Samma här, var dock länge sedan jag spelade det, kanske skulle ta och göra det igen nångång snart ^^
Sen var ju deras Metal Gear Solid: Twin Snakes inte fy skam heller
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Lagom åt dom, det var ju dom som försökte stämma Epic för att dom inte tyckte dom fått uppdateringar eller korrekta instruktioner till motorn.. Detta måste vara den mest episka fail någonsin vad gäller stämningar i spelvärlden.
Men visst har dom ett par bra titlar bakom sig, antar de inte kunde ta att de misslyckades fatalt med Too Human.
Inte för att jag vet mycket om Silicon Knights men de verkar inte ha gjort några exceptionella titlar direkt. Är dock alltid tråkigt med sådana här nyheter.
Silicon Knights utvecklade topptitlarna Blood Omen: Legacy of Kain och Eternal Darkness. Samarbetade himla tätt med Nintendo under en period. De fick också äran att ta hand om prestigeprojektet Metal Gear Solid: The Twin Snakes, som var en ganska stor deal då det begav sig. Allt det här är dock 10 år sen eller mer typ, de senaste åren har SK inte riktigt kunnat hävda sig som förr.
Nja, 2004 kom Twin Snakes ut. Eternal Darkness, som började som ett projekt till N64 men sen blev försenat, kom till gamecube 2002. Och deras tidigare spel, det där vampyrspelet, kom väl redan 1996/1997 ?
Sen var det hela historien med Too Human som blev deras fall. Det försenades gång på gång, och när det slutligen kom så fick det rätt kassa recensioner. Läste att den version som till slut släpptes utvecklades mellan 2004 och 2008. Men innan dess fanns versioner under utveckling till PS1 och Gamecube (och kanske även N64?).
Så Too Human fick väl studion att gå från en AA+-studio till en B-studio, om man ska hårddra det lite. Lite som Shiny och Enter the Matrix. Man har massor av prestige och sen bygger man upp ännu mer hype kring nästa projekt. Sen när det släpps så floppar det av någon anledning och korthuset faller ihop. Och sen får man göra licensspel, utan inspiration. Eller så går man i konkurs.
Lite samma sak med Grin också, det mesta såg ju väldigt bra ut för dem, framtiden såg lovande ut, men sen kom Bionic Commando och blev inte riktigt den hit som man hoppades på, samtidigt som de två andra spelen (Wanted och Terminator) inte heller levererade. Fast Bionic Commando fick väl faktiskt genomgående rätt hygglig kritik?
Sen hela soppan med SquareEnix och det där nedlagda Final Fantasyprojektet ovanpå alltihop.
Men så är det, vissa studios går upp som en sol och ner som en pannkaka medan andra lyckas hålla sig kvar på en hög nivå år efter år. Somliga går med trasiga spel i pipelinen. Säg, varför blir det så? Inte vet jag.