New line up

Medlem
New line up

Utökade med en finfin normal-zoom igår.

Från vänster:

24-85/3.5-4.3
85/1.8
14-24/2.8
24-70/2.8

Det är väl bara 24-85an som inte riktigt passar i gänget och den är också till salu. Efter det har jag ett toppenfint porträttobjektiv i 85an, ett av världens bästa vidvinkelzoom-objektiv i 14-24an, den i särklass bästa normalzoomen i 24-70. Hoppsan... kameraväskan ser helt plötsligt riktigt bra ut!

Lägg där till Sigmas 105 macro som jag plåtat bilden med.

Jag får se till att hålla motivationen uppe i vinter så att jag använder alla prylar också.

#blogg

Medlem
New line up


signatur
Medlem

Det är bra att kunna byta perspektiv ibland och se på saker på ett annat sätt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

Jag tar 85:an och 24-70:an tack! Adress kommer i pm.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Jag tar 85:an och 24-70:an tack! Adress kommer i pm.

Men inte 14-24an?? Nu tycker jag du felprioriterar

Redaktör
Skrivet av manuelek:
Skrivet av Tompa:

Jag tar 85:an och 24-70:an tack! Adress kommer i pm.

Men inte 14-24an?? Nu tycker jag du felprioriterar

Nja, har ingen erfarenhet av vidvinkel, dessutom en DX (D5100) som väl (?) inte funkar jättebra vid 14 mm. Eller? Fast 85:an är kärlek. Finns 85/1.4 på jobbet, får du en sån över ställer jag upp och befriar dig från den. Fast jag kan förstås ta 14-24:an också om det ska vara så.

Jag har inte fotokunnande nog att motivera såna köp. Däremot har jag köpt gamla prylar, bland annat en 105/2.5 AI som ger magnifika bilder. Den enda mätning som funkar är skärpeindikatorn så man får testa sig fram, men rackarns trevlig lins i övrigt. Exempel nedan, taget på frihand.

Edit: 105:an är pre-AI till och med. Närmare bestämt en Nikkor-P·C 105mm f/2.5.


signatur
Medlem

Finns ju en fin 105/1.8 också!

Medlem

vill också ha aja, får bli efter resa och ny lägenhet o massa annat som kostar pengar..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Faktum är att jag testkörde 105/1.8 lite för någon månad sedan. Den var, förutom skillnaden i brännvidd, rätt identisk med min 85/1.8
Därav blev det inget köp av 105an men det är en superfin optik om man kan leva utan AF.

Däremot är jag lite sugen på en 135/2. Tror den skulle kunna kompletera 85an riktigt bra eftersom brännvidden skiljer betydligt mer där än mellan 85 och 105

1
Skriv svar