Euro Truck Simulator 2

Medlem
Skrivet av Zyndrome:

Att köra lastbil är ju trevligt. Är några som jobbar på en multiplayer-mod till detta också, samt det finns en hel del moddar för det redan, mest texturer och fysik-ändringar.

Vart hittar man modarna någonstans?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Redaktör
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Fleshcutter:

Häftigt att ett så udda spel som en lastbilssimulator får så här många kommentarer. Det trodde nog ingen.

Det har du rätt i! Imponerande många faktiskt.

Ni förstår väl att det här innebär att vi kommer recensera varenda titel Wendros gett ut de senaste åren?


signatur
Medlem
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Zyndrome:

Att köra lastbil är ju trevligt. Är några som jobbar på en multiplayer-mod till detta också, samt det finns en hel del moddar för det redan, mest texturer och fysik-ändringar.

Vart hittar man modarna någonstans?

http://ets2-mods.com/

Medlem

Att det skulle brinna så många eldar i den här tråden är mycket underhållande.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Redaktör
Skrivet av bjosarn:

Att det skulle brinna så många eldar i den här tråden är mycket underhållande.

Jag är djupt förvånad över responsen. Kul!

Det är uppriktigt på ett nästan naivt sätt, men jag har tydligen helt missat storheten i att köra simulerad lastbil. I andra simmar, t.ex. #Ship Simulator och #Flight Simulator, finns en utmaning, ett skäl att spela vidare (flyga är ju inte alldeles enkelt). Men Euro Truck Sim 2 saknar nästan helt utmaning, det mal på i 20-30 odramatiska minuter åt gången där den enda umaningen är att inte sakna en utmaning.

Kul i korta doser som sagt, men om det inte är för att känslan av att köra lastbil är själva grejen har jag svårt att förstå storheten. Någon som har lust att förklara?


signatur
Medlem
Skrivet av Friberg:

"Inget multiplayer alls"

Varför man skulle vilja ha multiplayer i ett simulatorspel som detta förstår jag inte alls.

För att det kanske skulle vara roligt att köra mot andra, konkurrera om jobben, kanske bli anställd hos någons företag, eller bli konkurrent till något åkeri i sin "hemstad" osv.
Finns ju hur många möjligheter som helst att kunna simulera ett riktigt liv på vägen!


signatur
Medlem
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av Friberg:

"Inget multiplayer alls"

Varför man skulle vilja ha multiplayer i ett simulatorspel som detta förstår jag inte alls.

För att det kanske skulle vara roligt att köra mot andra, konkurrera om jobben, kanske bli anställd hos någons företag, eller bli konkurrent till något åkeri i sin "hemstad" osv.
Finns ju hur många möjligheter som helst att kunna simulera ett riktigt liv på vägen!

Glöm inte möjligheten att tuta till varandra på motorvägen!

Nej, men jag hade inte alls förstått att det fanns en storhet i det här, som så många tycks ha hittat. Kanske är värt att ge det ett försök. Och multiplayer hade ju faktiskt gett ytterligare en dimension till ett spel som det här precis som Ramrod säger ovan.

Medlem

Laddade precis ner detta. Jävlar vad den här ofta mobbade genren utvecklats sen 18 WOS: Haulin'! Bra grafik, bra känsla och skön RPG känsla i och med XP och skills. Vad mer kan man begära av en truck sim?

Jag spelar hellre detta än COD.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Var som att läsa PCGamer från nittiotalet. Alltså varken seriöst eller roande.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Glöm inte möjligheten att tuta till varandra på motorvägen!

Helst ska man kunna montera kraftiga extraljus också och blända mötande på natten så de kör av vägen

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Fleshcutter:

Häftigt att ett så udda spel som en lastbilssimulator får så här många kommentarer. Det trodde nog ingen.

Det har du rätt i! Imponerande många faktiskt.

Ni förstår väl att det här innebär att vi kommer recensera varenda titel Wendros gett ut de senaste åren?

Ha ha!

Jag vet inte vad det betyder men det låter illavarslande


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Kul i korta doser som sagt, men om det inte är för att känslan av att köra lastbil är själva grejen har jag svårt att förstå storheten. Någon som har lust att förklara?

Flight sim/train sim/ship sim/whatever sim, alla är mer eller mindre enkla att bemästra. Dock är det en genre som fångar folk som har en outtömligt begär efter att via en skärm efterlikna verkligheten på ett eller annat sätt.

Ofta handlar det bara om att spåra små framsteg, som Euro Truckers förbättrade backspeglar, eller hur ving-flex simuleras i diverse Flight Sims. Att sedan "befinna sig" i en "sandlåda" där du själv väljer vad som skall göras med dessa smultron har en stor betydelse för spelvärdet i sig (tror jag). Det går nog ända tillbaka till sand/legolådan och handlar inte så mycket om spänning, utan belöningen av att "skapa". I alla fall om jag ser till mig själv ;).

Medlem

Hehe... Jag har kört lastbil i drygt 20 år och klarade knappt någonting i detta spel.... Kanske inte borde ha körkort....hmm


signatur

I Need Shoes........

Medlem

Tråkig recension. En mer seriös och djupdykande recension hade uppskattats mycket mer tror jag.

Medlem

Har jag missat nåt?!? Varför inte recensera spelet med en ratt inkopplad?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Redaktör
Skrivet av JohnnyGreed:

Har jag missat nåt?!? Varför inte recensera spelet med en ratt inkopplad?

Jag körde med ratt, men testade även med gamepad (och avrådde från det).


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av JohnnyGreed:

Har jag missat nåt?!? Varför inte recensera spelet med en ratt inkopplad?

Jag körde med ratt, men testade även med gamepad (och avrådde från det).

Oj, då missade jag det! Sorry!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Om man kollar på Youtube recensioner och sedan på dina bilder som du har laddat upp här, Så ser dina bilder ut att ha riktigt låga grafik inställningar och sånt kan förstöra spelkänslan i vissa spel för att dom tar bort viktiga visuella effekter.

På Youtube ser spelet riktigt vackert ut när dom åker omkring, På dina bilder ser det ut som ett riktigt uselt skitspel med overklig grafik

Sedan så är spelet nog skapat för dom som är intresserade utav lastbilar och sedan så kan jag se att det här spelet skulle kunna få oerfarna lastbils älskare att kanske lära sig någonting nytt.

Ja spelet kanske inte är 100% verkligt på alla fronter men om man gör det man ska i spelet så borde inte sånt spela någon roll. Vill man gå rampage och köra som en galning och ha action så kan man ju alltid spela 'Grand Theft Auto' .. ^^

Redaktör
Skrivet av Jeehao:

Om man kollar på Youtube recensioner och sedan på dina bilder som du har laddat upp här, Så ser dina bilder ut att ha riktigt låga grafik inställningar och sånt kan förstöra spelkänslan i vissa spel för att dom tar bort viktiga visuella effekter.

På Youtube ser spelet riktigt vackert ut när dom åker omkring, På dina bilder ser det ut som ett riktigt uselt skitspel med overklig grafik

Sedan så är spelet nog skapat för dom som är intresserade utav lastbilar och sedan så kan jag se att det här spelet skulle kunna få oerfarna lastbils älskare att kanske lära sig någonting nytt.

Ja spelet kanske inte är 100% verkligt på alla fronter men om man gör det man ska i spelet så borde inte sånt spela någon roll. Vill man gå rampage och köra som en galning och ha action så kan man ju alltid spela 'Grand Theft Auto' .. ^^

Jag skärmdumpade med all grafik maxad. Film och stillbilder kan se ganska olika ut, i film finns ju ofta t.ex. rörelseoskärpa som gör att saker ser bättre ut.

Spelets stora problem för min del är att det tar för lång tid och händer för lite. Man kör exakt samma typ av odramatiska turer gång på gång, och det tar på tok för lång tid att få uppgradera bilen eller köpa ny. Det går att göra en ganska osexig spelidé bra, men jag tycker SCS missar det.


signatur

Här ligger man för döden i en vecka(läs: sjuk, feber & snor), Och jag kommer tillbaka och möts av detta
Wow, bara wow. What happened? eller feber-yrar jag fortfarande...


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Missade också denna! Jag tycker personligen det var en bra recension, en trevlig blandning av humor & information. Skulle snarare se mer av det, och då bryr jag mig inte om det sker på min favoritgenres bekostnad eller något sådant

Inte helt min speltyp det här men kan se mig själv spela det ett tag - jag tror det som charmar folk är hela grejen att bygga upp något, det ska man inte underskatta som motivation hos många människor, hur oväntat upplägget än kan te sig.

Måste hålla med om att den här genren i allmänhet är väldigt svältfödd på kvalitetsproduktion dock... men det är den ju inte ensam om.

Medlem

Jag tror att det som upprör folk mest var den (uppfattade) nedsättande tonen mot de som faktiskt gillar spelet. Recensionen kan utan tvekan tolkas som att den dryper av förakt för genren i allmänhet. Själv har jag spelat lite grand av spelet, och jag vet ärligt talat inte hur mycket mer jag kommer spela, men jag tror det blir nån gång till när man orkar släpa fram ratten.

Man skall också ta i beaktning att spelet endast kostar €25, i princip hälften av vad en "trippel a"-titel kostar vid release. Visst, spelet har sina brister men jag tyckte att recensionen var onödigt hård. Det är även uppenbart att recensenten inte inser att vissa GILLAR när det inte händer så mycket i ett spel.

Medlem

Hade gärna läst en recension skriven av någon som faktisk förstår sig på spelet i fråga och varför det överhuvudtaget existerar. Skriver man en recension bör man vara lite open minded eller gilla den typen av spel, annars blir alla recensioner skit. Vem är det som väljer vilka spel som ska få bra kritik på FZ egentligen?

Gillar detta spel och det blir bara bättre med G27 ratt.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Redaktör
Skrivet av Blomman1337:

Hade gärna läst en recension skriven av någon som faktisk förstår sig på spelet i fråga och varför det överhuvudtaget existerar. Skriver man en recension bör man vara lite open minded eller gilla den typen av spel, annars blir alla recensioner skit. Vem är det som väljer vilka spel som ska få bra kritik på FZ egentligen?

Gillar detta spel och det blir bara bättre med G27 ratt.

Jag använde ett naivt perspektiv, men det betyder inte att genren är mig främmande. Min kritik mot spelet, t.ex. att det är enformigt och att levelsystemet tvingar det att bli ännu enformigare, kvarstår även om man tar bort mina syrligheter. Som jag försökte säga i recensionen - det ÄR ett kul spel i korta doser, men jag har tydligen svårare än andra att ha överseende med bristerna.


signatur
Medlem
Skrivet av Xedious:

Tragiskt att klanka ner på detta spel bara för att det inte är mainstream. Att den s.k recensenten går in med inställningen "detta ska jag skratta åt och göra narr av" innan han ens börjat spela och utforska är ju bara tråkigt. Bort med den här "recensionen" och bort med Tomas Andersson!

Asså det är mainstream om man ser på spelhyllorna i butiken, rad upp och rad ner av diverse simulatorer, bus simulator, train simulator, truck simulator, simulator simulator... han klankar inte ner på spelet för att det är mainstream utan han ger kritik åt ett spel som inte har det bästa spelkonceptet i världshistorien... köra lastbil genom ett förminskat Europa med trafikregler och allt möjligt... det blir inte kul i det långa loppet ><


signatur

"Ungefär lika användarvänligt som en ihoprullad skallerorm"

Medlem
Skrivet av toastmeister:

Grym fysik (Ja, den är faktiskt riktigt bra)
AI, trafiken helljus-blinkar om man bländar dem, de helljus-blinkar om de känner sig snälla och vill låta en köra ut framför, de kör om säkert (oftast) och känns överlag bra gjort.
Ljuden är riktigt bra, med vissa få undantag.
Grafiken känns relativt modern, dock lite överdriven bloom.
Dag&amp;natt cykeln, samt vädereffekterna är riktigt fina.
Möjligheten att välja korta körningar och tjäna mindre, eller vice versa.

Nackdelar:
Få lastbilar att välja på.
Vissa av/påfarter är lite väl sparsamma på polygoner.
Man drar in oförskämt lite pengar på en anställd chaufför.
Vissa områden påverkar FPSen lite mer än vad de borde.
AI-trafiken kan ibland köra omotiverat långsamt.

Nu har jag också provat några timmar, efter att ha läst PC Gamers smått lyriska recension (engelska PCG då, fast svenska har samma i översatt version). Och jag gillar det faktiskt, lite överraskande. Fysiken är som du säger så pass bra att det faktiskt känns som att köra en fet lastbil - att panikbromsa för ett plötsligt rödljus på en småväg är en skärrande upplevelse som kan ge ärr för livet. Däremot har jag aldrig varit med om att AI:n blinkat på mig, ens när jag kört med helljus och alla extraljus som går att hänga på min Scania :).

Saknar också information om vad som gör vad. Vad får jag för fördel av att byta till 6-hjuligt chassi för 40.000 Euro till exempel? Manualen förklarar inte ett skit, det finns inga beskrivningar av uppgraderingarna i spelet, och det finns ingen community. Det här måste vara det enda spel jag inte hittat ett enda engelsktalande forum om!

Jag föreställer mig att det blir inte enformigt efter ett tag, särskilt som management-aspekten mest handlar om att anställa världens absolut sämsta förare och se hur de kostar en pengar genom att köra från Zürich till Aberdeen med tom bil... Min medelinkomst ligger på 15-16.000 om dan, medan min bästa ai-förare drar in en femhundring!

Medlem

Skyltningen är f ö en perfekt simulering av vägskyltarna i Stockholm: du vet aldrig vilken fil du ska ligga i förrän max fem meter innan FÖRSENTFANFANFANHELVETESKRASCH!

Medlem

@Mats
1) AI:n blinkar på enkelfiliga vägar. Har själv inte sett det på motorvägen.
2) 6-hjuligt chassi gör att du kan ta skarpa kurvor i högre fart utan att välta.
3) Community finns (//forum.scssoft.com/)
4) Jag får in ca 12000-15000/dag från mina anställda (tar lite tid att bygga upp verksamheten ).
5) Skyltningen är inget vidare, men den skiljer sig från land till land. Värst är den konstigt nog i Tyskland
6) Enformigt? Ja, det kan tyckas, om man inte har lite fantasi att fylla på med. Enformighet kan anses som avkopplande för många.
Kul att du testade och ändå gillade det lite smått. En skandinavisk extension/mod är på g. Förhoppningsvis blir det även lite DLC under 2013. Särskilt med tanke på att de tilldelats "Game of the year 2012" av pc-gamer, kan man ställa sig frågan om inte recensionen sköt stolpe ut.

Medlem

Det här och Farming Simulator 2013 (som jag också gillade!) tog sig ju upp på försäljningstoppen i november någon gång, så det känns som om det börjar bli lite högre klass på 'something sims'.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av JohnnyGreed:

Har jag missat nåt?!? Varför inte recensera spelet med en ratt inkopplad?

Jag körde med ratt, men testade även med gamepad (och avrådde från det).

Jag kanske missade det, men vilken ratt använde du och hur bra fungerade den?

(Precis när jag skulle trycka på "Skicka kommentar" så såg jag att recensionen är hela 4 år gammal - jäklar vad tiden går! Men du kanske kommer ihåg ändå? )


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av JohnnyGreed:

Har jag missat nåt?!? Varför inte recensera spelet med en ratt inkopplad?

Jag körde med ratt, men testade även med gamepad (och avrådde från det).

Jag kanske missade det, men vilken ratt använde du och hur bra fungerade den?

(Precis när jag skulle trycka på "Skicka kommentar" så såg jag att recensionen är hela 4 år gammal - jäklar vad tiden går! Men du kanske kommer ihåg ändå? )

Haha bra där!


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

123
Skriv svar