Elite: Dangerous får Kickstarter-video

Robot
Elite: Dangerous får Kickstarter-video

David Brabens Kickstarter-projekt beskrivs äntligen via rörlig bild.


Medlem
Elite: Dangerous får Kickstarter-video

Låter en aning intressant... Då jag hade noll koll på Elite och förut inte orkade läsa igenom hela deras Kickstarter sida fick jag inte en riktigt uppfattning om vad det var... Som det är nu så funderar jag på att donera £20 så att man får spelet... Blir att fundera en stund innan jag bestämmer mig men chansen är stor att det blir ännu ett spel man stödjer via Kickstarter pga er Fz

Medlem
Medlem

Ja det här kan nog bara bli bra i mina ögon, många kommer naturligvis att hävda att EVE redan har allt det här men EVE har aldrig känts som Elite eller Frontier.
Jag är säker på att David Braben kommer att skapa något ganska eget, som precis som föregångarna kommer att bli ett nytt original.

Skrivet av Posuic:

Låter en aning intressant... Då jag hade noll koll på Elite och förut inte orkade läsa igenom hela deras Kickstarter sida fick jag inte en riktigt uppfattning om vad det var... Som det är nu så funderar jag på att donera £20 så att man får spelet... Blir att fundera en stund innan jag bestämmer mig men chansen är stor att det blir ännu ett spel man stödjer via Kickstarter pga er Fz

Haha, ja, projektet verkar lovande. Blir inget stöd från mig personligen dock, av rent pressetiska skäl. Som nyhetsskribent har jag bestämt mig för att inte investera pengar i Kickstarter-projekt jag eventuellt kommer behöva skriva fler nyheter om i framtiden.

phi
Medlem

Får dom till en riktigt bra känsla av att flyga sitt skepp så kan det bli något riktigt bra av det hela.

Om inte så finns det en risk att det bara blir en blek EVE-kopia, för man får ha i åtanke att EVE har funnits i snart 10 års tid och har ett redan väletablerat universum, spelardriven ekonomi m.m.

Det ju väldigt svårt att inte jämföra det med EVE på samma sätt som vi jämför alla generiska MMORPG:s med WoW.

Medlem

Tja.... Bygger de allting på konceptet av Elite och Elite Gold så är det klart intressant. Däremot om de känner att deras sequels är den viktiga inspirationen, så är intresset iskallt. Det är helt olika spel, och originalet är det som skapade det otroliga intresset, medans deras sequels är det som dödade det och begravde spelet i decennier. man kan ju hoppas att de kommer ihåg det. jag kommer inte ge dem något innan jag vet vad de faktiskt planerar.

Medlem

De skriver på sin kickstarter-sida att de kommer använda "newtonian physics" i spelet och det har jag för mig att det var i Frontier med, någon som är duktig på sådant och vet säkert ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Pledgar nog till detta senare, har redan pledgat två gånger till starcitizen med 125 och 250$.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Parzec:

De skriver på sin kickstarter-sida att de kommer använda "newtonian physics" i spelet och det har jag för mig att det var i Frontier med, någon som är duktig på sådant och vet säkert ?

Stämmer bra, det var "newtonian physics" i Frontier också.

Medlem

Angående EVE så ska man inte glömma att det nästan helt bygger på David Brabens tidigare spel.

Medlem
Skrivet av Harafnir:

Tja.... Bygger de allting på konceptet av Elite och Elite Gold så är det klart intressant. Däremot om de känner att deras sequels är den viktiga inspirationen, så är intresset iskallt. Det är helt olika spel, och originalet är det som skapade det otroliga intresset, medans deras sequels är det som dödade det och begravde spelet i decennier. man kan ju hoppas att de kommer ihåg det. jag kommer inte ge dem något innan jag vet vad de faktiskt planerar.

Det var inte spelen i sig som var problemet utan plattformsplittringen och de buggar som det resulterade i. Amiga tex. fanns då i 4-5 olika varianter som hade kompatibilitetsproblem sinsemellan.
Braben hamnade i fejd med sin utgivare i åratal pga det, därför stannade produktionen av och uppmärksamheten vändes mot alla andra rymdspel som kom ut när PC började bli attraktiv som speldator.

Vad gäller popularitet så sålde Frontier ungefär lika bra som Elite.

Medlem
Skrivet av dalle:

Stämmer bra, det var "newtonian physics" i Frontier också.

Tackar. Då vet jag att Elite Dangerous med största sannolikhet inte blir något för mig. Striderna i Elite var kanske lite väl simpla men de i Frontier tyckte jag var katastrofalt tråkiga så där åkte jag bara runt och handlade i säkra system tills jag tröttnade. Jag hoppas det blir något som liknar Freelancer eller nå't. Och en Cobra Mk.III vill jag ha


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag hoppas det blir något som liknar Freelancer eller nåt.

Freelancer? Då ska du kolla in Star Citizen av Chris Roberts, skaparen av Privateer, Wing Commander, Starlancer samt att han var med och jobbade på Freelancer innan han lämnade Digital Anvil.

http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen

Medlem
Skrivet av RuneClaw:

Freelancer? Då ska du kolla in Star Citizen av Chris Roberts, skaparen av Privateer, Wing Commander, Starlancer samt att han var med och jobbade på Freelancer innan han lämnade Digital Anvil.

http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen

Ja, Star Citizen ser ut att vara mer i min smak men så läser man att de ska köra på realistisk fysik de med. Ska kika närmare på den när jag är mer vaken. Tackar


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av phi:

Får dom till en riktigt bra känsla av att flyga sitt skepp så kan det bli något riktigt bra av det hela.

Om inte så finns det en risk att det bara blir en blek EVE-kopia, för man får ha i åtanke att EVE har funnits i snart 10 års tid och har ett redan väletablerat universum, spelardriven ekonomi m.m.

Det ju väldigt svårt att inte jämföra det med EVE på samma sätt som vi jämför alla generiska MMORPG:s med WoW.

Tror inte de bryr sig särskilt mycket om EVE då EVE hämtat mycket inspiration från Elite. Varför kopiera en kopia liksom? Sen kanske de hämtar smågrejer från varandra men spelen är så radikalt olika på många punkter att det är lite som att jämföra GTA med Bf3.

Inte direkt min speltyp, så kommer inte donera. Men gillade videon, sympatisk snubbe verkar det som, och han lyckades definitivt fånga mitt intresse med en schyst video utan massa trams (minus det faktum att jag inte gillar speltypen då ). Hoppas det går vägen för dom.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Posuic:

Låter en aning intressant... Då jag hade noll koll på Elite och förut inte orkade läsa igenom hela deras Kickstarter sida fick jag inte en riktigt uppfattning om vad det var... Som det är nu så funderar jag på att donera £20 så att man får spelet... Blir att fundera en stund innan jag bestämmer mig men chansen är stor att det blir ännu ett spel man stödjer via Kickstarter pga er Fz

Haha, ja, projektet verkar lovande. Blir inget stöd från mig personligen dock, av rent pressetiska skäl. Som nyhetsskribent har jag bestämt mig för att inte investera pengar i Kickstarter-projekt jag eventuellt kommer behöva skriva fler nyheter om i framtiden.

Men enorma spelbanners som täcker hela sajten går bra?


signatur

War never changes.

phi
Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av phi:

Får dom till en riktigt bra känsla av att flyga sitt skepp så kan det bli något riktigt bra av det hela.

Om inte så finns det en risk att det bara blir en blek EVE-kopia, för man får ha i åtanke att EVE har funnits i snart 10 års tid och har ett redan väletablerat universum, spelardriven ekonomi m.m.

Det ju väldigt svårt att inte jämföra det med EVE på samma sätt som vi jämför alla generiska MMORPG:s med WoW.

Tror inte de bryr sig särskilt mycket om EVE då EVE hämtat mycket inspiration från Elite. Varför kopiera en kopia liksom? Sen kanske de hämtar smågrejer från varandra men spelen är så radikalt olika på många punkter att det är lite som att jämföra GTA med Bf3.

Om nu EVE har hämtat så mycket inspiration från Elite så kan ju inte spelet vara så radikalt olika på så många punkter som du påstår. I stora drag så är skillnaden mellan dom att Elite var/är ett singleplayerspel och du styr skeppet själv. Vad är det du menar som är så olika mellan dom?

Jag är övertygad om att Frontier kommer att kolla på EVE för en hel del inspiration för vad som funkar och inte funkar.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Komured:
Skrivet av phi:

Får dom till en riktigt bra känsla av att flyga sitt skepp så kan det bli något riktigt bra av det hela.

Om inte så finns det en risk att det bara blir en blek EVE-kopia, för man får ha i åtanke att EVE har funnits i snart 10 års tid och har ett redan väletablerat universum, spelardriven ekonomi m.m.

Det ju väldigt svårt att inte jämföra det med EVE på samma sätt som vi jämför alla generiska MMORPG:s med WoW.

Tror inte de bryr sig särskilt mycket om EVE då EVE hämtat mycket inspiration från Elite. Varför kopiera en kopia liksom? Sen kanske de hämtar smågrejer från varandra men spelen är så radikalt olika på många punkter att det är lite som att jämföra GTA med Bf3.

Om nu EVE har hämtat så mycket inspiration från Elite så kan ju inte spelet vara så radikalt olika på så många punkter som du påstår. I stora drag så är skillnaden mellan dom att Elite var/är ett singleplayerspel och du styr skeppet själv. Vad är det du menar som är så olika mellan dom?

Jag är övertygad om att Frontier kommer att kolla på EVE för en hel del inspiration för vad som funkar och inte funkar.

World of warcraft har hämtat mycket insiration från diablo2, tycker du de är lika varandra? Det går att hämta mycket inspiration från något utan att göra det likadant. Elite och Eve är RADIKALT olika på många punkter. Den uppenbara är som du reda nämnt att man styr skeppet själv. En annan är att Elite har planeter man kan landa på. En tredje är att EVE är fokuserat på massive multiplayer med allt vad det innebär av spelar ekonomi och sammarbete. EVE är mer uppbygt för att du ska skapa din egen domän i universum. Det spelen har gemensamt är den öppna världen och sandlåde läget även om sandlådan är mycket mindre i eve då du är ganska begränsad i vad du klarar att göra själv utan hjälp av andra.

Jag har spelat eve i många år dock inte nu längre så jag har inget emot spelet. Jag ser däremot ganska stora skillnader mellan eve och elite.

Skrivet av zaphiren:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Posuic:

Låter en aning intressant... Då jag hade noll koll på Elite och förut inte orkade läsa igenom hela deras Kickstarter sida fick jag inte en riktigt uppfattning om vad det var... Som det är nu så funderar jag på att donera £20 så att man får spelet... Blir att fundera en stund innan jag bestämmer mig men chansen är stor att det blir ännu ett spel man stödjer via Kickstarter pga er Fz

Haha, ja, projektet verkar lovande. Blir inget stöd från mig personligen dock, av rent pressetiska skäl. Som nyhetsskribent har jag bestämt mig för att inte investera pengar i Kickstarter-projekt jag eventuellt kommer behöva skriva fler nyheter om i framtiden.

Men enorma spelbanners som täcker hela sajten går bra?

Äpplen och päron.

Jag (eller någon annan på FZ-redaktionen) har ingen som helst insyn i vilken reklam som visas på sajten. Det sköter annonssäljarna. Sälja reklamplats måste vi göra för att överleva, det är vår enda inkomstkälla. Så enkelt är det och så fungerar det för alla professionella webbpublikationer som inte tar betalt av sina läsare.

När det gäller nyhetsskrivande och Kickstarter tycker jag att det är en helt annan sak.

Om jag t ex bestämmer mig för att personligen pytsa in en femhundring på det här projektet så får jag automatiskt ett intresse av att det ska gå bra för Kickstartern, eller hur? Och eftersom jag har en position där jag själv kan sålla och välja ut vilka nyheter jag vill publicera för Sveriges största spelsajt varje dag så förekommer det direkt en risk/misstanke där om att jag kanske ger det här spelet extra utrymme för att jag har ett personligt intresse av att det ska gå bra för det – jag har ju t om investerat pengar i det!

Nu tror jag inte att det skulle bli så oavsett om jag slantade upp för den här Kickstartern eller ej, jag försöker göra mitt jobb så seriöst jag kan. Men bara själva misstanken om att det skulle kunna bli så är tillräcklig för mig för att avstå. Jag tycker att det är viktigt att vi skribenter uppträder så transparent och öppet mot er läsare som möjligt och inte ger upphov till några misstankar eller tveksamheter i onödan.

Medlem

Elite var ett av de första spelen som använde sig av en öppen struktur, Braben gick helt ifrån det som fanns då. Jag minns fortfarande hur imponerad jag var av att han lyckas klämma in så sjukt mycket på bara en enda diskett med uppföljaren. Tyvärr fastnade jag aldrig för Elite 3, vill minnas att spelet hade på tok för mycket buggar och dessa fixades aldrig.

Braben behöver nog inte hämta inspiration från Eve, jag tvivlar inte för ett ögonblick att han kommer lyckas skapa ännu ett spel som är banbrytande bara han får tillräckligt med tid och pengar för att göra det.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av zaphiren:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Posuic:

Låter en aning intressant... Då jag hade noll koll på Elite och förut inte orkade läsa igenom hela deras Kickstarter sida fick jag inte en riktigt uppfattning om vad det var... Som det är nu så funderar jag på att donera £20 så att man får spelet... Blir att fundera en stund innan jag bestämmer mig men chansen är stor att det blir ännu ett spel man stödjer via Kickstarter pga er Fz

Haha, ja, projektet verkar lovande. Blir inget stöd från mig personligen dock, av rent pressetiska skäl. Som nyhetsskribent har jag bestämt mig för att inte investera pengar i Kickstarter-projekt jag eventuellt kommer behöva skriva fler nyheter om i framtiden.

Men enorma spelbanners som täcker hela sajten går bra?

Äpplen och päron.

Jag (eller någon annan på FZ-redaktionen) har ingen som helst insyn i vilken reklam som visas på sajten. Det sköter annonssäljarna. Sälja reklamplats måste vi göra för att överleva, det är vår enda inkomstkälla. Så enkelt är det och så fungerar det för alla professionella webbpublikationer som inte tar betalt av sina läsare.

När det gäller nyhetsskrivande och Kickstarter tycker jag att det är en helt annan sak.

Om jag t ex bestämmer mig för att personligen pytsa in en femhundring på det här projektet så får jag automatiskt ett intresse av att det ska gå bra för Kickstartern, eller hur? Och eftersom jag har en position där jag själv kan sålla och välja ut vilka nyheter jag vill publicera för Sveriges största spelsajt varje dag så förekommer det direkt en risk/misstanke där om att jag kanske ger det här spelet extra utrymme för att jag har ett personligt intresse av att det ska gå bra för det – jag har ju t om investerat pengar i det!

Nu tror jag inte att det skulle bli så oavsett om jag slantade upp för den här Kickstartern eller ej, jag försöker göra mitt jobb så seriöst jag kan. Men bara själva misstanken om att det skulle kunna bli så är tillräcklig för mig för att avstå. Jag tycker att det är viktigt att vi skribenter uppträder så transparent och öppet mot er läsare som möjligt och inte ger upphov till några misstankar eller tveksamheter i onödan.

Jag kan bara hålla med dig i det du säger. Menade egentligen ingenting illa med mitt föregående inlägg ,ville bara retas lite.


signatur

War never changes.

Haha, okej. Då är vi på samma våglängd.

Medlem

Spelade aldrig första elite, men jag gillade och spelade många timmar frontier.

Medlem
Skrivet av Krycka:

Spelade aldrig första elite, men jag gillade och spelade många timmar frontier.

Samma här, läste om första Elite och Elite Plus men när jag tänker på Elite så är det så här jag minns det http://www.youtube.com/watch?v=LqhP_e855C4&feature=related

OT:
Elite´s 25th Anniversary
David Braben's Classic Game Postmortem talk at GDC

Medlem

Nja jag tror mer på Star Citizen men jag kommer följa utvecklingen av det här också

Inaktiv
Skrivet av zaphiren:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Posuic:

Låter en aning intressant... Då jag hade noll koll på Elite och förut inte orkade läsa igenom hela deras Kickstarter sida fick jag inte en riktigt uppfattning om vad det var... Som det är nu så funderar jag på att donera £20 så att man får spelet... Blir att fundera en stund innan jag bestämmer mig men chansen är stor att det blir ännu ett spel man stödjer via Kickstarter pga er Fz

Haha, ja, projektet verkar lovande. Blir inget stöd från mig personligen dock, av rent pressetiska skäl. Som nyhetsskribent har jag bestämt mig för att inte investera pengar i Kickstarter-projekt jag eventuellt kommer behöva skriva fler nyheter om i framtiden.

Men enorma spelbanners som täcker hela sajten går bra?

dom kunde hellre ha bilder på snygga gothbrudar

Medlem

Jag la själv sjukt många timmar på Elite, först på C64, sedan på andra format. Det var ett otroligt stort spel på den tiden men nostalgin lägger en väldigt förskönande slöja över upplevelsen sedan dess. I dag skulle jag nog säga att Braben nog får ligga i om han skall kunna matcha t ex X3: Terran conflict. Detta spel har i mitt tycke allt som Elite hade plus extra allt.
Men jag hoppas på det bästa för det finns inget överflöd av bra rymdspel.
http://www.youtube.com/watch?v=oYJBQC_G2uI

Medlem
Skrivet av Zappa:

Nja jag tror mer på Star Citizen men jag kommer följa utvecklingen av det här också

Ser själv enormt fram emot båda men jag tror de kommer bli rätt så olika spel och kommer vända sig till olika målgrupper. SC ser ut att bli ett "light" Elite medan detta ser ut att bli mer komplext. Hade varit grymt om de gjorde som i I-War där man kan välja om man vill låta ens motorer styra riktningen eller helt stänga av detta och kunna svänga runt skeppet utan att påverka dess riktning.

1
Skriv svar