Finns det liv på Mars?

Medlem
Finns det liv på Mars?

Vi har nog fått lära oss om att Mars är den röda planeten i vårt solsystem och att den är död. Jag har sprungit på en hel del konspirationer på nätet som menar annat. Att den inte är röd, och att den inte är död.

Konspirationsteoretikerna påstår att NASA manipulerar bilderna och gör färgtonen rödare. Bilder som jag reagerade starkt på var dessa

Man ser ju klart och tydligt att färgerna faktiskt har manipulerats, för det finns inte en chans att Mars har så pass tjock atmosfär att färgerna blir så fel, att blått helt plötsligt blir rött.

Mer om detta kan ni läsa om här
http://www.goroadachi.com/etemenanki/mars-hiddencolors.htm

Vissa tror även att det även kan finnas vegetation på Mars, med stöd för att en blå atmosfär betyder att det finns syre.

En annan intressant sak som jag fann är att Mars kan ha en egen liten Bigfoot. På en av NASA:s officiella bilder så kan man tyda vad som ser ut som en människoliknande varelse.

Från NASA:s hemsida. Varelsen är långt nere i vänstra hörnet.
http://www.nasa.gov/images/content/207495main_Spirit.jpg

Vad tror ni? Vet NASA något som dom inte vill berätta? Skulle bevis för liv på Mars leda till oro och kaos bland människor här på jorden och att man av den anledningen väljer att inte dela med sig av upptäckterna? Eller är det bara crazy talk som med dom flesta konspirationerna? Jag personligen vet inte vad jag ska tro. Många forskare är fortfarande inte överens var gränsen för den beboeliga zonen ligger. Vissa anser att Mars ligger innanför zonen, medan andra påstår att den ligger utanför.

Bevisen för att det skulle finnas liv på Mars är långt i från säkra, men att ha möjligheterna att det kan finnas liv i åtanke tar man nog ingen skada av. Liv har trots allt trotsat alla odds här på jorden, och man har hittat organismer där man tidigare trodde var helt omöjligt att leva.

Medlem

Nej, det finns inte liv på Mars. Inte ovanför mikrob nivån iallafall.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Nej, det finns inte liv på Mars. Inte ovanför mikrob nivån iallafall.

Om du syftar på Bigfoot så håller jag med dig, den sortens liv har jag svårt att tro existerar på Mars. Det är nog bara en stenklump formad som en människa med lite inslag av skuggor på rätt ställe. Det som fångade mitt intresse mest var varför NASA har manipulerat färgtonen, i vissa fall väldigt extremt. Är det enbart för att stärka Mars identitet som den röda planeten?

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Akronym:

Nej, det finns inte liv på Mars. Inte ovanför mikrob nivån iallafall.

Om du syftar på Bigfoot så håller jag med dig, den sortens liv har jag svårt att tro existerar på Mars. Det är nog bara en stenklump formad som en människa med lite inslag av skuggor på rätt ställe. Det som fångade mitt intresse mest var varför NASA har manipulerat färgtonen, i vissa fall väldigt extremt. Är det enbart för att stärka Mars identitet som den röda planeten?

Vem har sagt att de har manipulerat dom? Med tanke på att det är ganska jobbiga förhållanden kan det vara så att de behöver använda en speciell kamera som skevar till färgerna. Eller så är det för att atmosfären gör att solljuset blir rött vilket gör att allt blir rött (inkl. NASAs logga).

*edit*
På den här bilden är NASAs logga som på jorden:
http://www.nasa.gov/images/content/703574main_MSL%20self-port...

(Den sitter på ovansidan av rovern i hörnet mot kameran.)

Jag tror att det mest hälsosamma är att vara skeptiskt inställd till skeptikerna, så att säga.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Akronym:

Nej, det finns inte liv på Mars. Inte ovanför mikrob nivån iallafall.

Om du syftar på Bigfoot så håller jag med dig, den sortens liv har jag svårt att tro existerar på Mars. Det är nog bara en stenklump formad som en människa med lite inslag av skuggor på rätt ställe. Det som fångade mitt intresse mest var varför NASA har manipulerat färgtonen, i vissa fall väldigt extremt. Är det enbart för att stärka Mars identitet som den röda planeten?

Vem har sagt att de har manipulerat dom? Med tanke på att det är ganska jobbiga förhållanden kan det vara så att de behöver använda en speciell kamera som skevar till färgerna. Eller så är det för att atmosfären gör att solljuset blir rött vilket gör att allt blir rött (inkl. NASAs logga).

*edit*
På den här bilden är NASAs logga som på jorden:
http://www.nasa.gov/images/content/703574main_MSL%20self-port...

(Den sitter på ovansidan av rovern i hörnet mot kameran.)

Blått är som blått borde vara på den bilden, men jag anser inte att Mars är särskilt röd heller på den bilden. Det finns extrema bilder från Mars som är väldigt röd, t.ex. den här

Jag tycker dessutom att bilden du länkade lika väl kunde ha varit ute i öknen här på jorden då himmelen har lite inslag av blått. Testkörning kanske? Vem skulle annars ha tagit bilden på rovern? Nä men skämt åsido. Att Mars yta är åt det rödare hållet tvivlar jag inte på, men jag tror ytan är ungefär som ute i öknen här på jorden och inte knallröd. Sen tror jag även att atmosfären är blåare än vad vissa bilder från NASA påstår. Jämför man bilder tagna ute i öknen här på jorden så kan atmosfären verka rödare ibland.

Och vissa bilder tagna med bland annat Hubble, och även amatörastronomer, stärker tanken om en blåare atmosfär på Mars

KoP
Medlem

På med foliehatten.

Medlem

Tror jag på liv på Mars? Inte på den avancerade sorten i alla fall Finns det liv så är det som tidigare sagt på mikroskopisk nivå. Tror jag att NASA redigerar bilderna? Självklart! Hur roligt är det att titta på bilder som bara är brun-orange och som saknar kontrast och värme? Frågar du mig så ser ju dom extremt röda bilderna mer intressant ut än dom riktiga bilderna. Atmosfären kan mycket väl vara blå, men det betyder inte så mycket egentligen. Mars atmosfär sträcker sig längre ut i rymden, nästan dubbelt så långt, men då är å andra sidan Jordens atmosfär mer kompakt. Så det är inte omöjligt att Mars atmosfär under rätta väderförhållanden upplevs mer blå än röd. Mars är en väldigt blåsig plats och har en lägre gravitation, så det är i stort sätt alltid sand i luften, ett fenomen som även kan uppstå i ökenvärlden här på Jorden.

Medlem

Om blå skulle blivit rött på mars (pga manipulering av färger) borde inte det betyda att själva rovern skulle bli röd aktig den med?


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Om blå skulle blivit rött på mars (pga manipulering av färger) borde inte det betyda att själva rovern skulle bli röd aktig den med?

Inte om man bara förstärker mättnaden i den röda tonen och ändrar färg på den blå tonen.

Det kan ju i och för sig även vara att dom lite äldre bilderna som tagits på Mars egentligen är svartvita och att man efterbehandlat dom och gett dom färg, där man i vissa fall varit lite för generös med färgerna.

ZF
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tusken raiders helt klart.

Medlem

Varför det ser rödare ut ibland har väl att göra med sandstormar.

Bilder från Curiosity

Fler bilder på NASAs hemsida


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Bojkott:

Tusken raiders helt klart.

Haha, den tanken slog mig inte förrän nu när du nämnde det

Mycket möjligt. Bilderna du länkade, och framförallt den andra bilden, är hur jag föreställer mig Mars. Ett väldigt urtvättat och färglöst landskap. Väder kan nog göra att planeten upplevs rödare pga sandstormar, men jag tror ändå att dom extremt röda bilderna har antingen gjorts om från svartvita bilder eller så har dom helt enkelt ökat färgmättnaden för att ge bilderna lite mer liv.

1
Skriv svar