"Råkade" inaktivera det integrerade grafikkortet- ingen bild

Medlem
"Råkade" inaktivera det integrerade grafikkortet- ingen bild

Hej!

Köpte mig en ny laptop idag med en i3 processor och ett geforce 520MX grafikkort.

Ville att geforce kortet skulle vara det primära så jag scoutade sweclockers forum om råd, och där sa ett snille att man helt enkelt skulle inaktivera det integrerade grafikkortet så skulle geforce kortet automatiskt ta över.. Istället blev bilden helt svart och ingenting kommer upp på skärmen, inte ens bios etc.

Vad ska jag göra för att slå på det integrerade grafikkortet igen? Svårt att navigera sig när man inte ser nåt..

Tack på förhand!

Medlem

Enklast är väl att gå tillbaka till butiken du köpte den. Annars får du rensa biosen, och det gör du genom att ta ur batteriet. Då menar jag inte laptop batteriet, utan batteriet som sitter på själva kretskoret. Har du otur kan det vara fastlött med. Så för att slippa krångel så är det nog bäst att gå tillbaka till butiken.

nj
Medlem

På en del bärbara så har jag för mig att man kan plocka ur batteriet (det vanliga dvs) och hålla startknappen intryckt en stund så ska bios nollställas.
Tipset är att du söker på datorns modellnamn och "reset bios" på Google.

Medlem

Tack för hjälpen! Hjälpte att ta ur batteriet o stoppa i det igen. Tack!

Medlem

Tycker det verkade krångligt, inte lättare att gå in i felsäkert läge och ställa tillbaka?

Medlem
Skrivet av TruB:

Tycker det verkade krångligt, inte lättare att gå in i felsäkert läge och ställa tillbaka?

Som det står i första inlägget:

Skrivet av Miindz:

Istället blev bilden helt svart och ingenting kommer upp på skärmen, inte ens bios etc.

Läste lite fort kanske ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

haha, "bra" att en sån funktion finns


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Låter väldigt märkligt att du inte ens kunde starta bios?
Höll du inne din "biosknapp" (vilken den nu är på din laptop) vid uppstarten? (kallboot)


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Testpilot

På de flesta HP (som jag servar lite då o då) fixar man problem med batterier som visar helt fel laddning , låsningar och andra skumma fel genom just det som nj tipsade om.

Rycka ur batteriet , dra ur elsladden och håll in powerknappen i ca 5 sekunder.

Då nollställer man en hel del saker i maskinen (dock inte reset bios) .

1
Skriv svar