Grafikproblem med 5XX kort

Medlem
Grafikproblem med 5XX kort

Nu har jag precis installerat Black Ops 2 och spelade singleplayer, första uppdraget.
Sen så krashade hela spelet, såg gröna små pixlar över hela skärmen, sen så slutade programmet att svara.

Så stod det i högra hörnet att "Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 306.XX slutade svara och har återställts"

Jag har sett att folk har skrivit att det är ett defekt grafikkort, men det kan det inte vara! För jag kan spela Battlefield 3 i timmar, även MW3 och dylikt!

Är det buggigt spel eller vad är det frågan om?

(har även nu installerat Beta drivrutinen för just BO2)

Medlem

du säger Version 30.6.XX slutade svara så antar du inte har 310.54.
Kan vara att du måste städa gamla drivrutiner med nån driversweeper först innan du installerar nya (beta) drivisar

Black Ops 2 Crashes At Boat Scene in the Second Mission
This issue is specifically related to Nvidia drivers. You can follow this link for the fix.
Read more: http://segmentnext.com/2012/11/13/black-ops-2-crashes-errors-...

http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-geforce-310-...

Medlem

De gröna prickarna låter som overheating eller liknande.

Fick exakt samma effekt när mitt grafikkort kollapsade helt på grund av överhettning.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Jaakko:

du säger Version 30.6.XX slutade svara så antar du inte har 310.54.
Kan vara att du måste städa gamla drivrutiner med nån driversweeper först innan du installerar nya (beta) drivisar

Black Ops 2 Crashes At Boat Scene in the Second Mission
This issue is specifically related to Nvidia drivers. You can follow this link for the fix.
Read more: http://segmentnext.com/2012/11/13/black-ops-2-crashes-errors-...

http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-geforce-310-...

Åh fan! Jävligt bra att veta att det inte är mitt system det är fel på då,
Jo jag har 310.54, läste fel på informationsrutan först.
Jahapp, då är det bara att vänta på en patch då :/

Medlem

Om du redan har senaste drivrutinerna så kan jag garantera att det är överhettningsproblem!

Antagligen så är det någonting med Black Ops II som pressar ditt grafikkort vilket resulterar i att du får överhettningsproblem vilket i sin tur orsakar dom gröna prickarna du ser.
Det är allt klassiskt för överhettning.

Sorry mate, men ditt grafikkort håller på att ge sig.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Om du redan har senaste drivrutinerna så kan jag garantera att det är överhettningsproblem!

Antagligen så är det någonting med Black Ops II som pressar ditt grafikkort vilket resulterar i att du får överhettningsproblem vilket i sin tur orsakar dom gröna prickarna du ser.
Det är allt klassiskt för överhettning.

Sorry mate, men ditt grafikkort håller på att ge sig.

Skitsnack.
Har alltid MSI afterburner på och tempen gick upp på 60 C ungefär. Det är en "känd" bugg som Treyarch har fuckat med, på andra uppdraget i helikoptern, det står nu i Known Bugs på steams forum om det.

http://steamcommunity.com/app/202970/discussions/0/8829657372...

Medlem

Krashen kanske ja. Men de gröna prickarna är faktiskt ett väldigt välkänt fenomen som har med överhettning att göra.

Jag har som sagt direkt erfarenhet av detta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Möjligt, men jag har spelat MP nu i kanske någon timme, högsta är 56 grader, inte alls farligt.

Och eftersom det krashar PRECIS där alla klagar på det så är jag 100% att det inte är överhettning... Dom gröna pixlarna är väl bara... vet inte, men inte överhettning iallafall.

Skrivet av Stag:

Krashen kanske ja. Men de gröna prickarna är faktiskt ett väldigt välkänt fenomen som har med överhettning att göra.

Jag har som sagt direkt erfarenhet av detta.

Det är spelet som krashar drivrutinen, vilket kan ge samma artefakter.

Jag har helt uteslutit att felet kan bero på någonting annat än själva spelet. Nu har ingenting hjälpt mig men jag har testat följande som kan ge samma typ av krash:

Uppdatera firmware till SSD systemdisk.
Länka PhysX direkt till grafikkort i Nvidia kontrollpanel. (3D settings > set PhysX Config.)
Avinstallera drivrutiner > felsäkert läge > Driversweeper > rekommenderade beta drivisar.
Fysiskt plocka bort grafikkort & boota med grafik ifrån moderkortet & avaktivera GPUn.
Windowed mode sedan tillbaka, även spelat i ett fönster.
Ändra skrivbordets upplösning till 1024x768 med alla inställningar på lägsta.
Avaktivera Aero med Killaero.
Rensa registret med CCleaner.
Klocka ner grafikkort & processor.

http://www.youtube.com/watch?v=d4kqo777iZo
Även gjort detta som löste problemet en gång tidigare

http://community.callofduty.com/message/413516751
Denna tråd visar att många med samma hårdvara har problemet, kan vara värd att hålla ett öga på.

Medlem
Skrivet av Grön:

http://community.callofduty.com/message/413516751
Denna tråd visar att många med samma hårdvara har problemet, kan vara värd att hålla ett öga på.

Haha vafan palla sitta läsa massa inlägg där dem skriver "Same"

Det enda som går är nog att dom fixar en jävligt snabb patch, sen så är det felfritt i princip. Men bara det ska ju ta en jävla tid för dom -.-

Medlem

Spelet har varit släppt i ett par dagar, så att säga att det tar en jävla tid är väl att ta i?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Spelet har varit släppt i ett par dagar, så att säga att det tar en jävla tid är väl att ta i?

Nej, eftersom detta borde inte ens hända!
Folket på Treyarch borde jobba som fan på detta, för detta tycker jag iallafall är mer eller mindre ett rent fiasko.
Inte ens andra uppdraget har dom spelat igenom själva på ett Nvidia kort innan dom bestämde sig för att "yep, nu funkar spelet"

Och det har i princip tagit två dagar nu utan något ord om NÄR dom ska ha fixat det

Medlem

Jag har svårt att tänka mig att 100% av alla Nvidia-användare upplever krashen. De har helt säkerligen provspelat det med Nvidia-kort, men inte producerat buggen.

Att tro det värsta om alla företag hela tiden gör bara saker jobbigt. Självklart har de ju provat, men man kan inte förutse allt, och shit happens. Så är det i alla sammanhang.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av totte1015:

...

Nu har någon postat en lösning i tråden jag länkade som funkar för mitt 580

I MSI afterburner, ställ in Core Voltage på 1050, hoppas det hjälper dig med!

Medlem

Uw... Har väldigt svårt för att ändra sådant...
Är du helt 100% på att det inte förstör något/ fuckar upp något annat spel?

Skrivet av totte1015:

Uw... Har väldigt svårt för att ändra sådant...
Är du helt 100% på att det inte förstör något/ fuckar upp något annat spel?

Det är simpel överklockning, att höja värdet med 50mV ska vara helt säkert, jag har själv 1113mV när jag kör BF3 utan problem. Fast det finns samtidigt inga garantier när man höjer volten så det är upp till dig. Du kan alltid trycka på "reset" för att återställa värdena.

Om du vill testa så går du följande väg i MSI afterburner:
Setting > General > Unlock voltage control & Unlock voltage monitoring > OK

Bry dig inte om någonting annat än Core Voltage, håll koll på temperaturen.

Medlem

Uhhh... Mitt Core Voltage ligger redan på 1075, ska jag höja det med 50 då?

Skrivet av totte1015:

Uhhh... Mitt Core Voltage ligger redan på 1075, ska jag höja det med 50 då?

Innan jag vågar rekommendera att du ökar så måste jag veta vad har du för kort. 1050 funkade för mig så testa att sänka till det värdet först.

Edit. Jag är ganska säker på att det finns olika sweet spots ifrån kort till kort, så jag kan inte säga mer än att öka / sänka volten ska lösa problemet.

Medlem
Skrivet av Grön:
Skrivet av totte1015:

Uhhh... Mitt Core Voltage ligger redan på 1075, ska jag höja det med 50 då?

Innan jag vågar rekommendera att du ökar så måste jag veta vad har du för kort. 1050 funkade för mig så testa att sänka till det värdet först.

GTX 580 3GB

GeForce GTX 580 GPU GF110 Device ID 10DE-1080 Revision A2 Subvendor Gigabyte (1458) Current Performance Level Level 2 Current GPU Clock 405 MHz Current Memory Clock 324 MHz Current Shader Clock 810 MHz Voltage 0.963 V Technology 41 nm Die Size 520 nm² Release Date Nov 09, 2010 DirectX Support 11.0 OpenGL Support 5.0 Bus Interface PCI Express x16 Temperature 42 °C ForceWare version 310.54 BIOS Version 70.10.48.00.01 ROPs 48 Shaders 512 unified Memory Type GDDR5 Physical Memory 3071 MB Virtual Memory 2816 MB Bus Width 64x6 (384 bit) Filtering Modes 16x Anisotropic Noise Level Moderate Max Power Draw 244 Watts Count of performance levels : 3 Level 1 - "Default" GPU Clock 50 MHz Memory Clock 135 MHz Shader Clock 101 MHz Level 2 - "2D Desktop" GPU Clock 405 MHz Memory Clock 324 MHz Shader Clock 810 MHz Level 3 - "3D Applications" GPU Clock 772 MHz Memory Clock 2004 MHz Shader Clock 1544 MHz OpenGL Version 4.3.0 Vendor NVIDIA Corporation Renderer GeForce GTX 580/PCIe/SSE2 GLU Version 1.2.2.0 Microsoft Corporation

Skrivet av totte1015:
Skrivet av Grön:
Skrivet av totte1015:

Uhhh... Mitt Core Voltage ligger redan på 1075, ska jag höja det med 50 då?

Innan jag vågar rekommendera att du ökar så måste jag veta vad har du för kort. 1050 funkade för mig så testa att sänka till det värdet först.

GTX 580 3GB

GeForce GTX 580 GPU GF110 Device ID 10DE-1080 Revision A2 Subvendor Gigabyte (1458) Current Performance Level Level 2 Current GPU Clock 405 MHz Current Memory Clock 324 MHz Current Shader Clock 810 MHz Voltage 0.963 V Technology 41 nm Die Size 520 nm² Release Date Nov 09, 2010 DirectX Support 11.0 OpenGL Support 5.0 Bus Interface PCI Express x16 Temperature 42 °C ForceWare version 310.54 BIOS Version 70.10.48.00.01 ROPs 48 Shaders 512 unified Memory Type GDDR5 Physical Memory 3071 MB Virtual Memory 2816 MB Bus Width 64x6 (384 bit) Filtering Modes 16x Anisotropic Noise Level Moderate Max Power Draw 244 Watts Count of performance levels : 3 Level 1 - "Default" GPU Clock 50 MHz Memory Clock 135 MHz Shader Clock 101 MHz Level 2 - "2D Desktop" GPU Clock 405 MHz Memory Clock 324 MHz Shader Clock 810 MHz Level 3 - "3D Applications" GPU Clock 772 MHz Memory Clock 2004 MHz Shader Clock 1544 MHz OpenGL Version 4.3.0 Vendor NVIDIA Corporation Renderer GeForce GTX 580/PCIe/SSE2 GLU Version 1.2.2.0 Microsoft Corporation

Okej, ändra till 1050, det ska fungera för dig med

Medlem

AWESOME! Nu funkar det,
Otroligt hur det lilla kan fixa så mycket ändå...
Får konstant 57-59 grader nu, inte helt åt skogen ändå

Medlem

Men helvetes jävla kuk, nu händer samma sak i ett uppdrag där man flyger en drone och ska försvara bilar som åker runt på marken...

Jävla kukspel

Medlem

Mogen attityd. Haha...

Märkligt. Antar att du får invänta en patch då.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar