"Twitter 3rd-party app restrictions now apply"

Medlem
"Twitter 3rd-party app restrictions now apply"

Twitter har nu gjort bomben officiell.

Alla tredjeparts-appar begränsas till 100,000 user-tokens. Med andra ord kan endast 100,000 medlemmar använda en 3rd-party app innan det säger stopp, om inte detta förändras.

Att beslutet fattades är fel i sig, men inte bara det, utan det fattades utan att konsultera utvecklarna av dessa tredjepartsappar. Inte bara förlorar många utvecklare potentiell inkomst, utan användarbasen förlorar också den valfrihet man haft hitintills.

Som Android-utvecklare känns detta som ett slag i magen, och ett hån från Twitters sida. Vi som har lagt mycket energi på appar, och spenderat mycket och mången timmar på uppritning, utveckling och distrubering av appar står nu helt plötsligt med fingrarna i kläm i locket.

Som utvecklare som vägrar ha premium-appar, utan endast beror på en frivillig reklamruta per app, är detta katastrofalt. Att kunna genomföra de storskaliga planer jag haft är inte aktuellt längre, då alla tankar på sådan utveckling är otänkbar nu.

Just nu söker jag alternativa nätverk för att använda samma sorts tjänster men i annat paket, och utan restriktioner som denna. Känner du till någon får du gärna delge namn och tillgänglighet.

Är du en seriösare utvecklare och är intresserad av tanken på att starta ett helt nytt nätverk med målet att skapa en mer anpassad version, skriv även då. Långsiktigt och drömmande mål kanske, men försöka kan man alltid. Sketchupplag på design finns redan dessutom.

Är du som mig användare av Twitter på daglig basis, oavsett om det är som utvecklare som drabbas, eller om du inte får plats i din favoritapp längre, gör din röst hörd till Twitter. Låt de veta att det inte är okej att fatta sådana beslut utan att konsultera mer med sin bas.

Friheten för Android-användare och Twitter-användare överlag står på spel, eller har eventuellt t.om gått förlorad redan.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
"Twitter 3rd-party app restrictions now apply"

Jag har aldrig använt twitter så jag är inte riktigt med på vad det här innebär. Betyder den nya ändringen att det är en begränsing på 100'000 användare per dygn av en tredjeparts-app innan twitter slutar ta emot kommunikation från just den appen ? Eller reserverar man en token när man registrerar sig kanske ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Exakt hur det fungerar är jag inte säker på heller, men oavsett vilket så är det en väldigt dålig utveckling.

Som det verkar så kan 100,000 användar-ID'n använda sig av nätverket max, och det tycks inte vara per dygn eller liknande. Just därför är det katastrofalt för att försöka penga-föra sina appar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Japp, kan ju hålla med om att det låter illa i alla fall. Ska luska vidare lite och se om jag kan hitta vad det handlar om lite mer specifikt. Det drabbar ju inte mig i det här fallet eftersom jag knappt vet hur twitter fungerar men det kan vara intressant att veta då fenomenet kanske sprider sig.

Edit: Hittade en artikel på ars technica och det verkar som den hära 100k användargränsen bara är för företag som har en tredjeparts-app för-installerad på apparater de säljer:

Skrivet av från ars technica länken:

Even worse, Twitter will now require any third-party Twitter application preinstalled on a device to be "certified" by Twitter. The post doesn't go into detail about what exactly that process will entail, but anyone who ships a third-party Twitter application without first getting it certified risks having their application key revoked. Applications that serve a large number of users—more than 100,000 for new applications, and twice their current user count for existing applications—will now need to ask Twitter for its blessing to continue adding new users.

Vad det får för konsekvenser för tredjeparts-appar som folk laddar ner själva står det inte något om vad jag hittar.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det är inte så det har framställts dock, utan som de har presenterat det förut så har det rört sig om alla app-utvecklare, och inte bara förinstallerat eller företag.

Det kan ju hända att de har ändrat sin tankebana efter den protest som många utvecklare och användare spred, får kolla upp det.

Edit: Det gäller alla appar, jag blev just utestängd från en av de appar jag använder.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det låter ju märkligt. Får väl se om det dimper ner något mer definitivt svar från någon förstå-sig-på-are vartefter.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det vore ju föredraget, men tyvärr ser det mörkt ut för alla (Utom 100k styck) som använder tredjeparts-appar för Twitter just nu.

Ska försöka få tag på en representant från Twitter, postar på bloggen när jag får svar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Visste inte ens att det fanns tredjeparts-appar för Twitter, dock så är jag ingen flitig användare. Följer tre stycken, brukar kolla in några gånger i veckan.

Medlem

Det finns mängder av appar till Twitter, både till iOS, Android och Windows.

Fast det tycks det ju bli ändring på.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Undrar hur många appar som måste missbrukat twitter för att de skall slå tillbaka såhär hårt.

Medlem

Men problemet jag ser i deras logik är att resultat blir ju mer eller mindre detsamma. Mängden användare förändras inte nämnvärt, utan nu tvingas alla bara använda en annan dörr till samma funktioner.

På vilket sätt det ska vara till nytta för Twitter vettefasen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar