Star Citizen nära crowdfunding-rekord

Robot
Star Citizen nära crowdfunding-rekord

Först hette det Double Fine Adventure, sedan Project Eternity. Nu talar allt för att Star Citizen snart är den största crowdfunding-succén för spel någonsin.

#nyhetstips, #project-eternity, #obsidian, #double-fine-adventures, #star-citizen


Medlem
Star Citizen nära crowdfunding-rekord

Tänkte bara fråga, hur funkar allt detta? Hur sker finansieringen? Kan dom i princip utveckla ospelart skräp men ändå få pengar?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Tänkte bara fråga, hur funkar allt detta? Hur sker finansieringen? Kan dom i princip utveckla ospelart skräp men ändå få pengar?

I praktiken skulle dom kunna göra det.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Tänkte bara fråga, hur funkar allt detta? Hur sker finansieringen? Kan dom i princip utveckla ospelbart skräp men ändå få pengar?

Kort svar: Ja. Backar man ett projekt är man inte en investerare och saknar därmed juridisk möjlighet att kräva pengarna tillbaka om projektet misslyckas.

Är projektet en bluff går det naturligtvis att anmäla dom för bedrägeri, men går projektet åt helvete på grund av andra orsaker (drar över tiden och ekonomin, nyckelpersoner försvinner, data blev förstört/stulet etc) kan du inte göra så mycket åt det.

Kickstarter har naturligtvis massor av regler och en juridisk avdelning som försöker hålla koll på så mycket som möjligt. Flera misslyckade projekt och bluffar skulle skada dom allvarligt så de vill naturligtvis att saker ska fungera. De är därför noga med att kräva till exempel ett ungefärligt datum då de som backat projektet ska få det de betalat för.
Det var något spel som blev försenat med några månader och de berättade att de fick förklara sig för Kickstarter och be om ursäkt. De kunde inte säga allt för mycket om vad som sades.

Star Citizen utvecklas av Chris Roberts, en hyllad veteran bland PC utvecklare (Han skapade Wing Commander, Privateer och StarLancer), och har blivit lovad ytterligare 15 miljoner dollar från investeringsbolag, så risken att han skulle springa iväg med pengarna eller råka köra projektet i botten är inte särskilt troligt.
Crowdfoundingen av Star Citizen är faktiskt mest till för att bevisa för investerarena att det finns intresse för spelet och att de därmed inte satsar sina miljoner i ett allt för riskabelt projekt.
Det var samma sak med Project Takedown där man ville ha 200.000 dollar för att göra ett taktiskt FPS i stil med SWAT och Rainbow Six. De pengarna skulle inte räcka till att göra spelet, men investerarena hade sagt att om de fick in 200.000 via Kickstarter så skulle det bevisa att intresse fanns och de skulle investera de miljoner som behövdes.

Sedan kan det vara bra att veta att om ett projekt på Kickstarter har 100.000 dollar som mål, men bara får in 90.000 dollar, så får dom ingenting och inga pengar dras från några backer konton. Målet måste uppnås, vilket leder till att en del sätter väldigt låga mål för att garantera pengar. Detta blir ganska riskabelt, då de kanske inte har tillräckligt för att avsluta allt.

Bäst är att vara lite försiktig. Jag är backer på 20 spel just nu och de flesta utvecklas av personer med bakgrund inom spelutveckling eller har haft något ordentligt att visa upp, inte bara fint prat och några konceptbilder.

Medlem

Tror dom kommer hamna mellan 4.5 och 5 miljoner. Dom satt med 3.7 miljoner igår.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Dom slog nog rekordet nu.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag ser fram emot detta spel så mycket.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av RuneClaw:
Skrivet av ScarFace:

Tänkte bara fråga, hur funkar allt detta? Hur sker finansieringen? Kan dom i princip utveckla ospelbart skräp men ändå få pengar?

Kort svar: Ja. Backar man ett projekt är man inte en investerare och saknar därmed juridisk möjlighet att kräva pengarna tillbaka om projektet misslyckas.

Är projektet en bluff går det naturligtvis att anmäla dom för bedrägeri, men går projektet åt helvete på grund av andra orsaker (drar över tiden och ekonomin, nyckelpersoner försvinner, data blev förstört/stulet etc) kan du inte göra så mycket åt det.

Kickstarter har naturligtvis massor av regler och en juridisk avdelning som försöker hålla koll på så mycket som möjligt. Flera misslyckade projekt och bluffar skulle skada dom allvarligt så de vill naturligtvis att saker ska fungera. De är därför noga med att kräva till exempel ett ungefärligt datum då de som backat projektet ska få det de betalat för.
Det var något spel som blev försenat med några månader och de berättade att de fick förklara sig för Kickstarter och be om ursäkt. De kunde inte säga allt för mycket om vad som sades.

Star Citizen utvecklas av Chris Roberts, en hyllad veteran bland PC utvecklare (Han skapade Wing Commander, Privateer och StarLancer), och har blivit lovad ytterligare 15 miljoner dollar från investeringsbolag, så risken att han skulle springa iväg med pengarna eller råka köra projektet i botten är inte särskilt troligt.
Crowdfoundingen av Star Citizen är faktiskt mest till för att bevisa för investerarena att det finns intresse för spelet och att de därmed inte satsar sina miljoner i ett allt för riskabelt projekt.
Det var samma sak med Project Takedown där man ville ha 200.000 dollar för att göra ett taktiskt FPS i stil med SWAT och Rainbow Six. De pengarna skulle inte räcka till att göra spelet, men investerarena hade sagt att om de fick in 200.000 via Kickstarter så skulle det bevisa att intresse fanns och de skulle investera de miljoner som behövdes.

Sedan kan det vara bra att veta att om ett projekt på Kickstarter har 100.000 dollar som mål, men bara får in 90.000 dollar, så får dom ingenting och inga pengar dras från några backer konton. Målet måste uppnås, vilket leder till att en del sätter väldigt låga mål för att garantera pengar. Detta blir ganska riskabelt, då de kanske inte har tillräckligt för att avsluta allt.

Bäst är att vara lite försiktig. Jag är backer på 20 spel just nu och de flesta utvecklas av personer med bakgrund inom spelutveckling eller har haft något ordentligt att visa upp, inte bara fint prat och några konceptbilder.

Tack för det!


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

Tror dom kommer hamna mellan 4.5 och 5 miljoner. Dom satt med 3.7 miljoner igår.

angry Joe bad sina tittare att stödja det i en Vlog. Tror det ökade med flera hundra tusen efter det iaf haha.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av rmpyro:

Tror dom kommer hamna mellan 4.5 och 5 miljoner. Dom satt med 3.7 miljoner igår.

angry Joe bad sina tittare att stödja det i en Vlog. Tror det ökade med flera hundra tusen efter det iaf haha.

Ja Joe är skön, här är han så exalterad att han nästan dregglar ha ha.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av RuneClaw:
Skrivet av ScarFace:

Tänkte bara fråga, hur funkar allt detta? Hur sker finansieringen? Kan dom i princip utveckla ospelbart skräp men ändå få pengar?

Kort svar: Ja. Backar man ett projekt är man inte en investerare och saknar därmed juridisk möjlighet att kräva pengarna tillbaka om projektet misslyckas.

Är projektet en bluff går det naturligtvis att anmäla dom för bedrägeri, men går projektet åt helvete på grund av andra orsaker (drar över tiden och ekonomin, nyckelpersoner försvinner, data blev förstört/stulet etc) kan du inte göra så mycket åt det.

Kickstarter har naturligtvis massor av regler och en juridisk avdelning som försöker hålla koll på så mycket som möjligt. Flera misslyckade projekt och bluffar skulle skada dom allvarligt så de vill naturligtvis att saker ska fungera. De är därför noga med att kräva till exempel ett ungefärligt datum då de som backat projektet ska få det de betalat för.
Det var något spel som blev försenat med några månader och de berättade att de fick förklara sig för Kickstarter och be om ursäkt. De kunde inte säga allt för mycket om vad som sades.

Star Citizen utvecklas av Chris Roberts, en hyllad veteran bland PC utvecklare (Han skapade Wing Commander, Privateer och StarLancer), och har blivit lovad ytterligare 15 miljoner dollar från investeringsbolag, så risken att han skulle springa iväg med pengarna eller råka köra projektet i botten är inte särskilt troligt.
Crowdfoundingen av Star Citizen är faktiskt mest till för att bevisa för investerarena att det finns intresse för spelet och att de därmed inte satsar sina miljoner i ett allt för riskabelt projekt.
Det var samma sak med Project Takedown där man ville ha 200.000 dollar för att göra ett taktiskt FPS i stil med SWAT och Rainbow Six. De pengarna skulle inte räcka till att göra spelet, men investerarena hade sagt att om de fick in 200.000 via Kickstarter så skulle det bevisa att intresse fanns och de skulle investera de miljoner som behövdes.

Sedan kan det vara bra att veta att om ett projekt på Kickstarter har 100.000 dollar som mål, men bara får in 90.000 dollar, så får dom ingenting och inga pengar dras från några backer konton. Målet måste uppnås, vilket leder till att en del sätter väldigt låga mål för att garantera pengar. Detta blir ganska riskabelt, då de kanske inte har tillräckligt för att avsluta allt.

Bäst är att vara lite försiktig. Jag är backer på 20 spel just nu och de flesta utvecklas av personer med bakgrund inom spelutveckling eller har haft något ordentligt att visa upp, inte bara fint prat och några konceptbilder.

Väldigt bra skrivet. Värt att tillägga är att om ett projekt lovar att göra världens bästa spel i valfri genre och har satt gränsen på t ex. 50.000 så gör man med största sannolikhet rätt i att undvika det.

Edit: Och en annan sak som också kan vara värd att notera är att det _INTE_ är Kickstarter-rekordet de kommer slå, det hålls fortfarande av Project Eternity.

28.000.000:- för ett spel, tycker man borde lägga så stora pengar på något annat, något viktigare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Donerade 250 dollar. Det här kan bli mitt drömspel. Jag håller fortfarande Elite-serien och Frontier/Freelancer som de bästa spelen genom tiderna.
Ska man bara skaffa en oculus rift också sen är man redo

Inaktiv
Skrivet av Zappa:

Ska man bara skaffa en oculus rift också sen är man redo

Såg den här av en slump när jag kollade lite Oculus Rift-videos.

http://i.imgur.com/9zUTD.png

Medlem
Skrivet av walter_iego:

28.000.000:- för ett spel, tycker man borde lägga så stora pengar på något annat, något viktigare.

28 miljoner SEK är inte speciellt mycket för ett bra MMO.

Star wars: The old republic kostade 1400 miljoner SEK att utveckla...

För övrigt är det i många fall vidrigt lönsamt att utveckla spel, se bara på world of warcraft som får in cirka in 10 miljoner gånger 130kr = 1300 miljoner SEK i månaden!!! (självklart har de utgifter också men det ger en uppfattning om vilka pengar branchen omsätter).

Medlem

Ser fram emot detta spel

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av walter_iego:

28.000.000:- för ett spel, tycker man borde lägga så stora pengar på något annat, något viktigare.

28 miljoner SEK är inte speciellt mycket för ett bra MMO.

Star wars: The old republic kostade 1400 miljoner SEK att utveckla...

För övrigt är det i många fall vidrigt lönsamt att utveckla spel, se bara på world of warcraft som får in cirka in 10 miljoner gånger 130kr = 1300 miljoner SEK i månaden!!! (självklart har de utgifter också men det ger en uppfattning om vilka pengar branchen omsätter).

Så ett spel måste vara dyrt för att det ska vara bra? Håller inte med där riktigt

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av walter_iego:

28.000.000:- för ett spel, tycker man borde lägga så stora pengar på något annat, något viktigare.

28 miljoner SEK är inte speciellt mycket för ett bra MMO.

Star wars: The old republic kostade 1400 miljoner SEK att utveckla...

För övrigt är det i många fall vidrigt lönsamt att utveckla spel, se bara på world of warcraft som får in cirka in 10 miljoner gånger 130kr = 1300 miljoner SEK i månaden!!! (självklart har de utgifter också men det ger en uppfattning om vilka pengar branchen omsätter).

Det är inget MMO, läs FAQ'n på hemsidan

Medlem

Jo det blir ett mmo också. De kommer ha en persistant world men du behöver inte spela i denna. Du kan ha en egen värld med dina kompisar eller välja att bara spela för dig själv om du nu vill det

Real quick, Star Citizen is:

A rich universe focused on epic space adventure, trading and dogfighting in first person.
Single Player – Offline or Online(Drop in / Drop out co-op play)
Persistent Universe (hosted by US)
Mod-able multiplayer (hosted by YOU)
No Subscriptions
No Pay to Win

Medlem

Kikade precis nyss och nu har de $4.3M med 44h kvar. Så rekordet är i alla fall slaget om det var Obsidian som hade $4.16M som rekord.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Zappa:

Jo det blir ett mmo också. De kommer ha en persistant world men du behöver inte spela i denna. Du kan ha en egen värld med dina kompisar eller välja att bara spela för dig själv om du nu vill det

Real quick, Star Citizen is:

A rich universe focused on epic space adventure, trading and dogfighting in first person.
Single Player – Offline or Online(Drop in / Drop out co-op play)
Persistent Universe (hosted by US)
Mod-able multiplayer (hosted by YOU)
No Subscriptions
No Pay to Win

Det är inget MMO. Bara för att det har en värld som fortsätter utan dig så betyder inte det att det är ett MMO.

Citat:

Is Star Citizen an MMO?
No! Star Citizen will take the best of all possible worlds, ranging from a permanent, persistent world similar to those found in MMOs to an offline, single player campaign like those found in the Wing Commander series.

Medlem

Beror nog på hur man definierar MMO. I mina ögon är det ett MMO + single player/multiplayer på egen server om man vill sätta upp det.

Skrivet av Parzec:

Kikade precis nyss och nu har de $4.3M med 44h kvar. Så rekordet är i alla fall slaget om det var Obsidian som hade $4.16M som rekord.

Gissar på att de kommer nå 5 miljoner ungefär

Medlem

Hoppas att även Elite: Dangerous drar in massor av pengar , samt att dessa två spel ej är för lika i slutänden.
Dryga 11.000 Backers
nästan 500K £ i Pledgeáde pengar
och 47 dygn kvar...

Bra att kickstarter projekt finns... lycka till dem alla. T.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:
Skrivet av Zappa:

Jo det blir ett mmo också. De kommer ha en persistant world men du behöver inte spela i denna. Du kan ha en egen värld med dina kompisar eller välja att bara spela för dig själv om du nu vill det

Real quick, Star Citizen is:

A rich universe focused on epic space adventure, trading and dogfighting in first person.
Single Player – Offline or Online(Drop in / Drop out co-op play)
Persistent Universe (hosted by US)
Mod-able multiplayer (hosted by YOU)
No Subscriptions
No Pay to Win

Det är inget MMO. Bara för att det har en värld som fortsätter utan dig så betyder inte det att det är ett MMO.

Citat:

Is Star Citizen an MMO?
No! Star Citizen will take the best of all possible worlds, ranging from a permanent, persistent world similar to those found in MMOs to an offline, single player campaign like those found in the Wing Commander series.

Nej, bara för att det har en värld som fortsätter utan en enskild spelare är det inte ett MMO, men den delen av spelet har även som en stor feature att ett stort antal spelare är aktiva på samma server vid samma tillfälle vilket gör det till ett MMO, oavsett om det även har en singleplayerdel och inte är ett MMORPG utan en MMOSim eller något åt det hållet.

Medlem
Skrivet av Sillage:
Skrivet av bleak:
Skrivet av rmpyro:

Tror dom kommer hamna mellan 4.5 och 5 miljoner. Dom satt med 3.7 miljoner igår.

angry Joe bad sina tittare att stödja det i en Vlog. Tror det ökade med flera hundra tusen efter det iaf haha.

Ja Joe är skön, här är han så exalterad att han nästan dregglar ha ha.

https://www.youtube.com/embed/GlfZi1eq_88

Jag såg den videon tidigare ikväll och fick upp ögonen för spelet. Låter riktigt lovande! Och att det är kickstarter så dom får all kontroll över utvecklandet gör saken bara bättre!

Jag har sagt det förut och säger det igen, kickstarters är det bästa som hänt spelvärlden på länge


signatur

Game long and prosper

Medlem

Om de stora spelhusen inte tror det finns en marknad för space sim genren efter det här ...ja då är dom helt enkelt dumma i huvudet ...milt sagt.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:

Om de stora spelhusen inte tror det finns en marknad för space sim genren efter det här ...ja då är dom helt enkelt dumma i huvudet ...milt sagt.

Om det nu inte är så att de stora kickstartade projekten i den här genren norpar åt sig och mättar genren. Det är ju trots allt rätt stora produktioner och inte bara någon liten indie-studio på två man.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av bionicman:

Om de stora spelhusen inte tror det finns en marknad för space sim genren efter det här ...ja då är dom helt enkelt dumma i huvudet ...milt sagt.

Om det nu inte är så att de stora kickstartade projekten i den här genren norpar åt sig och mättar genren. Det är ju trots allt rätt stora produktioner och inte bara någon liten indie-studio på två man.

I så fall borde ju fps genren varit mätt och belåten för länge sedan. Bara intresset finns tror jag inte det är några problem.
Se bara på cod serien som folk kastar pengar på år ut och år in "like there's no tomorrow "


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:

I så fall borde ju fps genren varit mätt och belåten för länge sedan. Bara intresset finns tror jag inte det är några problem.
Se bara på cod serien som folk kastar pengar på år ut och år in "like there's no tomorrow "

Ja, det är ju sant i och för sig


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Har donerat 500 kr till det här projektet nyligen.
Låt mig säga såhär, Star Citizen är det enda spel jag ser fram emot överhuvudtaget. Tack Chris Roberts för att du håller mitt gaming intresse vid liv, utan SC hade jag nog stängt av datorn för gott. Tack vare dig ser framtiden ljus ut igen!

12
Skriv svar