VM i Starcraft II

Robot
VM i Starcraft II

Världsmästaren i Starcraft II har till sist korats. På plats i Shanghai är FZ:s Victor Leijonhuvfud för att rapportera om e-sports-giganten, dess rörande livsöden och och chansen att få se VM i Sverige nästa år.

#blizzard, #starcraft-ii-heart-of-the-swarm


Medlem
VM i Starcraft II

Bra skrivet. En liten kommentar bara. Grubby är från Nederländerna, och inte Frankrike

Inaktiv

Nu fick p.g.a. annat bara tid till att se öppningen på första dagen (klockan 3 på natten till typ 7 tittade jag). Men under de timmarna kändes det som mer eller mindre kaos från produktionsteamets sida.

Här är en lista på grejer som störde mig:
* De verkade ha sound check 15 min innan det skulle börja - direkt i livestreamen.
* Mikrofonljud gick ut i stream:en under pauserna.
* På en stream dök vid ett tillfälle ljud från en annan stream upp.
* Volymen och kvalitén på ljudet kändes ojämn mellan kommentatorerna (t.ex. kunde den ena höras tydligt medan den andra lät som om han satt under vattnet).
* Vissa streams saknade overlays, alltså såg man på dem inte poängställningen eller cam av spelarna.
* Pauserna var extremt tråkiga med cutscenes från SC2 kampanjen. Då ser jag hellre video på publiken som man brukar få göra på MLG och Dreamhack.
* På vissa streams kan man diskutera om 720p verkligen var 720p...
* Tasteless sa vid ett tillfälle åt produktionsnissarna att de skulle byta till reklam.
* Det var en del lagg, men vid vissa tillfällen gick streamen ner helt och sa att den var offline.
* Vissa streams hade inte på in-game ljud. Så man hörde alltså inte enheternas krigande. In-game musiken var inte heller på, men det kanske är en smaksak.
* De använde Times New Roman i overlaysen.
* Själva öppningen var rätt pinsam, speciellt tänker jag på cosplay-pandan och cosplay-murlocen som fightades på scenen.

Jag såg som sagt bara de första timmarna på dag 1. Så det är mycket möjligt att det blev bättre. Men det kändes väldigt oprofessionellt och jag hoppas att Dreamhack får ta tag i det nästa gång - de brukar hålla mycket högre kvalité. Detta kändes inte riktigt Blizzard-bra... De som puttsar allt till perfektion...

Medlem

naturligtvis borde sydkorea fått hålla detta första vm. de har nog rätt bra koll på hur det ska gå till, samt att de ju mer eller mindre är nationalsporten för dem.

Medlem

Babyknight!? Vad i hela fridens namn. Jag har ju spelat olika Wc3-maps med honom för länge sedan


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Var är det bästa alternativet för att se repriser?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Var är det bästa alternativet för att se repriser?

http://us.battle.net/bwc/en/tournaments/sc2/videos
Där har du nog allt.

Skrivet av Apministern:

Babyknight!? Vad i hela fridens namn. Jag har ju spelat olika Wc3-maps med honom för länge sedan

Coolt!

Medlem

Det var spännande att se, dock verkade det som att det var "bara" drygt 50 000 som tittade på finalen. Är inte det väldigt lågt?

Medlem

tror EU har sjukt många som ville titta men inte kunde pga tiderna. Det va med sjukt dåligt produktion som dannie skrev där uppe.

Medlem

Jag har hört att det däremot var ovanligt många som tittade till WoW-turneringen live - kan det vara så att de av någon anledning inte hunnit ta till sig SC2 lika mycket I Kina? Det är ju tvärtom turnieringmässigt annars skulle jag påstå.

Medlem

Så grymt jävla löjligt att dom endast ligger på 200-300 APM i en final. SC2 är en grym besvikelse. Jag själv som klassades som noob låg som bäst på 200-250 APM i SC:BW. Proffsen i SC:BW ligger/låg på över 400-500 i varje match, med en topnotering all time best på över 1100 av en zerg (july/yellow) Krävs mindre micro i SC2 vilket är enligt min åsikt där skillsen sitter.

Medlem
Skrivet av lysmasken:

Så grymt jävla löjligt att dom endast ligger på 200-300 APM i en final. SC2 är en grym besvikelse. Jag själv som klassades som noob låg som bäst på 200-250 APM i SC:BW. Proffsen i SC:BW ligger/låg på över 400-500 i varje match, med en topnotering all time best på över 1100 av en zerg (july/yellow) Krävs mindre micro i SC2 vilket är enligt min åsikt där skillsen sitter.

PvP kräver att du har bra APM i fighterna bara, finns inte mycket multitasking så macro blir ganska enkelt. Det är nog den minst APM krävande matchupen, allt är bara buildorders och micro.

Medlem
Skrivet av bavver:

tror EU har sjukt många som ville titta men inte kunde pga tiderna. Det va med sjukt dåligt produktion som dannie skrev där uppe.

Det löste sig iaf bra med Finalen vilket jag tycker Blizzard gjorde bra!

Dannes lista är perfekt, produktionen var inte alls "World Championship" klass.
Något som bidragit till förseningar var att dom hade _ALLA_ matcher på schema, så var ett sett över på 30min så var det 30min tills nästa match började.

Men ofta så var det ytterligare 15min väntan tyvärr. =/

Inte många som tittade heller iaf vad jag såg, 40-60k.
Dock så sändes den med på TV i China men tv tittarsiffror är ju aldrig något man kan lita på...

Medlem
Skrivet av MMHT:
Skrivet av Milky_81:

Var är det bästa alternativet för att se repriser?

http://us.battle.net/bwc/en/tournaments/sc2/videos
Där har du nog allt.

Tackar!


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av lysmasken:

Så grymt jävla löjligt att dom endast ligger på 200-300 APM i en final. SC2 är en grym besvikelse. Jag själv som klassades som noob låg som bäst på 200-250 APM i SC:BW. Proffsen i SC:BW ligger/låg på över 400-500 i varje match, med en topnotering all time best på över 1100 av en zerg (july/yellow) Krävs mindre micro i SC2 vilket är enligt min åsikt där skillsen sitter.

APM mäts inte likadant i SC2 som i BW.

Medlem
Skrivet av lysmasken:

Så grymt jävla löjligt att dom endast ligger på 200-300 APM i en final. SC2 är en grym besvikelse. Jag själv som klassades som noob låg som bäst på 200-250 APM i SC:BW. Proffsen i SC:BW ligger/låg på över 400-500 i varje match, med en topnotering all time best på över 1100 av en zerg (july/yellow) Krävs mindre micro i SC2 vilket är enligt min åsikt där skillsen sitter.

Som redan påpekats mäts APM olika i de två spelen.

Sedan förstår jag heller inte varför APM är intressantare än andra faktorer i sammanhanget? Påståendet att "skills är ekvivalent med APM" är löjligt eftersom den som vinner oftast gör det pga smarthet. StarCraft 2 är oerhört strategiskt och buildinriktat och desto högre nivå du hamnar på desto mindre APM-inriktat blir det (även fast det krävs ett relativt högt APM för att ta sig till proffsnivå).


signatur

Have a good time!

Era
Medlem
Skrivet av lysmasken:

Så grymt jävla löjligt att dom endast ligger på 200-300 APM i en final. SC2 är en grym besvikelse. Jag själv som klassades som noob låg som bäst på 200-250 APM i SC:BW. Proffsen i SC:BW ligger/låg på över 400-500 i varje match, med en topnotering all time best på över 1100 av en zerg (july/yellow) Krävs mindre micro i SC2 vilket är enligt min åsikt där skillsen sitter.

En stor del av BW apm gick åt till macro, sätta rally points etc. SC2 är smidigare vad gäller dessa saker och kräver mindre apm för dem, vilket gör att mer apm kan användas till faktisk micro.

SC2 spelas med snabbaste gamespeed och apm räknas vs in-game minuter. För att konvertera till BW apm måste du multiplicera med 1.38.

De siffror som nämndes i artikeln är från de tillfällen när kommentatorer/observer drog upp APM-mätaren på skärmen, det gör de naturligtvis inte mitt i de mest intensiva striderna.

Leenock har haft över 1000 APM i SC2, vilket alltså är närmare 1400 BW-APM. Följer vi din logik och applicerar den på ovanstående information betyder det alltså att broodwar pros har mycket långsammare micro...

Eller så kan vi lägga ner hela diskussionen och inse att det är två olika spel som inte kräver exakt samma knapptryckningar - knapptryckningar som dessutom mäts på olika sätt och därför inte går att jämföra rakt av.

Medlem

Grym final! matcher var grymt nice att titta på fron jobbet

men tekniska problem dom hade var nästan skamligt för att varit VM :/

1
Skriv svar