Hitman: Absolution

Medlem

Manuella saves.. Man vet ju hur det blir man är helt inne i spelet och "glömmer saves"


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skrivet av chopper:

Manuella saves.. Man vet ju hur det blir man är helt inne i spelet och "glömmer saves"

Känns ändå som att dom lagt save punkterna där de antar att man kommer gå, vilket verkar lite konstigt och jag hoppas man kan gå på fler sätt än dom har tänkt. men då missar man ju save ställena :crazy:


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Muhammed:

Hur fungerar sparsystemet, för jag hoppas innerligt att de inte har ersatt de manuella sparfilerna med checkpoints.

Du sparar manuellt vid checkpointsen om du vill, det autosparas inte där. Och höjer du svårighetsgraden till Expert eller Purist finns inga checkpoints.

Skrivet av eagiz:

Är det någon som vet om det finns en recension av spelet där recensenten har prövat att spela hela spelet med och utan instinct? Man kan ju kanske anta att spelet är designat efter instinct-systemet och att spelet knappt är spelbart utan den funktionen?

Hur är det med optimeringen på PC förövrigt, det har ju klagats på det i en viss recension?

Skrivet av Remus:

Hur är PC versionen? En konsolport?

Det är lite rörigt att flera saker heter Instinct. "Fusk"-grejen, att du ser föremål och fiender, stängs ju av på högre nivåer och den kan man låta bli att använda om man vill. Att lira utan att dölja ansiktet tror jag blir svårt (även om jag inte testat), men förmodligen inte omöjligt. Men den funktionen tycker jag flyter in naturligt utan att det känns som fusk.

Jag har kört med maxad grafik på en bra pc (minns inte exakta specs, men rätt ny Intel I7, nyare Geforce och 8 eller 16 GB minne), och det flyter riktigt bra. Med en laptop med Geforce M540-grafik, I5:a och 8 GB RAM rullar det dugligt med medium-inställningar ungefär. På den senare märkte jag något framerate-drop, men inte alls i närheten av så dåligt som den där recensionen (engelska PC Gamer, va?).

Pc-versionen funkar bra både med mus/tangentbord och Xbox 360-kontroll, informationen anpassas så att den säger vilken tangent eller gamepad-knapp som gör vad, så man slipper info om 360-dosan när man kör mus/tangentbord. Vilken styrmetod man föredrar är förstås smaksak, jag gillar gamepaden men inbillar mig att kontrollerna var aningen mer responsiva på Xbox 360 med gamepad.

Att du föredrar med 360 kontroll, har det med att göra att du är mer van vid det eller? För jag har spelat alla Hitman på PC och tanken på att spela det med handkontroll får det att vrida sig i magen på mig...
Det jag frågar är väl, är mus och tangentbord försummat?

Medlem
Medlem

Ja Gametrailers trashade spelet med, men det har blivit en riktig skitsida. 9.4 gav dom Black Ops 2. Det är väl högt för en mod om du frågar mig. I övrigt är ju Hitman, och har alltid varit ett sånt spel som folk antingen hatat eller älskat. Alla spelen har ju haft problem. Kontrollerna har varit muppiga ibland osv. Det handlar väl i grund och botten om huruvida man vill spela ett otroligt välpolerat och tråkigt generiskt spel, eller om man kan leva med lite buggar och design fel för den nuförtiden sällsynta förmånen av frihet i ett spel...

Medlem

SKa köpa detta så snabbt som möjligt, stort fan av serien ända sen ettan dök upp Var överlycklig att jag kunde lira det på min gamla pentium3:a

Inaktiv
Skrivet av Harpa:

Om någon är sugen på att köpa spelet till pc så rekommenderas Green Man Gaming,

Just nu är det 35% lägre pris om följande kod används:
GMG35-FGR37-COY0B

29 dollar är inte ett särskilt farligt pris i mina ögon

Skrivet av Ztreek:

Det som suger mest är att spelet är lite för linjärt, och nivå designen för små, hade hoppats på megastora banor med tanke på hitman 2.

Bra PC port och har all rätt att kalla sig uppföljare men stort enormt minus på hur banorna är. Ej värt fullpris men köper gärna på 20-35% rabatt längre fram.

Om du hade läst inlägget ovan dig, så skulle du ha sett att du kan skaffa det efter dina egna krav redan nu.

Medlem

Har läst en del recensioner och jag orkar seriöst inte bry mig om dom. Spelet kommer i min brevlåda imorgon eller på Tisdag och det ska få en helt ärlig chans, jag tror jag kommer gilla det.

Folk som gnäller över att "banorna inte är enorma!!", det var dom inte i Blood Money heller...


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Testpilot

Hoppas jag inte retar skiten ur mig på de nackdelar jag läst om.

Nån som spelat Syndicate och nya Hitman o vet skillnaden ?
I Syndicate fick jag nog skador på näthinnan av all bloom!

Inaktiv
Citat:

PCGamer: "That’s not even its biggest problem. Its biggest problem is that it doesn’t have a save function, so every screw-up or glitch of game logic costs you a galling amount of pointless repetition. Very rarely there are mid-mission checkpoints, but even if you can find them, they don’t save vital aspects of your progress. Guards that you’ve killed respawn. Bodies vanish. Disguises and items you’ve left disappear. It’s suspiciously as if the developers just never figured out how to store all the relevant information."

"Can you set explosives and detonate them when your target walks by? Depends if the level designer left any inexplicably strewn around, and if you find their illogical location. Even then, you can no longer throw them, put them inside containers, or stick them to surfaces.
So much that used to be universal, versatile systems is now left to the level designer’s whim. Hitman’s greatest pleasure was coming up with your own solutions, but even at its best, Absolution makes it feel like you’re choosing between the ones the designers provided for you."

"Both suspicion and regular stealth glitch out regularly: I’ve been spotted through two solid walls on several occasions, and at other times supposedly silent actions brought guards running. Irritating in any game, disastrous in one with no save function."

"And guess what? DRM! Despite the fact that the contracts themselves must be tiny amounts of data, you can’t play any of them – even your own – offline. You have to be connected and logged in, and if their servers are down, you’re shut out. They’ve really done an impressive job of racking up all the different ways you can irritate PC gamers."

Wattafack? FZ: ni som lirat, stämmer detta? Har dom konsollifierat vår kära mördare?
Tomas: Du som har recenserat spelet nämner inget av detta, vad har du för åsikt? För min del låter det som att dom förstört stora delar av spelet och tagit bort det fria valet.

Redaktör
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Att du föredrar med 360 kontroll, har det med att göra att du är mer van vid det eller? För jag har spelat alla Hitman på PC och tanken på att spela det med handkontroll får det att vrida sig i magen på mig...
Det jag frågar är väl, är mus och tangentbord försummat?

Som jag sa, det är en smaksak. Jag gillar stillsamma, smygande tredjepersonare som dessa med handkontroll. Men mus/tangentbord funkar klanderfritt, bara att välja det om man vill.

Skrivet av Aresz:
Citat:

PCGamer: "That’s not even its biggest problem. Its biggest problem is that it doesn’t have a save function, so every screw-up or glitch of game logic costs you a galling amount of pointless repetition. Very rarely there are mid-mission checkpoints, but even if you can find them, they don’t save vital aspects of your progress. Guards that you’ve killed respawn. Bodies vanish. Disguises and items you’ve left disappear. It’s suspiciously as if the developers just never figured out how to store all the relevant information."

"Can you set explosives and detonate them when your target walks by? Depends if the level designer left any inexplicably strewn around, and if you find their illogical location. Even then, you can no longer throw them, put them inside containers, or stick them to surfaces.
So much that used to be universal, versatile systems is now left to the level designer’s whim. Hitman’s greatest pleasure was coming up with your own solutions, but even at its best, Absolution makes it feel like you’re choosing between the ones the designers provided for you."

"Both suspicion and regular stealth glitch out regularly: I’ve been spotted through two solid walls on several occasions, and at other times supposedly silent actions brought guards running. Irritating in any game, disastrous in one with no save function."

"And guess what? DRM! Despite the fact that the contracts themselves must be tiny amounts of data, you can’t play any of them – even your own – offline. You have to be connected and logged in, and if their servers are down, you’re shut out. They’ve really done an impressive job of racking up all the different ways you can irritate PC gamers."

Wattafack? FZ: ni som lirat, stämmer detta? Har dom konsollifierat vår kära mördare?
Tomas: Du som har recenserat spelet nämner inget av detta, vad har du för åsikt? För min del låter det som att dom förstört stora delar av spelet och tagit bort det fria valet.

Ingenting i den där kritiken har med konsoler att göra. Det handlar ju om designval och brist på putsning.

Det finns fasta punkter att spara manuellt på, ja (men inte på de högre svårighetsgraderna). Jag har inte märkt att prylar försvinner när man respawnar, och att avrättade vakter återvänder blir väl bara ett problem om man går tillbaka i banan till före save-punkten. Varför man nu skulle vilja göra det. Vissa aspekter är ganska styrda, ja, man kan inte sätta bomber överallt (vilket är synd). DRM-grejen har jag inte märkt eftersom jag inte lirat nerkopplad på pc.


signatur
Inaktiv

Aha, men detta är egentligen inget som påverkar spelet? Nu känns det lite bättre

Min mening med konsolifiering är just att designern väljer hur jag ska spela, istället för att (hemska tanke) jag väljer något själv under spelets gång. Något som varit centralt för Hitman, jag väljer bland olika alternativ, jag slipper alltså gå till någon highlightad blinkande "SÄTT BOMBEN HÄR" symobl. Press X to slomokill *cutscene*

Lite som i Crysis 2 där man får tre vägar som tydligt pekas ut åt en, fantasin och iallafall illusionen att välja själv är ju borta. Men givetvis inser jag att det finns olika delar av frihet i spel, och att den aldrig kan vara total som i riktiga livet. Men ju mindre "osynliga väggar", desto bättre.

Inaktiv

agent 47 är en tönt jämfört med iceman.. dom borde göra ett spel av han istället

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Att du föredrar med 360 kontroll, har det med att göra att du är mer van vid det eller? För jag har spelat alla Hitman på PC och tanken på att spela det med handkontroll får det att vrida sig i magen på mig...
Det jag frågar är väl, är mus och tangentbord försummat?

Som jag sa, det är en smaksak. Jag gillar stillsamma, smygande tredjepersonare som dessa med handkontroll. Men mus/tangentbord funkar klanderfritt, bara att välja det om man vill.

Skrivet av Aresz:
Citat:

PCGamer: "That’s not even its biggest problem. Its biggest problem is that it doesn’t have a save function, so every screw-up or glitch of game logic costs you a galling amount of pointless repetition. Very rarely there are mid-mission checkpoints, but even if you can find them, they don’t save vital aspects of your progress. Guards that you’ve killed respawn. Bodies vanish. Disguises and items you’ve left disappear. It’s suspiciously as if the developers just never figured out how to store all the relevant information."

"Can you set explosives and detonate them when your target walks by? Depends if the level designer left any inexplicably strewn around, and if you find their illogical location. Even then, you can no longer throw them, put them inside containers, or stick them to surfaces.
So much that used to be universal, versatile systems is now left to the level designer’s whim. Hitman’s greatest pleasure was coming up with your own solutions, but even at its best, Absolution makes it feel like you’re choosing between the ones the designers provided for you."

"Both suspicion and regular stealth glitch out regularly: I’ve been spotted through two solid walls on several occasions, and at other times supposedly silent actions brought guards running. Irritating in any game, disastrous in one with no save function."

"And guess what? DRM! Despite the fact that the contracts themselves must be tiny amounts of data, you can’t play any of them – even your own – offline. You have to be connected and logged in, and if their servers are down, you’re shut out. They’ve really done an impressive job of racking up all the different ways you can irritate PC gamers."

Wattafack? FZ: ni som lirat, stämmer detta? Har dom konsollifierat vår kära mördare?
Tomas: Du som har recenserat spelet nämner inget av detta, vad har du för åsikt? För min del låter det som att dom förstört stora delar av spelet och tagit bort det fria valet.

Ingenting i den där kritiken har med konsoler att göra. Det handlar ju om designval och brist på putsning.

Det finns fasta punkter att spara manuellt på, ja (men inte på de högre svårighetsgraderna). Jag har inte märkt att prylar försvinner när man respawnar, och att avrättade vakter återvänder blir väl bara ett problem om man går tillbaka i banan till före save-punkten. Varför man nu skulle vilja göra det. Vissa aspekter är ganska styrda, ja, man kan inte sätta bomber överallt (vilket är synd). DRM-grejen har jag inte märkt eftersom jag inte lirat nerkopplad på pc.

Ok Tompa, tack för infon. Jag litar mer på dig än på dom andra klåparna i branschen. Längtar tills imorn då jag ska hämta ut det.

Medlem

Nu går skam på torra land.. har aldrigt spelat ett Hitman-spel. Kanske dags nu..:P


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Aresz:
Citat:

PCGamer: "That’s not even its biggest problem. Its biggest problem is that it doesn’t have a save function, so every screw-up or glitch of game logic costs you a galling amount of pointless repetition. Very rarely there are mid-mission checkpoints, but even if you can find them, they don’t save vital aspects of your progress. Guards that you’ve killed respawn. Bodies vanish. Disguises and items you’ve left disappear. It’s suspiciously as if the developers just never figured out how to store all the relevant information."

"Can you set explosives and detonate them when your target walks by? Depends if the level designer left any inexplicably strewn around, and if you find their illogical location. Even then, you can no longer throw them, put them inside containers, or stick them to surfaces.
So much that used to be universal, versatile systems is now left to the level designer’s whim. Hitman’s greatest pleasure was coming up with your own solutions, but even at its best, Absolution makes it feel like you’re choosing between the ones the designers provided for you."

"Both suspicion and regular stealth glitch out regularly: I’ve been spotted through two solid walls on several occasions, and at other times supposedly silent actions brought guards running. Irritating in any game, disastrous in one with no save function."

"And guess what? DRM! Despite the fact that the contracts themselves must be tiny amounts of data, you can’t play any of them – even your own – offline. You have to be connected and logged in, and if their servers are down, you’re shut out. They’ve really done an impressive job of racking up all the different ways you can irritate PC gamers."

Wattafack? FZ: ni som lirat, stämmer detta? Har dom konsollifierat vår kära mördare?
Tomas: Du som har recenserat spelet nämner inget av detta, vad har du för åsikt? För min del låter det som att dom förstört stora delar av spelet och tagit bort det fria valet.

Ingenting i den där kritiken har med konsoler att göra. Det handlar ju om designval och brist på putsning.

Det finns fasta punkter att spara manuellt på, ja (men inte på de högre svårighetsgraderna). Jag har inte märkt att prylar försvinner när man respawnar, och att avrättade vakter återvänder blir väl bara ett problem om man går tillbaka i banan till före save-punkten. Varför man nu skulle vilja göra det. Vissa aspekter är ganska styrda, ja, man kan inte sätta bomber överallt (vilket är synd). DRM-grejen har jag inte märkt eftersom jag inte lirat nerkopplad på pc.

Men i ett spel där vissa banor inte handlar om "framåt" utan mer att man går runt en target. Så blir det ju genast problem om man tex rensat ett rum på vakter, och sen vill gå till baka för att använda ett snipergevär man hittat i nämnda rum. Kommer jag då tillbaka o vakterna har respawnat.
Då blir B-B-B-Banänäbrääken ledsen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Youtuber
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Tompa:

Det är lite rörigt att flera saker heter Instinct. "Fusk"-grejen, att du ser föremål och fiender, stängs ju av på högre nivåer och den kan man låta bli att använda om man vill. Att lira utan att dölja ansiktet tror jag blir svårt (även om jag inte testat), men förmodligen inte omöjligt. Men den funktionen tycker jag flyter in naturligt utan att det känns som fusk.

Är nyfiken på om alla som kallar Instinct för fusk, också anser att kartan i de andra spelen var fusk?

Garanterar att alla ni "hardcore/silent assassin/purist galningar" använde kartan lika ofta som ni stirra på bakhuvudet på en skallig man.

Det är samma sak fast uppdaterat, smidigare, bättre och frääänare

Inte en chans! Kartan bör användas minimalt. Har två avsnitt på youtube hur jag spelar (blandat kaos minst sagt). Var dom är får man hitta själv...


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Jo det är lite oroande.
Blir väl som med Max Payne 3, hyfsat spel i övrigt med det är inte Max Payne i ordets rätta bemärkelse.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Hm, blir också skeptisk till att recensionen inte ens tar upp den begränsade valfriheten och att man inte längre begår "hits" utan spelar längs en tydligare och mer linjär bana i jakten på ledtrådar. Med andra ord har en del av essensen blivit omstöpt, vilket inte är vad jag kallar att "hitta hem" som tompa beskrev det.

Dessutom så undrar jag syftet med att en skribent hos er skriver ut direkt var man kan köpa spelet billigast och att ni gör (typ en reklamfilm) om Hitmanseriens historia. Ni gränsar alltid farligt nära mot att agera som en reklampelare när det kommer till de stora spelen.

Redaktör
Skrivet av vgarde:

Dessutom så undrar jag syftet med att en skribent hos er skriver ut direkt var man kan köpa spelet billigast och att ni gör (typ en reklamfilm) om Hitmanseriens historia. Ni gränsar alltid farligt nära mot att agera som en reklampelare när det kommer till de stora spelen.

Prisinfon är en läsarservice som vi lägger in för ungefär allt vi skriver, inte bara i recensioner och definitivt inte bara för storspel. Det är en deal vi har med Prisjakt.nu, inga spelbolag är inblandade. "Historien om..."-filmer kör vi för vissa storspel, dels för att det förhoppningsvis är kul för läsarna och dels för att det finns ett läsarintresse.


signatur
Medlem

Kan inte säga de får en 4a i mina ögon Point systemet och idiotiska checkpoints är väldig iriterande för mig. Kan förstå att man får - Point om man dödar en snut... men - om jag dödar en snubbe som just dödat 5 pers är oki. med all minus får de mig att tro att dom kräver att du spelar igenom utan att rör någon utan main target.
Och så check point va fan är poängen med check points när jag loadar den så är ALLA enemys tillbaka och startar sina scrip som om jag var där för första gången. Samta att alla min progressions på challanges är gone också. Tappa grovt spel lusten med de..

Medlem

Är det ett bra spel ni som har det?=)
Har funderat länge på att skaffa det=)
berätta gärna vad ni tycker om spelet=) är taggad på att skaffa det!!=)

Medlem

Blev väldigt besviken. Spelet är väldigt likt Splinter Cell, det känns som man ständigt är jagad. Jag vill ha det som i Blood Money, man anländer till en stor plats med många civila och där man ska avrätta en eller flera personer.

Fienden upptäcker en alldeles för enkelt när man bytt klädnad.


signatur

Life is pain, Learn to enjoy it.

Medlem
Skrivet av a25zkmiz:

Blev väldigt besviken. Spelet är väldigt likt Splinter Cell, det känns som man ständigt är jagad. Jag vill ha det som i Blood Money, man anländer till en stor plats med många civila och där man ska avrätta en eller flera personer.

Fienden upptäcker en alldeles för enkelt när man bytt klädnad.

Jag håller helt med. Jag blev klar med spelet idag och för mig är Blood Money mycket bättre än det här. Grafiken är ju bättre men det måste den ju vara efter 6 år. Detta känns så olikt Blood Money och mer likt tex Splinter Cell som du säger.
Det här spelet är mycket mer drivet av en story än vad Blood Money var. Att du så enkelt kan bli upptäckt av fienden trots att du bytt kläder gör att du inte kan vandra omkring och studera rörelsemönster och hitta lösningar på problemet på samma sätt du kunde i Blood Money. Jag saknar tjusningen av att smälta in, att ingen vet att det är du som är mördaren. Men alla är så misstänksamma i det här spelet att jag ofta bara sköt ner alla fiender på hela nivån och gick ut genom dörren. Det var inte så jag spelade Blood Money. Jag vet att det finns de som gillar det nya systemet och är bra på att smyga runt på banorna, men jag gillar det inte.

Dessutom känns många av banorna väldigt små och linjära. Spelet har snygga cutscenes och det kändes mest som det var därför jag ville fortsätta spela även om jag verkligen hoppades på att Blood Money känslan skulle komma. Men det gjorde den aldrig riktigt.

Hyffsat bra spel ändå, men det är inte ett Blood Money 2.

PS. Checkpoint istället för saves? Ja, tyvärr...

Medlem

Tack alla som kommenterat om sina upplevelser från spelet. Jag har provat det, men avstår från att köpa det..

Medlem

Har kört det nu ett tag. köpte det för 1vecka sedan.

Tyvärr är det välldigt olikgt det det bästa spelet i serien, Blood Money.
Och tyvärr så leder spelet av konsol-syndrom till PC.
vidare:
Varför en massa fåniga poeng tjafs?
och div "bonus" saker? det är väll inget barnspel jag spelar.
Känner mej stel på någe vis när jag rör mej omkring, och jag tror att FOV i spelet är fel? (för PC)

Men det är fortfarande spelvärt.


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar