varför måste Posten va så långsam för privatpersoner?

Inaktiv
varför måste Posten va så långsam för privatpersoner?

beställer man något i egenskap av företag innan 16.00 så har man det 09.00 nästa dag.
Som privatperson måste man vänta 3 dagar. Varför?
Vad kan va jobbigare än att vänta på saker man vill ha NU?
Jag hade gärna betalat mer i frakt vissa gånger för att slippa den olidliga väntetiden.
Beställer man något från samma stad så ska det ändå åka genom halva sverige och sorteras i fem olika terminaler.

Det är antagligen någon goth-brud på posten som inte gillar dig!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är antagligen någon goth-brud på posten som inte gillar dig!

Hade också blivit sur om jag inte fick 10000 kr


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Företag går före privatpersoner är ju logiskt, för företag har ju massa deadlines osv, det har ju inte privatpersoner, inte på samma sätt iallafall

Medlem

Köp det digitalt om du kan


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är antagligen någon goth-brud på posten som inte gillar dig!

Is it possible to thumb it up more than once ಥ⌣ಥ


signatur

Rwa?

Medlem

Men alltså, det går ju att betala extra för expressfrakt så att sakerna kommer fram snabbare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

aaaaaaah varit sorterat i jönköping sen kl 22 igår................ varför får dom inte tummarna ur arslet..

Medlem
Skrivet av riktigninja:

aaaaaaah varit sorterat i jönköping sen kl 22 igår................ varför får dom inte tummarna ur arslet..

Det brukar inte stå något från att den är sorterad tills den är utlämnad eller avi är skickat till mottagaren. (Såvida man inte bor så långt ifrån (och det är ett paket) så att den går via två sorteringscentraler.) Eftersom att klockan är 10:34 kan det vara så att den är på väg från det lokala postkontoret till din dörr just nu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

KoP
Medlem

Ta det lugnt. Låt det komma när det kommer. Världen går inte under bara för att man får vänta 1-2 dagar extra.
I tider då allt förväntas gå snabbare och snabbare och där det som är nytt idag är old imorgon så är det skönt att företag såsom Posten finns.

Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

beställer man något i egenskap av företag innan 16.00 så har man det 09.00 nästa dag.
Som privatperson måste man vänta 3 dagar. Varför?
Vad kan va jobbigare än att vänta på saker man vill ha NU?
Jag hade gärna betalat mer i frakt vissa gånger för att slippa den olidliga väntetiden.
Beställer man något från samma stad så ska det ändå åka genom halva sverige och sorteras i fem olika terminaler.

Det stämmer ju inte, ska man ha garanterat 09.00 som företag så får man ju begära det när bokar paketet, och det är ju dyrare än företagspaket 16.00. Sen händer det självklart att paketen kommer till företaget innan 16.00, men det beror ju helt på var i landet man bor. Skillnad på småstäder, Stockholm mot Växjö tex, och mot Alvesta och Hermansmåla.
Vill du ha paketet en viss tid garanterat får du ju betala för express också.

Själv när jag skickat paket till privatpersoner (posten mypack, saker jag sålt på sweclockers) så har paketet alltid kommit fram dagen efter, så vad har du råkat ut för när du nämner tre arbetsdagar (eller räknar du med helgen?)

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av riktigninja:

beställer man något i egenskap av företag innan 16.00 så har man det 09.00 nästa dag.
Som privatperson måste man vänta 3 dagar. Varför?
Vad kan va jobbigare än att vänta på saker man vill ha NU?
Jag hade gärna betalat mer i frakt vissa gånger för att slippa den olidliga väntetiden.
Beställer man något från samma stad så ska det ändå åka genom halva sverige och sorteras i fem olika terminaler.

Det stämmer ju inte, ska man ha garanterat 09.00 som företag så får man ju begära det när bokar paketet, och det är ju dyrare än företagspaket 16.00. Sen händer det självklart att paketen kommer till företaget innan 16.00, men det beror ju helt på var i landet man bor. Skillnad på småstäder, Stockholm mot Växjö tex, och mot Alvesta och Hermansmåla.
Vill du ha paketet en viss tid garanterat får du ju betala för express också.

Själv när jag skickat paket till privatpersoner (posten mypack, saker jag sålt på sweclockers) så har paketet alltid kommit fram dagen efter, så vad har du råkat ut för när du nämner tre arbetsdagar (eller räknar du med helgen?)

du måste insupa vad han försöker förmedla, slappna av, låt dom där asen på posten ta sin tid, det stör dig inte ens, du har vummit den kosmiska striden mot posten.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av riktigninja:

beställer man något i egenskap av företag innan 16.00 så har man det 09.00 nästa dag.
Som privatperson måste man vänta 3 dagar. Varför?
Vad kan va jobbigare än att vänta på saker man vill ha NU?
Jag hade gärna betalat mer i frakt vissa gånger för att slippa den olidliga väntetiden.
Beställer man något från samma stad så ska det ändå åka genom halva sverige och sorteras i fem olika terminaler.

Det stämmer ju inte, ska man ha garanterat 09.00 som företag så får man ju begära det när bokar paketet, och det är ju dyrare än företagspaket 16.00. Sen händer det självklart att paketen kommer till företaget innan 16.00, men det beror ju helt på var i landet man bor. Skillnad på småstäder, Stockholm mot Växjö tex, och mot Alvesta och Hermansmåla.
Vill du ha paketet en viss tid garanterat får du ju betala för express också.

Själv när jag skickat paket till privatpersoner (posten mypack, saker jag sålt på sweclockers) så har paketet alltid kommit fram dagen efter, så vad har du råkat ut för när du nämner tre arbetsdagar (eller räknar du med helgen?)

du måste insupa vad han försöker förmedla, slappna av, låt dom där asen på posten ta sin tid, det stör dig inte ens, du har vummit den kosmiska striden mot posten.

Nej mig stör det inte, försöker bara förklara hur det fungerar, stör det dig?

Inaktiv

alla postlastbilar borde ha ngn sorts spårsändare, så man kan följa dom via satellit, och trycka på ngn knapp som ger dom elchocker om dom håller för låg hastighet, eller fikar för länge ..

Medlem

Om du har så jäkla bråttom får du väl börja anlita en privat budfirma istället.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det stämmer som han säger att det går fortfare i vissa sammanhang.

Jag har t.ex beställt prylar från Garderoben Onsdag kväll och kunnat hämta ut prylarna på posten Torsdag lunch. Det är kanske en abnormalitet men ändå..

Det som stör mig mest är att det kan ta 7+ dagar för posten från Umeå till Västerås, men att det går att få hem paket från Hong Kong på 1-3 dagar för en tiondel av kostnaden. Suck.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

du måste insupa vad han försöker förmedla, slappna av, låt dom där asen på posten ta sin tid, det stör dig inte ens, du har vummit den kosmiska striden mot posten.

Haha "insupa vad han försöker medla" och "den kosmiska striden" gav mig ett gott skratt


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Och ingen som frågar Ninjan varför han har så bråttom?

...............Kan det vara en uppblåsbar Gothbabe a´
995:- med "tre fungerande hål"

Eller nåt?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av riktigninja:

beställer man något i egenskap av företag innan 16.00 så har man det 09.00 nästa dag.
Som privatperson måste man vänta 3 dagar. Varför?
Vad kan va jobbigare än att vänta på saker man vill ha NU?
Jag hade gärna betalat mer i frakt vissa gånger för att slippa den olidliga väntetiden.
Beställer man något från samma stad så ska det ändå åka genom halva sverige och sorteras i fem olika terminaler.

Det stämmer ju inte, ska man ha garanterat 09.00 som företag så får man ju begära det när bokar paketet, och det är ju dyrare än företagspaket 16.00. Sen händer det självklart att paketen kommer till företaget innan 16.00, men det beror ju helt på var i landet man bor. Skillnad på småstäder, Stockholm mot Växjö tex, och mot Alvesta och Hermansmåla.
Vill du ha paketet en viss tid garanterat får du ju betala för express också.

Själv när jag skickat paket till privatpersoner (posten mypack, saker jag sålt på sweclockers) så har paketet alltid kommit fram dagen efter, så vad har du råkat ut för när du nämner tre arbetsdagar (eller räknar du med helgen?)

du måste insupa vad han försöker förmedla, slappna av, låt dom där asen på posten ta sin tid, det stör dig inte ens, du har vummit den kosmiska striden mot posten.

Nej mig stör det inte, försöker bara förklara hur det fungerar, stör det dig?

absolut inte, jag är flexibel, som vatten.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är antagligen någon goth-brud på posten som inte gillar dig!

Hon verkar gilla mig i så fall jag brukar få max 2 dagar och oftast inom 24 timmar.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

MFC
Medlem
Skrivet av Aresz:

Själv när jag skickat paket till privatpersoner (posten mypack, saker jag sålt på sweclockers) så har paketet alltid kommit fram dagen efter, så vad har du råkat ut för när du nämner tre arbetsdagar (eller räknar du med helgen?)

Det kan ha att göra med postens hantering av Företagspaket 16.00 till privatpersoner som gör att det kan ta 3 dagar. Sist jag fick paket som var klassat som företagspaket så tog det 3 dagar och då gick det till så här:

Dag 1:
1. Företaget utanför småland skickar Företagspaket till privatperson
2. Paketet anländer till Jönköping för sortering
3. Paketet skickas till Växjö

Dag 2:
1. Paketet anländer till Växjö som företagspaket
2. Posten omsorterar paketet som paket till privatperson
i det här läget kan man inte skicka ut paketet till privatperson då det som "företagspaket" hanteras annorlunda.
3. Paketet skickas till Jönköping för omsortering
4. Paket anländer till Jönköping för omsortering
5. Paketet skickas till Växjö

Dag 3:
1. Paketet anländer till Växjö som paket till privatperson
2. Paket körs till kundens postkontor/ICA-butik
3. Avisering till kund att paketet finns att hämta

Det "roliga" är att när det var så här sist så skickades avi:n från Jönköping ut samma dag paketet anlände (som företagspaket) och då kunde man vandra ner till postombudet samma dag och postombudet kliade sig i huvudet för paketet hade inte anlänt utan skickats tillbaka till Jönköping för omsortering...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Håller med. Prioritera oss privatpersoner nu så vi kan få våra eftertraktade värdesaker nästa dag. Det är ett samhälle värdigt att leva i

Medlem

Posten måste verkligen inte gilla er? Jag har beställt en massa spel, processor, hårdisk, nätagg från nätet alltid fått varan efter 1 och en halv dag till två dagar. Så jag förstår inte hur det kan ta sån lång tid för er.

MFC
Medlem
Skrivet av Aero:

Posten måste verkligen inte gilla er? Jag har beställt en massa spel, processor, hårdisk, nätagg från nätet alltid fått varan efter 1 och en halv dag till två dagar. Så jag förstår inte hur det kan ta sån lång tid för er.

Så sa jag tills jag blev av med 4 brev i hanteringen och fick ett paket värt 12000 skadat... under ett år (2012)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Aero:

Posten måste verkligen inte gilla er? Jag har beställt en massa spel, processor, hårdisk, nätagg från nätet alltid fått varan efter 1 och en halv dag till två dagar. Så jag förstår inte hur det kan ta sån lång tid för er.

Så sa jag tills jag blev av med 4 brev i hanteringen och fick ett paket värt 12000 skadat... under ett år (2012)

Oj det lät inte kul hur slutade allt ihop då? Syftar nu på det som var värt 12 papp.

MFC
Medlem
Skrivet av Aero:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Aero:

Posten måste verkligen inte gilla er? Jag har beställt en massa spel, processor, hårdisk, nätagg från nätet alltid fått varan efter 1 och en halv dag till två dagar. Så jag förstår inte hur det kan ta sån lång tid för er.

Så sa jag tills jag blev av med 4 brev i hanteringen och fick ett paket värt 12000 skadat... under ett år (2012)

Oj det lät inte kul hur slutade allt ihop då? Syftar nu på det som var värt 12 papp.

Jag fick kompensation men den processen var omständig och i tid räknat lika kostsam som kompensationen i sig...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Nu händer det väl att post försvinner men jag hör det från fler i år och som jag ser det har det ju hänt något som gör att det blivit sämre. Här är lite från dagens skörd av nyheter...

Skrivet av SR.se:

Det var för en månad sedan som studenter som pluggar reklam och PR vid Stockholms universitet skrev en tenta i marknadsföring. Tentorna skickades med vanlig post hem till lärare för rättning, utan att några kopior togs. Någonstans på vägen försvann tentorna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

hehe bra tålamod grabben
Jag tycker posten i normalfallen faktist är ritkigt snabba, så jag klagar inte.
Oftast äre ju så som folk säger, lägger man fram mera pengar så går det fortare.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Konfucius:

Och ingen som frågar Ninjan varför han har så bråttom?

...............Kan det vara en uppblåsbar Gothbabe a´
995:- med "tre fungerande hål"

Eller nåt?

går säkert specialbeställa från realdoll .. *kollar*

1
Skriv svar