Mass Effect 4 – vill du ha en uppföljare eller prequel?
Som flera ovanstående tycker, så tycker även jag att spelet ska utspela sig efter 3:an. Handlingen borde isåfall vara satt minst 400-500 år efter 3:an. Det vore intressant att se hur galaxen ser ut då, och om en eventuell cameo (om hon inte dog) av Liara som har kommit till slutet av sin Matron-stage (ungefär).
Uppföljare absolut! Det görs nog med prequels, jag vill vad mer som finns där ute i Mass Effect universumet, och då efter Shepard-trilogin, håller med de flesta här, kanske några hundra år efter, skulle bli kul att se hur Shepard och gänget påverkat universumet, fast från nya ögon, och helt enkelt vad mer som finns där ute!
Skulle vara kul med en prequel under tiden då människorna kommer i kontakt med Turians efter att ha använt en Mass Effect relay och det bryter ut i krig. Lite kring The illusive man, Captain Andersson, Garrus, Saren etc.
Edit: Den första mass effect relayen dvs. Tillägg: Skulle va kul och få veta lite mer om vad för Prothean tech som grävdes upp på Mars exakt.
ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD
Hur ska det funka egentligen om det utspelar sig efter trilogin? De valen Shepard gör i slutet känns avgörande för hela galaxens framtid. Om det blir en sequel så måste man väl importera de valen man gjorde i 3:an?
För mig spelar det ingen större roll, det finns nog så otroligt mycket att berätta i ME oavsett om det är före eller efter Shepard. Viktigast är att de går i samma ME-anda med rollspel och påverkbar story och inte försöker likna andra spel som t.ex Dragon Age.
Jag håller med till 100%. Det blir ju knas efter ett sådant extremt val som slutet av ME3, att försöka återspegla alla 3 utkomster i en uppföljare. Bioware behöver nog blicka bakåt i tiden för att det ska fungera, då kan ju ingen spelare påstå att deras val har ignorerats.
Sequel som utspelar sig en bra stund efter trean så dom har fått någårlunda ordning på "warp gaterna" så att man får utforska galaxen på nytt så att säga. Sen lite mer frihet vad gäller ras/yrke. Inge superduper antagonist ala Reapers utan nån mer "fysisk" skurk med riktig otrevlig personlighet. Sen vore det cootl med lite mer interaktivt skepp så man får ge lite order vid strider och kanske till och med få mota bort inkräktare.
Jag skulle gärna se ett Splinter Cell-liknande spel där man spelar en STG-agent (Salarian Special Tasks Group) eller kanske t.o.m. en spectre. Har alltid älskat hur städerna ser ut i Mass Effect, så mycket Illium, Omega och Citadel, men även lite andra ställen. That's just my two cents.
I min mening så bygger hela serien på det fantastiska jobb dom gjorde med bakgrundsarbetet, all tankeverksamhet som gått till uppbyggandet av universumet som spelen utspelar sig i. Detta är seriens verkliga styrka, det som gör den intressant. Därför skulle jag säga att dom behöver absolut inte göra ett nytt spel i ME stil. Om de ändå gör det så vill jag att de går tillbaka mer mot RPG hållet med mindre fokus på action hela tiden, allt som får ett positivt bemötande måste väl inte göras om "för en bredare publik".
Universumet är makalöst bra. Hade gärna sett sequels utspelandes långt, långt efter. Gärna långt nog för att the initial destruction av slutet ska vara helt tillintetgjort. Problemet är ju bara att de olika sluten har radikalt olika konsekvenser - om man importerar synthesis slutet till exempel, då måste hela spelet vara annorlunda gentemot control slutet.
Hur ska det funka egentligen om det utspelar sig efter trilogin? De valen Shepard gör i slutet känns avgörande för hela galaxens framtid. Om det blir en sequel så måste man väl importera de valen man gjorde i 3:an?
För mig spelar det ingen större roll, det finns nog så otroligt mycket att berätta i ME oavsett om det är före eller efter Shepard. Viktigast är att de går i samma ME-anda med rollspel och påverkbar story och inte försöker likna andra spel som t.ex Dragon Age.
Jag håller med till 100%. Det blir ju knas efter ett sådant extremt val som slutet av ME3, att försöka återspegla alla 3 utkomster i en uppföljare. Bioware behöver nog blicka bakåt i tiden för att det ska fungera, då kan ju ingen spelare påstå att deras val har ignorerats.
Jag twittrade honom att historian kring the Citadel vore intressant. Utan tvekan så har stället en enorm inverkan på hur utvecklingen gått både innan och efter Shepard.
I came here to ruin your day. God sent me.