Wii U-processorn "hemsk, långsam" säger Metro-skaparen

Robot
Wii U-processorn "hemsk, långsam" säger Metro-skaparen

Klen hårdvara sätter stopp för nästa Metro-spel på Nintendos nya konsol.

#metro-last-light, #4a-games, #nintendo


Wii U-processorn "hemsk, långsam" säger Metro-skaparen

Samma misstag igen för Nintendo...


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

Knappast förvånad. Samtidigt är det väl heller spel som Metro vilka säljer Nintendos konsoler heller. Det är väl snarare de exklusiva titlarna som Nintendo är så bra på. Allt handlar inte om kraft i processorn, utan om spelglädje - något som Nintendo alltid lyckas leverera.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Varför skulle det vara ett misstag? De sålde ju bättre än både xbox och ps3.

Medlem

För 4A Games har verkligen visat att optimering är deras starka sida. Vänta något år och spelen till WiiU kommer att se bättre ut än vad Metro: Last Light någonsin kommer att göra.. oavsett om hårdvaran är rester från förra (denna) generationen.

Medlem

Det är tråkigt att höra sånt här när man längtar och har beställt Wii U, att vissa spel inte kommer till Wii U för processorn är för klen.

Gör man en ny konsol får man se till att hårdvaran är bra nog

Eller vad vet ni om processorn? är den dålig eller är det utvecklarna?

Medlem
Skrivet av kebbe:

För 4A Games har verkligen visat att optimering är deras starka sida. Vänta något år och spelen till WiiU kommer att se bättre ut än vad Metro: Last Light någonsin kommer att göra.. oavsett om hårdvaran är rester från förra (denna) generationen.

Okej det är för sig sant Du fick mig att må lite bättre

Medlem

LOL att folk försvarar Nintendo och deras dåliga hårdvara. Ni är medvetna om att spelen inte skulle bli sämre för att deras hårdvara blev bättre?

Medlem

Trodde det var tidningen Metro som sade detta med tanke på rubriken

Medlem
Skrivet av anon_165499:

Varför skulle det vara ett misstag? De sålde ju bättre än både xbox och ps3.

3e part spelen har varit katastrof för Nintendo


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Kan väl inte hoppas för mycket när den uppdateras till "current" (old as f)-gen och inte next-gen?

Men som sagt, optimering är ju inte deras starka sida till att börja med.

Medlem
Skrivet av anon_165499:

Varför skulle det vara ett misstag? De sålde ju bättre än både xbox och ps3.

Säger det samma. Nintendo har inte gjort något misstag den här gången heller. Folk är bara för prestandakåta istället för att bry sig om spelen. Inte konstigt att vi bara ser SKITspel idag, ja mest i alla fall.

Medlem
Skrivet av Cane:

LOL att folk försvarar Nintendo och deras dåliga hårdvara. Ni är medvetna om att spelen inte skulle bli sämre för att deras hårdvara blev bättre?

Samtidigt så finns det INGET som säger att spelen skulle bli bättre. Då kan de lika gärna göra en lite billigare konsol som säljer bättre.

Medlem

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps. Vilken av dagens konsoler klarar det egentligen? Förmodligen är det bara en ny arkitektur som precis som PS3an kan vara jobbig att arbeta med. Och då är det självklart lättare att säga att CPUn suger i stället för att säga att man själv suger.

Medlem

Wii U har ju feta framerate issues i de flesta nya spelen som släppts.
Batman tex, såg GiantBombs visning av spelet och det var väldigt besvikna. Spelet såg sämre ut och flytet var riktigt dåligt.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps. Vilken av dagens konsoler klarar det egentligen? Förmodligen är det bara en ny arkitektur som precis som PS3an kan vara jobbig att arbeta med. Och då är det självklart lättare att säga att CPUn suger i stället för att säga att man själv suger.

skämtar du eller?
ZombieU ser ju ut som mario kart på SNES.

Medlem

Att inte få spela ett nytt Metrospel är ju inte världens största förlust direkt. Jag är fortfarande sugen på en WiiU men jag tror jag väntar tills det kommit lite fler spel. Jag spår dock en ny försäljningssuccé för Nintendo, för oss som inte bryr oss så mycket om att ha senaste grafiken är det ju en bra konsol. Dessutom är den ju exklusiv för Rayman Legends, ett spel som ser betydligt snyggare ut än t.ex Crysis 3 i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Bojkott:

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps. Vilken av dagens konsoler klarar det egentligen? Förmodligen är det bara en ny arkitektur som precis som PS3an kan vara jobbig att arbeta med. Och då är det självklart lättare att säga att CPUn suger i stället för att säga att man själv suger.

skämtar du eller?
ZombieU ser ju ut som mario kart på SNES.

Då har vi nog inte sett samma spel.

Medlem

Jag tror att Wii U är som PS3, att arkitekturen är ovanlig och folk är inte vana med den ge det ett år eller två så kommer det bli bättre.

Bethesda var ju korkade å grät om att PC var svår att koda till, sen failade PS3 versionen totalt av Skyrim.

Oroa er inte.. konsolen är så pass ny att den ger en utmaning vilket PS3 och 360 inte gör idag (klart det är utmaning men ni förstår)

Den KAN bli nya Dreamcast, vilket jag inte tror eller hoppas på, Nintendo gör bra spel nån gång ibland, deras konsoler har varit 'meh' sedan N64

Medlem

Sedan är även ram-minnet hälften så snabbt som det i PS3 och Xbox 360. Kul hur nintendo-fansen försvarar sin konsol, lät precis lika vid releasen av Wii...vänta något år så kommer spelen bli såå mycket snyggare!!1

Skrivet av Bojkott:

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps.

Det är inte 1080 native, utan uppskalat.

Medlem
Skrivet av Peete:

Wii U har ju feta framerate issues i de flesta nya spelen som släppts.
Batman tex, såg GiantBombs visning av spelet och det var väldigt besvikna. Spelet såg sämre ut och flytet var riktigt dåligt.

Det är den största nackdelen med launch titlar. Det finns många faktorer som spelar in. Till att börja med så är tidspressen enorm. Att få ut ett spel till releasedagen av en konsol kan vara oerhört stressande. Sen är hela utvecklingsprocessen helt ny, och man måste lära om sig från grunden ännu en gång. Och till sist så brukar dom första devkit-maskinerna vara något sämre än slutprodukten.

Ser man tillbaka på t.ex. PS3 så var launch titlarna groteskt dåligt gjorda. Lair flöt väl på i runt 15-20 FPS och såg inte så himla snyggt ut. Resistance 1 var halvfärdigt och 2an blev mycket bättre, för att inte tala om 3an. Genji såg ut att kunna vara ett PS2 spel i HD. Så det kommer garanterat att bli mycket bättre framöver.

Med lite överseende så tycker i alla fall jag att ZombiU ser helt okej ut för att vara en launch titel, körs i 1080p och 60 FPS, med lite frame drops här och där, men det är i alla fall trevligt att det når upp till 60 FPS och lyckas hålla sig där för det mesta.

Medlem

Än en gång ser vi en generation underdimensionerade konsoler. Tragiskt...

Medlem

tydligen lär sig vissa aldrig nåt, patetiska nintendo why bother...

Medlem

Ser ganska mörkt ut för Wii U, den lider av massor av barnsjukdomar, hårdvaran är svagare än väntat, priset för högt och den saknar "must buy "titlar.

Och om den inte ens klarar bra portar av spel från denna generationen, hur ska det gå när 720 och PS4 släpps om ca ett år?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Knappast förvånad. Samtidigt är det väl heller spel som Metro vilka säljer Nintendos konsoler heller. Det är väl snarare de exklusiva titlarna som Nintendo är så bra på. Allt handlar inte om kraft i processorn, utan om spelglädje - något som Nintendo alltid lyckas leverera.

Nintendos spel hade inte blivit sämre av att konsolen haft mer kraft.
Jag undrar när nostalgi-köpen upphör. Folk klagar på CoD och liknande för att kasta ur sig samma spel om och om igen , jag skulle vilja påstå att Nintendo har gjort detsamma under en mycket längre tid.
Mario, Zelda, Mario, Zelda, Mario, Zelda. Och för omväxlingens skull Mario

Medlem
Skrivet av bullen:

Sedan är även ram-minnet hälften så snabbt som det i PS3 och Xbox 360. Kul hur nintendo-fansen försvarar sin konsol, lät precis lika vid releasen av Wii...vänta något år så kommer spelen bli såå mycket snyggare!!1

Skrivet av Bojkott:

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps.

Det är inte 1080 native, utan uppskalat.

Körs i native http://wiiudaily.com/2012/09/zombiu-runs-in-1080p/

"Now we can confirm that the game will run in full 1080p HD on the Wii U"

Även Batman och AssCreed 3 körs i 1080p native. Dom enda spelen som körs i 720p uppskalat till 1080p är konstigt nog bara Nintendos egna spel.

Inte så konstigt egentligen då Wii U har 2GB RAM jämfört med PS3 som har 256MB och Xbox 360 som har 512MB.

Medlem

Man undrar fan vad Nintendo pysslar med...

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Cane:

LOL att folk försvarar Nintendo och deras dåliga hårdvara. Ni är medvetna om att spelen inte skulle bli sämre för att deras hårdvara blev bättre?

Samtidigt så finns det INGET som säger att spelen skulle bli bättre. Då kan de lika gärna göra en lite billigare konsol som säljer bättre.

Jag är ganska säker på att de blir bättre. Jag spela The Last Story i år, var tvungen göra det på min gamla TV eftersom Wiin inte har HD-stöd och det var verkligen drygt. Spelet kändes så otroligt tokfult jämfört med dagens spel och detta skulle vara ett av Hironobou Sakaguchis största verk på länge... istället kändes det som om jag satt med nån okänd lågbudget JRPG-titel.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av bullen:

Sedan är även ram-minnet hälften så snabbt som det i PS3 och Xbox 360. Kul hur nintendo-fansen försvarar sin konsol, lät precis lika vid releasen av Wii...vänta något år så kommer spelen bli såå mycket snyggare!!1

Skrivet av Bojkott:

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps.

Det är inte 1080 native, utan uppskalat.

Körs i native http://wiiudaily.com/2012/09/zombiu-runs-in-1080p/

"Now we can confirm that the game will run in full 1080p HD on the Wii U"

Även Batman och AssCreed 3 körs i 1080p native. Dom enda spelen som körs i 720p uppskalat till 1080p är konstigt nog bara Nintendos egna spel.

Inte så konstigt egentligen då Wii U har 2GB RAM jämfört med PS3 som har 256MB och Xbox 360 som har 512MB.

Tycker det är svårt att hitta riktigt bra info om detta, många påstår att bilden är mycket mer soft, och inte alls så skarp som exempelvis de PS3-spel som kör 1080p.

Sedan har Wii U 1GB minne för spel, resten är reserverat för systemet. Bandbredden är dessutom bara 12.8GB/s, alltså hälften av de gamla konsolerna.

Medlem

Plocka fram gamla härliga Perfect Dark Zero, som var launch titel till 360. Jämför det med Halo 4. Bara för att release spelen inte ser apsnygga ut, betyder det inte att konsolen är kass.

Sen kan man ju fråga sig hur mkt man tjänar på att göra grafiken x mkt bättre nu? Vissa kanske börja dregla pga sånt, men jag föredrar spelinnovation framför tekniskt blabla. Om dom inte vill porta sitt spel för att processorn är för klen så är dom nog snarare bekväma av sig.

123
Skriv svar