Wii U-processorn "hemsk, långsam" säger Metro-skaparen

Medlem

Hahaha. Inkompetenta utvecklare helt enkelt. Andra programhus har inga problem. Metro är ett skitspel oavsett så det kan kvitta.

Medlem

Jag struntar väl i om Wii U inte får så värst tunga flashiga prestandakrävande fps. Jag känner snarare en stark RPG- och strategi-potential i konsolen med dess kontroll. Hoppas för min skull att utvecklarna gör det också

Medlem
Skrivet av kebbe:

För 4A Games har verkligen visat att optimering är deras starka sida. Vänta något år och spelen till WiiU kommer att se bättre ut än vad Metro: Last Light någonsin kommer att göra.. oavsett om hårdvaran är rester från förra (denna) generationen.

Skämtar du eller?
Inte så konstigt att metro 2033 krävde hårdvara då var snyggare än Crysis på många plan och ett riktigt teknikmonster. Att Last Light kommer gå samma cinematiska väg vet vi alla och då är det väl inte så konstigt att LL skippar Wii U lansering, heck om man jämför metro 2033 på en 360,ps3 vs att dra upp PC versionen på högsta så är skillnaden som dag och natt.

Angående WiiU så funderar jag dock på ett köp mest pga ZombiU.
Någon som tror det kommer vara värt det ? Är en otroligt survival horror nörd och det finns ack så lite för oss på dagens marknad :(, 3000kr för ett spel aja...

Medlem
Skrivet av Mordeus:

Sen kan man ju fråga sig hur mkt man tjänar på att göra grafiken x mkt bättre nu? Vissa kanske börja dregla pga sånt, men jag föredrar spelinnovation framför tekniskt blabla. Om dom inte vill porta sitt spel för att processorn är för klen så är dom nog snarare bekväma av sig.

I agree!

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Cane:

LOL att folk försvarar Nintendo och deras dåliga hårdvara. Ni är medvetna om att spelen inte skulle bli sämre för att deras hårdvara blev bättre?

Samtidigt så finns det INGET som säger att spelen skulle bli bättre. Då kan de lika gärna göra en lite billigare konsol som säljer bättre.

Jo då, bättre teknik ger möjligheter att göra bättre spel. Sen att alla spel kanske ej blir bättre för att tekniken går framåt är en annan femma, men bättre teknik ger större möjligheter (men kan också leda till att utvecklare fokuserar på fel saker, för mycket på grafik kanske).

Sen finns det en annan aspekt på det. Spelvärldens största utvecklare vill ofta göra nya, spännande saker. De vill jobba med den senaste tekniken och stora budgetar, flytta gränserna för vad man kan göra. Visst finns det undantag också, men jag kan tänka mig att det blir lättare att attrahera de bästa utvecklarna till stora projekt där man får använda den senaste tekniken. (Sen finns det även de som ledsnar och går helt mot strömmen, vill göra enklare spel som bygger på smarta koncept)

Medlem
Skrivet av purjo:

Att inte få spela ett nytt Metrospel är ju inte världens största förlust direkt. Jag är fortfarande sugen på en WiiU men jag tror jag väntar tills det kommit lite fler spel. Jag spår dock en ny försäljningssuccé för Nintendo, för oss som inte bryr oss så mycket om att ha senaste grafiken är det ju en bra konsol. Dessutom är den ju exklusiv för Rayman Legends, ett spel som ser betydligt snyggare ut än t.ex Crysis 3 i mitt tycke.

Jo den lär nog sälja som smör. Om inte annat så för att det finns så många trogna Nintendospelare som lär hänga på efter Wii, och för alla dessa gamla Nintendofranchiser. Fast en liten risk för att Nintendo har lagt priset lite för högt. Och Wii U är inte alls ensam/speciell på samma sätt som Wii var. Nu finns Move, Kinect. Casualspel. Pekskärmsspel (tabletgrejen) till 3DS och surfplattor.

Nintendos snack om att vinna tillbaka hardcore är däremot lite lustigt. Där får de det nog svårare. Visst är Wii U första konsolen från dem med HD-grafik och onlinespel lär fungera bättre, men räcker det när konkurrenternas prestanda lär ligga hästlängder före?

Medlem

Borde inte Nintendo kunna ha någon typ AMD processor i sina konsoler? Eftersom grafikkortet (på Wii iallafall) är ATI

Medlem

Ni kommer alla köpa Wii U ändå

Medlem
Skrivet av eddie_m:

Ser ganska mörkt ut för Wii U, den lider av massor av barnsjukdomar, hårdvaran är svagare än väntat, priset för högt och den saknar "must buy "titlar.

Och om den inte ens klarar bra portar av spel från denna generationen, hur ska det gå när 720 och PS4 släpps om ca ett år?

För många Nintendospelare är nog nya Mariospelet en must buy-titel. Men knappast lika omvälvande som Super Mario 64 eller Super Mario Galaxy (eller lika nyskapande som Wii Sports, även om Wii Sports var rätt simpelt när nyhetens behag lagt sig).

Däremot har ju Wii U en bred portfölj av launchtitlar, med stora 3-partspel som AC III; Blops 2 och Epic Mickey 2. Det i sig är lovande inför framtida 3-partsläpp. Men det är ju inget som man inte kan spela på en konsol man redan har. Och som du säger, hur blir det när Xbox 720/PS4 kommer, kan man överföra de spelen till Wii U eller blir det som med Wii, att man får stå och se på när alla spel släpps till de två andra maskinerna? Kan nog bli så ganska ofta.

Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av bjosarn:

Knappast förvånad. Samtidigt är det väl heller spel som Metro vilka säljer Nintendos konsoler heller. Det är väl snarare de exklusiva titlarna som Nintendo är så bra på. Allt handlar inte om kraft i processorn, utan om spelglädje - något som Nintendo alltid lyckas leverera.

Nintendos spel hade inte blivit sämre av att konsolen haft mer kraft.
Jag undrar när nostalgi-köpen upphör. Folk klagar på CoD och liknande för att kasta ur sig samma spel om och om igen , jag skulle vilja påstå att Nintendo har gjort detsamma under en mycket längre tid.
Mario, Zelda, Mario, Zelda, Mario, Zelda. Och för omväxlingens skull Mario

Det är snarare Mario, mario, Mario, sen tror man att Zelda ska komma men det blir försenat IGEN, så då får man hålla till godo med Mario, Mario och Mario innan Zelda kommer. Sen efter Zelda kommer Mario igen. Och så lite Mario på det.

Skämt åsido så släpper Nintendo en hel del förutom Mario och Zelda. Pikmin, Animal Crossing, Metroid, Smash Bros, Mario...ehum...kart...Men det är ändå ofta mer av samma.

Vad gäller CoD så känns det som att de spelen upprepar sig mer än Mario. Förutom New Super Mario Bros-spelen, som börjar bli rätt tjatiga, så är det rätt stor skillnad på Mario och Mario.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Cane:

LOL att folk försvarar Nintendo och deras dåliga hårdvara. Ni är medvetna om att spelen inte skulle bli sämre för att deras hårdvara blev bättre?

Samtidigt så finns det INGET som säger att spelen skulle bli bättre. Då kan de lika gärna göra en lite billigare konsol som säljer bättre.

Jag är ganska säker på att de blir bättre. Jag spela The Last Story i år, var tvungen göra det på min gamla TV eftersom Wiin inte har HD-stöd och det var verkligen drygt. Spelet kändes så otroligt tokfult jämfört med dagens spel och detta skulle vara ett av Hironobou Sakaguchis största verk på länge... istället kändes det som om jag satt med nån okänd lågbudget JRPG-titel.

Varför spelade du det inte i 480p på en HD-tv? Det borde väl ändå se bättre ut där än på en gammal tjockis-tv?

Medlem
Skrivet av bullen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av bullen:

Sedan är även ram-minnet hälften så snabbt som det i PS3 och Xbox 360. Kul hur nintendo-fansen försvarar sin konsol, lät precis lika vid releasen av Wii...vänta något år så kommer spelen bli såå mycket snyggare!!1

Skrivet av Bojkott:

Och endå klarar den ZombiU i 1080p och 60fps.

Det är inte 1080 native, utan uppskalat.

Körs i native http://wiiudaily.com/2012/09/zombiu-runs-in-1080p/

"Now we can confirm that the game will run in full 1080p HD on the Wii U"

Även Batman och AssCreed 3 körs i 1080p native. Dom enda spelen som körs i 720p uppskalat till 1080p är konstigt nog bara Nintendos egna spel.

Inte så konstigt egentligen då Wii U har 2GB RAM jämfört med PS3 som har 256MB och Xbox 360 som har 512MB.

Tycker det är svårt att hitta riktigt bra info om detta, många påstår att bilden är mycket mer soft, och inte alls så skarp som exempelvis de PS3-spel som kör 1080p.

Sedan har Wii U 1GB minne för spel, resten är reserverat för systemet. Bandbredden är dessutom bara 12.8GB/s, alltså hälften av de gamla konsolerna.

Bandbredden är en ganska omdiskuterad fråga. Vissa säger 12.8, andra säger 17 och jag har även hört allt mellan 24 och 32 tack vare den högre hastigheten på minnena. Lägre bandbredd resulterar först och främst i längre laddningstider, vilket inte lär vara hela världen. Sen är det än så länge ingen som vet hur dessa minnen kommunicerar med resten av systemet och hur bandbredden fördelas. Sånt kan spela en väldigt stor roll.

Man får väl helt enkelt vänta och se hur framtiden för Wii U ser ut, men att den har mer kraft än både PS3 och 360 tvivlar jag inte en sekund på, frågan är bara med hur mycket. Arkitekturen i CPUn talar för 2-2.5X snabbare än Cell och Xenon, och GPUn ska även den vara betydligt starkare än RSX och Xenos. Så lägre minnesbandbredd kanske inte gör så mycket som det kan verka på papperet, men det är ju helt klart tråkigt att Nintendo ska snåla så mycket i fall det nu visar sig att det är så lite som 12.8GB/s.

Medlem

Vem är så dum och förbokar en konsoll då man inte vet vad den har för prestanda osv.... Varför vågar inte Nintendo gå ut med den informationen?


signatur

I don’t puke when I drink. I puke when I don’t.

Inaktiv

Det räcker med 9GAGs konstanta spam gällande Nintendos äldre enheter för att snabbt få en avsmak för Wii U, kunde inte va mindre intresserad, eller längst ned ligger EA.

Medlem

Tråkigt att läsa så här strax innan EU releasen =/
Är rätt så sugen på en Wii U av nyfikenhet men jag tror jag väntar tills det kommit lite mer spel och man hunnit provspelat konsolen någonstans


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av kebbe:

För 4A Games har verkligen visat att optimering är deras starka sida. Vänta något år och spelen till WiiU kommer att se bättre ut än vad Metro: Last Light någonsin kommer att göra.. oavsett om hårdvaran är rester från förra (denna) generationen.

Skämtar du eller?
Inte så konstigt att metro 2033 krävde hårdvara då var snyggare än Crysis på många plan och ett riktigt teknikmonster. Att Last Light kommer gå samma cinematiska väg vet vi alla och då är det väl inte så konstigt att LL skippar Wii U lansering, heck om man jämför metro 2033 på en 360,ps3 vs att dra upp PC versionen på högsta så är skillnaden som dag och natt.

Angående WiiU så funderar jag dock på ett köp mest pga ZombiU.
Någon som tror det kommer vara värt det ? Är en otroligt survival horror nörd och det finns ack så lite för oss på dagens marknad :(, 3000kr för ett spel aja...

Efter GTs recension blev jag mycket mer osugen, spelet verkar inte alls leva upp till förväntningarna, några roliga detaljer som "one-life" men verkade annars väldigt torrt både gameplaymässigt och grafikmässigt, samt att det verkar krylla av releasebuggar :/

Medlem

Mycket möjligt att den faktiskt ÄR slö, men Metro-spelen är väl knappast det mest optimerade spelvärlden skådat. Väntar nog på att andra utvecklare yttrar sig i frågan.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Assassins Creed 3 ser suveränt ut på Wii U. Däremot kan jag inte förstå, om man nu gör en ny konsol varför håller man inte hårdvaran lite mer uppdaterande. 2GB i RAM var standard 2004? Jag kan förstå att det kostar pengar, men det måste väl ändå skada företaget i längden?

Jag hoppas 720 och PS4 pangar till med GTX 690 i SLI med i7 och 12GB i RAM.

Medlem

Mig spelar det inte så stor roll för jag skall ändå bara spela spel som Tiger woods, fifa, nhl, zelda och mario. och ev nått racingspel.

De grafikkrävande spelen är oftast FPS och det suger på konsoll oavsett vilken man försöker spela på.

Å andra sidan ser det ju inte ut som det kommer till xbox eller ps3 an heller, utan bara till PC och PC har alltid varit bätte än konsollerna. Det enda konsoller egentligen gör är bromsar utvecklignen.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Jag kan redan nu höra folk klaga över att wii u "försämrar" vissa spel och gör dom "mindre snygga".....konsoller är inte bara broms klossar utan dom gör så att fler köper spel villket ger mer pengar till spel. Jag tror att gammla pcs ochså drar ner minst lika mycket. Själv är jag nöjd med alla spel som inte kräver så mycket på mina 2 datorer. Fler kommer att jobba med spel om det blir mer pengar i spel mm och eftersom pc är grunden för spel så har ni som har pc inget att förlora utan bara att vinna i längden på det tror jag. Jag frågar mej själv varför görs inte dom där ?spelen? till pc som skulle varit så bra när alla har pc som ochså har en konsoll (nästan iaf).

Medlem
Skrivet av nils45:

Assassins Creed 3 ser suveränt ut på Wii U. Däremot kan jag inte förstå, om man nu gör en ny konsol varför håller man inte hårdvaran lite mer uppdaterande. 2GB i RAM var standard 2004? Jag kan förstå att det kostar pengar, men det måste väl ändå skada företaget i längden?

Jag hoppas 720 och PS4 pangar till med GTX 690 i SLI med i7 och 12GB i RAM.

2 GB (with 1GB reserved for the operating system and unavailable to games).

Medlem
Skrivet av eddie_m:
Skrivet av nils45:

Assassins Creed 3 ser suveränt ut på Wii U. Däremot kan jag inte förstå, om man nu gör en ny konsol varför håller man inte hårdvaran lite mer uppdaterande. 2GB i RAM var standard 2004? Jag kan förstå att det kostar pengar, men det måste väl ändå skada företaget i längden?

Jag hoppas 720 och PS4 pangar till med GTX 690 i SLI med i7 och 12GB i RAM.

2 GB (with 1GB reserved for the operating system and unavailable to games).

Ajda, ;). Det vänder ju nästan upp och ner på allting :D.

Medlem

Förstår inte varför man grinar om prestanda på en konsol.
Är ni ute efter prestanda så kan ni ju köpa en bra dator istället.

Medlem
Skrivet av sternet:

Förstår inte varför man grinar om prestanda på en konsol.
Är ni ute efter prestanda så kan ni ju köpa en bra dator istället.

Det är enkelt. Från Wikipedia: A video game console is an interactive entertainment computer or customized computer system that produces a video display signal which can be used with a display device (a television, monitor, etc.) to display a video game.

Det är en dator helt enkelt. Förstår du nu varför folk grinar :D? Dock så tror jag inte folk direkt grinar, utan mera påpekar att denna egna skräddarsydda dator ligger efter i teknik.

Medlem

Bra reklam, får ju mig verkligen att tänka, jag vill ha en, INTE, framförallt nu fram mot jul.

Byt namn, WIIUSUX

Blir en bunt med SSDdiskar istället, där vet jag vad jag får!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av sternet:

Förstår inte varför man grinar om prestanda på en konsol.
Är ni ute efter prestanda så kan ni ju köpa en bra dator istället.

Det är enkelt. Från Wikipedia: A video game console is an interactive entertainment computer or customized computer system that produces a video display signal which can be used with a display device (a television, monitor, etc.) to display a video game.

Det är en dator helt enkelt. Förstår du nu varför folk grinar :D? Dock så tror jag inte folk direkt grinar, utan mera påpekar att denna egna skräddarsydda dator ligger efter i teknik.

Tänker inte diskutera med dig om vad som räknas som dator...

Och nej jag förstår inte varför folk grinar. Ingen måste ju folk inte köpa denna "skräddarsydda dator" som du kallar den.

De kan ju skräddarsy sin egna pc och få den prestanda de önskar.

Medlem
Skrivet av sternet:
Skrivet av nils45:
Skrivet av sternet:

Förstår inte varför man grinar om prestanda på en konsol.
Är ni ute efter prestanda så kan ni ju köpa en bra dator istället.

Det är enkelt. Från Wikipedia: A video game console is an interactive entertainment computer or customized computer system that produces a video display signal which can be used with a display device (a television, monitor, etc.) to display a video game.

Det är en dator helt enkelt. Förstår du nu varför folk grinar :D? Dock så tror jag inte folk direkt grinar, utan mera påpekar att denna egna skräddarsydda dator ligger efter i teknik.

Tänker inte diskutera med dig om vad som räknas som dator...

Och nej jag förstår inte varför folk grinar. Ingen måste ju folk inte köpa denna "skräddarsydda dator" som du kallar den.

De kan ju skräddarsy sin egna pc och få den prestanda de önskar.

Fast en konsol är ju faktiskt billigare, bekvämare, mindre komplicerat och tar mindre plats. Eftersom en konsol använder sig utav samma tekniska delar som en dator så måste den ändå klassas som en, dator? Eller hur? Folk grinar mer eller mindre för att det är de tekniska komponenterna i denna dator som segar ner för alla andra, speciellt när det gäller spel utveckling.

Medlem
Skrivet av nils45:

Assassins Creed 3 ser suveränt ut på Wii U. Däremot kan jag inte förstå, om man nu gör en ny konsol varför håller man inte hårdvaran lite mer uppdaterande. 2GB i RAM var standard 2004? Jag kan förstå att det kostar pengar, men det måste väl ändå skada företaget i längden?

Jag hoppas 720 och PS4 pangar till med GTX 690 i SLI med i7 och 12GB i RAM.

Då kommer du ju få betala för det också. Sony som inte förens nu på senare tid börjat gå + med sin ps3:a tvekar nog kanske lite för att fläska på förmycket för tidigt så de inte blir ett lika sjukt pris denna gång. MS som med bättre ekonomi kanske satsar tidigare med bra saker men vad priset ligger på tror jag ändå inte att den kommer ligga under 4500kr i Sverige.
Troligtvis kommer dock nästa xbox och ps4 inte ens nästa år utan snarare till första/andra kvartalet 2014 (Xbox kommer kanske 2013 ändå men inget är klart än)

Sedan tror jag det senaste jag hörde om 720 var att MS funderade på att helt enkelt kalla den Xbox 8 i och med att de ska göra allt integrerat i något system med varandra.. pc(win8), tablets, smartphones och såklart xboxen.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

För 4A Games har verkligen visat att optimering är deras starka sida. Vänta något år och spelen till WiiU kommer att se bättre ut än vad Metro: Last Light någonsin kommer att göra.. oavsett om hårdvaran är rester från förra (denna) generationen.

Precis...alla spel de rör vid blir så sjukt dåligt optimerade...

Medlem
Skrivet av Lilljak:

Det är tråkigt att höra sånt här när man längtar och har beställt Wii U, att vissa spel inte kommer till Wii U för processorn är för klen.

Gör man en ny konsol får man se till att hårdvaran är bra nog

Eller vad vet ni om processorn? är den dålig eller är det utvecklarna?

Det är en AMD cpu, det säger allt

Medlem

Jämförelse batman WiiU och PS3 (& 360), verkar inte vara någon större skillnad i prestandan?
WiiU versionen verkar ha lite nya skins med mer reflektioner och enligt videon problem med att ladda texturer på något ställe...

123
Skriv svar