"Ett sålt spel så går vi plus" – Nintendo

Robot
"Ett sålt spel så går vi plus" – Nintendo

Wii U är den första Nintendo-konsolen som säljs till förlust i början, men bara du köper ett spel till konsolen så är Nintendo på rätt sida strecket igen.

#nintendo


Medlem
"Ett sålt spel så går vi plus" – Nintendo

Ja, de lär inte få så svårt att sälja sina spel. Till Wii äger jag ett enda spel som inte är gjort av Nintendo

Medlem

Inte för att vara sån, men NES såldes med förlust för att ta igen det på spelen. Det är en av anledningarna till att de lyckades sälja konsolen i bakvattnet av den stora tvspelskraschen.

Inaktiv

Inte konstigt när ett nytt lir kostar mellan 5-600SEK, helt sinnes ju.

PC lir kostar numera mellan 200-300SEK för ett helt nytt.

Finns det någonstans där man kan köpa billiga lagliga nya konsollspel? I stil med greenmangaming eller andra seriösa cdkeysäljare.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Inte konstigt när ett nytt lir kostar mellan 5-600SEK, helt sinnes ju.

PC lir kostar numera mellan 200-300SEK för ett helt nytt.

Finns det någonstans där man kan köpa billiga lagliga nya konsollspel? I stil med greenmangaming eller andra seriösa cdkeysäljare.

spelbutiken.se ska ha lite billigare på vissa titlar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aresz:

Inte konstigt när ett nytt lir kostar mellan 5-600SEK, helt sinnes ju.

PC lir kostar numera mellan 200-300SEK för ett helt nytt.

Finns det någonstans där man kan köpa billiga lagliga nya konsollspel? I stil med greenmangaming eller andra seriösa cdkeysäljare.

Du menar köpa online cdkeys till en konsol? Eh...

Förlåt om jag dumförklarade dig, du menar säkert vars man kan köpa konsol spel billigt och... Jadu, det här kanske?

http://www.play.com/Games/Games/6-/RegionHome.html


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

ZF
Medlem

låt se nu..

1 aningens trimmad Wii a 800kr +
1 modifierad surfplatta med resistiv skärm a 800kr
=
pris till kunden 3500. Nintendo rullar sig i profiten och skrattar åt kunden hela vägen hem till pengabingen.

kanske skaffar en när priset är vad det borde vara nu redan, under 2000.

Inaktiv

Låt oss hoppas på att dem lägger ned hela sin verksamhet!

http://tailgate365.com/wp-content/uploads/2012/08/PREDATOR.jpg
Alla ni ignoranta pelikaner som fortsatt tummar ned, sätt fart och gör er röst hörd!

Medlem
Skrivet av Aresz:

Inte konstigt när ett nytt lir kostar mellan 5-600SEK, helt sinnes ju.

PC lir kostar numera mellan 200-300SEK för ett helt nytt.

Finns det någonstans där man kan köpa billiga lagliga nya konsollspel? I stil med greenmangaming eller andra seriösa cdkeysäljare.

I agree! Sjuka priser och det är en värre när man lyckas köpa ett skräp spel för en femhundring... suck

Medlem

Ja jag kommer i alla fall inte köpa Wii U ifall en "softmod" liknande den till nuvarande Wii ej blir möjlig.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Inte konstigt när ett nytt lir kostar mellan 5-600SEK, helt sinnes ju.

PC lir kostar numera mellan 200-300SEK för ett helt nytt.

Finns det någonstans där man kan köpa billiga lagliga nya konsollspel? I stil med greenmangaming eller andra seriösa cdkeysäljare.

Klart det är dyrt om man handlar på Gamestop eller Game där priserna är svinhöga. Även PC-spelen kostar 5-600kr nya på Gamestop av någon konstig anledning.

Finns gott om svenska nätbutiker som säljer billiga konsolspel. Vill man ha ännu billigare spel så kan man ju alltid importera dem.

Medlem

Kolla i en gammal Super Play på spelannonserna där, spelpriserna har legat ganska stabilt under de senaste 15 åren. Nu är ju nya spel ofta billigare än vad de var förut t.o.m.

Sen så förstår jag mig inte riktigt på folk som tycker att spel är dyra heller. Räkna ut betald krona per spelad timme i spel så ser man att det är inte dyr timunderhållning.

Medlem
Skrivet av ZF:

låt se nu..

1 aningens trimmad Wii a 800kr +
1 modifierad surfplatta med resistiv skärm a 800kr
=
pris till kunden 3500. Nintendo rullar sig i profiten och skrattar åt kunden hela vägen hem till pengabingen.

kanske skaffar en när priset är vad det borde vara nu redan, under 2000.

Du verkar helt ha missat kostnaden för att ta fram allt detta, priset för hårdvaran baseras på HELA kostnaden inte bara själva hårdvaran.

Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Låt oss hoppas på att dem lägger ned hela sin verksamhet!

http://tailgate365.com/wp-content/uploads/2012/08/PREDATOR.jpg
Alla ni ignoranta pelikaner som fortsatt tummar ned, sätt fart och gör er röst hörd!

Du får en tumme upp bara för att du har med en bild från världens bästa film, någonsin.

ZF
Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av ZF:

låt se nu..

1 aningens trimmad Wii a 800kr +
1 modifierad surfplatta med resistiv skärm a 800kr
=
pris till kunden 3500. Nintendo rullar sig i profiten och skrattar åt kunden hela vägen hem till pengabingen.

kanske skaffar en när priset är vad det borde vara nu redan, under 2000.

Du verkar helt ha missat kostnaden för att ta fram allt detta, priset för hårdvaran baseras på HELA kostnaden inte bara själva hårdvaran.

å tusan? är det därför varje ny telefommodell alltid kostar exakt samma som alla andra oavsett komponemter och de som logiskt sett borde ha mindre nyutveckling än en annan ändå ibland är dyrare? som iPhone mmot en SG3 exempelvis.

dessutom har de ju knappt utvecklat nått nytt heller, det är som sagt nästan samma maskin med en extra gimmick och mjukvaran verkar ju inte direkt utvecklad heller med tanke på hur dåligt den fungerar.

Medlem

Tveksamt om jag tror på det där. Minns inte exakta siffror. Men var typ Nintendo DS Lite som inte kostade ett skit för dom att göra. (mer eller mindre) och sen gick dom med jätte vinst på varje ds. o.O

Medlem

FZ! Sebastian! Jag funderar på två saker här, angående det sista stycket. Där skriver ni:

"Det han [Reggie] syftar på är att Nintendo tar ut royalties för varenda Wii U-spel som säljs. Det uppskattas att royalty-avgiften ligger på mellan 20 och 30 procent för de tredjepartstillverkare som vill utveckla spel till Wii U."

För det första, 20 - 30 procent av vadå? Av slutpriset i butik? Av totalkostnaden (inkl. utveckling, frakt, marknadsföring, produktion av skivor och fordal, ja allt helt enkelt) per producerat spel för tredjepartstillverkaren (sen tillkommer en vinstmarginal dels för utvecklaren, dels för alla led ner till återförsäljaren)?

För det andra, hur vet ni att Reggie pratar om alla spel? Han kanske menar att Nintendo går med vinst om de lyckas sälja ett av sina egna spel! Så kan det vara. Ju fler av de egna spelen Nintendo säljer, desto mer pengar tjänar de givetvis. Nintendo är väl rätt kända för att en stor andel av de spel som säljs till deras konsoler är deras egna titlar (vilket är en stor del av förklaringen till att de är ett lönsamt företag)?

Medlem
Skrivet av Sebovich:

Kolla i en gammal Super Play på spelannonserna där, spelpriserna har legat ganska stabilt under de senaste 15 åren. Nu är ju nya spel ofta billigare än vad de var förut t.o.m.

Sen så förstår jag mig inte riktigt på folk som tycker att spel är dyra heller. Räkna ut betald krona per spelad timme i spel så ser man att det är inte dyr timunderhållning.

Vad gäller spelpriser så har de gått både upp och ner. Spel var svindyra till 16-bit och på N64, men på PlayStation gick de ner. Sedan gick de upp igen när PS2 kom och har legat ganska stadigt runt 600 kr / 60 USD sedan dess (trots inflation - man kan alltså säga att de realt sett har blivit billigare trots att de är lika dyra nominellt).

Vad gäller det gamla argumentet om att räkna spelkostnad per timme underhållning så finns det ett par brister. För det första så bör man även ta med i beräkningen hur kul man har under dessa speltimmar. För det andra bör man från producentens håll kunna motivera de absurt höga priserna jämfört med annan form av underhållning på något bättre sätt än att man får många underhållningstimmar. Om spel inte är väldigt mycket dyrare att utveckla än andra underhållningsformer så finns ingen vettig anledning att de ska kosta 3 ggr - 4 ggr mer.

Förutom...EN MINDRE MARKNAD!

Men om utvecklarna drar till med det argumentet så ska de samtidigt hålla käft om att spel som Halo 4 och CoD Blops 22 är årets största underhålningsprodukt. Isåfall har de ju tydligt en stor marknad.

(Sedan så är ju dessa royalties en annan anledning till priserna, men utan dem så skulle vi väl ha PC-priser och det är inte direkt svinbilligt det heller, jämfört med vad spel kostar till mobiler och på PSN/XBLA. Nu tänker ni kanske att dessa spel minsann har en mycket lägre utvecklingskostnad och att det motiverar lägre pris. Samma sak kan sägas om vissa retailspel som säljs till fullpris ändå, trots att de kostat mycket mindre att utveckla än låt säga Assassin´s Creed III lär göra. Nu kanske jag är taskig mot Nintendo eller Ubi Soft, men hur dyrt kan det vara att utveckla spel som Rayman och New Super Mario Bros? De kanske kostar mer än man tror, men de känns ju inte mycket mer avancerade och påkostade än vissa dlctitlar (fast Rayman är grymt vackert!))

Medlem

Dyra spel till konsoller, även vissa till PC.. ett spel idag har ungefär 6 timmars underhållning.. och att gå på bio kostar ungefär 50kr/timme.. alltså bör inte ett spel kosta mer än 300..


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

ZF
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Dyra spel till konsoller, även vissa till PC.. ett spel idag har ungefär 6 timmars underhållning.. och att gå på bio kostar ungefär 50kr/timme.. alltså bör inte ett spel kosta mer än 300..

då kunde kanske Curiosity säljas för nästan hur mycket som helst istället för att vara gratis.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Aresz:

Inte konstigt när ett nytt lir kostar mellan 5-600SEK, helt sinnes ju.

PC lir kostar numera mellan 200-300SEK för ett helt nytt.

Finns det någonstans där man kan köpa billiga lagliga nya konsollspel? I stil med greenmangaming eller andra seriösa cdkeysäljare.

Du menar köpa online cdkeys till en konsol? Eh...

Förlåt om jag dumförklarade dig, du menar säkert vars man kan köpa konsol spel billigt och... Jadu, det här kanske?

http://www.play.com/Games/Games/6-/RegionHome.html

Lugnt, lirar inte så mycket på konsoll längre, men hoppades att det skulle finnas då många spel kan laddas hem direkt till konsollen. Men det kanske är för tidigt än.

Medlem

Jag ska absolut köpa en Wii U, men inte förrän antingen nytt Zeldaspel kommer ut eller softmod.

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av Kimpur:

Dyra spel till konsoller, även vissa till PC.. ett spel idag har ungefär 6 timmars underhållning.. och att gå på bio kostar ungefär 50kr/timme.. alltså bör inte ett spel kosta mer än 300..

6h? Köp något annat än CoD nästa gång...bazinga!

Men vad menar du med sex timmar? Dom spel jag har lirat den senaste tiden ligger på minst 30-40h/spel.
(exempelvis: Civ V, ME3, Skyrim, Sins of a solar empire, Xcom, till viss del Dishonored). Kan tillägga att jag inte rushar genom spel heller.

Skrivet av Sebovich:

Kolla i en gammal Super Play på spelannonserna där, spelpriserna har legat ganska stabilt under de senaste 15 åren. Nu är ju nya spel ofta billigare än vad de var förut t.o.m.

Sen så förstår jag mig inte riktigt på folk som tycker att spel är dyra heller. Räkna ut betald krona per spelad timme i spel så ser man att det är inte dyr timunderhållning.

Sant, men sen så säljer dom ganska så många fler miljoner exemplar än tidigare också.
Men visst lirar man en 40timmar och har kul så spelar det ju mindre roll om man betalar 200 eller 600, det är ju fortfarande värt det. Men vi vet ju också att långt ifrån alla spel, speciellt till Wii inte är värda några 600. Filmlicensspel tex..

Medlem

Om spelen skulle kosta 200kr skulle folk ändå klaga över priset spec om dom hatar spel igentligen och inte fattar hur folk kan köpa ett spel som är dyrare en 10kr.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Dyra spel till konsoller, även vissa till PC.. ett spel idag har ungefär 6 timmars underhållning.. och att gå på bio kostar ungefär 50kr/timme.. alltså bör inte ett spel kosta mer än 300..

Du köper/gillar uppenbarligen helt fel sorts spel.

Tror jag spelat mitt favoritspel Hearts of Iron 3 med expansioner i cirka 700 timmar

Sedan visst, det är ett PC spel, och just eftersom inget liknande finns på konsol så brukar jag hålla mig till PC!

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Dyra spel till konsoller, även vissa till PC.. ett spel idag har ungefär 6 timmars underhållning.. och att gå på bio kostar ungefär 50kr/timme.. alltså bör inte ett spel kosta mer än 300..

Ja logiskt, då borde mitt GameDevStory på mobilen kosta runt 600:-? Eller kanske borde film och konsolspel kosta 14:-?

Medlem

En tydligare rubrik hade varit något i stil med: "Ett sålt spel per enhet/konsol så går vi plus"

Medlem

Zavvi.com säljer billiga spel. Betalar ca 400 för nya konsollspel. Tar såklart en vecka eller så att få dem med gratis frakt.

Köpte Halo 4 collectors edition där för 630 spänn. Samma utgåva kostade 995 på webhallen.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du menar köpa online cdkeys till en konsol? Eh...

Förlåt om jag dumförklarade dig, du menar säkert vars man kan köpa konsol spel billigt och... Jadu, det här kanske?

http://www.play.com/Games/Games/6-/RegionHome.html

http://www.cjs-cdkeys.com/categories/XBOX-360-Games/ t.ex.

"The Elder Scrolls V: Skyrim - Xbox Live Download Code
192.71 SEK"

så ifall du var skeptisk om det går köpa online "cdkeys" till konsoll så funkar det till viss del idag

12
Skriv svar