5 spel som hjälpt mig det senaste året!

Medlem
5 spel som hjälpt mig det senaste året!

Videospel har alltid varit en passion för mig och oftast mycket mer än bara "tidsdödare", en flykt till en annan verklighet där jag får vara någon annan under en tid. Under det senaste året har jag själv kämpat med en form av depression som bestod av ångest, tankar om liv och död, existens och min framtid. Det har nu ungefär gått 4 veckor sedan jag slutade använda antidepressiv medicin och jag känner att jag vill dela med mig av de spel som gjorde mitt liv lite lättare under denna jobbiga period.

Här är 5 spel som hjälpt mig under det senaste året:
_________________________________________________
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/b3/Mgs3box.jpg/250px-Mgs3box.jpg

5. Metal Gear Solid 3
Mot slutet av mitt brukande av medicin så började jag spela Metal Gear serien, som till en början var bra actionlir, med stora inslag av stealth. Det var dock först i det tredje spelet som det blev riktigt bra.

Vi bytte protagonist och fick lära känna honom på ett mer personligt plan än de tidigare spelens huvudperson. Slutet på detta spelet var dock det som påverkade mig mest, utan att spoila så handlar det mer eller mindre om att kunna bryta band och göra sina egna val. 2-3 dagar senare slutade jag upp helt med min medicin.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/bf/Yakuza_4_cover.jpg/255px-Yakuza_4_cover.jpg
4. Yakuza 4
Jag är helt ny till Yakuza-serien, men köpte ändå Yakuza 4 efter att jag hört så mycket bra saker om det. Jag har ännu inte gått igenom detta spelet, men det har ändå påverkat mig på ett positivt sätt. I Yakuza 4 träffar vi Shun Akiyama, en man som äger ett företag där han lånar ut pengar till människor som behöver det. Oftast består återbetalningen av samhällstjänst eller liknande.

Trots Akiyamas tidigare kopplingar till Yakuza så är han en ödmjuk och hjälpsam person. Det var upplyftande och roligt att spela som en så tolerant och positiv person. Det gav mig en knuff åt rätt håll.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/83/Cave_Story_title_screen.png/250px-Cave_Story_title_screen.png
3. Cave Story +
Anledningen till att Cave Story + är med på denna lista är simpel: Känslan att klara av något supersvårt är underbar. Du är en robot som vaknar upp på en flygande ö någonstans över jorden. Spelet är lite som en saga, där du träffar talande kaninliknande varelser och diverse andra konstiga ting. Huvudsaken är dock att det finns tre olika slut i spelet.

Vill man ha det bästa slutet så måste man klara av helvetet... Ja, du hörde rätt: Helvetet. Du hittar en skylt i början av denna bana där det står: "WELCOME TO HELL". Denna bana lever upp till namnet och är supersvår. På ett enda liv ska du ta dig igenom hela banan och lyckas ta ut 4 bossar. Efter 4-5 dagar av spelande på samma bana om och om igen lyckades jag tillslut och då insåg jag att jag under en hel vecka hade slutat tänka på de saker som gav mig ångest. Ibland är det bra att vara distraherad från verkligheten.

http://4.bp.blogspot.com/-5PUkc8HIQdw/TypfVV5-tfI/AAAAAAAAENQ/9hGkTFpQL04/s1600/catherinexbox.jpg
2. Catherine
Ett av de skummare valen på min lista. Kort och gott handlar spelet om en man i 30-årsåldern som beter sig som en tonåring. Vincent, som huvudpersonen heter har en flickvän vars namn är Katherine. Hon har en mer vuxen personlighet och vill att de två ska gifta sig, flytta ihop och eventuellt skaffa barn. Ideér som Vincent fruktar.

Vincent och hans vänner spenderar oftast sin tid på en av stadens barer. En kväll ger sig alla hans vänner av före honom. Han stannar kvar och tar ytterligare ett par drinkar, vilket resulterar i att han träffar Catherine (Med "C" och inte "K"). Han vaknar upp nästa morgon med Catherine brevid sig och inser att han har gjort ett stort misstag.

Vincent utvecklas dock som person under de 8-9 timmarna du får spela som honom. Han börjar inse sina egna fel och börjar ta tag i sina problem och mot slutet av spelet får du ut resultat av valen du gjorde. Slutet påminde mig om att jag måste ta tag i mina problem och lösa dem själv och att ingenting är förbestämt. Vi bestämmer själva hur våra liv skall utspelas.

http://cdn2.spong.com/editorial/t/o/tothemoon374707/_-To-the-Moon-_.jpg
1. To The Moon
Ett av de vackraste och sorgligaste verken jag spelat på flera år. Du tar rollen som två personer: Dr. Eva Rosalene och Dr. Neil Watts. Som båda jobbar med att observera och ändra minnen hos människor som ligger på sin dödsbädd. Målet är att personen som får sina minnen ändrade inte ska ha några saker han/hon ångrar när denne dör.

I To The Moon skall våra protagonister ändra minnet hos en man som heter Johnny, som vill åka till månen. Under spelets gång får vi uppleva både lyckliga och olyckliga minnen som Johnny har haft från hans sista dagar till hans barndom. Alltså i omvänd kronologisk ordning. Spelet skildrar så många olika aspekter från livet att det får en att tänka, vilket betyder otroligt mycket för mig.

För mig så tog spelet upp många av de saker som orsakade min egen ångest, såsom tankar om liv och död, framtiden, minnen, etcetera. Saker som jag har haft otroligt svårt att beskriva för mina kompisar. Det var skönt att veta att jag inte är den enda som tänker såhär mycket på sådana saker, och jag kunde relatera mycket till vad skaparna ville få sagt med To The Moon. Det hjälper också att detta var första episoden, och utvecklarna har redan bekräftat att det skall komma en uppföljare. Jag förväntar mig en minst lika djup berättelse.

_________________________________________________

Om du läst såhär långt så är jag imponerad. Det som från början skulle vara ett litet och simpelt första blogginlägg blev en roman. Jag hoppas att någon annan förstår vad jag vill få fram med denna lista. Game on!

Tack för mig!

#blogg

Skägg.
10 Chambers
5 spel som hjälpt mig det senaste året!

Kul att du mår bättre! To The Moon ligger på min "måste spela"-lista.


signatur
Medlem

Vad som gör det vet jag inte.. men jag har fruktansvärt svårt att sluta läsa din text innan orden tagit slut. I vanliga fall är jag den som gärna hoppar rader och stressar mig fram, men det här var något helt annorlunda.
Bra skrivet!

Fin läsning och intressant vinkel på texten! Hoppas saker och ting känns bättre nu!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul att du mår bättre! To The Moon ligger på min "måste spela"-lista.

Tackar! To The Moon är ett av de få spel som jag anser att alla någon gång borde testa.

Skrivet av FreddeWn:

Vad som gör det vet jag inte.. men jag har fruktansvärt svårt att sluta läsa din text innan orden tagit slut. I vanliga fall är jag den som gärna hoppar rader och stressar mig fram, men det här var något helt annorlunda.
Bra skrivet!

Wow, tack så mycket! Kändes väldigt bra att läsa det där!

Skrivet av Sebastian Lind:

Fin läsning och intressant vinkel på texten! Hoppas saker och ting känns bättre nu!

Det är definitivt bättre nu. All denna positiva feedback värmer något otroligt! Tack så mycket!

Medlem

Väldigt trevlig läsning. Skönt att du har tagit dig genom en tuff period, hoppas att det fortsätter så.

Ska bli intressant att läsa dina blogginlägg i framtiden.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Väldigt trevlig läsning. Skönt att du har tagit dig genom en tuff period, hoppas att det fortsätter så.

Ska bli intressant att läsa dina blogginlägg i framtiden.

Damn, tackar! Det är uppmuntrande med alla positiva kommentarer.

Medlem

Man blir riktigt glad av å läsa att allting har gått så bra för dig

Du har många intressanta synvinklar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Man blir riktigt glad av å läsa att allting har gått så bra för dig

Du har många intressanta synvinklar.

Tack så mycket! Blir så otroligt glad av uppskattningen Jag får!

1
Skriv svar