Gameplay-film från nyversionen av Baldur's Gate

Robot
Gameplay-film från nyversionen av Baldur's Gate

Om fem dagar släpps till sist Baldur's Gate: Enhanced Edition. Peppa upp dig inför releasen med den färska gameplay-trailern.

#baldurs-gate-enhanced-edition, #overhaul-games


Medlem
Gameplay-film från nyversionen av Baldur's Gate

Uhm.. Förväntade mig nog lite mer rent grafiskt..


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Uhm.. Förväntade mig nog lite mer rent grafiskt..

Uhm...nej?

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Roy Batty:

Uhm.. Förväntade mig nog lite mer rent grafiskt..

Uhm...nej?

Jo lite kanske...

Medlem

Enhanced? Ser inte riktigt vad som är förbättrat nog för att motivera ett köp för andra än hardcore fans.

Medlem

Go for the eyes Boo! GO FOR THE EYES!!!

Medlem

http://www.baldursgate.com/enhancements.en.html

Så länge dessa uppfylls, är jag helt nöjd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Woho! Precis som jag tänkte mig att det skulle vara!

Medlem
Medlem

Har nyligen kört igenom Baldurs Gate 1 - 2 samt Icewind Dale 1 och håller på med Icewind Dale 2 just nu, fantastiskt kul att återuppleva dem igen.
Givetvis med tweakarna och Widescreen/högupplöst-patcharna som förhöjde spelkvaliteten.
Tycker att grafiken osv är bra nog på gamla med de tweaksen/patcharna och tror inte jag behöver den nya versionen.
Dock så är Icewind Dale 2 i grovt behov av en enhanced då det var väldigt dåligt ihopsnickrat en gång. Inte ens med fixarna som finns så blev det så lyckat rent grafiskt och med GUI som hamnar rätt skumt med t.ex widescreen/högupplösningar osv.

Dock bra alternativ för de nya spelarna som inte har kört de gamla klassikerna och vill köra dem.

Medlem

Dock kan jag tillägga att det finns vissa saker i nya som inte fanns med i de gamla och det är de nya klasserna/raserna och The black pits. Kanske det motiverar till ett köp trots allt

Medlem

My hotel's as clean as an Elven arse!

Medlem

I CAN FEEL THE NOSTALGIA OVERTAKING ME
IT IS A GOOD PAIN

Medlem

Förstår inte varför en del alltid förväntar sig sådant som det aldrig har varit tal om.
Originalet känns ganska klumpigt och har en del problem med modern hårdvara, det här kommer absolut att förlänga livet på några av de bästa spel som gjorts.

Medlem

Rent grafiskt så ser det sämre ut än den mod som finns för första spelet men den baseras ju dock på BG 2 motorn. Det största problemet med första spelet var att det var buggigt och därför sluta jag spela det och samma sak gällde första Icewind Dale (som ta mig tusan var ännu värre).

Om de ger kunderna vad de vill ha så kan jag mycket väl tänka mig att köpa även den här versionen. Om de däremot agerar på ett sätt som jag anser vara väldigt kundovänligt kommer de inte få en spänn av mig iaf. Allt jag sett hittills tyder dock på ett köp och det ska bli kul att se vad de gör med BG 2.

Medlem

Alltså, för att vara tydlig här:
Alla grafiska assets från BG1 är ju handritade, så det finns ju inget magiskt sätt att bara "snygga till" grafiken om man inte vill sätta en armé av grafiker på att rita om hela skiten.

Det är inte det Overhaul Games har gjort.

Det de har gjort är att de har tagit den gamla motorn och uppdaterat den så att den funkar bra på modern hårdvara, samt inkluderat mycket av det som moddare gjort sen dess spelet släpptes + lite nytt innehåll. Som bonus kan vi nu även få det på paddorna och telefonerna om vi vill.

I stora drag så är det dock samma spel, med allt vad det innebär. Även om det har hänt mycket på RPG fronten med aprituella uppföljare som Neverwinter Nights, KoTOR, Mass Effect och Dragon Age, så är det det här liret de alla bygger på. Måttstocken som ett decennium av RPG:er jämförs med.

Jag anser inte att BG är _bättre_ än de moderna RPG:er som har kommit sen, men här har ni möjligheten att få uppleva ett stycke spelhistoria utan att behöva jucka med widescreen-patchar, jaga moddar och annat bös, och det tycker jag lätt är värt en chans.

Låter man sig sen dras in i spelet så kommer man att inse vilket gigantiskt prestation BG var på sin tid. Det är ett spel som tål att spelas om _många_ gånger.

Medlem
Skrivet av joppe_k:

Alltså, för att vara tydlig här:
Alla grafiska assets från BG1 är ju handritade, så det finns ju inget magiskt sätt att bara "snygga till" grafiken om man inte vill sätta en armé av grafiker på att rita om hela skiten.

Det är inte det Overhaul Games har gjort.

Det de har gjort är att de har tagit den gamla motorn och uppdaterat den så att den funkar bra på modern hårdvara, samt inkluderat mycket av det som moddare gjort sen dess spelet släpptes + lite nytt innehåll. Som bonus kan vi nu även få det på paddorna och telefonerna om vi vill.

I stora drag så är det dock samma spel, med allt vad det innebär. Även om det har hänt mycket på RPG fronten med aprituella uppföljare som Neverwinter Nights, KoTOR, Mass Effect och Dragon Age, så är det det här liret de alla bygger på. Måttstocken som ett decennium av RPG:er jämförs med.

Jag anser inte att BG är _bättre_ än de moderna RPG:er som har kommit sen, men här har ni möjligheten att få uppleva ett stycke spelhistoria utan att behöva jucka med widescreen-patchar, jaga moddar och annat bös, och det tycker jag lätt är värt en chans.

Låter man sig sen dras in i spelet så kommer man att inse vilket gigantiskt prestation BG var på sin tid. Det är ett spel som tål att spelas om _många_ gånger.

Baldur´s Gate var spelet som på allvar fick mig att gilla RPG och efter det spelet var jag även ett stort fan av Bioware. Även om NWN kanske inte var av samma klass så var tillägget HoTU riktigt bra men sedan verkar det gått utför med Bioware. ME kom att bli ett exklusivt spel för Microsofts konsol helt anpassad till denna och en "fördumning" skedde så även om ME säkerligen är ett riktigt bra spel så är det knappast ett RPG så som jag tänker på dessa.

Ja det är lite struligt med att installera alla mods som finns till spelet och även om BG 2 som sagt var är en snyggare motor så har utvecklarna inte planerat att använda sig av den utan de strävar efter att fixa spelet så det funkar med dagens datorer (utan mods är första spelet väldigt buggigt även med senaste patchen på nyare OS).

Jag håller helt och fullt med, BG var som att spela D&D på datorn, inget annat spel lyckades lika bra med detta och det var väl därför jag själv blev ett RPG-fan. Jag har visserligen inte spelat hela spelet men det jag har spelat är tillräckligt för att veta att BG är ett av de bästa RPG spel som gjorts, har man inte spelat det och inte bryr sig om grafik mer än spelglädje och gillar RPG spel så är mitt råd att köpa spelet.

Medlem

För mig låg BG's storhet i karaktärer, story och dialog, har inte sett mycket i genren som slår dessa spel på de punkterna. Planescape: Torment ligger på samma nivå och NWN2 kom farligt nära.
Mass Effect och Dragon Age har inte mycket att komma med i jämförelse när det gäller de punkterna.

Medlem

Tyckte grafiken såg lite bättre ut på bilderna :S. Men men. Man ska ju inte spela för grafiken

1
Skriv svar