Ubisoft: Lång konsolcykel skadar spelindustrin

Robot
Ubisoft: Lång konsolcykel skadar spelindustrin

Ubisoft-chefen Yves Guillemot är inte glad åt att spelbranschens femåriga konsolcykler frångåtts under denna generation.

#ubisoft, #nintendo, #sony, #microsoft


Medlem
Ubisoft: Lång konsolcykel skadar spelindustrin

Jag kan tänka mig att det säljs mer spel i början av en ny konsol, innan konsolerna blivit crackade, och att efter några år så är det för många som har upplåsta konsoler och kör pirat.

Då tycker jag att han kan göra en själv.

Fniss...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Horribla PC-portningar kan ju inte vara så bra det heller.

Medlem

Horribla portar skadar industrin, Ubisoft.

Medlem

Jag hoppas spelindustrin tittar lite mer på utvecklare som gör rätt, kollar hur det faktiskt går för PC och få ihop nått förståndigt team för varje titel som fattar grejjen med att PC först, sen porta till konsol. Andra vägen är inte direkt bra.

Medlem

Det som skadar industrin är när alla spel ska strömlinjeformas och gjutas i samma form. Varför ska man köpa nya spel om alla spel bara är CoD (eller annan jätteserie) med nya skin?

Medlem

Ubisoft skadar spelindustrin långt mer än någonting annat.

Medlem

Ge lite kudos till Ubisoft, de har varit för jävliga men har erkännt sina brister och bland annat slopat sitt DRM och jag har hört att AC3 porten bättre än tidigare installationer i serien (inte testat själv dock). De försöker i alla fall även om det går rätt långsamt...

Medlem
Medlem
Skrivet av LeaD:

Jag hoppas spelindustrin tittar lite mer på utvecklare som gör rätt, kollar hur det faktiskt går för PC och få ihop nått förståndigt team för varje titel som fattar grejjen med att PC först, sen porta till konsol. Andra vägen är inte direkt bra.

PC portat till konsol är inte direkt så fint det heller. Senaste exemplet är väl Duke Nukem Forever, dugligt på PC, fatalt på konsol. Men som med allt så finns det undantag.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Då tycker jag att de ska börja skifta fokus till pc när de tycker att det är dags för en ny generation konsoller. När inte 360 längre kan köra spelen som kommer ut så kan jag garantera att det blir livat hos konsollkramarnas riksförbund, och snart därefter släpps en ny generation konsoller.

Medlem

Vad är det för fel på långa konsolcyklar? Jag tycker dom är fina!

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag kan tänka mig att det säljs mer spel i början av en ny konsol, innan konsolerna blivit crackade, och att efter några år så är det för många som har upplåsta konsoler och kör pirat.

Mer spel per såld konsol kanske, inte att glömma är ju att konsolerna är rätt dyra vid lansering.


signatur

Xd

Medlem

Det enda jag inte förstår är varför dom inte utvecklar mer till PC den uppdateras konstant med ny hårdvara. Piratkopiering är väl det alla stora företag säger, men gör dom ett bra spel så köper folk det plus att MP är standad i alla spel nu för tiden och många spel köper man för det känner jag iallafall. De kreativa folket som gör moddar till spel gör en stor skillnad också dom kan få ett spel som är mediokert till en 10/10.

Medlem
Medlem

Nej, fega spelutvecklare är det som skadar industrin. Våga ta riskerna! Pusha Hårdvarutillverkarna, inte tvärtom!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av IceDusT:

Ubisoft skadar spelindustrin långt mer än någonting annat.

Ubisoft har väldigt många bra spel, så nu snackar du strunt. Deras portningar är lite av ett ickeproblem. De som gnäller på ubisoft älskar verkligen att göra en höna av en fjäder :P.

Kommit på det nu?

Medlem

Antal konsolcykler kan vi räkna på våran halva ena hand. Vad var det vi hade blivirt vana vid nu igen sa han?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Det måste ut nya konsoler snabbare än vad det har tagit denna generation. Tidigare så har det bara gått några år mellan varje generation. Hellre något klenare konsoler kanske vart tredje år än en riktigt avancerad konsol som tar tre år att lära sig programmera till och och sen ytterligare tre år för att jobba på spelen man ville släppa redan från början.

Nä jag hoppas verkligen att Xbox 720 och PS4 kommer bli lite simplare maskiner som har en halverad livslängd. Men ska dom kunna hänga med den snabba utvecklingen av både PC och mobila plattformar så blir dom nog illa tvungen.

Medlem

Ja fast det har ju skadat industrin för att utvecklare är dåliga på att jobba med det. Inte för att det är dåligt i sig.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag gillade Ubisoft förr men deras uttalande och agerande den sista tiden har fått mig att inte känna något större sug efter deras nya spel. Det enda spel som jag kan känna ett sug efter är deras kommande Watch Dogs, det har potential att bli grymt.

Nej 2012 är året då jag helt tappat lusten att spel merparten av de större utgivarnas spel. Kickstarter kom som en skänk från ovan och 2013 kan mycket väl bli det bästa spelåret på väldigt, väldigt länge. För att inte tala om 2014, om allt går enligt planerna med Star Citizen och även Elite 4 blir en verklighet.

Medlem

6 år är maxgränsen man ska hålla sig kvar till samma konsoler.
Grafiken har stått stilla i åratal nu, och med nya burkar så finns det större möjlighet att göra något mer än nu, och inte bara grafiskt. Vill görna se bättre AI och större banor. Inom animation så finns det även mycket man bör kunna göra... finns en del motorer som har grymmt mycket bättre rörelser än dagens spel:
http://youtu.be/PvZchE30StQ

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av IceDusT:

Ubisoft skadar spelindustrin långt mer än någonting annat.

Ubisoft har väldigt många bra spel, så nu snackar du strunt. Deras portningar är lite av ett ickeproblem. De som gnäller på ubisoft älskar verkligen att göra en höna av en fjäder :P.

Må så vara men de är knappast ett vad jag skulle kalla för ett kundvänligt företag. De kommer med BS efter BS som anledning till att de använder drakonisk DRM. För mig handlar det om mer än bara spelet, ett bra spel är inte tillräckligt om allt annat är under all kritik, då är det utan tvekan ett icke köp för min del. Ta och läs på lite om Ubisoft och Starforce, läs sedan på lite om DRM och AC 2 så kanske du får en förståelse för varför många inte gillar Ubisoft.

Medlem
Skrivet av zhrooms:
Skrivet av Bojkott:

Nä jag hoppas verkligen att Xbox 720 och PS4 kommer bli lite simplare maskiner som har en halverad livslängd. Men ska dom kunna hänga med den snabba utvecklingen av både PC och mobila plattformar så blir dom nog illa tvungen.

Haha, dröm vidare.

Ryktas ju om att Xbox 720 och PS4 är dom sista konsolerna innan tjänster som OnLive tar över.

Med andra ord dom kommer mjölka Xbox 720/PS4 ännu längre än nuvarande, dvs säkert upp till 10 år innan dom dör ut.

Unreal Engine 4 skräddarsys ju i princip för dom nya konsolerna, visst motorn kommer vara grym dom första åren, sen ser vi vartannat spel med motorn och börjar tröttna, några år till så ser motorn skit ut, men kommer inte uppgraderas pga inte kommit nya konsoller.. dvs samma visa som nu

Sinnessjukt hur bra dator man kan få idag för en bra peng, bara för några år sedan var man tvungen att punga ut 15.000kr för att kunna lira på High, idag räcker det med en dator för 7000kr för att köra valfritt Unreal Engine 3 spel på högsta.

Vi behöver fler utvecklare som tar risker som Crytek, tänjer på gränserna och lyfter hela standarden ett snäpp.

Så länge exklusiva spel finns så kommer det finnas konsoler. Om det inte vore för Nintendos egna lineup så skulle dom inte ha en chans att överleva på marknaden, och samma sak lär hända för Sony och MS. Cloud-tjänster är utan tvekan framtiden, men idag håller inte tekniken, och speciellt inte i USA som har låga hastigheter. Onlive har till och med blivit bankrutt på grund av att det gått så dåligt för dom och tvingats sälja iväg sin verksamhet till ett annat företag. Och Sony köpte upp Gaikai, som förmodligen lär integreras i PS4.

Så konsoler för exklusiva spel kommer alltid att finnas. Det gäller bara att Sony, MS och Nintendo hänger med i svängarna. I stället för att sälja en maskin för 5000kr så kanske dom får nöja sig med att sälja en box som är exklusiv för deras egna cloudtjänst för runt tusenlappen, och ge upp idén med bärbara maskiner som bara är avsedda för spel och som kostar 1500-2500kr och där spelen kostar flera hundra. Där måste dom verkligen tänka om och anpassa sig efter smartphone och tablet-marknaden, och här har både Sony och MS en enorm fördel som redan befinner sig på den marknaden.

Medlem

Håller med honom, ge oss nya konsoller redan. Iförsig får jag en ny om en vecka då jag förbokat wiiU, men den har jag tänkt ska ta över min 360´s roll som soffmysspelkonsoll tills ps4-xbox720 kommer ut(fast wiiU lär jag behålla även efter next gen kommer). Jag är en PC gamer också, spelar mest på PC, men gillar konsoller med. Båda fyller en funktion. Konsoller behövs för att PC ska finnas kvar som spelmaskin, så ni som gnäller om alla portningar, jag gillar dom inte heller alltid, men bättre en halvbra port av konsoll spel än inga spel alls? Så en gång till, båda fyller en funktion, båda behövs, men nu behöver vi lite nytt lammkött (nya nextgen konsoller). WiiU blir najs, men längtar mest efter antingen ps4-720, befoende på vilken är bäst av dom 2. Gissar på xbox, men det märker vi nästa år...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av zhrooms:
Skrivet av Bojkott:

Nä jag hoppas verkligen att Xbox 720 och PS4 kommer bli lite simplare maskiner som har en halverad livslängd. Men ska dom kunna hänga med den snabba utvecklingen av både PC och mobila plattformar så blir dom nog illa tvungen.

Haha, dröm vidare.

Ryktas ju om att Xbox 720 och PS4 är dom sista konsolerna innan tjänster som OnLive tar över.

Med andra ord dom kommer mjölka Xbox 720/PS4 ännu längre än nuvarande, dvs säkert upp till 10 år innan dom dör ut.

Unreal Engine 4 skräddarsys ju i princip för dom nya konsolerna, visst motorn kommer vara grym dom första åren, sen ser vi vartannat spel med motorn och börjar tröttna, några år till så ser motorn skit ut, men kommer inte uppgraderas pga inte kommit nya konsoller.. dvs samma visa som nu

Sinnessjukt hur bra dator man kan få idag för en bra peng, bara för några år sedan var man tvungen att punga ut 15.000kr för att kunna lira på High, idag räcker det med en dator för 7000kr för att köra valfritt Unreal Engine 3 spel på högsta.

Vi behöver fler utvecklare som tar risker som Crytek, tänjer på gränserna och lyfter hela standarden ett snäpp.

Så länge exklusiva spel finns så kommer det finnas konsoler. Om det inte vore för Nintendos egna lineup så skulle dom inte ha en chans att överleva på marknaden, och samma sak lär hända för Sony och MS. Cloud-tjänster är utan tvekan framtiden, men idag håller inte tekniken, och speciellt inte i USA som har låga hastigheter. Onlive har till och med blivit bankrutt på grund av att det gått så dåligt för dom och tvingats sälja iväg sin verksamhet till ett annat företag. Och Sony köpte upp Gaikai, som förmodligen lär integreras i PS4.

Så konsoler för exklusiva spel kommer alltid att finnas. Det gäller bara att Sony, MS och Nintendo hänger med i svängarna. I stället för att sälja en maskin för 5000kr så kanske dom får nöja sig med att sälja en box som är exklusiv för deras egna cloudtjänst för runt tusenlappen, och ge upp idén med bärbara maskiner som bara är avsedda för spel och som kostar 1500-2500kr och där spelen kostar flera hundra. Där måste dom verkligen tänka om och anpassa sig efter smartphone och tablet-marknaden, och här har både Sony och MS en enorm fördel som redan befinner sig på den marknaden.

Så som Microsoft agerat den senaste tiden har jag svårt att se att de kan köra med samma modell. De som köper en dyr konsol dag ett är inte den målgrupp de den senaste tiden riktat sig till. Jag är utan tvekan en core/hardcore gamer och är ärligt talat inte ett dugg intresserad av deras kommande konsol av en enda anledning, de har nästan helt slutat göra egna spel.

Jag är ganska säker på att om något företag kommer använda sig av tjänster som OnLive så lär det bli Microsoft.

Edit: Verkar som vi är inne på samma spår, såg nu att jag nog missförstod dig. Ja exklusiva titlar lär knappast försvinna även om spelen körs via "molnet".

Medlem

Var rätt många kommentarer och orkade inte läsa alla så det här är säkert sagt men..
Så länge dom inte vågar utvecklar på pcn så är det hårdvarutillverkarna som bestämmer hur mycket han än gnäller, så våga göra nått nytt eller sitt där och var tyst och dansa efter microsoft och sonys pipa, vilket ni verkar vara bäst på imho.

Medlem

Som nog många skriver.... Utveckla till datorerna i stället.... gärna till Win/Mac/Linux

123
Skriv svar