Ni missar det största monstret!

Medlem
Ni missar det största monstret!

Idagarna så är det ett jävla gnäll på SD och deras idiotier. Program upp och tidning ner ältar främlingsfientlighet och ojar sig över hur hemskt det är.

Jag säger inget om det men ingen tänker utanför sin lilla värld och tar en funderare på vad som kan få ett sånt frö att gro i en persons sinne.

MMOs tror jag är ett sånt medium som både får folk att bli mer "vi" men också mer "oss".
På samma sätt som det är att bo i ett område med många "vi" och "dom", så tar man tills sig en närhet med likasinnade och detta beroende på språket i chatten.

Jag har inte spelat alla MMOs, inte på långa vägar, men baserat på det jag har sett så skiljer det sig otroligt mycket i språk och nationalism mellan olika spel.
En fundamental sak som skapar motsättningar baserat på nationalitet är faktiskt PvP.
Att kämpa mot andra för att skapa sig en maktbas för att visa att man är bättre. Denna spelform genererar automatiskt ett "vi" tänkande som kan spilla över på hela spelet och få chatten att bli rå och rent av rasistisk.

World of Tanks general chatt är ett sådant ställe och själva spelet är en otrolig grogrund för att ogilla spelare från andra nationer. Numera så är många nationer från öst klassificerade som "Klingons" p.g.a. diverse saker, bl.a språk. Man skulle lätt kunna skapa 2 servers, en väst och en öst europeisk och språket skulle bli bättre i chatten. För ett tag till man indelar sig igen efter nationalitet, just pga PvP.

Men å andra sidan så i The Settlers Online så finns inga sådana jargonger i chatten.
Dock så finns det ingen PvP i spelet så det finns inte samma grogrund för motsättningar iom att man istället jobbar tillsammans för att klara quests.

Vore intressant att se hur det ser ut i Eve Online, WoW och andra stora MMOs...

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Ni missar det största monstret!

Under mina ca 350h i GW2 och ca 100 sPvP (structured PvP) så har jag endast råkat på en person i PvP som var otrevlig och en gång i ett party som jag körde när de släppte en ny dungeon och ingen visste vad det skulle göra.

Vilket i sig beror på att ANet är väldigt hårda på sina regler med uppförande etc så folk håller sig antagligen på lite trevligare humör då de inte vill bli bannade

Medlem

Jag ser mer otrevlig attityd i tävlingsinriktade FPS än i MMO, då MMO i större utsträckning handlar om att samarbeta tillsammans. I PvP är det såklart en annan sak, men även där i de spel jag har spelat, så är det en väldigt trevlig attityd.

Medlem

Jag håller med dig Posuic, ArenaNet har gjort ett suveränt jobb med stämningen i community/chatt.

Precis som du säger 73mpl4R så syns den otrevliga attityden mest i tävlingsinriktade spel. Det värsta jag nånsin stött på var i Heroes of Newerth, men det verkade nästan som att de kämpade för att bibehålla den ruttna stämningen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ja, i FPS är det ständigt folk som är sura för att de inte är duktiga på vad de borde vara duktiga på. Dåliga förlorare är alltid dåliga förlorare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kan det inte vara så att man måste hävda sig hela tiden i PvP, oavsett genre? Person mot Person, Klan mot Klan, Nation mot Nation...
Och i svallvågen så följer det dåliga kommentarer, nationalistiska påhopp och ohörande av EULA,


signatur

ugga bugga über hauling lugga

1
Skriv svar