Asus RT-N56U

Medlem
Asus RT-N56U

Hejsan FZ har en fråga nu om att återställa en Asus RT-N56U till default inställningar samt återställa routern som den var innan jag startade om.
Det är så jag ska öppna två portar i routern jag fixade backup filen till datorn. Men frågan är nu eftersom jag är inte så bra på detta med nätverk o allt som har med det och göra.

Lyckades fixa detta på våran gamla D-link som vi hade när jag återställde och laddade ner backup filen strax innan jag reseta den men vet inte riktigt hur man gör nu på denna routern. Det är så jag ska öppna en port och eftersom jag har återställningsfilen på datorn så vet jag inte riktigt vart man ska lägga till den eller vad man ska säga när man är i själva routern.

Och frågan är allt jag vet så behöver jag först bara starta om den så man kan logga in med användar: admin lösen: admin. När man har loggat in kan man öppna sin port direkt i routern eller ska man lägga in settings.cfg filen man får från sin backup som jag nu har sen lägga till porten? Om det är så på det viset så behöver jag väl inte logga ut och logga in för att öppna porten för att dem backupen ska gälla utan när jag har lagt in backupen så kan jag öppna porten sen logga ut och aldrig mer tänka på nåt?

Men jag undrar över en sak vad jag vet så återställs bara till fabriksinställningarna som var när man köpte routern så när man ska lägga in backupen igen för att få tillbaka inställningarna man har fixat man behöver väl inte ha nån nätverkskabel in till datorn eftersom det är trådlöst? För jag behövde aldrig bry mig om nätverkskabel på våran gamla D-link när jag gjorde.

Så när jag har resetat så kan dem andra i hushållet fortfarande surfa på nätet? Eller måste dem ansluta till det trådlösa igen? Eller slipper dem det när man har lagt till backup filen igen så man slipper fixa alla inställningar igen? Så det enda problemet är väl vart inne i själva routern ska man lägga in denna settings.cfg filen för att få tillbaka till de inställningar man hade.

Jag hoppas inte detta vart krångligt att förstå då jag inte visste direkt hur jag skulle förklara detta. Tackar i förhand!

Medlem

www.portforward.com hjälper dig med att öppna portar i din router.

De andra funderingarna får du nog googla på, vet inte riktigt vad du vill göra med den.

Och jo, då man har gjort en factory reset brukar man behöva en hårdkoppling in i routern för att slå på Wi-Fi osv.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar