Familjetracking - rätt eller fel?

Flakmonkey
Familjetracking - rätt eller fel?

Läste en artikel på väg till jobbet idag på DN.se som knappast kom som en överraskning men som ändå fungerade lite som ett uppvaknande. Texten handlar om en mamma som bor i Hammarbyhöjden i Stockholm och som bevakar sina barn (13 och 17 år gamla) med hjälp av en tjänst som hela tiden håller henne uppdaterad om var de befinner sig med hjälp av deras mobiler. Till hennes "försvar" ska sägas att även de kan se var hon befinner sig 24 timmar om dygnet så bevakningen är så att säga ömsesidig.

Citat:

– Det händer så mycket nu för tiden. Jag brukar titta på ”Efterlyst” och min man jobbar i spärren på tunnelbanan. Han ser många hemska saker. Vissa ungdomar dricker för mycket och föräldrar blir oroliga för att de inte svarar. Nu kan man ha koll på dem

Som du kan läsa ovan är anledningen till den här big brother-verksamheten att världen är farlig, ungdomar dricker, etc etc och att hon känner sig tryggare när hon kan se var de befinner sig. Själv så vet jag inte riktigt vad jag skulle tycka. Dels så känns hotet överdrivet. Jag tror inte det är så mycket värre nu än vad det var på min tid då inte mobiler inte var alltför utbrett samt att de inte var så avancerade att man kunde göra något sånt här. Sen så har jag också en issue med själva övervakandet i sig. Okej att man som föräldrar vill hålla koll på sina barn, och det är ju trots allt ett sundhetstecken att man bryr sig om dem, men samtidigt så måste de ju få någon form av förtroende.

Även om hon nu påstår att de är okej med hela arrangemanget så är ju frågan om de tycker det innerst inne. Det måste kännas rätt pressande att ha det i bakhuvudet hela tiden att min mamma ser var jag är. Bara en sån sak som att föräldrarna ser om man är på något pinsamt ställe som inte är "fel" (sexualupplysningen tex) måste ju vara jobbigt. Kanske kan det också hämmas deras utveckling som individer också. Ibland så måste man få upptäcka saker själv utan att föräldrarna vet om det. Säger såklart inte att alla måste ut och supa i ung ålder, men jag tror samtidigt att man måste få möjlighet att göra den typen av "misstag" för att utvecklas. Att sitta inne i en bur (oavsett hur stor den är) där du är övervakad kan nog vara rätt hämmande.

Sen kommer ju den intressanta frågan för en själv. Hur kommer jag vilja ha det när jag är förälder? Kanske kommer jag känna precis som den här mamman och använda den här typen av övervakning själv. Hoppas inte det och jag tror det inte heller, men man vet nog aldrig hur man kommer reagera när man väl står inför den situationen.

Läs mer på DN

#blogg

Medlem
Familjetracking - rätt eller fel?

För egen del tycker jag att sådana här saker kan vara rätt bra om de används "rätt". Det är ju inte särskilt friskt om mamman sitter och kollar var ungarna är hela tiden (eller ens varje dag imho) men om det händer att någon blir lite sen utan att meddela eller så kan det vara bra att kunna kolla lite smidigt.

På det stora hela tror jag dock att det är för lätt att missbruka sådan här övervakning och att det snabbt kan slira in på konflikt-territoriet.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Klart intressant fråga att ställa sig i dagens läge, när dagens smartphones med denna möjlighet blir allt vanligare. Speciellt när det verkar som att snart varenda unge gammal nog att läsa själv ska ha den nyaste och hippaste telefonen... Att köpa en telefon till barnet mot att föräldern får bevaka var det befinner sig genom någon sån här app kanske hade varit något?

Själv skulle jag nog vilja ha någon form av notifikation/meddelande när någon kollar upp var jag befinner mig för tillfället, för att ens överväga att tillåta bevakning i denna form.

Medlem

With great power comes great responsibility.

Jag tycker det är en bra tjänst i fall någon familjemedlem skulle försvinna, men det ska absolut inte missbrukas. Mamman ska inte sitta hemma i sin ensamhet och vara uttråkad för att sedan leva ut det lilla liv hon har genom att kolla var barnen håller hus. Föräldrar idag är för överbeskyddande. 10 minuter för sen hem från skolan och man tillkallar piketstyrkan.

Flakmonkey

Mjo det är ju inte svårt att förstå att det finns många situationer där det kan vara bra att ha, men just den här ansvarsbiten att inte använda det på fel sätt är nog väldigt svår att hålla sig till. Sen är det ju faktiskt som så att generationer av barn har klarat sig alldeles utmärkt utan att föräldrarna har kunnat spåra dem med GPS var de än är.

Tycker att det borde kännas som en fotboja som man inte gjort något för att förtjäna. Fine om ungen skulle gjort något brottsligt eller så, men i de allra flesta fall skulle det nog vara "oskyldiga" barn som får sin förälder hängandes över sig var de än går...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Föräldrar idag är för överbeskyddande. 10 minuter för sen hem från skolan och man tillkallar piketstyrkan.

Jag som tycker det är raka motsatsen; man läser regelbundet om barn/ungdomar på 12-15 år som befinner sig kl 02:30 på Kungsgatan och har sönder ett fönster eller eldar i en papperskorg och man undrar "vad gör föräldrarna?".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bojkott:

Föräldrar idag är för överbeskyddande. 10 minuter för sen hem från skolan och man tillkallar piketstyrkan.

Jag som tycker det är raka motsatsen; man läser regelbundet om barn/ungdomar på 12-15 år som befinner sig kl 02:30 på Kungsgatan och har sönder ett fönster eller eldar i en papperskorg och man undrar "vad gör föräldrarna?".

Föräldrar som skiter i sina ungar har det väl kanske blivit fler av också, tragiskt nog. Men när man själv var barn så fanns det gott om dom även då. Jag kommer ihåg att jag vid 12-13års åldern vaknade mitt i natten en gång av att en liten kille på kanske 8-9år stod och slog med en pinne på en lyktstolpe. Och jag vet även om en hel del vars föräldrar söp ner sig och tog droger, till och med på julafton. Så i stället för att titta på Kalle Anka och öppna julklappar så blev det till att torka upp spya. Man undrar ju varför man skaffar barn när man är så oansvarsfull, och varför dom inte övervägt att adoptera bort barnen redan från början så dom åtminstone får en chans att vara barn.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Man undrar ju varför man skaffar barn när man är så oansvarsfull, och varför dom inte övervägt att adoptera bort barnen redan från början så dom åtminstone får en chans att vara barn.

Problemet är ju att sådana människor bryr sig ju inte alls. Istället för att använda preventivmedel så kör dom på bara och om dom blir gravida så gör dom inte abort, utan av någon anledning väljer att få barnet.

Svårt att göra något när personen har gått in i ett mer eller mindre permanent "skiter i vad som händer"-tillstånd.

Men nu var det inte direkt barn till folk med ett beroende som jag avsåg, utan helt "vanliga" familjer där päronen arbetar, kommer hem, går och lägger sig för att orka upp till arbetat igen dagen därpå men av någon anledning tycker det är Ok att ungarna är ute med kompisarna - utan att bry sig om var han och kompisarna är och vad dom gör.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bojkott:

Man undrar ju varför man skaffar barn när man är så oansvarsfull, och varför dom inte övervägt att adoptera bort barnen redan från början så dom åtminstone får en chans att vara barn.

Problemet är ju att sådana människor bryr sig ju inte alls. Istället för att använda preventivmedel så kör dom på bara och om dom blir gravida så gör dom inte abort, utan av någon anledning väljer att få barnet.

Svårt att göra något när personen har gått in i ett mer eller mindre permanent "skiter i vad som händer"-tillstånd.

Men nu var det inte direkt barn till folk med ett beroende som jag avsåg, utan helt "vanliga" familjer där päronen arbetar, kommer hem, går och lägger sig för att orka upp till arbetat igen dagen därpå men av någon anledning tycker det är Ok att ungarna är ute med kompisarna - utan att bry sig om var han och kompisarna är och vad dom gör.

Ja såna föräldrar är inte så mycket att hänga i granen heller. Missbrukande föräldrar har ju trots allt en förklaring till varför dom är dåliga föräldrar, men vad är dom "vanliga" föräldrarnas ursäkt till att strunta i sina barn egentligen? Lathet? Nä, vilka orsaker man än har så är det aldrig någon ursäkt för att vara en dålig förälder.

Medlem

Helt och hållet upp till var och en tycker jag. Har full förståelse för att man vill veta vart sina omyndiga barn befinner sig.

1
Skriv svar