De kemiskt framställda aromerna i din mat

Inaktiv
De kemiskt framställda aromerna i din mat

EU har godkänt tusentals nya aromer* som används i vår mat.

TV4-nyhetsmorgon intervjuar Mats-Eric Nilsson

Känner du smakskillnad på Aromämne:Vanillin

och Äkta vanilj?

*Aromer = (kemiskt framställda smakämnen)
edit: tröttnade på aftonbladsrubriken


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Vilken aftonbladsrubrik...
Håller med till 100% om att smakämnen är tråkiga men det här är lagom intressant, speciellt när rubriken försöker insinuera att de vore skadliga.

Medlem

Har för mig att Sipmo har startat flera sådan här trådar där han oroar sig för olika livsmedel


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av Ap@n:

Vilken aftonbladsrubrik...
Håller med till 100% om att smakämnen är tråkiga men det här är lagom intressant, speciellt när rubriken försöker insinuera att de vore skadliga.

Ja, rubriken var i aftonbladet anda, minst sagt.

Det finns aromämnen som är hälsovådliga,

En del av de bevisade hälsoeffekterna som orsakas av kemikalier i syntetiska aromämnen är koma, lever och njurskador, cancertumörer, andningsbesvär, blod i urinen, magsår, förändringar i skelettet, depression, darrningar, etc.

Skrivet av Ett exempel på vad en "Arom" kan innehålla:

Jordgubbsarom (enligt U.S. Patent nr 3686004):
Geraniol
ethyl methol phenyl glycidate
vanillin
ethyl pelargonate
isoamyl acetate
ethyl butyrate
2-methyl-2-pentenoic acid
1-(prop-1-enyl)-3,4,5-trimethoxybenzene

Jag tycker förövrigt att smakämnen, färgämnen och konsistensämnen inte hör hemma i vanlig mat.

I Sverige går det knappt köpa ett packet med Té utan kemiskt framställda aromer, eller "naturliga aromer" dvs. processen för att ta fram smakämnet är via enzymer.
Vill man ha té som té-bladen står för smaken, behöver man punga upp ca. 30kr för en förpackning.

En snabb googling på tillsatser:
http://hem.passagen.se/enummer/start.html <- läsvärd imo


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv
Skrivet av redruM:

Har för mig att Sipmo har startat flera sådan här trådar där han oroar sig för olika livsmedel

Den dagen när man i Sverige kan att köpa ett (1) paket med Bacon som inte innehåller "Rökarom",
det vill säga: Bacon utan Fejkad röksmak, kan jag lägga av att oroa mig.

Det existerar inget alternativ idag. Det är till och med så illa att vissa företag inte längre röker bacon, utan endast penslar på med valfri kemikalieblandning (rökarom).

Idag sminkar matindustrin livsmedel med färgämnen och smakämnen för att dölja livsmedlets egentliga kvaltitét, allt för att kunna sälja undermåliga produkter till högre pris.

Så om det är farligt/giftigt eller inte, det skiter jag i.. Men om jag blir LURAD av produkten, då jävlar!

Det är som att träffa en snygg tjej på krogen, men när man vaknar upp nästa dag, och hon tvättat bort sminket (tillsatserna) så är hon inte alls vacker. Eller ännu värre, det är inte äns en tjej. Jag hatar att bli lurad! Jag hatar både smink & tillsatser

Bild = Smink på halva ansiktet:
http://sociorocketnewsen.files.wordpress.com/2012/09/half-fac...


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Såja! Nu blev det här en relevant och intressant tråd!

Ja matindustrin är just det, en industri. Ett kapitalistiskt institut. Det ska tjänas pengar på vårt behov att leva. Tyvärr. Jag skulle jättegärna se råvaror obesudlade av allt hemskt så att folk sprider detta och skapar en diskussion kring det är superbra

Familjen får hemrökt fläsk av en vän på landet ibland, det är magiskt och långt ifrån icas bacon.

Inaktiv
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av redruM:

Har för mig att Sipmo har startat flera sådan här trådar där han oroar sig för olika livsmedel

Den dagen när man i Sverige kan att köpa ett (1) paket med Bacon som inte innehåller "Rökarom",
det vill säga: Bacon utan Fejkad röksmak, kan jag lägga av att oroa mig.

Det existerar inget alternativ idag. Det är till och med så illa att vissa företag inte längre röker bacon, utan endast penslar på med valfri kemikalieblandning (rökarom).

Idag sminkar matindustrin livsmedel med färgämnen och smakämnen för att dölja livsmedlets egentliga kvaltitét, allt för att kunna sälja undermåliga produkter till högre pris.

Så om det är farligt/giftigt eller inte, det skiter jag i.. Men om jag blir LURAD av produkten, då jävlar!

Det är som att träffa en snygg tjej på krogen, men när man vaknar upp nästa dag, och hon tvättat bort sminket (tillsatserna) så är hon inte alls vacker. Eller ännu värre, det är inte äns en tjej. Jag hatar att bli lurad! Jag hatar både smink &amp; tillsatser

Bild = Smink på halva ansiktet:
http://sociorocketnewsen.files.wordpress.com/2012/09/half-fac...

tjejer som är vackra utan smink? tillåt mig ASGARVA .. finns det? bevis?

Medlem
Skrivet av Caedmon:

tjejer som är vackra utan smink? tillåt mig ASGARVA .. finns det? bevis?

Finns det bevis på att tjejer är snyggare med smink?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Caedmon:

tjejer som är vackra utan smink? tillåt mig ASGARVA .. finns det? bevis?

Finns det bevis på att tjejer är snyggare med smink?

Ja, det är ju en fråga om tycke och smak.

Själv vill jag ha kvinnor så naturliga som möjligt. En del är ju så sminkade, stylade, annan hårfärg, brun utan sol, lösfransar, löshår, lösnaglar, med push up, push ihop, push åtnågotannathåll så att dom borde åtalas för falsk marknasföring.

// edit

Insåg att det blev väldigt off topic.

För att återgå till ämnet lite; jag håller med om att det är för mycket fejk i produkter. Men jag tror inte allt är så farligt. Sedan så blir det ju inte bättre än vad man gör det till. Istället för att köpa en färdig eller halvfärdig produkt, köp så mycket rena råvaror som möjligt och gör jobbet själv. Jobbigare? Jo, det är det väl. Dyrare? Ibland, det beror på vad det är och hur mycket man köper och lagar åt gången. Högre kvalitet och bättre kontroll? Ja, definitivt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är subjektiv, helt enkelt.

Inaktiv

tjejer utan smink ser ju ut som tonåriga hårdrockare(av den manliga varianten) :/
Men whatever floats your boat

Inaktiv
Skrivet av conthox:

För att återgå till ämnet lite; jag håller med om att det är för mycket fejk i produkter. Men jag tror inte allt är så farligt. Sedan så blir det ju inte bättre än vad man gör det till. Istället för att köpa en färdig eller halvfärdig produkt, köp så mycket rena råvaror som möjligt och gör jobbet själv. Jobbigare? Jo, det är det väl. Dyrare? Ibland, det beror på vad det är och hur mycket man köper och lagar åt gången. Högre kvalitet och bättre kontroll? Ja, definitivt.

Om det är farligt, är det ingen som vet.

Kemisterna vill iaf. sälja sina lösningar (aromer, E-nummer, modiferade stärkelser), och matindustrin vill göra större förtjänst på undermåliga produkter. Kunden vill inte att mat skall kosta något.

Exempel på missbruk av färgämnen: gröna oliver som färgas svarta med järnsulfat, säljs sedan till ett billigare pris än äkta svarta oliver, givetvis smakar de falska inget. (normalt behöver oliver behöver en månad extra i solen innan de blir svarta)

Exempel på smakämnen: Lipton är ett utomordentligt exempel. Undermåligt och smaklöst té + Aromämnen (dvs. kemikalier)

Light-produkter vill jag inte ens gå in på, det är en hel kemi-lektion som handlar om att, tillsätta bl.a."modifierad" stärkelse, stabiliseringsmedel, smakämnen för att varan inte skall bli rinnig/smaka fattigt efter att man tagit bort nästan hälften av fettet.

Överskottsfettet kan man sälja som grädde/smör, så Arla älskar att vi köper Light-produkter!

Det är hur mycket som helst mer, t.ex. nästan allt bröd och glass som säljs är oäkta.

Industribröd tar ca. 15minuter att blanda, jäsa, baka, och förpackas. Först pressar man mekaniskt in så mycket lutt som det går, sedan värms det en oerhört kort stund. (För att brödet skall få någon hård kant och färg så används enzymer.)

95% av all glass som görs idag är gjort på skummjölk + vegetabiliskt fett + aromämnen, och återigen går det ut på att få in så mycket luft som möjligt. Normalt görs det på Grädde, Ägg och Socker.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Det dumma är att så länge folk köper det, så kommer det att fortsätta. Den dagen som folk vill betala mer för äkta vara så kommer det ändras, men om man hela tiden pressar kronor hit och dit och köper det billigare bara för att det är billigare så är det svårt att få en ändring.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Jag tror det är en svag minoritet som fått upp ögonen för det stora fusket som råder.

För de flesta vill allra helst blunda med skygglappar för vetskapen om innehållet, för deras niché är trots allt att matkassorna skall bli tunga av lite pengar som möjligt. De tittar sig blinda på kilopriset och sliter tag i 2kg fryst kyckling, men som i själva verket består av upp till 300-400g saltlake, och matfuskaren vinner.

Kilopriset är oftast till fördel för matindustrin och ej för konsumenten.
Det som är intressant är innehållsförteckningen!

Vill man veta hur mycket saltlake det är i respektive paket fryst kyckling så får man googla det.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

För ett tag sedan läste jag om att de kommit fram till att det fanns generellt sätt lika mycket e-ämnen i billiga matvaror som i dyra.

Finns det verkligen kvalité?

Tyvärr har jag ingen källa på denna informationen..


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

KRAV-märkta mat- och råvaror har generellt färre E-nummer.

"Äkta vara" har en växande lista på nuvarande 680st tillsatsfria livsmedel:
http://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=49638

I högerspalten på den sidan finns också en E-nummer guide.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar