62 procent av svenskarna spelar

Robot
62 procent av svenskarna spelar

Ny rapport röjer intressanta demografiska data om hur spelsituationen i Sverige egentligen ser ut.


Medlem
62 procent av svenskarna spelar

Först tyckte jag det lät sjukt mycket, men sen kom jag på att det inte gäller "hardcore-spelare" som sitter 24/7.
Även mobilspel på bussen räknas nog in och sällskapsspel på fredagskvällen för lite socialt spelande innan man drar ut på krogen etc..
Kul att det är så sjukt många av oss svenskar som ägnar oss åt spel.

Medlem

"47% av föräldrarna spelar med sina barn"

Tittar på när barnet spelar Angry Birds...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kul att 47% är kvinnor, behövs mer female gamers

Medlem

Luftman.. De flesta tjejer kör dock mobilspel eller facebookspel, dumt att de räknar in sånt.

Medlem

Som tidigare nämnt är det nog högst troligt att många procent består av mobilspel.

Medlem

Alltså har vi i Sverige potentiellt en väldigt hög kriminalitets-chans i framtiden.

Medlem

653 personer deltog alltså i undersökningen?

"62% av Sveriges befolkning i åldrarna 16 till 64 spelar."

Ni hör väl själva hur idiotiskt det låter?

Medlem

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

Den siffran stämmer inte, det är säkert 63%

Skämt åsido. Spel är här för att stanna. Vi lever i framtiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Exxo:

653 personer deltog alltså i undersökningen?

"62% av Sveriges befolkning i åldrarna 16 till 64 spelar."

Ni hör väl själva hur idiotiskt det låter?

Skrivet av Morkrah:

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

Det var inte mycket till befolkning.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tjej gamers är sexigt på nåt sätt ^^ visste inte att dom var så många O.o

Medlem
Skrivet av luftman:

Kul att 47% är kvinnor, behövs mer female gamers

Väx upp

Medlem

det var en riktigt ynklig undersökning. om mina mattekunskaper inte är helt bortblåsta så betyder detta att av hela 0.00005% av Sveriges befolkning så är det 62% som spelar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Exxo:

653 personer deltog alltså i undersökningen?

"62% av Sveriges befolkning i åldrarna 16 till 64 spelar."

Ni hör väl själva hur idiotiskt det låter?

Skrivet av Morkrah:

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

Det var inte mycket till befolkning.

Om ni inte kan något om statistik så är det ju dumt att uttala sig. 635 personer räcker alldeles utmärkt som underlag om urvalet är korrekt gjort.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Luftman.. De flesta tjejer kör dock mobilspel eller facebookspel, dumt att de räknar in sånt.

Jag hittade ingenting i undersökningen som bekräftar detta. Vad har du för källa? Eller gissar du bara?

Skrivet av Hipshot:

"47% av föräldrarna spelar med sina barn"

Tittar på när barnet spelar Angry Birds...

För alla föräldrar är gamla människor som inte kan nåt om spel förutom angry birds och farmville? Du vet väl om att dom som växte upp under 8- och 16-bitars-eran är gamla nu och har barn? Du tror väl inte dom slutade spela bara för att dom blev gamla och fick barn?

Medlem
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Hipshot:

"47% av föräldrarna spelar med sina barn"

Tittar på när barnet spelar Angry Birds...

För alla föräldrar är gamla människor som inte kan nåt om spel förutom angry birds och farmville? Du vet väl om att dom som växte upp under 8- och 16-bitars-eran är gamla nu och har barn? Du tror väl inte dom slutade spela bara för att dom blev gamla och fick barn?

Ja, sedan kanske, sedan ja igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Exxo:

653 personer deltog alltså i undersökningen?

"62% av Sveriges befolkning i åldrarna 16 till 64 spelar."

Ni hör väl själva hur idiotiskt det låter?

Skrivet av Morkrah:

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

Det var inte mycket till befolkning.

Om ni inte kan något om statistik så är det ju dumt att uttala sig. 635 personer räcker alldeles utmärkt som underlag om urvalet är korrekt gjort.

Jag har läst statistik. Det är för få stickprov i de olika grupperna för att med någon statistisk säkerhet kunna säga något om populationen. Dessutom redovisas data inte i rapporten gällande t ex samplingsfördelning, signifikans, normalfördelning,stickprov osv. Hade jag lämnat in detta på min utbildning (medicin) hade jag blivit underkänd. Gör om, gör rätt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

"47% av föräldrarna spelar med sina barn"

Tittar på när barnet spelar Angry Birds...

Kan ju bara tala för mig själv såklart men jag lirar bl.a. Shank 2, Probotector och gatling gears med min 10 åriga grabb

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

"47% av föräldrarna spelar med sina barn"

Tittar på när barnet spelar Angry Birds...

haha ,kan stämma, men jag har spelat allt utom strategi , från 70 tal , och kommer att fortsätta så länge jag ser och fingrarna rör sig , var troligen hardcore gamer innan du föddes (: född 61

Inaktiv
Skrivet av Morkrah:

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

I normala fall gillar jag inte det här argumentet; men tror du verkligen att en EU.organ skulle göra en undersökning som var helt felaktigt utförd?

Skrivet av moberg:

det var en riktigt ynklig undersökning. om mina mattekunskaper inte är helt bortblåsta så betyder detta att av hela 0.00005% av Sveriges befolkning så är det 62% som spelar.

Dina kunskaper i division är väl där de ska men uppenbarligen har du aldrig sysslat med statistik.

Om man har gjort ett representativt urval så kan 635 personer vara mer än tillräckligt. Att det är svårt att göra representativa urval är inte heller ett bra argument för vi har folkbokföring som samlar åldersfördelning, inkomst och annat som kan tänkas påverka ens åsikter på ett ställe som dessutom är tillgängligt för allmänheten (skatteverket sköter folkbokföringen).

Tänk om man var tvungen att fråga alla svenskar för att kunna göra en statistisk undersökning, då skulle det inte göras många. Det finns bara ett exempel, riksdagsvalet och där delat som bekant ungefär 80 % av den röstberättigade befolkningen.

Medlem
Skrivet av abflex:
Skrivet av Morkrah:

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

I normala fall gillar jag inte det här argumentet; men tror du verkligen att en EU.organ skulle göra en undersökning som var helt felaktigt utförd?

Skrivet av moberg:

det var en riktigt ynklig undersökning. om mina mattekunskaper inte är helt bortblåsta så betyder detta att av hela 0.00005% av Sveriges befolkning så är det 62% som spelar.

Dina kunskaper i division är väl där de ska men uppenbarligen har du aldrig sysslat med statistik.

Om man har gjort ett representativt urval så kan 635 personer vara mer än tillräckligt. Att det är svårt att göra representativa urval är inte heller ett bra argument för vi har folkbokföring som samlar åldersfördelning, inkomst och annat som kan tänkas påverka ens åsikter på ett ställe som dessutom är tillgängligt för allmänheten (skatteverket sköter folkbokföringen).

Tänk om man var tvungen att fråga alla svenskar för att kunna göra en statistisk undersökning, då skulle det inte göras många. Det finns bara ett exempel, riksdagsvalet och där delat som bekant ungefär 80 % av den röstberättigade befolkningen.

Du ser väl själv att man inte redovisar någon data om uträkningar och stickprov? I vissa frågor är dessutom n<50, dvs knappast representativt för hela befolkning.

Medlem
Skrivet av t0rd:

Jag hittade ingenting i undersökningen som bekräftar detta. Vad har du för källa? Eller gissar du bara?

sida 11 på undersökningen står det 38% spelar på mobiltelefonen.
plus att 47% sitter på en dator, lite konstigt med tanke på att PC industrin är 'såååååååå dålig'

känner mig väldigt säker på att de räknar in flashspel, facebookspel m.m.

att xbox,wii och ps3 knappt har 10% gör det hela ännumer sannolikt.

denna undersökning är inte bra på något sätt, mobilspel är oftast hjärndött skräp med innovation som en 5åring skulle kunna hitta på, många av 'spelen' är inte ens ett spel, spelet spelar av sig själv och du behöver endast trycka på några knappar för att det ska komma glada ljud och applåder.

finns inte så många core games till mobiltelefoner, varför? jo för att kontrollerna är miserabla, till och med värre än vanliga konsoler.

Medlem

Håller med Ztreek, folk som bara spelar på mobiltelefon eller typ farmville eller annat skräp på facebook kan knappast räknas in i kategorin gamers.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av t0rd:

Jag hittade ingenting i undersökningen som bekräftar detta. Vad har du för källa? Eller gissar du bara?

sida 11 på undersökningen står det 38% spelar på mobiltelefonen.
plus att 47% sitter på en dator, lite konstigt med tanke på att PC industrin är &#039;såååååååå dålig&#039;

känner mig väldigt säker på att de räknar in flashspel, facebookspel m.m.

att xbox,wii och ps3 knappt har 10% gör det hela ännumer sannolikt.

denna undersökning är inte bra på något sätt, mobilspel är oftast hjärndött skräp med innovation som en 5åring skulle kunna hitta på, många av &#039;spelen&#039; är inte ens ett spel, spelet spelar av sig själv och du behöver endast trycka på några knappar för att det ska komma glada ljud och applåder.

finns inte så många core games till mobiltelefoner, varför? jo för att kontrollerna är miserabla, till och med värre än vanliga konsoler.

Förlåt, jag var nog otydlig. Självklart är mobil- och flash-spel också med i undersökningen, men du skrev att nästan alla tjejer bara spelar dessa. Jag undrar vart du fick det ifrån, för som jag kan se var könsfördelningen ganska jämn på alla format.

Medlem
Skrivet av Woffen:

Håller med Ztreek, folk som bara spelar på mobiltelefon eller typ farmville eller annat skräp på facebook kan knappast räknas in i kategorin gamers.

Undersökningen var ju "spelvanor för den svenska befolkningen" inte för "hardcore gamers i Sverige". En sådan undersökning hade dock varit mycket intressant också tycker jag!

Medlem

Jag minns på min tid då man var en nörd bara man hade en dator hemma i sitt hus. Spelade men något så var man en datornörd. I dålig bemärkelse.

Nu spelar i princip alla något slags spel, om det är på mobilen eller på datorn eller på konsolen.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag minns på min tid då man var en nörd bara man hade en dator hemma i sitt hus. Spelade men något så var man en datornörd. I dålig bemärkelse.

Nu spelar i princip alla något slags spel, om det är på mobilen eller på datorn eller på konsolen.

Hehe, och folk trodde att rollspel gjorde folk till mördare, våldsverkare och satanister. Vissa påstod även att hårdrock dödade krukväxter, lol.
Folk är och förblir fördomsfulla och rädda för sådant de inte förstår eller själv anammat.
Tiden utvisar dock att de flesta blir omvända till det positiva planet senare, dock inte alla.

Medlem
Skrivet av t0rd:

Undersökningen var ju "spelvanor för den svenska befolkningen" inte för "hardcore gamers i Sverige". En sådan undersökning hade dock varit mycket intressant också tycker jag!

Absolut, tror inte någon är intresserad av hur många som spelar mobil'spel' då de flesta av dessa spel inte har någon som helst utmaning, hur detta stimulerar hjärnan på folk vet jag inte. Den enda gången jag spelar spel på mobilen är när jag har 5-10 min att döda eller när jag skiter, vilket jag tror de flesta gör, du sätter dig inte direkt i soffan 3 timmar i sträck och lirar angry birds x)

Inaktiv
Skrivet av Morkrah:
Skrivet av abflex:
Skrivet av Morkrah:

Endast 653 personer? Det var inte mycket till studie

I normala fall gillar jag inte det här argumentet; men tror du verkligen att en EU.organ skulle göra en undersökning som var helt felaktigt utförd?

Skrivet av moberg:

det var en riktigt ynklig undersökning. om mina mattekunskaper inte är helt bortblåsta så betyder detta att av hela 0.00005% av Sveriges befolkning så är det 62% som spelar.

Dina kunskaper i division är väl där de ska men uppenbarligen har du aldrig sysslat med statistik.

Om man har gjort ett representativt urval så kan 635 personer vara mer än tillräckligt. Att det är svårt att göra representativa urval är inte heller ett bra argument för vi har folkbokföring som samlar åldersfördelning, inkomst och annat som kan tänkas påverka ens åsikter på ett ställe som dessutom är tillgängligt för allmänheten (skatteverket sköter folkbokföringen).

Tänk om man var tvungen att fråga alla svenskar för att kunna göra en statistisk undersökning, då skulle det inte göras många. Det finns bara ett exempel, riksdagsvalet och där delat som bekant ungefär 80 % av den röstberättigade befolkningen.

Du ser väl själv att man inte redovisar någon data om uträkningar och stickprov? I vissa frågor är dessutom n&lt;50, dvs knappast representativt för hela befolkning.

Det ser faktiskt (tyvärr) ofta ut så där när man presenterar undersökningar. Det blir lätt för tekniskt för den tänka läsaren om man ska redovisa stickprovsvarianser och liknande i texten som är tänkt för läsare som inte är skolade i matematisk statistik.
Nu när jag läst undersökningsresultaten vet jag inte om jag kan försvara den över huvud taget för jag vet inget om den. Däremot är jag nyfiken på hur du deducerade att det för vissa frågor var stickprov mindre än 50?

12
Skriv svar