Moraliskt dilemma

Medlem
Moraliskt dilemma

Om man äger ett spel men inte lyckas installera det p.g.a. trasig skiva, är det moraliskt okej att ladda hem det då? (Lagligt vet jag att det inte är men nu var det inte det jag frågade)

#blogg

Medlem
Moraliskt dilemma

Ofta kan man ju numera regga sin kod hos tillverkaren eller steam/origin/etc och tanka en digital version.

Jag har inte ens en spelare i min dator sen säkert två år tillbaka när den gamla dog. Att utgivarna envisas med att ge ut sina spel på så gammal och känslig teknik som DVD-skivor är faktiskt rent hysteriskt uselt. Ett USB-minne på 4gb köper snudd på ingen och det är omkring vad en vanlig DVDR rymmer.

"Moraliskt" riktigt ja. Utan minsta tvekan. Inte ens lite.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

ZF
Medlem

sålänge du har kvar lådan i hyllan och spelet är samma version så visst. men att äga nått gammalt ger inte rätt att spela nån GOTY med extra eller en HD-version och sånt såklart.

Medlem

Jo, alltså, så som jag har förstått det så har du ju en licens. Det är ju licensen (rätten att använda mjukvaran) som man köper när man "köper ett spel". Man köper ju inte själva mjukvaran. Om du sedan får tag på mjukvaran genom att få en skiva eller ladda ned spelar mindre roll.

Så om du har en lic, är det Ok att ladda ned, så länge det är samma mjukvara och inte t ex som ZF skrev, en annan version med annat content.

Sedan kan man fråga sig om det är Ok att ladda ned från vilket ställe som helst, eller om man måste vända sig till sådana som har tillstånd att sprida mjukvaran, men det är en annan fråga som inte vet svaret på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Om du har din egen nyckel till spelet är det väll t.o.m lagligt att ladda hem!? Absolut moraliskt riktigt i min mening.

Fick hem AssCreed Brotherhood men skivan var tom. Laddade ner och använde min kod, med helt rent mjöl i påsen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Moraliskt? Ja.
Lagligt? Nej. Om man framställer en kopia (genom att ladda ned något) från en kopia som i sig inte tillgängliggjorts på lagligt vis (med upphovsmannens godkännande) så är det upphovsrättsintrång enligt upphovsrättslagen. Om du däremot tankar hem en kopia som är lagligen utlagd, t ex från tillverkarens hemsida, så är det naturligtvis okej.

Det kan kännas lite konstigt att man inte lagligen får ladda ned en kopia, som är olagligt utlagd på internet, om man ändå faktiskt äger spelet, men så är lagen formulerad. Huruvida det är försvarbart kan man naturligtvis diskutera.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Moraliskt? Ja.
Lagligt? Nej. Om man framställer en kopia (genom att ladda ned något) från en kopia som i sig inte tillgängliggjorts på lagligt vis (med upphovsmannens godkännande) så är det upphovsrättsintrång enligt upphovsrättslagen. Om du däremot tankar hem en kopia som är lagligen utlagd, t ex från tillverkarens hemsida, så är det naturligtvis okej.

Det kan kännas lite konstigt att man inte lagligen får ladda ned en kopia, som är olagligt utlagd på internet, om man ändå faktiskt äger spelet, men så är lagen formulerad. Huruvida det är försvarbart kan man naturligtvis diskutera.

Om du läser inlägget ordentligt så skrev jag "(Lagligt vet jag att det inte är men nu var det inte det jag frågade)"
Det var mer frågan om jag borde känna att jag "har gjort fel" om jag tankar hem en kopia av ett spel jag redan har för eget bruk.

Medlem
Skrivet av luftman:
Skrivet av cm0s:

Moraliskt? Ja.
Lagligt? Nej. Om man framställer en kopia (genom att ladda ned något) från en kopia som i sig inte tillgängliggjorts på lagligt vis (med upphovsmannens godkännande) så är det upphovsrättsintrång enligt upphovsrättslagen. Om du däremot tankar hem en kopia som är lagligen utlagd, t ex från tillverkarens hemsida, så är det naturligtvis okej.

Det kan kännas lite konstigt att man inte lagligen får ladda ned en kopia, som är olagligt utlagd på internet, om man ändå faktiskt äger spelet, men så är lagen formulerad. Huruvida det är försvarbart kan man naturligtvis diskutera.

Om du läser inlägget ordentligt så skrev jag "(Lagligt vet jag att det inte är men nu var det inte det jag frågade)"
Det var mer frågan om jag borde känna att jag "har gjort fel" om jag tankar hem en kopia av ett spel jag redan har för eget bruk.

Mitt utlägg om sakens laglighet var inte riktat mot dig utan inlägget ovanför mig. Sorry om det inte framgick

Medlem

Ah okej, ursäkta missförståndet!

Ok bra att veta. Trodde verkligen man fick, då man väll fortfarande får kopiera för privat bruk?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Ok bra att veta. Trodde verkligen man fick, då man väll fortfarande får kopiera för privat bruk?

Nej, inte ens det får man. Dator- och tv-spel ingår i definitionen datorprogram och dessa är uttryckligen undantagna från rätten att framställa kopior för privat bruk:

Upphovsrättslagen 2 kap 12 §
Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

åfasen tack för svar


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar