Bärbar dator för spel?

Medlem
Bärbar dator för spel?

Ska köpa en bärbar dator som man ska kunna spela hyffsade spel på med inte allt för mycket lagg och den ska inte vara fööööör dyr så jag hittade denna någon som kan säga om den är bra eller dålig :)?

http://cdon.se/hemelektronik/17inch_acer_v3-771-53218g75makk_...

Medlem

Hmm vad menar du med "hyffsade spel"? Vilka spel syftar du på mer exakt. Vilka spel vill du spela nu och vilka har du tänkt spela som kanske kommer senare i år eller nästa år, t.ex. Far Cry 3.
Sen undrar jag var din smärtgräns går för "inte allt för mycket lagg", upplösning och inställningar i spel.
Sånt är så personligt och svårt att gissa sig till.
Kort sagt kan jag annars bara säga: Den acer du länkat till är bara en dyr pappersvikt, köp den här super datorn för 25000 så får du en bra spelupplevelse.

Datorn du har länkat till är ingen speldator, snarare en arbetsdator (office, surfa nätet, facebook etc).
Skärmen har rätt så hög upplösning men test jag läste lite snabbt på notebookcheck.com visa att Intel HD 4000 har väldigt svårt för att ge bra spelupplevelse över huvud taget.
I BF3 kan de inte ens hålla 30fps med alla inställningar på lägsta med upplösningen 1024x768 (det var en bättre CPU i datorn som testas).

Acer har en "gaming" serie av datorer som du kan titta på om du vill ha en Acer datorn.
Den billigaste jag såg på Webhallen (cdon har för rörig hemsida så den orkar jag inte kolla på) kostar 6000kr
och har ett AMD HD7670M.

Här kan du se hur den gfx kretsen presterar i olika spel:
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7670M.69483.0.html
jämför mot ett GTX 670M
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-670M.72197.0....

Denna dator som finns på webhallen har riktigt bra grafik för sitt pris, men de har sparat in på skärmen, minne och CPU:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i...

Men kollar du på notebookcheck.com (länkarna bland annat) så får du se hur stor skillnaden är i prestanda för spel. Vill du ha en "RIKTIG" spel-laptop så får du nog räkna med närmare 10 000 för att den ska kunna ha skaplig upplösning och gfx inställningar, men även om du lägger ut 10k så lär du troligen inte kunna maxa de senaste spelen ens (vissa titlar exkluderat så klart pga spelmotorns ålder).

Medlem
Skrivet av favoriten:

Ska köpa en bärbar dator som man ska kunna spela hyffsade spel på med inte allt för mycket lagg och den ska inte vara fööööör dyr så jag hittade denna någon som kan säga om den är bra eller dålig :)?

http://cdon.se/hemelektronik/17inch_acer_v3-771-53218g75makk_...

Hjääääääääääääääääälp!!!

Jag söker en bil som är lagom stor, lagom fin, lagom snabb och lagom trevlig färg som passar min smak.

Fixa fixa!
Att hjälpa utan information är väl buslätt?

phi
Medlem

Finns inga laptops för "hyffsade spel" som inte är föööööör dyra. Gaming laptops är överprisade sett till vad dom presterar, så vill du ha en helt okej laptop för spel så får du räkna med att hosta upp 15 000 - 20 000 kr och kommer ändå inte kunna spela med allt på höga grafikinställningar utan att fps:en blir lidande.

Men å andra sidan finns det ju muppar som tycker att 30 fps är fullt spelbart också beroende på spel osv.

Om du skriver vilken typ av spel du vill kunna spela och vad du har för krav när det gäller grafik så blir det mycket lättare för folk att ge dig förslag på laptops.

Testpilot

Det viktigaste då man handlar en bärbar för spelande är att kolla vilket grafikkort den har och sen kolla processor och annat.
För o få vettig spelprestanda får man i regel lägga nästan det dubbla mot vad en stationär dator skulle kosta med samma prestanda.

Medlem

Bärbara är inte gjorda för att spela spel, såvida man inte tar fram en som är gjord för det ändamålet (no shit!).

Vad jag menar är att de flesta bärbara är surf- och/eller arbetsdatorer och är gjorda för att vara strömsnåla. Att vara strömsnål, för att minska värmeutveckling och öka batteritiden, rimmar dåligt med bra prestanda.

Vill du ha en som har bra prestanda så får du tyvärr vara beredd på att betala ganska mycket, vill du slippa köra med eladaptern i hela tiden så blir det ännu högre prislapp.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Den ska klara av League of legends och liknande spel, alltså inte spel som man behöver en super dator för att kunna spela....

Medlem
Skrivet av favoriten:

Den ska klara av League of legends och liknande spel, alltså inte spel som man behöver en super dator för att kunna spela....

LoL är inte så grafiskt krävande spel så det används inte i tester av datorer men om man tar spel som Counter-Strike Go, Diablo3, TorchLight 2 och Starcraft 2 som ref så borde en laptop med ett HD 7670M kunna hantera LoL bra. Resultaten från spelen jag räknat upp med ett 7670M ser ut så här:

Torchlight 2 (2012)
low: 81.8 fps
med: 68.2 fps
ultra: 52.6 fps
» With all tested laptops playable in detail settings ultra.

Counter-Strike: GO (2012)
low: 181.1 fps
med: 114.5 fps
high: 85.4 fps
ultra: 46.6 fps
» With all tested laptops playable in detail settings ultra.

Diablo III (2012)
low: 61.1 fps
med: 44.6 fps
high: 38.2 fps
» With all tested laptops playable in detail settings high.

StarCraft 2 (2010)
low: 170.4 fps
med: 48 fps
high: 31.3 fps
ultra: 18.9 fps
» With all tested laptops playable in detail settings medium.

Ultra innebär att de har en skärm som klarar av upplösningen 1920x1080.
High är "endast" 1366x768 på ca 15 tums skärmar.

Så nästa fråga blir väl om du klarar dig med 15 tum eller vill ha 17"+
Spelen lär inte flyta på bättre med högre upplösning men det kan vara behagligare med en större skärm.
Alternativt att du köper en 24" skärm som du kopplar till datorn eller något sånt.

En annan viktig sak är ju budgeten. Vad kan du tänka dig att spendera på datorn?

Medlem

Har en 21 tums skärm nu som jag kan använda. Runt 7000 skulle ja kunna lägga ut.

Medlem

Rubriken ändrad samt tråden flyttad till "Hårdvara".


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av favoriten:

Har en 21 tums skärm nu som jag kan använda. Runt 7000 skulle ja kunna lägga ut.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510390

Denna tycker jag kan vara ett bra alternativ men den levereras med ganska lite minne, 4GB, men den har kapacitet för 16GB och ram även till bärbara är rätt så billigt, t.ex.:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151070-corsair_value_...

Intel i5 cpu (dual core)
GFX kretsen har 2gb dedikerat minne, vilket är 1GB mer än vad de flesta andra datorerna hade i samma prisklass.
Jag tittade även på en Asus med AMD A-Serie cpu men enligt CPU tester så är den aningen sämre än Intel på ren beräkningskraft (antar det är det passmark benchar) AMD's 3100p mot Intels 3800p (avrundat).

Du kan titta på specifikationerna på prisjakt. Problemet är ju att tittar man bara på en specifik butik, t.ex. CDON, webhallen etc, så missar man datorer som kan vara av mer värde för att de inte tagits in i sortimentet.
Tyvärr så finns inte datorn jag länka till på så många "kända" ställen så det kanske är ett no-no för dig...

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av favoriten:

Har en 21 tums skärm nu som jag kan använda. Runt 7000 skulle ja kunna lägga ut.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510390

Denna tycker jag kan vara ett bra alternativ men den levereras med ganska lite minne, 4GB, men den har kapacitet för 16GB och ram även till bärbara är rätt så billigt, t.ex.:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151070-corsair_value_...

Intel i5 cpu (dual core)
GFX kretsen har 2gb dedikerat minne, vilket är 1GB mer än vad de flesta andra datorerna hade i samma prisklass.
Jag tittade även på en Asus med AMD A-Serie cpu men enligt CPU tester så är den aningen sämre än Intel på ren beräkningskraft (antar det är det passmark benchar) AMD's 3100p mot Intels 3800p (avrundat).

Du kan titta på specifikationerna på prisjakt. Problemet är ju att tittar man bara på en specifik butik, t.ex. CDON, webhallen etc, så missar man datorer som kan vara av mer värde för att de inte tagits in i sortimentet.
Tyvärr så finns inte datorn jag länka till på så många "kända" ställen så det kanske är ett no-no för dig...

nu är ju detta endast MINA erfarenheter, men har aldrig sett en Toshiba dator son inte krånglat ordentligt.

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

nu är ju detta endast MINA erfarenheter, men har aldrig sett en Toshiba dator son inte krånglat ordentligt.

Har upplevt krångel med IBM/Lenovo, Dell, HP/Compaq, Fujitsu Siemens och Sony över många år men problemen har för det mesta varit överkomliga. Det finns nog brister i alla bärbara system. Det svåra är att hitta en dator som inte har något kritiskt problem.

Köpte en gaming-laptop för 16.500kr för dryga 5 år sedan som ca halvåret efter visade sig ha stora problem med grafikkretsen från nVidia (undersökt av teknik sidor). Det var visserligen inte tillverkarens fel, men flera andra fel utöver det gjorde inte saken bättre. Under två år som jag stod ut med datorn så var den inne för service i strax över sex månaders tid. Först vid åttonde gången jag fick ett fel kunde jag kräva ett återköp/reklamation.

Enligt konsumentombudsmannen så skulle butiken få upp till en månad på sig att bevisa om felet var orsakat av mig eller ursprungligt fel på produkten. Hade de inte gjort det så skulle jag kunnat kräva full ersättning även om de inte var klara. Dock gällde det just vid detta tillfälle som jag förstod det, så kolla med KO först.

Men de var sega, och trots påtryckningar, så tog de två månader på sig innan de återbetalade mig hela summan pga de omfattande felen (i princip var allting i den utbytt vid något tillfälle) och den långa (totala) tiden jag varit utan min dator.
Jag skulle även haft rätt att kräva ersättning för tiden jag varit utan datorn. Jag köpte den för arbetet men passade på att lägga en extra fem tusen för en som jag även kunde spela på och det var även den enda dator jag hade vid tidpunkten. Pengarna jag fick tillbaka från återköpet gick till den dator jag använder nu (förutom uppgraderingar jag gjort med tiden, gfx, ssd etc).

Men även om jag hade rätt till det enligt KO så var det något jag inte orkade gå vidare med efter alla problem jag hade med butiken. De hade inte ens påbörjat mitt ärende när jag kollade med dem efter 3 veckor. Vilket jag ansåg var förhalning. Butiken utförde inte service på plats utan skickar ärenden till en annan verkstad men min dator var alltså fortfarande kvar i butiken.

Kontentan är att det finns små fel och stora fel med datorer, och laptops nog mer än andra pga deras design.
Det enda man kan göra är att forska fram så mycket som möjligt om en speciell dator för att se om och vad för problem folk stött på.

Medlem

Tre tips inte toshiba,inte intel hd grafik och absolut inte ett nvidia graffe vars nummer slutar på fem!!!!till exempel 525 som den här dumme svensken köpte,

1
Skriv svar