Gästkrönikan – Dumheten sänkte Medal of Honor

Redaktör
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Skillnaden beror väl på vem man är. Det finns människor som lever idag som drabbades av WW2, och för dom är det nog inte så. Jag har ingen anknytning till någon av konflikterna och anser mig helt neutral. [...]

Jag skulle säga att tid är en väsentligt större skillnad än vem man är. Minnen kan givetvis smärta under lång tid för vissa, men för de flesta mildras minnena med tiden. Förmodligen är det därför det känns mer ok att avhandla gamla, avslutade konflikter än såna som pågår just nu.

USA:s krigsåtaganden ser jag ingen större anledning att diskutera i anknytning till detta, och det är inte heller artikelns poäng. Den handlar om det osmakliga i att använda verkliga, pågående konflikter som säljargument för underhållningsformen spel. Som jag sa ovan behövs ingen politisk åskådning för att se en viss smaklöshet i det.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Skillnaden beror väl på vem man är. Det finns människor som lever idag som drabbades av WW2, och för dom är det nog inte så. Jag har ingen anknytning till någon av konflikterna och anser mig helt neutral. [...]

Jag skulle säga att tid är en väsentligt större skillnad än vem man är. Minnen kan givetvis smärta under lång tid för vissa, men för de flesta mildras minnena med tiden. Förmodligen är det därför det känns mer ok att avhandla gamla, avslutade konflikter än såna som pågår just nu.

USA:s krigsåtaganden ser jag ingen större anledning att diskutera i anknytning till detta, och det är inte heller artikelns poäng. Den handlar om det osmakliga i att använda verkliga, pågående konflikter som säljargument för underhållningsformen spel. Som jag sa ovan behövs ingen politisk åskådning för att se en viss smaklöshet i det.

Jag förstår inte riktigt varför du känner så. Nu vill jag inte inkräkta på ditt privatliv och göra en massa antaganden, men jag förmodar att du aldrig varit i Afghanistan, eller har släkt och familj där... Du kanske mycket väl känner någon därifrån, det gör jag, som har berättat om vad som försigår osv. Men jag känner även personer vars familjemedlemmar dog i strid i andra världskriget. För mig är det ingen skillnad på dom två. För mig blir inte ett krig mindre tragiskt för att det skedde för 70 år sedan...
Nej, jag tror det handlar om andra saker som gör att denna konflikten är så känslig...

Medlem
Skrivet av Tompa:

MoH-spelen är underhållning, och de använder verkliga, pågående konflikter där folk dör dagligen som säljargument. Det är saker man väldigt lätt kan kritisera utan att för den skull vara vriden i någon särskild politisk riktning.

Jag minns inte att du riktade samma kritik mot BF3 (SP). Är det för att det "utspelades" i Iran där det för stunden inte fanns en konflikt?
Eller för den delen OFP2, men då menar du att det är okej så länge man med löjlig tydlighet maskerar "spelplanen" genom att döpa den till Iran eller annat riktigt eller fiktivt mellanösternland?

Hur många av dom mer moderna fps:en går ut på att man som västerlänning dödar "muslimer" dvs personer som i spelen ser ut som vilken taliban som helst?
Och hur många av dessa har ni kritiserat, precis som med detta spel, för att använda verkliga konflikter "som säljargument"?

Det luktar dubbelmoral om ditt inlägg. Om du verkligen tycker att det är problemfritt om man bara döper slagfältet till något annat än Afganistan eller Irak så är du ju väldigt naiv. Titta du på fienden i alla fps sedan ca år 2001 som utspelas åtminstone delvis i mellanöstern och säg sedan ärligt om du inte ser paralleller med det USA gör i Afganistan eller Irak.

Och på vilket sätt är det bara MoH som har som säljargument att du är västerlänsk soldat som krigar mot muslimer oavsett vad tillverkaren kallar landet för?

Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Med "vänstervriden propaganda" så syftar väl jag mest på alla hycklare som aldrig någonsin klagar på WW2 spel där man skjuter tyskar, "för dom är ju nazister hela bunten" när det i själva verket handlar om helt vanliga tyska soldater som kanske inte alls höll med om nazismens lära, men alltid ska gnälla när man skjuter talibaner, som om vi ska vara helt ärliga, är extremister helt frivilligt. Det är ju ganska uppenbart att dessa personer får nån slags kick av att ställa sig på vad dom anser vara "den lilla människans" sida. Sen att samma människor begår systematiskt folkmord det skiter dessa hycklare i....

Det är en oerhört stor känslomässig skillnad mellan krig som utkämpas i dag och för 70 år sedan.

Skillnaden beror väl på vem man är. Det finns människor som lever idag som drabbades av WW2, och för dom är det nog inte så. Jag har ingen anknytning till någon av konflikterna och anser mig helt neutral.

Många snackar om hur fel USA har som är och bökar i mellanöstern. Dom bekämpar förtryck. Talibanerna är inte bättre än va nazisterna var. Och Saddam var minst lika sjuk i bollen som Adolf var. Det finns vinstintresse i mellanöstern och det fanns ett vinstintresse i andra världskriget också. men innan man gå och tar för givet att USA tjänar feta pengar på dom stackars irakiernas olja ska man nog kolla upp vad en tomahawk-missil kostar.

Det är där jag tycker det finns ett ganska utbrett hyckleri idag, och jag kände doften av den även i denna artikeln. Det är så jävla inne att vara anti-USA osv men folk är ju inte insatta.
Dom har läst om hur det gått åt lite civila och helt plötsligt USA djävulen. Jag kan gärna sopa fram lite statistik på hur mycket tyska och japanska civila som bombades ihjäl under WW2 så kan vi jämföra. Irak och Afghanistan är en jävla picknick i jämförelse.

Och det handlar inte bara om känslomässig anknytning heller. Det har på något vis blivit ett accepterat faktum att tyskarna under WW2 är onda. ALLA tyskar...

Själva sitter vi här och gör inte ett skit åt nånting. Vi gjorde ingenting då och vi gör ingenting nu.
Men gnälla på "the man" det är fanemig en national sport i det här landet.

Alla får tycka vad dom vill, men jag personligen är trött på att denna snedvridna debatten oftare och oftare vävs in i artiklar här på fz, och väldigt ofta dyker upp i forumen. Vad folk skriver i forumen det är en sak, men jag tycker det är omdömeslöst att publicera krönikor med en politisk underton, och sedan "banna" folk i forumen som uttrycker "fel" åsikter enligt er...

Väl talat!

Redaktör
Skrivet av Avalanche -7th SB:

Text

För det första har jag inte recenserat BF3, varken single- eller multiplayer. För det andra lägger du saker i min mun som jag aldrig påstått ("problemfritt", t.ex.). Jag uppskattar om vi kan diskutera det jag faktiskt påstått, inte vad du tror eller tycker att jag påstått.

Jag försöker inte tala om vad just _du_ tycker och känner om ditten och datten, utan mer varför det för _många_ kan vara så att WW2 känns mer okej att göra underhållning av än ett i dag pågående krig. För det är vad den här krönikan handlar om, inte att föra ut nåt vänsterbudskap eller vara pk-maffians lakejer.


signatur
Skriv svar