Webhallen startar gamingmärke

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Bygga eget är bäst och oftast billigare.

Jo, men man måste börja nånstans...
Köpte ett färdigt bygge första gången och fick mycket riktigt problem...då är det bra med garanti/support och grejer.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

skräphallen vem vill handla datorer där.

Medlem

Lite extrem fail att den billigaste stationära datorn endast har ett 120GB SSD och ingen extra hårddisk. 120GB tar slut extremt fort på en speldator. Har inte heller hittade några sätt att sätta i en extra hårddisk utan att bryta några garantier.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Scr33d:

Lite extrem fail att den billigaste stationära datorn endast har ett 120GB SSD och ingen extra hårddisk. 120GB tar slut extremt fort på en speldator. Har inte heller hittade några sätt att sätta i en extra hårddisk utan att bryta några garantier.

Jag hade inga problem med att sätta in nya hårddiskar och dylikt och endå behålla garantin för ett par år sedan. Jag skrev till Komplett då och frågade och de sa att det inte var någon fara.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Calez:
Skrivet av Naraccas:

Som de flesta andra datorbutiker sätter de en dyr processor med ett medelmåttigt grafikkort.

i7 med hyperthreadring ger högst marginell skillnad mot i5 i spel samtidigt som den kostar ganska mycket mer. Vi snackar 139 fps mot 140fps i BF3. Att gå över 3570k för spel är i dagsläget ett slöseri med pengar. Ska de profilera datorerna som speldatorer bör datorerna vara konfigurerade för spelande.

Vad en i7 3970X gör i en speldator har jag ingen aning om. Den presterar identiskt, om inte sämre, än sina fyra gånger billigare bröder i spel. Jag antar att någon villig att lägga 40 000kr på en dator ska ha det bästa oavsett pris och inte bara spela spel.

Sedan snålar de in på 200kr för en DVD brännare istället för en DVD-brännare/blu-ray läsare vilket är underligt. Det känns som om att antingen stöder man blu-ray i en ny dator eller så skippar man helt optisk media.

Angående ram-minne tycker jag dock inte att de lägger på för mycket, utom på deras billigaste dator möjligtvis. Med tanke på priserna på ram är det dumsnålt att inte skaffa 16gb+.

Ok, inte lätt med speldatorer. Kan du inte sätta ihop ett eget paket då och presentera här. Gärna en knäpptyst variant som klarar alla spel.

Som motsvarar alternativ 2?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2593925/13k-dator

Garanterat tystare än Webhallens motsvarighet med betydligt bättre prestanda. Dessutom är det antagligen mycket bättre komponenter för överklockning och framtida uppgraderingar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag var den 1111:e personen som svarade i omröstningen, borde jag inte få något slags pris för det?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Synd bara att Crysissnubben skjuter sönder den dyraste datorn. I övrigt byggde jag min dator för tre år sedan för ca 18K och den klarar dagens spel utmärkt. Dock har jag uppgraderat grafikkortet från GTX 295 till GTX 580.

Hur kommer det sig att det blev så dyrt? 10-12k borde räcka gott och väl...

Medlem

Vad ska man med en dator som kostar 40 000 till? när du kan spela samma spel lika bra på en som kostar 9? Hmmm

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Calez:
Skrivet av Naraccas:

Som de flesta andra datorbutiker sätter de en dyr processor med ett medelmåttigt grafikkort.

i7 med hyperthreadring ger högst marginell skillnad mot i5 i spel samtidigt som den kostar ganska mycket mer. Vi snackar 139 fps mot 140fps i BF3. Att gå över 3570k för spel är i dagsläget ett slöseri med pengar. Ska de profilera datorerna som speldatorer bör datorerna vara konfigurerade för spelande.

Vad en i7 3970X gör i en speldator har jag ingen aning om. Den presterar identiskt, om inte sämre, än sina fyra gånger billigare bröder i spel. Jag antar att någon villig att lägga 40 000kr på en dator ska ha det bästa oavsett pris och inte bara spela spel.

Sedan snålar de in på 200kr för en DVD brännare istället för en DVD-brännare/blu-ray läsare vilket är underligt. Det känns som om att antingen stöder man blu-ray i en ny dator eller så skippar man helt optisk media.

Angående ram-minne tycker jag dock inte att de lägger på för mycket, utom på deras billigaste dator möjligtvis. Med tanke på priserna på ram är det dumsnålt att inte skaffa 16gb+.

Ok, inte lätt med speldatorer. Kan du inte sätta ihop ett eget paket då och presentera här. Gärna en knäpptyst variant som klarar alla spel.

Som motsvarar alternativ 2?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2593925/13k-dator

Garanterat tystare än Webhallens motsvarighet med betydligt bättre prestanda. Dessutom är det antagligen mycket bättre komponenter för överklockning och framtida uppgraderingar.

Tack för tipset. Håller precis själv på och kollar runt vilka komponenter jag ska ha till nya burken. Din lista ser i stort sett perfekt ut för min del, så jag kopierar den nästan rakt av om det är okej

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tack för tipset. Håller precis själv på och kollar runt vilka komponenter jag ska ha till nya burken. Din lista ser i stort sett perfekt ut för min del, så jag kopierar den nästan rakt av om det är okej

Nu kan man ge och ta lite efter behov så klart. Vill du inte överklocka kan du spara in på moderkort, processor och ram-minne. SSD är inget måste för vissa medan andra vill skippa den mekaniska hårddisken helt. Ett 800w nätaggregat behövs inte för systemet utan ett 650w kan väljas.

Systemet är efter vad jag skulle valt för mina behov och det är väl hela tjusningen med att kunna plocka ihop sin egna dator?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Deras serie är ju överprisad som bara den. Jag kan bygga den där 15.490 datorn med ''mycket bättre chassi,Ett av dom bästa ljudkorten,Fläktkontroller,starkare minnen,Fler och bättre fläktar,Bättre sata kablar'' osv osv..

Dom har ju absolut inte valt dom bästa komponenterna man kan få för ett billigt pris, Visst dom är väl bra men absolut inte det bästa man kan få för pengarna om man kollar runt lite själv..

Den där 42.990 datorn är ju överprisad så man skulle få en hjärtinfarkt om man fick reda på vad delarna i datorn faktiskt kostade om man var en nybörjare som inte kan så mycket om datorer och vill ha det bästa oh köper det dyraste. Det är absolut inte billiga delar i burken men dom är inte värda 42.990kr

Det roligaste misstaget jag såg på deras anonser var, VART ÄR LJUDKORTET???
Ett bra ljudkort är nästan lika viktigt som ett bra grafikkort..

Dom hade kunnat slängt in detta ljudkort för de sjuka summor de säljer sina datorer för.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/145577-asus_xonar_dx_...

Jag har det ljudkortet och det är nog det bästa budgetkortet du kan få tag på i dagens läge..

Deras spelserie är en total flopp just pga att dom inte ens har ett ljudkort, Man ska tydligen sitta och spela på skitljudet i moderkortet..

Det är antagligen inte en 'gamer' som har suttit ihop denna serie, Dom har bara slängt in saker som ser bra ut på papperet utan att veta vad som faktiskt finns ute på marknaden,

Den saken såg bra ut.. Den måste vi ha med i våran dator, Men oj kolla det där sjukt överprisade delen.. Den måste vi ha för att den är dyrast i sin klass och dyrast är ju alltid bäst !!! såg ju riktigt bra ut det här.. Äsch grabbar, Vi skiter i ljudkortet.. Det finns ju redan ett i moderkortet... Det ljudet måste ju vara GRYMT bra för att moderkortet kostar apa ^^

Medlem

Varför är det så överdrivet mycket minne? 16gb på billigaste modellen, det lär man ju utnyttja :/

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Deras serie är ju överprisad som bara den. Jag kan bygga den där 15.490 datorn med &#039;&#039;mycket bättre chassi,Ett av dom bästa ljudkorten,Fläktkontroller,starkare minnen,Fler och bättre fläktar,Bättre sata kablar&#039;&#039; osv osv..

Dom har ju absolut inte valt dom bästa komponenterna man kan få för ett billigt pris, Visst dom är väl bra men absolut inte det bästa man kan få för pengarna om man kollar runt lite själv..

Den där 42.990 datorn är ju överprisad så man skulle få en hjärtinfarkt om man fick reda på vad delarna i datorn faktiskt kostade om man var en nybörjare som inte kan så mycket om datorer och vill ha det bästa oh köper det dyraste. Det är absolut inte billiga delar i burken men dom är inte värda 42.990kr

Det roligaste misstaget jag såg på deras anonser var, VART ÄR LJUDKORTET???
Ett bra ljudkort är nästan lika viktigt som ett bra grafikkort..

Dom hade kunnat slängt in detta ljudkort för de sjuka summor de säljer sina datorer för.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/145577-asus_xonar_dx_...

Jag har det ljudkortet och det är nog det bästa budgetkortet du kan få tag på i dagens läge..

Deras spelserie är en total flopp just pga att dom inte ens har ett ljudkort, Man ska tydligen sitta och spela på skitljudet i moderkortet..

Det är antagligen inte en &#039;gamer&#039; som har suttit ihop denna serie, Dom har bara slängt in saker som ser bra ut på papperet utan att veta vad som faktiskt finns ute på marknaden,

Den saken såg bra ut.. Den måste vi ha med i våran dator, Men oj kolla det där sjukt överprisade delen.. Den måste vi ha för att den är dyrast i sin klass och dyrast är ju alltid bäst !!! såg ju riktigt bra ut det här.. Äsch grabbar, Vi skiter i ljudkortet.. Det finns ju redan ett i moderkortet... Det ljudet måste ju vara GRYMT bra för att moderkortet kostar apa ^^

Haha, jag gillar dina citat, det är just därför jag inte köper eller litar på sådana här saker :D. Det är synd man inte har någon som dig brevid när man ska köpa en ny dator. Att vara en amatör suger lite ibland, det är svårt att hitta de rätta sakerna för pengarna ibland.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Calez:
Skrivet av Naraccas:

Som de flesta andra datorbutiker sätter de en dyr processor med ett medelmåttigt grafikkort.

i7 med hyperthreadring ger högst marginell skillnad mot i5 i spel samtidigt som den kostar ganska mycket mer. Vi snackar 139 fps mot 140fps i BF3. Att gå över 3570k för spel är i dagsläget ett slöseri med pengar. Ska de profilera datorerna som speldatorer bör datorerna vara konfigurerade för spelande.

Vad en i7 3970X gör i en speldator har jag ingen aning om. Den presterar identiskt, om inte sämre, än sina fyra gånger billigare bröder i spel. Jag antar att någon villig att lägga 40 000kr på en dator ska ha det bästa oavsett pris och inte bara spela spel.

Sedan snålar de in på 200kr för en DVD brännare istället för en DVD-brännare/blu-ray läsare vilket är underligt. Det känns som om att antingen stöder man blu-ray i en ny dator eller så skippar man helt optisk media.

Angående ram-minne tycker jag dock inte att de lägger på för mycket, utom på deras billigaste dator möjligtvis. Med tanke på priserna på ram är det dumsnålt att inte skaffa 16gb+.

Ok, inte lätt med speldatorer. Kan du inte sätta ihop ett eget paket då och presentera här. Gärna en knäpptyst variant som klarar alla spel.

Som motsvarar alternativ 2?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2593925/13k-dator

Garanterat tystare än Webhallens motsvarighet med betydligt bättre prestanda. Dessutom är det antagligen mycket bättre komponenter för överklockning och framtida uppgraderingar.

Du glömde montering,windows,garanti 3år och support 3år

Medlem
Skrivet av nils45:

Haha, jag gillar dina citat, det är just därför jag inte köper eller litar på sådana här saker :D. Det är synd man inte har någon som dig brevid när man ska köpa en ny dator. Att vara en amatör suger lite ibland, det är svårt att hitta de rätta sakerna för pengarna ibland.

Man ska aldrig lita på annonser där det står hur sjukt bra någonting är om man inte ens vet vad det är för någonting om det som är i burken, Man ska kolla igenom noga och ta reda på vad som faktiskt sitter i burken och se hur mycket sakerna faktiskt är värda. Färdiga burkar brukar ofta ha någonting i sig som bara sitter där för att dom ska försöka lura sina kunder då dom säljer burken för mer än vad det är värt .

Olika butiker har olika priser osv, I min nuvarande dator så köpte jag tex grafikkorten på cdon och resten på en annan sida för att det blev jättebilligt pga rea på grafikkorten, Jag sparade minst en tusenlapp på att göra så

Prisjakt.nu är nästan ett måste om man vill hitta bästa priserna inom svenska internetbutiker.
Man ser vilka som försöker lura en ganska snabbt då vissa butiker kostar apmycket..

Om man kollar på Prisjakt.nu och jämför delarna på webhallens dyraste burk så ser man att till och med några utav dom lösa delarna till den burken är överprisade om man jämför med dom andra stora butikerna som är inriktade på datorer..

Ta moderkortet ASUS SABERTOOTH X79 till exempel:
3000kr på Webhallen...
2349kr på Komplett...
Ska detta vara menat som ett dåligt skämt eller vadå ???
Och webhallen säljer sakerna ännu dyrare i sin färdiga spelburk... ??????

När man är nybörjare så sitter man kanske där som ett frågetecken tills man lärt sig grunderna till hur man bygger en dator, Mitt första datorbygge vart en episk upplevelse och det är lätt värt att lära sig hur en dator fungerar i grunden utan att behöva vända sig till andra för det minsta lilla.

Medlem
Skrivet av Plasmabengt:

Du glömde montering,windows,garanti 3år och support 3år

Självklart har dessa saker ett värde i sig som kraftigt varierar på grund av både personliga preferenser och av den kunskap och erfarenhet man besitter. Nu var det ju så att det efterfrågades ett exempel på lämpliga delar till ett egenbyggt motsvarande system. Jag är ganska säker på att personerna som efterfrågar sådant är fullt medvetna om att de själva måste montera och eventuellt felsöka samt att de inte får med Windows.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Plasmabengt:

Du glömde montering,windows,garanti 3år och support 3år

Självklart har dessa saker ett värde i sig som kraftigt varierar på grund av både personliga preferenser och av den kunskap och erfarenhet man besitter. Nu var det ju så att det efterfrågades ett exempel på lämpliga delar till ett egenbyggt motsvarande system. Jag är ganska säker på att personerna som efterfrågar sådant är fullt medvetna om att de själva måste montera och eventuellt felsöka samt att de inte får med Windows.

Det är ju väldigt mycket bashing av priserna i denna tråden. Ska man jämföra med andra butiker som säljer datorer så är ju priserna väldigt bra, och det är ju det man får jämföra med.
Delarna som dom har valt är ju genomgående inget skräp heller. Ofta är det ju så att när man ska köpa en färdigbyggd dator så är det alltid någon eller ett par delar som sabbar hela builden, det har dom lyckats undvika här tycker jag.

Medlem

Som jag tidigare sagt så är det mest avsaknaden av blu-ray och det faktum att de lägger hundralappar på en marginellt bättre processor vars styrka är hyperthreadring (som är helt värdelöst i spel). Hundralappar som kunde lagts på grafikkort och ge en rejäl ökning i spelprestanda.

Sen att de är exklusiva till Nvidia är en nackdel i sig även om det är fullt förståeligt med tanke på den förmodade rabatt detta ger.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Som jag tidigare sagt så är det mest avsaknaden av blu-ray och det faktum att de lägger hundralappar på en marginellt bättre processor vars styrka är hyperthreadring (som är helt värdelöst i spel). Hundralappar som kunde lagts på grafikkort och ge en rejäl ökning i spelprestanda.

Sen att de är exklusiva till Nvidia är en nackdel i sig även om det är fullt förståeligt med tanke på den förmodade rabatt detta ger.

Så du stör dig inte på att det inte finns ett riktigt ljudkort i burkarna? ^^

Medlem

Stör och stör. Ljudkortens vara eller icke vara är en ganska individuell sak och är generellt inget de flesta prioriterar. De som prioriterar ljudkort har ofta viljan och kunskapen att skaffa ett kort själva och sätta i den nya datorn. Till skillnad från många andra delar behöver inte valet av ljudkort anpassas till själva datorn. Själv sitter jag med ett separat ljudkort och tycker att det är lika mycket värt med bra ljud som bra grafik.

Och visst, på dyrare system skulle jag gärna se ett bra ljudkort. Det är en helt annan upplevelse med ett bra 5.1/7.1 system samtidigt som man får en (om än minimal) prestandaboost. I en dator som kostar över 30kkr bör man kunna förvänta sig allt "extra" som hör en gaming-dator till.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar