Twitterstorm uppmärksammar sexism inom spelbranschen

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av pixelviking:

Påfrestande att se sådana här kommentarer som helt saknar verklighetsförankning.
Bara för att ni personligen inte ser något så betyder det inte att det inte existerar.

Till skillnad från älvor och enhörningar så finns det övertygande bevis att tjejer spelat spel så länge som det funnits spel. Jag är en av dem och så jäkla fantastisk och unik är jag inte. (Oavsett vilken propaganda som min mamma sprider.)

Jag sa aldrig att kvinnor inte spelade innan dess, jag tror intressen för just spel har väckts upp hos kvinnor de senaste 10 åren.
Vi kan nog inte bråka om att det inte finns betydligt mer kvinnor idag som spelar än för 20 år sedan.

För 20 år sedan var majoriteten nördiga män, idag är det inte så. idag kan ett OS proffs köra WoW, CoD eller vadfasiken han vill. Vilket inte förekom då.

Roligt att OS proffset ändå är en han...


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av pixelviking:

Påfrestande att se sådana här kommentarer som helt saknar verklighetsförankning.
Bara för att ni personligen inte ser något så betyder det inte att det inte existerar.

Till skillnad från älvor och enhörningar så finns det övertygande bevis att tjejer spelat spel så länge som det funnits spel. Jag är en av dem och så jäkla fantastisk och unik är jag inte. (Oavsett vilken propaganda som min mamma sprider.)

Jag sa aldrig att kvinnor inte spelade innan dess, jag tror intressen för just spel har väckts upp hos kvinnor de senaste 10 åren.
Vi kan nog inte bråka om att det inte finns betydligt mer kvinnor idag som spelar än för 20 år sedan.

För 20 år sedan var majoriteten nördiga män, idag är det inte så. idag kan ett OS proffs köra WoW, CoD eller vadfasiken han vill. Vilket inte förekom då.

Roligt att OS proffset ändå är en han...

Det jag menade var att det har blivit så accepterat att en nördig man sittandes nere i en källare 24/7 är lika accepterad att spela som en man som spelar OS.

Menade inte att OS eller spel är bara för män.. Ogillar nästan att prata om sånt här, folk ser rött på varje liten detalj som kan tänkas tolkas negativt.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

jag tror

Nu kom de där fula orden in igen. Har du hört talas om Centipede? Det var ett av de första exemplen där lika många av spelarna (om inte fler) var kvinnor som män. Varför tilläts inte kvinnorna ta plats? Kanske samma anledning som varför vi fortfarande hör de oerhört trötta köksskämten.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Det jag menade var att det har blivit så accepterat att en nördig man sittandes nere i en källare 24/7 är lika accepterad att spela som en man som spelar OS.

Menade inte att OS eller spel är bara för män.. Ogillar nästan att prata om sånt här, folk ser rött på varje liten detalj som kan tänkas tolkas negativt.

Okej.
Dock är det sånt som är en del av problemet. Att vi antar att det är en han.
Jag säger väldigt ofta fel själv när jag pratar om spel eller andra saker. Det sitter djupt rotat i många av oss och det är väl det man vill få bort.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Haha, ironiskt eftersom det handlar om en bransch skapad av män, som endast överlevt tack vare män och vars konsumenter till största delen består av män (50/50-statistiken köper jag inte för fem öre). Fast det funkar ju även att se branschen som ett skämt och sedan hoppa på tåget sent när svårighetsgraden på spelutveckling ligger i nivå med moddar.

Medlem

Skulle finnas fler Kvinnliga spelutvecklare och varför finns diskriminering det är ju bara onödigt.

Medlem
Skrivet av Hamsternator:

Kanske samma anledning som varför vi fortfarande hör de oerhört trötta köksskämten.

köksskämten görs ju typ av existenz medlemmar och p12or Ingenting att oroa sig över när man kommer ur tonåren i alla fall.

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Segas:

Jag är en av många som blev av med tjänsten som pedagog på ett dagis, just för att föräldrar tyckte det var äckligt med en man som jobbade med barn - så jag vet precis vad jag snackar om, och det händer bokstavligen inte ett skit på den fronten..

Riktigt tråkigt att höra.
Men trots detta, kollar man på jobbannonser i branschen så står det alltid att de vill ha manliga sökanden (kanske inte där du bor?)
Men då vet du hur det kan vara att bli diskriminerad på grund av sitt kön på arbetet. Och det är det det handlar om.

Detta är något som ofta skrivs i jobbannonser för att det är ett billigt sätt att få folk att tro att företaget är jämställt trots att det inte är det. Bara för att det står så i en jobbannons, och hälften av sökanden är män, betyder det inte att en man kommer få jobbet.

För övrigt är det skrämmande hur många i kommentarsfältet som skriver att det inte är nåt problem för att rakt efter komma med en alldeles egen sexistisk kommentar.

Medlem
Skrivet av Securion:

Min fru och jag spelar spel ihop, bla i en av nordens största klaner, och hon tycker att hon blir orättvist behandlad när vi spelar med andra.
På ett POSITIVT sätt. <---- Viktigt...
Dvs alla hjälper henne om hon behöver hjälp och ser till att ingen ger henne någon skit.

Om det är orättvist för någon så är det för nya killar som kommer in i klanen, som inte blir lika vänligt behandlade alltid...

Så hon tycker ivf inte att det är negativt att vara kvinna och spela spel. Tvärtom.

Jo det är en klar fördel att spela kvinnliga karaktärer i MMO

Medlem
Skrivet av kebbe:

Haha, ironiskt eftersom det handlar om en bransch skapad av män, som endast överlevt tack vare män och vars konsumenter till största delen består av män (50/50-statistiken köper jag inte för fem öre). Fast det funkar ju även att se branschen som ett skämt och sedan hoppa på tåget sent när svårighetsgraden på spelutveckling ligger i nivå med moddar.

Du har en liten poäng i det du säger, även om det mesta verkar lite provocerande.

Tror inte män härjar så värst över att kvinnor får det största utbudet av kläder i en butik eller de som står i kassan eller pillar ute i affären 9 av 10 fall är kvinnor.

Hur många klädesbutiker för män har vi egentligen som är vanligt förutom Dressman? Ingen tror jag.

Går man in på H&M ser man hur 80% av butiken är just för kvinnor, vissa affärer har mindre utbud på manliga kläder än underkläder till kvinnor.
Spelindustrin var mestadels för män förr, dock tycker jag det är jättepositivt att det börjar närma sig 50-50 inom spelvärlden.
Hoppas klädindustrin också blir 50-50 en dag, Jack & Jones och Vera Moda gör ju detta exempel väldigt bra, 2 ingångar, alltid bredvid varandra, dock brukar vera moda vara 10% större.

Eller Him & Her affären, vet inte namnet 100%.
varsin ingång, 50-50 utbud.

Inaktiv
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Securion:

Min fru och jag spelar spel ihop, bla i en av nordens största klaner, och hon tycker att hon blir orättvist behandlad när vi spelar med andra.
På ett POSITIVT sätt. <---- Viktigt...
Dvs alla hjälper henne om hon behöver hjälp och ser till att ingen ger henne någon skit.

Om det är orättvist för någon så är det för nya killar som kommer in i klanen, som inte blir lika vänligt behandlade alltid...

Så hon tycker ivf inte att det är negativt att vara kvinna och spela spel. Tvärtom.

Jo det är en klar fördel att spela kvinnliga karaktärer i MMO

instämmer .. sen blir dom inte tråkiga att titta på

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Hamsternator:

Kanske samma anledning som varför vi fortfarande hör de oerhört trötta köksskämten.

köksskämten görs ju typ av existenz medlemmar och p12or Ingenting att oroa sig över när man kommer ur tonåren i alla fall.

"thats a wierd looking kitchen" i alla youtubekommentarer gör mig lika uttråkad som pil i knäet-skämt

Medlem

Allt ni pratar om är grekiska för mig! Jag förstår inte problemet?!

Attans också nu blev jag ju hungrig av allt detta läsande, ska nog be frugan göra en macka åt mig!

Får man inte vara hungrig längre?

Medlem
Skrivet av korosuu:

"#1reasonwhy because when I tell people I'm a designer, I without fail get "Really? You don't look like you play games. Guys must love you"

Här är det mer av en uppfattning utav gamers, en kvinna skulle kunna säga exakt samma sak till en väldigt attraktiv man.

"b/c when my desk was nr the door, most clients thought I was the receptionist. This didn't happen to male dev after desk swap"

Hon säger att det inte hände när en man satt där (tror hon överdriver för att hamra ner sin poäng) kan definitivt se om någon sitter vid ett skrivbord vid ingången hur man tror att det är receptionisten.

"Because creating appropriately dressed female characters is viewed as a rarity, rather than the norm"

Vad har detta med frågan att göra? Hursomhelst så finns det många män som inte bryr sig om kläderna och stör sig också på att kvinnor har löjliga kläder/armor etc istället för något mer realistiskt/praktiskt. Plus att vi behöver inte ens gå in på hur män avbildas i spel.

"When announcing MY new game, an industry publication referred to me in the headline not by my name but as John Romero's wife"

Och när kändisfruar har män som inte är kända så kör dom inte med samma sak?

Existerar sexism? Ja och den går åt båda hållen, det existerar säkert mer gentemot kvinnor men snacka om att ha prima exempel utav 1st world problems.

Skulle det vara mer i stil med vad som pågår i mellanöstern så skulle jag hålla käft och bara skaka på huvudet i sorg för hur dåligt det är där för kvinnor, men nu skakar jag på huvudet i sorg för andra anledningar.

Bra svar på allt! Jag håller med.

Själv tycker jag att det här med "sexism" inte är nåt att bry sig om.
Det är inget konstigt att man tror att kvinnor är receptionister för det arbetar inte så många kvinnor inom spelbranschen!
Hade jag kollat på en stream där en snygg tjej lirat så jag hade ju jag (som är man) direkt tänkt på att dra på henne och säkerligen sagt nåt roligt
Hade inte nödvändigtvis varit oförskämd men som kille som gillar snygga tjejer så är det bara naturligt.

Medlem

Herregud, säger jag bara. Att det existerar trångsynta människor visste jag, men att 85% av den gruppen har FZ som sitt hem var däremot något nytt för mig.

Jag säger bara en sak... Öppna er ögon för i helvete. Bara för att ni anser att det "inte är något att bry sig om" betyder det inte att problemet inte finns där. Problemet är äkta, och spelbranschen är knappast ensam om det.

Då den typen av tänk som har visat sig i denna tråd sträcker sig långt utanför problemet med sexism måste jag få säga att...

Det är personer som ni som fördärvar denna planet.

Tack och hej numbnuts!


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Dagens i-lands problem.
Jävla trams, kvotering och dyl är bara av ondo och skapar bara förakt och tvivel om att den mest lämpade gör uppgiften.
Ser fan aldrig något gnäll om att det finns för få kvinnliga rörmokare, men det är klart att vara röris är ju inget högstatus yrke heller.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

köksskämten görs ju typ av existenz medlemmar och p12or Ingenting att oroa sig över när man kommer ur tonåren i alla fall.

Man skulle kunna tro att det är så, men oj vad läskigt fel det är =/
Tyvärr är det mer eller mindre lika utbrett bland de äldre målgrupperna.

Medlem
Skrivet av Arvid:
Skrivet av walter_iego:

Jag tror det handlar om intresse. Om kvinnor hade fått något ut av våldspel, eller andra slags spel (säg de spel som det säljs mycket av), hade dessa kvinnor själv suttit bakom spakarna.

Vem/vad är det som säger att de inte får ut något av våldsspel? Jag vet flera tjejer som gillar fps.

Jag vet med flera tjejer som spelar FPS, men jag vet även att killar är väldigt överrepresenterade.

Medlem

Inget att tillägga, utom den här sköna låten.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Synd att kvinnor diskrimineras så, även i spelindustrin.

Själv spelar jag alltid som kvinna då jag kan i spel. RPG, MMO, FPS, det kvittar. Jag älskar att spela som tjej av någon anleding. Kanske har jag själv en längtan att vara kvinna någonstans härinne?

Medlem

Valve Dev: “Calling Games Industry Sexist Is A Major Disservice To Developers”
http://www.fmvmagazine.com/?p=13391

Intressant läsning.

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Jag tycker inte att ett par vänstervridna personer skall få avgöra framtiden för mina spel. Men självklart ska vi visa respekt för både det kvinnliga och manliga könet!

Om du mot förmodan skulle vara allvarlig...

Det handlar inte om politik. Det handlar om ett absolut minimum av intelligens, medmänsklighet, allmänbildning, moral och värdighet för att förstå att likvärdig behandling och respekt för alla människor oavsett kön är en universell och naturlig självklarhet för att inte säga sanning. Att ens ifrågasätta detta, eller ens antyda motsatsen, är ingenting annat än ocivilicerat och idiotiskt.

IMO så kan problematiken enkelt sammanfattas i ett ord: dumhet. Bara fundamentalt och genomgående korkade personer skulle hävda att detta inte är ett reellt problem och majoriteten av dessa "personer" är med all sannolikhet dessutom män, som inte ens berörs av problemet personligen till att börja med.

Som med allt annat, så är det jäkligt lätt att vifta bort "obekväma" frågor som "nonsens" när man själv inte blir drabbad. En sådan total inskränkthet och brist på insikt, är tyvärr inte straffbar i dagens läge (även om den kanske borde vara det) vilket betyder att den kan fortsätta spridas, fortsätta påverka omgivningen och alltjämt vara en negativ inverkan på de som drabbas...i detta fall kvinnor.

Därför är det extremt viktigt att tänka på detta (även för oss som inte drabbas direkt) och att säga ifrån när vi ser tendenserna för att få till en förändring till det bättre. Det är därför diskussioner som dessa är viktiga...för tyvärr så behövs dessa diskussioner...något som blir smärtsamt uppenbart när man läser vissa retarderade mun-andares reaktioner och kommentarer.

Vissa kommer försöka hävda att detta bara handlar om att vara "PK" och att hela ämnet är en fråga om "åsikt", men ingenting skulle kunna vara mer fjärran från sanningen.

Om man hävdar att detta inte är ett problem, eller att det inte är viktigt, då är man helt enkelt korkad. Sorry, men så enkelt är det.

SE

Medlem

Tröttsamt när de som känner sig träffade låtsas som att problemet inte finns eller drar till med klassikern "det finns värre saker i mellanöstern". Det kommer alltid finnas större problem än sexism i världen, men det betyder inte att frågan är oviktig eller bör ignoreras.

Så som världen ser ut nu så går vi miste om massvis av kompetens eftersom vi förväntas vara på ett visst sätt baserat på ifall vårat kön dinglar eller inte. Det börjar på dagis och slutar som en typ av slaveri där våra liv styrs av vad andra människor förväntar sig av oss. Den som sticker ut ur mängden kommer straffas genom social utfrysning eller kanske en sämre lön.

Så länge kompetenta kvinnor (eller män för den delen) avskräcks från att ta sig an en viss typ av jobb eller fritidsintresse enbart för att samhället är könssegregerat så kommer vi alla förlora på det. Jag kan sätta en peng på att de skattepengar som vi investerar i jämställdhetsprojekt samt kvoteringar betalar tillbaka sig ganska snabbt.

Inaktiv

Twitter är dominerat av rödgröna så kallade genusvetare med lite logik och mycket känslor. Sexism i spel är ett intressant ämne men bryr mig inte vad som sägs i ämnet på Twitter. Tillåt mig presentera en smart kvinna med sunda åsikter i genusdebatten. Hon är doktor i matematik, bara det.

http://tanjabergkvist.wordpress.com/

Inaktiv
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Raklödder:

Jag tycker inte att ett par vänstervridna personer skall få avgöra framtiden för mina spel. Men självklart ska vi visa respekt för både det kvinnliga och manliga könet!

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/29585007.jpg

Om du mot förmodan skulle vara allvarlig...

Det handlar inte om politik. Det handlar om ett absolut minimum av intelligens, medmänsklighet, allmänbildning, moral och värdighet för att förstå att likvärdig behandling och respekt för alla människor oavsett kön är en universell och naturlig självklarhet för att inte säga sanning. Att ens ifrågasätta detta, eller ens antyda motsatsen, är ingenting annat än ocivilicerat och idiotiskt.

IMO så kan problematiken enkelt sammanfattas i ett ord: dumhet. Bara fundamentalt och genomgående korkade personer skulle hävda att detta inte är ett reellt problem och majoriteten av dessa "personer" är med all sannolikhet dessutom män, som inte ens berörs av problemet personligen till att börja med.

Som med allt annat, så är det jäkligt lätt att vifta bort "obekväma" frågor som "nonsens" när man själv inte blir drabbad. En sådan total inskränkthet och brist på insikt, är tyvärr inte straffbar i dagens läge (även om den kanske borde vara det) vilket betyder att den kan fortsätta spridas, fortsätta påverka omgivningen och alltjämt vara en negativ inverkan på de som drabbas...i detta fall kvinnor.

Därför är det extremt viktigt att tänka på detta (även för oss som inte drabbas direkt) och att säga ifrån när vi ser tendenserna för att få till en förändring till det bättre. Det är därför diskussioner som dessa är viktiga...för tyvärr så behövs dessa diskussioner...något som blir smärtsamt uppenbart när man läser vissa retarderade mun-andares reaktioner och kommentarer.

Vissa kommer försöka hävda att detta bara handlar om att vara "PK" och att hela ämnet är en fråga om "åsikt", men ingenting skulle kunna vara mer fjärran från sanningen.

Om man hävdar att detta inte är ett problem, eller att det inte är viktigt, då är man helt enkelt korkad. Sorry, men så enkelt är det.

SE

jag håller med om mycket av det du skriver, men det är för enkelt att avfärda sexism med att det handlar om dumhet, även om den här tråden kan få en att tro det, och det handlar absolut om politik (även om det inte behöver handla om vänster/höger).
Du skriver själv att du förmodligen kommer att avfärdas som politiskt korrekt (som av någon sverigedemokratisk anledning kommit att bli ett skällsord), dvs att du för fram en fullkomligt rimlig politisk åsikt, som att kön (eller i andra sammanhang sexualitet, etnicitet osv) inte skall påverka ens liv i frågor som inte har något med detta att göra. det går att se det som en självklar rättighet att exempelvis spela, skriva om eller utveckla datorspel utan att ens biologiska kön skall påverka dessa aktiviteter, och det är ett samhälles uppgift att arbeta för att realisera detta när så inte är fallet.
Som många har skrivit här, och du också, tror jag att det ofta rör sig om rent egenintresse, inte dumhet. ser man inte längre än sin egen näsa är det svårt att uppbåda något större intresse eller ännu mindre ge upp något av sitt eget privilegium för att förbättra för någon annan. denna annan kan då vara kvinna, asylsökande invandrare, hemlös, arbetslös etc.
När detta egenintresse blivit till en samhällsstruktur är det definitivt en politisk fråga.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Tröttsamt när de som känner sig träffade låtsas som att problemet inte finns eller drar till med klassikern "det finns värre saker i mellanöstern". Det kommer alltid finnas större problem än sexism i världen, men det betyder inte att frågan är oviktig eller bör ignoreras.

Så som världen ser ut nu så går vi miste om massvis av kompetens eftersom vi förväntas vara på ett visst sätt baserat på ifall vårat kön dinglar eller inte. Det börjar på dagis och slutar som en typ av slaveri där våra liv styrs av vad andra människor förväntar sig av oss. Den som sticker ut ur mängden kommer straffas genom social utfrysning eller kanske en sämre lön.

Så länge kompetenta kvinnor (eller män för den delen) avskräcks från att ta sig an en viss typ av jobb eller fritidsintresse enbart för att samhället är könssegregerat så kommer vi alla förlora på det. Jag kan sätta en peng på att de skattepengar som vi investerar i jämställdhetsprojekt samt kvoteringar betalar tillbaka sig ganska snabbt.

Jag höll med dig fram till jämställdhetsprojekt (som ofta saknar empirisk evidens) och kvotering (som per definition är diskriminering) ヽ(=´▽`= )ノ

Medlem

Ett verkligt problem och det är väldigt bra att det uppmärksammas!

Kanske inte helt relevant, men jag har en god vän som är tjej och jobbar på ett stort spelutvecklarföretag här i Sverige. Om det nånsin kommer på tal att jag har en vän där så är den första frågan, oavsett person, ålder eller kön, "Vad gör HAN där?" När jag säger att det är en HON brukar folk bli en smula förvånade, så nog finns det en sorts allmän sinnesbild att kvinnor inte är så vanliga i branschen.

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Problemet är inte begränsat till spelskapande heller, kvinnliga gamers får utstå en jäkla massa skit från manliga gamers.

Ta som exempel dom fåtal tjejer som vågar streama spel på twitch, dom får utstå rätt så mycket skit i sina chattar, det är konstant spam av nedsättande och sexistiska kommentarer, speciellt om det är en duktig spelare då ska hon tryckas ner ordentligt.

Det är nog inte så lätt att vara tjej i den här branschen oavsett om man jobbar med spelskapande eller spelar spel, killar beter sig nog som grisar lite överallt.

Roligt när man kommer ut på nätet och läser om de här "problemen" och sen kommer man till morsans jobb på en gammal industrifabrik där männen i det här fallet hade varit "sexistiska svin" medans alla är jättebra vänner ändå!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av cm0s:

Jag höll med dig fram till jämställdhetsprojekt (som ofta saknar empirisk evidens) och kvotering (som per definition är diskriminering) ヽ(=´▽`= )ノ

Jämställdhetsprojekt kan vara bra eller dåliga beroende på hur de genomförs. Även om vi inte ser positiva resultat efter en vecka så tror jag verkligen på att Sverige kommer bli en rikare nation när vi blivit av med alla påhittade hinder som vi själva har skapat. Hur ska man förresten kunna se empiriska evidens för projekt som, om de lyckas väl, kan ta flera tiotal år innan de syns i statistiken? Jag tror vi får vänta med slutsatserna.

Kvotering är knappast diskriminering, men det beror på hur det tillämpas. Vi vet att det existerar diskriminering på arbetsmarknaden som är till vita mäns fördel i nästan alla fall. Vi blir med andra ord "inkvoterade" naturligt utan att tänka på det. Jag tror inte att någon vill att kvotering ska existera förevigt, men hellre ser jag en temporär kvotering under kanske en tioårsperiod eftersom marknaden inte kommer lösa det av sig självt förens om kanske flera generationer. Handen på hjärtat, hur många tror egentligen att en kvinna med likvärdiga meriter som en man får en chefsposition om en (oftast manlig) arbetsgivare ska fatta beslutet? Jag är för kvotering eftersom jag är övertygad om att kvinnor generellt måste prestera bättre än sina manliga konkurrenter på arbetsmarknaden för att kunna klättra. Den formen av kvotering jag förespråkar handlar om att kompensera för de kvinnor som blir nekade tjänster trots att de har likvärdig kompetens som sin manliga motpart. Kvotering kan fungera som ett sätt att balansera bort den redan inbyggda men dolda orättvisan som är till vita mäns fördel.

Medlem
Skrivet av dotque:

Roligt när man kommer ut på nätet och läser om de här "problemen" och sen kommer man till morsans jobb på en gammal industrifabrik där männen i det här fallet hade varit "sexistiska svin" medans alla är jättebra vänner ändå!

Förstår inte riktigt vad du menar, men om du menar att du inte ser problemet på din mammas arbetsplats så är det för att vi i Sverige till stor del har jobbat bort sånt i arbetslivet över tiden med hjälp av t.ex. fackliga organisationer och en bred allmän medvetenhet. Det är ju inte direkt samma sak som en internationell och till stora delar anonym spelscen.

Skriv svar