Square Enix: Ett misslyckande till kan vara slutet

Robot
Square Enix: Ett misslyckande till kan vara slutet

Final Fantasy XIV-chefen Naoki Yoshida säger att företaget inte har råd med en till superflopp i stil med det kritiserade onlinerollspelet.

#final-fantasy-xiv, #final-fantasy-xiv-a-realm-reborn, #square-enix, #final-fantasy-xi, #world-of-warcraft


Medlem
Square Enix: Ett misslyckande till kan vara slutet

Domä Födåli


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hur kan ett framgånsrikt företag med en populär serie falla på ett enda spel? Eller är det inte samma som utvecklat alla spelen i serien?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur kan ett framgånsrikt företag med en populär serie falla på ett enda spel? Eller är det inte samma som utvecklat alla spelen i serien?

Jo fast allt dom gjort på senare år har ju mer eller mindre varit ett misslyckande? Square Enix har ju hela tiden varit företaget bakom Final Fantasy men det är ju långt ifrån samma folk och samma team på alla spelen. Och dom faller väl såklart så mycket på ett enda spel för att det kostade riktigt mycket pengar att göra. MMOs kostar generellt en hel del mer att utveckla än "vanliga" spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur kan ett framgånsrikt företag med en populär serie falla på ett enda spel? Eller är det inte samma som utvecklat alla spelen i serien?

Nej det är det inte, de har flera team.
Det finns några nyckelpersoner som brukar vara med i utvecklingen av de flesta spelen

Medlem

Så om ett team gör bra ifrån sig så byter dom i alla fall? Jag ser inte poängen med att byta runt hela tiden, men det kanske ligger någon idé bakom. Men det låter mer som dålig företagsledning än något annat. Om ett team gör spelet som spelarna vill ha det, låt dom då fortsätta med det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Så om ett team gör bra ifrån sig så byter dom i alla fall? Jag ser inte poängen med att byta runt hela tiden, men det kanske ligger någon idé bakom. Men det låter mer som dålig företagsledning än något annat. Om ett team gör spelet som spelarna vill ha det, låt dom då fortsätta med det.

Folk kommer nog och går hela tiden i utvecklarteamen. Det som består är väl antagligen mer i approachen dom tar till att utveckla ett spel. Square Enix är inte som typ Bethesda med ett konkret utvecklarteam. Det är ett jättestort företag med folk som slutar och nya som börjar hela tiden i olika utvecklarteam inom företaget. Dom är alldeless för stor för att vara konsekvent utan manualer som säger hur man tar sig an saker och ting.

Square Enix har över 3000 anställda. Tror ni att Square Enix är ett konkret kreativt gäng som har varit kvar sedan favoriten Final Fantasy 7 har ni väldigt fel. Dom flesta i varje spel är antagligen kontraktanställda för just det projektet också.

Det finns massor av förklaringar men skulle kunna sammanfatta med att dom är för stor för att vara bra på konst. Iallafall konsekvent. Det är ju mer flyt om dom lyckas göra något som är intressant på riktigt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

får hoppas att det inte blir en flopp det nya verkar bli intressant, har lyckats kommit in i alphan så blir intressant å prova det

nE
Medlem

Kan det vara så att dom säger såhär så att folk ska köpa det kommande spelet även om det är lite halvkasst för att man ska få fler final fantasy i framtiden?

Medlem

Historien upprepar sig, Final Fantasy skapades ju för att det var squaresofts "sista fantasy"-spel som dom kunde göra innan dom gick i konkurs. Så kanske dom skapar en ny serie som heter Final Final Fantasy

Medlem

Han säger:

"Istället för att bara försöka särskilja det från Final Fantasy XI hade det varit bättre om utvecklarna hade inspirerats mer av World of Warcraft, anser han."

HAHA, för det har ju gått bra för alla andra som har tagit inspiration (läs försökt kopiera) World Of Warcraft.

Han har likt många andra fattat 0. Det ser helt enkelt ut som att konkursen är oundviklig för Square Enix.

Medlem

ja square som utvecklare blir bara sämre och sämre hela tiden. från storhetstiden deras storhetstid på snes och psx eran är långt borta.

idag gör man bara skit, och inte ens den inhemska marknaden i japan verkar vilja köpa deras spel i stor omfattning. Japaner vill väll idag bara köra simpla spel som säger pling plong eller föda upp konstiga monster som man sen byter med varandra osv, inga rigktiga spel. japanska spelindustrin är stort sett ren dynga idag jämfört med förr.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker att han verkar vara en av dom vettigaste profilerna på SE just nu, dom har gjort grymt bra jobb med FF14 hittills och det blir spännande att se hur 2.0 blir i slutändan, det står och faller nog mest på PS3 spelare och den inhemska japanska marknaden.

Sen säger han inte att dom ska eller borde ha kopierat world of warcraft, det han säger är att dom borde tittat mer på framgångsrika MMOs (där WoW är i spetsen) för att se vad som gjort dom framgångsrika och inspireras av det, exempelvis GUI element, hur man parar ihop spelare för olika typer av innehåll och så vidare, allt sånt var ju katastrofalt vid lanseringen av 1.0. Det är ju alltid bra att göra en omvärldsanalys så man inte behöver uppfinna hjulet på nytt.

alk
Medlem

Provspelade FF14 alpha hemma hos en kompis igår, sjukt vackert spel med tusen gånger bättre kontroll, musik och gameplay än 1.0.
Inte en chans att det blir ny flopp, en given hit för mig.

Medlem

Gör dom ett spel som ff 7-10 men som ser lika el bättre ut en 13 så köper jag dag 1! Hoppas X hd kommer i vinter! Vill ha den till vitan över allt annat tom persona 4 golden!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Gör dom ett spel som ff 7-10 men som ser lika el bättre ut en 13 så köper jag dag 1! Hoppas X hd kommer i vinter! Vill ha den till vitan över allt annat tom persona 4 golden!

PS1 spelen var ju grymma! X var också bra!

Medlem

Vad synd att det kommer att floppa igen då. Förstår allvarligt inte hur man som företag kan vara så fruktansvärt inkompetenta så länge.
Jag skulle glädja mig om vi blev av med dom.

Medlem

Jag saknar de gamla relativt öppna singel player RPG spelen som Square Enix en gång gjorde. Jag spela i en värld som har hemligheter, bakgrundshistorier och ett djup. Om de gick tillbaka till sina rötter så kanske de lever vidare.

Medlem
Skrivet av luftman:
Skrivet av Alienshade:

Gör dom ett spel som ff 7-10 men som ser lika el bättre ut en 13 så köper jag dag 1! Hoppas X hd kommer i vinter! Vill ha den till vitan över allt annat tom persona 4 golden!

PS1 spelen var ju grymma! X var också bra!

Japp. Men då var det ju gamla Square och Enix var inte med i bilden ännu. Final Fantasy, Chrono Trigger och Secret of Mana. Grymma grymma spel.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem
Skrivet av Preed:

Domä Födåli

nölitt födålet ärre!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Skulle inte göra mig något om dom försvann, har inte tyckt om deras spel sen 9an. Möjligen var 10an okej också men efter det vette sjutton. Karaktärerna har blivit tråkiga och utseendemässigt ser männen ut som kvinnor.

HP
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag saknar de gamla relativt öppna singel player RPG spelen som Square Enix en gång gjorde. Jag spela i en värld som har hemligheter, bakgrundshistorier och ett djup. Om de gick tillbaka till sina rötter så kanske de lever vidare.

När jag tänker äldre öppna spel så tänker jag dock Square, inte Square Enix (har bara gått ner sen Enix kom med i bilden). I Final Fantasy-serien finns det inte ett spel jag gillar som Square Enix utvecklat. Sen gillade jag väl inte FFX som Square utvecklade heller men men.

Mana-serien har ju då inte sett ett bra spel sen SoM2, LoM var väl okej, men inte i närheten av dom äldre spelen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

ja square som utvecklare blir bara sämre och sämre hela tiden. från storhetstiden deras storhetstid på snes och psx eran är långt borta.

idag gör man bara skit, och inte ens den inhemska marknaden i japan verkar vilja köpa deras spel i stor omfattning. Japaner vill väll idag bara köra simpla spel som säger pling plong eller föda upp konstiga monster som man sen byter med varandra osv, inga rigktiga spel. japanska spelindustrin är stort sett ren dynga idag jämfört med förr.

Vem är du att bestämma vad "riktiga" (vad det än nu ska betyda) spel är? (

1
Skriv svar