Baldur's Gate-nyversionen släpps idag – men bara till pc

Robot
Baldur's Gate-nyversionen släpps idag – men bara till pc

Ikväll kan du spela Windows-versionen av Baldur's Gate: Enhanced Edition. Läs vidare för att ta reda på vad som gäller de övriga formaten!

#baldurs-gate-enhanced-edition, #apple


Medlem
Baldur's Gate-nyversionen släpps idag – men bara till pc

Beställd!

Medlem

vet vi om det kommer dyka upp på steam?

Medlem

som jag förstått det kommer det endast på deras egna "DRM" variant.

Medlem

The PC master race strike again.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skrivet av MacNille:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.

Du vet säkert själv hur lätt FZ-nyheternas kommentarstrådar urartar i plattformskrig, så better safe than sorry.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.

Du vet säkert själv hur lätt FZ-nyheternas kommentarstrådar urartar i plattformskrig, så better safe than sorry.

Ja, för det är ju konstigt, eller hur?

Skrivet av Segas:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.

Du vet säkert själv hur lätt FZ-nyheternas kommentarstrådar urartar i plattformskrig, så better safe than sorry.

Ja, för det är ju konstigt, eller hur?

Ja, det är konstigt (och väldigt synd!) att vissa nyhetstrådar ballar ur totalt med omoget trams och flamsande. Självklart ska man kunna diskutera olika formats för- och nackdelar, men då måste diskussionen tas ovanför sandlådenivå för att den ska vara givande för alla parter.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.

Du vet säkert själv hur lätt FZ-nyheternas kommentarstrådar urartar i plattformskrig, så better safe than sorry.

Ja, för det är ju konstigt, eller hur?

Ja, det är konstigt (och väldigt synd!) att vissa nyhetstrådar ballar ur totalt med omoget trams och flamsande. Självklart ska man kunna diskutera olika formats för- och nackdelar, men då måste diskussionen tas ovanför sandlådenivå för att den ska vara givande för alla parter.

Kan inte annat än hålla med dig.

Medlem

Varken Steam, gog eller retail = inget köp för mig tyvärr. Hoppas de ändrar sig angående det.

Medlem

Är det ett finslipad spel utan brister..? Om spelet fick se dagsljus för första gången idag.. hade det slagit igenom lika stort?

Lust att testa, men jag undrar om folk med nostalgiska ser igenom alla fel. (Om det är några..?)


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Mys, det är allt jag behöver säga, mys!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.

Quote for truth.

Tråkigt att Sebastian skulle ta illa upp av ett uppenbart skämt och skapa en defensiv stämning. Snacka om att suga energin ur rummet. No offense Sebastian, men liksom... Lugn. Det ordnar sig.

Vi håller oss till FZ's regler, det kan väl räcka?

Medlem
Skrivet av moberg:

som jag förstått det kommer det endast på deras egna "DRM" variant.

Som jag förstått det har de ingen DRM.

Skrivet av KatOne:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag skojar. Ta lungt och chilla.

Quote for truth.

Tråkigt att Sebastian skulle ta illa upp av ett uppenbart skämt och skapa en defensiv stämning. Snacka om att suga energin ur rummet. No offense Sebastian, men liksom... Lugn. Det ordnar sig.

Vi håller oss till FZ's regler, det kan väl räcka?

Håller inte med om att det var ett uppenbart skämt, av skäl jag redan redogjort för. Och jag tog inte illa upp, varför jag nu skulle göra det av någon anledning.

Vi släpper off topic-snacket nu!

Medlem
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Jajamensan.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

Är det ett finslipad spel utan brister..? Om spelet fick se dagsljus för första gången idag.. hade det slagit igenom lika stort?

Lust att testa, men jag undrar om folk med nostalgiska ser igenom alla fel. (Om det är några..?)

Beror på, gillar man spel som baseras på D&D eller gillar man mer spel som har inslag från RPG. BG handlar om strategi, att ha en bra sammansatt grupp och använda dessa på bästa sätt. Jag kan se förbi saker som nostalgi och för att ta ett exempel så är C&C ett spel som inte åldrats speciellt bra, Starcraft däremot är ett spel som åldrats ganska bra.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av MacNille:

The PC master race strike again.

Kom igen nu, inget tråkigt plattformstjafs igen, tack!

Jag kan inte beskriva hur mycket jag håller med dig om detta Sebastian Lind...och det finns inte tummen upp nog att göra det iheller. Så jag säger det med en sång! (som dock har absolut INGET med artikeln att göra )

http://www.youtube.com/watch?v=IhnUgAaea4M


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Har preloadat, någon som vet när den låses upp?

Moderator | Testpilot

Hur är det här "Enhanced Edition"?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Har preloadat, någon som vet när den låses upp?

Skulle låsas upp 21.00 svensk tid, men de verkar ha en del problem om man ser till uppdateringarna på twitter:
https://twitter.com/TrentOster/status/273880602325950467

Medlem

Tragiskt att hälften av kommentarerna handlar om tjafs om plattformar istället för den härliga nyheten.

JAG är i alla fall glad för releasen och fokuserar på nyheten istället.

Medlem

faaaaaaaaaaaaan vad synd att det inte kommer till iOS idag.. Ska vara på resande fot idag och det hade varit guld att spendera 12 timmar resa med BG... :/

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

Är det ett finslipad spel utan brister..? Om spelet fick se dagsljus för första gången idag.. hade det slagit igenom lika stort?

Lust att testa, men jag undrar om folk med nostalgiska ser igenom alla fel. (Om det är några..?)

"Fel" finns det nog många i spelet om man börjar leta. Det är ju ett gammalt spel med spelmekanismer som kanske kan kännas mossiga och onödiga. Man kan dock säga att spelet är motsatsen till "dumbed down" (smarted up?) och gillar man "hardcore stuket" så blir man nog nöjd. Man bör dock ha bra med tålamod.

Jag tror inte att spelet skulle ha slagit igenom idag som det gjorde på sin tid, framförallt eftersom många av idéerna som då var "nya och fräscha" inte längre är det. Idag har vi sett flertalet moderna spel baserat på samma koncept som dessutom har vidareutvecklats. Men det var på många sätt här som idéerna utvecklades som i sin moderna form går att hitta i t.ex. "Dragon Age".

Om inte annat tycker jag att spelet är värt ett köp för att få ta del av lite spelhistoria. Skulle man inte vara intresserad av "spelhistoria" så kan spelet ändå vara värt att spela igenom pga. av andra kvalitéer:
* Det är ett långt spel med mycket innehåll och en intressant historia (om man inte är "spoilad"). Många roliga karaktärer att ha med i sin grupp.
* Man är fri att utforska/upptäcka mycket själv och det finns många kombinationer av karaktärer som kan bjuda på "intressanta" resultat. (mini-spoiler: prova Shar-Teel + Eldoth )
* Regelsystemet är komplext så det är intressant och utmanande att försöka skapa "den optimale magikern" eller "den perfekta gruppen". Folk som gillar "theorycrafting" eller "power gaming" lär finna sig i himmelriket.
* Det är episkt. Tyvärr når man inte riktigt höjdpunkterna förän i BG2, men då jäklar smäller det.

Resultatet är ett spel med som kan varieras nästan oändligt mycket, redan innan moddar kommer in i bilden. Omspelningsvärdet är mycket bra. Nu var det var några år sen jag körde igenom serien sist, men det lär nog bli en genomkörare till nu till Jul. Jag har alltid velat köra en Wild Mage från scratch, men det blev aldrig av. *längtar*

1
Skriv svar